Toon posts:

[Illustrator] Slaat niet op goede resolutie op ?

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dit is heel vreemd,

Stel, ik maak een document van 1600x1200, ik gooi daar wat leuke shapes op, die het document overlappen (dus OVER de document rand gaan), Als ik dan het document opsla, dan slaat Illustrator niet 1600x1200 op (en gooid de overlappingen weg) maar bereid hij het document uit, zodat alles erop past, terwijl dit NIET gewild is :s

Ik heb even in de help gekeken, op google, en de react search, helaas niks (ook moeilijk om zoek termen te bedenken voor dit).

Wat ik denk dat er fout gaat : Ik sla op met : Save For Web, omdat dit de optie bied als PNG / JPG op te slaan, ipv .ai of pdf enz...
Onder 'optimizen' verstaat hij dit waarschijnlijk ook :\ :s

Iemand een oplossing ?

--edit--

Met Export , als JPG gaat hij ook automatisch croppen
Met Save, als PDF doet hij het niet, en slaat hij gewoon 1600x1200 op
Maar met Save kan ik maar in beperkte formaten opslaan :\

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 16:05 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:59
Optie is je document placen in InDesign of Quark
of handmatig je bleed aanpassen. :)

Motor onderhoud bijhouden

• Willem
Overigens, waarom zou je niet handmatig (achteraf) kunnen aanpassen in Photoshop ofzo?
En 1600x1200 wat? Pixels? Milimeters? ...

Waar is het voor?

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je moet een croparea aan maken.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen om met de rulers je vlak van 1600x1200 aan te meten.
Daarna een vlak van 1600x1200 te tekenen en dan gebruik je dat vlak/object om via "object > crop area > make" een crop area aan te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Liquid op 09-11-2005 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:07:
Overigens, waarom zou je niet handmatig (achteraf) kunnen aanpassen in Photoshop ofzo?
En 1600x1200 wat? Pixels? Milimeters? ...

Waar is het voor?
1. Dat is gewoon dubbel werk :s
2. Dat zou voor mijn probleem niet uitmaken, of het mm of px's zijn ..
Liquid schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:07:
Je moet een croparea aan maken.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen om met de rulers je vlak van 1600x1200 aan te meten.
Daarna een vlak van 1600x1200 te tekenen en dan gebruik je dat vlak/object om via "object > crop area > make" een crop area aan te maken.
Tja, tja, ook zo een dubbel werk, maar, ik zal dit dan voorlopig hanteren

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Hoezo? :S is een MSN smiley, die werkt hier niet op GoT.
Stel, ik maak een document van 1600x1200, ik gooi daar wat leuke shapes op, die het document overlappen (dus OVER de document rand gaan), Als ik dan het document opsla, dan slaat Illustrator niet 1600x1200 op (en gooid de overlappingen weg) maar bereid hij het document uit, zodat alles erop past, terwijl dit NIET gewild is :s
Als ik File > New doe vraagt 'ie de Artboard size. Deze staat standaard in 'pt'. Zelfs al vul je 'px' in, dan wordt er nog steeds 'pt' gebruikt. Ga naar File > Document Setup en zet de Units in Pixels.
Iemand een oplossing ?
Copy + Paste je design in Photoshop als je zo graag pixels wilt hebben. Werkt ook makkelijker :). Die formaten die er geboden worden zijn specifiek vector-georienteerd en -niet- pixel-georienteerd, Illustrator is immers een vectorprogramma, geen pixelprogramma. En natuurlijk wordt je artboard gecropt, omdat daar de absolute grens van je medium (e.g. materiaal waar je op wil afdrukken) ligt. Niet voor niets dat je die margins ziet.

[ Voor 8% gewijzigd door Yoozer op 09-11-2005 16:13 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Yoozer schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:11:
[...]

Hoezo? :S is een MSN smiley, die werkt hier niet op GoT.

[...]

Als ik File > New doe vraagt 'ie de Artboard size. Deze staat standaard in 'pt'. Zelfs al vul je 'px' in, dan wordt er nog steeds 'pt' gebruikt. Ga naar File > Document Setup en zet de Units in Pixels.

[...]

Copy + Paste je design in Photoshop als je zo graag pixels wilt hebben. Werkt ook makkelijker :). Die formaten die er geboden worden zijn specifiek vector-georienteerd en -niet- pixel-georienteerd, Illustrator is immers een vectorprogramma, geen pixelprogramma. En natuurlijk wordt je artboard gecropt, omdat daar de absolute grens van je medium (e.g. materiaal waar je op wil afdrukken) ligt. Niet voor niets dat je die margins ziet.
Hij staat bij mij wel, standaard op px (ja, ik heb NET nagekeken)

k, k, Illustrator doet dus niet aan document grootten in pixels, maar waarom kun je dan wel een grootte in pixels instellen ?

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Tja misschien vind je het dubbelwerk.. maar volgens mij is dit de manier die Illustrator hanteert. Het vlak die je helemaal in het begin bij een nieuwe document aangeeft is puur een "window/kader" en niet een stukpapier zoals photoshop het beschouwd. Daarom kan je dat kader ook uitzetten via de vierw>artbox .

Misschien bestaat er wel een manier om crop in te schakelen voor elk document die je maakt. Maar nu weet je dus waarop je moet googlen.

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:14:
k, k, Illustrator doet dus niet aan document grootten in pixels, maar waarom kun je dan wel een grootte in pixels instellen ?
Omdat dit voor sommige doeleinden makkelijker voor te stellen is. Ik kan in Photoshop designs opgeven in centimeters, maar op 72dpi is het mij niet gelijk duidelijk hoe groot een desktop is in centimeters. Voor visitekaartjes is het aantal pixels lastiger, maar als ik werk met iets van 9x6 op 300dpi ben ik zo klaar met alles in te vullen.

[ Voor 14% gewijzigd door Yoozer op 09-11-2005 16:16 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

wat mischien ook wel; gaat werken ipv een crop area, is het maken van een clipping mask. vierkantje van over je tekening tekenen (je kan hem snappen op de margins van je artboard), rechtermuisknop, make clipping mask. Volgens mij ben je er dan ook

succes

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Je moet idd die crop area maken. Dat is toch niet zo'n dubbel werk? gewoon ff een hok tekenen (page is toch magnetisch dus is easy) en dan object > crop area > make. That's it.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 15:20

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Illustrator 'save for web' heeft onderaan 3 tabbbladen..
Middelste is 'image size'..
Daar kun je kiezen voor 'clip to artboard'

Er van uitgaande dat je van te voren je 'artboard' 1600x1200 hebt gemaakt, en je werk goed geplaatst hebt moet dit werken.

Verwijderd

Topicstarter
kaassouffle schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:18:
Illustrator 'save for web' heeft onderaan 3 tabbbladen..
Middelste is 'image size'..
Daar kun je kiezen voor 'clip to artboard'

Er van uitgaande dat je van te voren je 'artboard' 1600x1200 hebt gemaakt, en je werk goed geplaatst hebt moet dit werken.
Dat deed het em :D Danku wel :*)

• Willem
okefijnmooi

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.