Toon posts:

Gebruik IDE schijf kent beperkingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn maxtor 160gb harddisk is net gecrashd, zomaar out of the blue doet ie een restart en vervolgens niks meer omdat de HD een leesfout geeft. Dankzij een recovery cd kon ik een maxtor diagnostic tool draaien die mij een foutcode gaf (de696c79). :'(

Ik bel met die code de costumer support van maxtor alwaar een slecht Engels-sprekende Fransman mij vraagt hoe vaak ik de schijf gebruik (letterlijk: How many hours a day do you use your disk?)... Op het antwoord dat de pc meestal gewoon aanstaat weet hij mij te vertellen dat dat ook niet de bedoeling is met IDE schijven! Daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Het wrange is ook nog dat ik er vorige week net een nieuwe zalman koeler op heb gezet ipv een rammelende spire koeler!

IDE kun je dus niet dag en nacht gebruiken? :?

Verwijderd

nee, volgens de fabrikant niet.

en volgens mij een maxtor ook niet.

sommige schijven zijn gemaakt om 24/7 te draaien, de meeste niet, bij de schijven die dit wel zeggen geven ze ook garantie.

maar wat wil je met dit verhaal? maak je nu geen aanspraak op garantie oid?

Verwijderd

en volgens mij hoort dit topic ook niet hier in het forum terecht,

daar hebben we "Opslagmedia & I/O Controllers" voor

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 15:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik was redelijk verbaasd over de reactie van de costumer support over het gebruik van de harde schijf, uitgedrukt in uren. Je zou verwachten dat er een waarschuwing op de HD oid zou staan wanneer je hem met mate moet gebruiken.

Ik denk dat ik wel aanspraak ga doen op de garantie, maar naar mn data kan ik fluiten.

edit: o sorry, verkeerde forum!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 15:18 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Het word zo vaak geroepen dat een IDE schijf niet gemaakt is om 24/7 te draaien, maar persoonlijk vind ik het kletspraat. Ga maar eens kijken in grote datacenters waar een hele zwik goekope servers draaien zoals bij ev1servers, The Planet, etc. Daar draaien duizenden goedkope IDE schijfjes 24/7 en die vallen echt niet bij bosjes uit.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
De maxtor diamondmax serie is bedoeld om maximaal acht uur per dag te draaien. Dit heb ik ooit ergens gelezen, maar misschien staat dit ook wel gewoon op de maxtor website.

En idd, hier is een apart subforum voor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:17:
Nou, ik was redelijk verbaasd over de reactie van de costumer support over het gebruik van de harde schijf, uitgedrukt in uren.
MTBF (mean time between failure oid.) en dat is uitgedrukt in de eenheid "uren" vandaar die vraag, die helpdesk medewerker vraagt ook alleen maar wat er op z`n scherm staat.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Er staat ook meestal vermeld hoeveel uur dat ding op zijn levensverwachting heeft staan. Als jij dat ding dat 24-7 gebruikt gaat dat een stuk sneller dan wanneer je je pc een paar uur per dag gebruikt.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TheBorg schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:18:
Het word zo vaak geroepen dat een IDE schijf niet gemaakt is om 24/7 te draaien, maar persoonlijk vind ik het kletspraat. Ga maar eens kijken in grote datacenters waar een hele zwik goekope servers draaien zoals bij ev1servers, The Planet, etc. Daar draaien duizenden goedkope IDE schijfjes 24/7 en die vallen echt niet bij bosjes uit.
Maar het zou me niets verbazen als die stiekem wel in een RAID 1 of RAID 5 config staan.

Verder is het idd zo dat Maxtor schijven niet bedoeld zijn voor 24/7 gebruik. Ik zou kijken naar een ander merk/serie hdds dat er wel goed tegenkan (imho werken WDs hiermee het beste). Of ga over op SCSI.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
MTBF van mijn schijf is iets van 100.000 uur. Dus in principe zou ik hem 12,4 jaar achter elkaar aan moeten kunnen laten staan. Ik heb mn pc soms dagenlang achter elkaar aan het downloaden staan en dat is nou niet bepaald goed voor een HDD (telkens kleine stukjes schrijven). Maar mijn SMART-waarden zijn nog steeds optimaal (af en toe een leesfoutje, dat de waarde iets daalt, en even later staat ie weer op 100). Dus volgens mij zou het gewoon moeten kunnen. De meeste kleine fileservers gebruiken toch ook gewone hardeschijven en niet van die hele dure?

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
IDE schijven kunnen altijd 24/7 gebruikt worden. Het kan een stuk sneller op raken en zeker wanneer we het over 24/7 continu hebben zonder extra koeling maar buiten dat is er niets aan de hand. Je moet alleen niet gek op kijken dat je na een jaar een nieuwe moet bestellen.

Verwijderd

dat het slechtER is voor schijven om 24/7 te draaien is natuurlijk met een paar lochiesche feiten te verklaren. meer slijtage, in vrij veel onderdelen (lagers, motoren, platters, schrijf/lees koppen etc) echter, denk ik dat een schijf LANG genoeg mee gaat als je hem gewoon 24/7 hebruikt...ik heb al zo'n 15 schijven draaien hier in huis de oudste komen uit... iets van 96' ...(8 gig) ik heb pas 1 sterf geval mee gemaakt...was een seagate van 8 gig. ik zou me d'r niets van aantrekken wat die kerel zegt, maxtor heeft minimaal 1 jaar garantie, en ik geloof zelfs 5 ofsow! wat voor garantie willen ze dan gaan geven? d'r kan niet zo veel mis zijn met een hdd, hij doet het of hij is gewoon goed kapot. (pruttelen, langzaaaaam, d00d)
gewoon je garantie claimen, niets zeggen over hoe lang dat ding aan gestaan heeft, en als het nodig is liegen...
je word tegenwoordig zo genaaid...(gewoon terugnaaien dus :( )

greets

EDIT: probeer ergens een usb hdd behuizing te bemachtigen, die dingen doen wonderen! (als ie werkt, niet meer uit doen, gewoon backuppen die hap :))

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
HerbyNL schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:44:
Er staat ook meestal vermeld hoeveel uur dat ding op zijn levensverwachting heeft staan. Als jij dat ding dat 24-7 gebruikt gaat dat een stuk sneller dan wanneer je je pc een paar uur per dag gebruikt.
Tuurlijk, en dat kan ik ook wel accepteren, maar deze schijf heb ik op 1 juni gekocht, en binnen een halfjaar stuk is natuurlijk niet acceptabel.

Inmiddels heb ik de schijf op miraculeuze wijze weer tot leven weten te roepen. Ik heb 'm geïnstalleerd als secondary schijf op een andere pc, vervolgens heeft scandisk van XP de foute 'bestandsrecordsegmenten' (leuk voor scrabble ;) ) gerepareerd en nu draait ie weer. Heb snel een backup gemaakt en ben benieuwd hoe lang de schijf het ditmaal volhoudt.

Toch maar eens omkijken naar een WD schijf of overgaan op SCSI, dit voelt ook niet echt lekker zo. Al mn tweede maxtor schijf met kuren :(

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:18
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:43:
[...]

Tuurlijk, en dat kan ik ook wel accepteren, maar deze schijf heb ik op 1 juni gekocht, en binnen een halfjaar stuk is natuurlijk niet acceptabel.

Inmiddels heb ik de schijf op miraculeuze wijze weer tot leven weten te roepen. Ik heb 'm geïnstalleerd als secondary schijf op een andere pc, vervolgens heeft scandisk van XP de foute 'bestandsrecordsegmenten' (leuk voor scrabble ;) ) gerepareerd en nu draait ie weer. Heb snel een backup gemaakt en ben benieuwd hoe lang de schijf het ditmaal volhoudt.

Toch maar eens omkijken naar een WD schijf of overgaan op SCSI, dit voelt ook niet echt lekker zo. Al mn tweede maxtor schijf met kuren :(
Aangezien je een foutcode van de Maxtor tool hebt: gewoon backuppen en RMA'en dat ding.

Ik weet dat het een beetje persoonlijke smaak is, maar ik heb het ook niet zo op Maxtors. Veel ellende mee gehad. M'n WD's doen het al een hele tijd (klein jaar) vlekkeloos.

[ Voor 11% gewijzigd door sig69 op 09-11-2005 17:58 ]

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:57:
[...]

Aangezien je een foutcode van de Maxtor tool hebt: gewoon backuppen en RMA'en dat ding.

Ik weet dat het een beetje persoonlijke smaak is, maar ik heb het ook niet zo op Maxtors. Veel ellende mee gehad. M'n WD's doen het al een hele tijd (klein jaar) vlekkeloos.
Nou, die persoonlijke smaak daar kan me ook wel in vinden :-) Ik hoef de schijf niet eens te RMA'en, het valt nog binnen de winkelgarantie dus ik kan 'm zo inwisselen. Eens kijken of ik er een WD voor terug kan krijgen.

Wat betreft de MTBF. Met 24/7 gebruik ben je idd 'sneller door je tijd heen' maar specificaties over de indeling van die tijd heb ik nog nooit gezien.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Heb je helemaal gelijk in. Maar op zich is de hele tijd aanstaan ook wel weer voordelig. Het motortje heeft het namelijk het zwaarst bij het opstarten, om de boel op gang te krijgen. Hij verbruikt (net als de meeste onderdelen) op dat moment het meeste energie en wordt dus op dat moment ook even extra warm (logisch gevolg). Alleen hij blijft natuurlijk langer op een hogere temperatuur werken als wanneer je hem een tijdje uitzet (en hij dus afkoelt). Maar een schijf die onder de 50 graden blijft, zou het gewoon moeten doen.
Pagina: 1