Ik was net even bezig met Word en het viel mij op dat Word bestanden zo groot zijn. Dus om even te vergelijken heb ik dezelfde tekst in een kladblokbestandje gezet, die kwam uit op 169 bytes terwijl dit bij het Word bestand 23500 bytes (23500 letters, tekens en getallen!). Waarom is er zo'n groot verschil tussen deze 2?
Omdat er in Word veel meer wordt/kan worden opgeslagen
In kladblok zit 0,0 aan opmaak. In Word heb je lettertypes, lettertypegrootte, paginamarges, lettertypekleur, etc etc etc.
En Word slaat ook historie op, dus wat je al verwijderd hebt en verbeterd hebt wordt bijgehouden. Ook worden plaatjes intern als bitmap opgeslagen, ook als je een jpeg plaatje invoegt.
"If you don't know where you are going, any road will take you there"
Maar evenwel is het wel raar dat als je al die opties niet gebruikt; dat ze blijkbaar wel worden opgeslagen. Leuk is ook dat als je een Word bestand comprimeert dat van de grootte dan wel zo'n 90% af kan krijgen. Dit betekent toch dat de informatie in dat formaat niet erg efficient wordt opgeslagen
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Volgens mij werkt OpenOffice.org dus wel zo. Het wordt opgeslagen en dan gecomprimeerd. OO.o is volgens mij sowieso gruwelijk efficient in dat opzicht. Een spreadsheetje van Excel opslaan als ods scheelt zo een factor 5 qua grootte. 'k Heb ook een presentatie in elkaar gedraaid met Impress, met een stuk of 7, 8 toch vrij grote plaatjes. Nog geen 90kb grootSpider.007 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 08:38:
Maar evenwel is het wel raar dat als je al die opties niet gebruikt; dat ze blijkbaar wel worden opgeslagen. Leuk is ook dat als je een Word bestand comprimeert dat van de grootte dan wel zo'n 90% af kan krijgen. Dit betekent toch dat de informatie in dat formaat niet erg efficient wordt opgeslagen
Saved by the buoyancy of citrus
Check eens een Excel '97 bestand zonder iets erin? 
Kan trouwens ook aan bestandssysteem liggen hoeveel ruimte het inneemt. Op mijn werk nam een kaal Excel 512 KB in.
Kan trouwens ook aan bestandssysteem liggen hoeveel ruimte het inneemt. Op mijn werk nam een kaal Excel 512 KB in.
[ Voor 55% gewijzigd door PcDealer op 10-11-2005 08:51 ]
Even gemaakt met Excel 2003: 18kb (20kb op schijf)PcDealer schreef op donderdag 10 november 2005 @ 08:50:
Check eens een Excel '97 bestand zonder iets erin?
Dat valt mee. Hoewel, ik heb ook een Oo.o spreadsheetje met:
- 3 worksheets
- 2 sheets met toch best wat data en aardig wat gebruik van kleuren
- 1 sheetje met een grafiek
- macro
En die is 24kb. Een lege ods is 5,6kb (8kb op schijf). Die wint 't van ruimschoots van Excel
[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 10-11-2005 08:56 ]
Verwijderd
Een platte tekst bestand neemt inderdaad net zoveel bytes in als je letter hebt ingevoerd aangezien ieder letter met 8 bits (1 byte) gecodeerd kan worden.
Een woord bestand is geen linieair bestand (dus: letter d gevolgd door letter e), maar een container voor een groot aantal objecten (document, paragrafen, letters) die aan elkaar gelinkt zijn in een bepaalde structuur (documentstructuur). Ieder object heeft vervolgens zijn eigen eigenschappen (lettertype, regelafstand, enz.). Het invoeren van de letters "d" en "e" leidt dus tot de creatie van een document object met als child object een paragraaf, welke als child object twee letter objecten heeft (Simpel gezegd natuurlijk
). Daarom is een worddocument zo groot.
Een woord bestand is geen linieair bestand (dus: letter d gevolgd door letter e), maar een container voor een groot aantal objecten (document, paragrafen, letters) die aan elkaar gelinkt zijn in een bepaalde structuur (documentstructuur). Ieder object heeft vervolgens zijn eigen eigenschappen (lettertype, regelafstand, enz.). Het invoeren van de letters "d" en "e" leidt dus tot de creatie van een document object met als child object een paragraaf, welke als child object twee letter objecten heeft (Simpel gezegd natuurlijk
Wordt het lekker wachten op het nieuwe formaat van Office, dat met zip compressie werkt , XML en css stylesheets, en waar de jpegs jpegs blijven !
Verwijderd
Simpel; Word probeert alle toeters en bellen ooit bedacht door meneer Gates in 1 document te proppen...
Ik heb hier thuis ook Office 2003, maar op het werk '97. Daar heb ik offertes in Word, van twee pagina's en weinig tekst, wel wat opmaak. Die zijn standaard 540 KB.Cyphax schreef op donderdag 10 november 2005 @ 08:55:
[...]
Even gemaakt met Excel 2003: 18kb (20kb op schijf)
Dat valt mee. Hoewel, ik heb ook een Oo.o spreadsheetje met:
- 3 worksheets
- 2 sheets met toch best wat data en aardig wat gebruik van kleuren
- 1 sheetje met een grafiek
- macro
En die is 24kb. Een lege ods is 5,6kb (8kb op schijf). Die wint 't van ruimschoots van Excel
PcDealer schreef op donderdag 10 november 2005 @ 09:13:
[...]
Ik heb hier thuis ook Office 2003, maar op het werk '97. Daar heb ik offertes in Word, van twee pagina's en weinig tekst, wel wat opmaak. Die zijn standaard 540 KB.
Ik had 'm ook opgeslagen als Office '97/2000 bestand, maar dan met Office 2003. Er zal onder water wel een hoop spul in je document zitten.. maar 540kb is wel erg groot zeg.
Tsja, toch errrrrgg vaag eigenljk dat Word 97 niet zo efficient was!PcDealer schreef op donderdag 10 november 2005 @ 09:13:
[...]
Ik heb hier thuis ook Office 2003, maar op het werk '97. Daar heb ik offertes in Word, van twee pagina's en weinig tekst, wel wat opmaak. Die zijn standaard 540 KB.
In die tijd werd er namelijk erg veel met diskettes gewerkt!
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Bill gates: We should all have enough with 640 KB, en nu zijn zn eige word files al 540 KB groot
TheXperT en bakvis, laten we het wel enigszins serieus houden
Verder ga ik mee met Verwijderd in "Waarom zijn Word bestanden zo groot?" en Verwijderd in "Waarom zijn Word bestanden zo groot?"
Verder ga ik mee met Verwijderd in "Waarom zijn Word bestanden zo groot?" en Verwijderd in "Waarom zijn Word bestanden zo groot?"
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
ook al heb je zelf geen opmaak gekozen dat betekent niet dat er geen opmaak gegevens in het word document staan.
standaard text heeft namelijk ook een grootte, een bepaald lettertype etc.
Zelfs de pagina's hebben dan een opmaak zoals grootte, marges, etc.
Mocht je een word document op een flop mee willen nemen dan kun je die het beste comprimeren want wordt documenten laten zich erg goed comprimeren.
standaard text heeft namelijk ook een grootte, een bepaald lettertype etc.
Zelfs de pagina's hebben dan een opmaak zoals grootte, marges, etc.
Mocht je een word document op een flop mee willen nemen dan kun je die het beste comprimeren want wordt documenten laten zich erg goed comprimeren.
Pagina: 1