PC Boot niet na afsluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik ben voor mijn moeder een oude PC aan het opfrissen om te gebruiken,
alles werkt prima, behalve de aan en uit knop.
Als ik de stroom er helemaal afhaal via de voeding, en vervolgens op de aan knop druk gaat alles prima.
Als ik de computer netjes afsluit, of forceer met de power-button ingedrukt houden, wil hij echter niet meer aan zonder eerst de stroom dr af te halen.
Het power lichtje brandt wel, en de lichtjes op het keyboard ook :/

Enig idee wat hier fout is?
Het betreft hier een oud Pentium 4 systeem (1.5ghz), met een moederbord van Gigabyte.

Alvast bedankt,
TB

EDIT: Type moederbord is GA-8IDX

[ Voor 3% gewijzigd door TheBlasphemer op 09-11-2005 17:18 ]

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Zitten er geen verrotte condensators op je bord, die (ietsjes) bol staan of lekken? Wat voor voeding is het? Heb je al geprobeerd om zo kaal mogelijk op te starten?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Lijkt wel alsof je voeding geen fatsoenlijk signaal krijgt om uit te schakelen en schakelt dus niet helemaal uit.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

The__Virus schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:44:
Zitten er geen verrotte condensators op je bord, die (ietsjes) bol staan of lekken? Wat voor voeding is het? Heb je al geprobeerd om zo kaal mogelijk op te starten?
Hoe kom je erbij :?

-

Check je APM settings in de bios eens. Daarin staat de functie van je Power off button, mogelijk is het gewoon deze die of op disabled staat of verkeerd en niet doet wat het moet doen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 02:34:
[...]

Hoe kom je erbij :?

-

Check je APM settings in de bios eens. Daarin staat de functie van je Power off button, mogelijk is het gewoon deze die of op disabled staat of verkeerd en niet doet wat het moet doen.
Wat hoe kom je erbij? Wat bedoel je daarmee te zeggen? Z'n pc start toch moeilijk op? Daar kunnen meerdere dingen de oorzaak zijn. Jouw reactie is de domste die er is hoor ;( . De pc gaat toch gewoon uit, maar wil niet meer aan, dat staat er toch?! |:(

Verwijderd

The__Virus schreef op donderdag 10 november 2005 @ 07:07:
[...]

Wat hoe kom je erbij? Wat bedoel je daarmee te zeggen? Z'n pc start toch moeilijk op? Daar kunnen meerdere dingen de oorzaak zijn. Jouw reactie is de domste die er is hoor ;( . De pc gaat toch gewoon uit, maar wil niet meer aan, dat staat er toch?! |:(
Ik kom meerdere posts van je tegen die gewoon vaak nergens op slaan, wat niet met het onderwerp te maken heeft of offtopic is. Ik ga er dan ook gewoon van uit dat je maar iets neerzet.

Nou ja, TS heeft nog niet echt gepost wat hij al zelf gedaan heeft en / of 1 van de oplossingen hierboven hebben gewerkt, het is maar afwachten dus.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Het is nog veel te vroeg om conclusies te trekken en zeker niet nodig om een kleine flamewar te beginnen :/

De TS mag eerst zelf wat meer info geven over de pc, daarna kunnen we pas gericht hem helpen met zijn probleem.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Sorry lism, maar the virus gaf deze keer zeker geen slecht antwoord. Als de pc niet wil opstarten kan dit gerust zijn dat de condensatoren niet meer willen ontladen, of moeilijk ontladen en dit kun je oplossen door gebruik te maken van "de natte vinger methode". Je maakt je vingers nat en komt aan de aansluiting van uw voeding. Zo sluit je alles kort en worden de condensatoren ontladen. Dus zo'n dom antwoord was het niet :)

Verwijderd

Nah het is al goed ;)

/me biedt z'n excuses aan en hoopt dat TS wat aan de antwoorden heeft :>

• TheBlasphemer
Heb het een beetje druk gehad met school maar nu weer ff gekeken,
heb er een andere voeding aangehangen, maar daarbij knipperde de aan-uit led alleen maar, en deed niks meer...
Condensatoren zien er wel raar uit, maar hij heeft het enkele weken geleden nog prima gedaan :/

Ik las over een natte-vinger methode,
wat moet ik hiermee precies aanraken?

Alvast bedankt,
TB

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:13
TheBlasphemer schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:11:
Heb het een beetje druk gehad met school maar nu weer ff gekeken,
heb er een andere voeding aangehangen, maar daarbij knipperde de aan-uit led alleen maar, en deed niks meer...
Condensatoren zien er wel raar uit, maar hij heeft het enkele weken geleden nog prima gedaan :/

TB
De kondensatoren moeten van de bovenkant helemaal vlak zijn en mogen dus niet bol staan. In een later stadium zullen ze ook gaan lekken (krijg dan van die bruine tattie bovenop).

Als ze bol staan zou dit hoogswaarschijnlijk de oorzaak van jouw probleem zijn. Dan kun je het beste ff kijken wat voor waardes de kondensatoren hebben (uF en Voltage) en een mailtje naar Gigabyte sturen om nieuwe te vragen.

• TheBlasphemer
Hmmm.... shit... dan zijn ze wel degelijk dood :(
Er staan er drie naast de CPU vrij bol, en zit bruine roestachtige troep op.

Heb eigenlijk geen zin op een mobo te solderen...
Zijn er nog mobos te koop waar deze P4 op kan?
(Zijn de huidige niet te snelle FSB ofzo?)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik weet niet of jouw CPU al op socket 478 zit. Wanneer je op Socket 423 zit (P4 met SD ram) wordt het heeeel moeilijk om een nieuw mobo te vinden. Ik ben iig nog vrijwel nooit een 2e hands Socket 423 mobo tegengekomen.

Goud is geen geld

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Bekijk dan eerst wat voor specificaties je nu hebt.

Als je een socket 423 processor hebt kun je beter geen nieuw moederbord kopen. Is het een socket 478 processor dan heeft het (IMHO) alleen nut als je er goedkoop een nieuwe processor bij kunt krijgen. Immers is een Willamette 1,5GHz niet bijster snel.

Ook moet je controleren of je DDR-SDRAM of SDR-SDRAM hebt. Een nieuw bord kopen is leuk, maar daar gaat geen SDR-SDRAM op passen ;).
Tevens is SDR-SDRAM enorm traag.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

- over condensatoren is hier op GoT boekdelen geschreven, gisteren was er zelfs een FP artikel over. Lees je in ipv zomaar een topic te openen
- GoT is een community, geen helpdesk. Jij opent keer na keer topics en post zo goed als nooit in andermans topic. Dat is gewoon asociaal te noemen. Steek eens wat terug in de community ipv alleen maar te nemen...
SDR-SDRAM is niet enorm traag, de combo P4+single channel SDR-SDRAM is traag :o

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 11-11-2005 23:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.