Het onderwerp
De Gemstar Rocketbook 1100. Niet langer ondersteund door Gemster zelf...die ook al enige tijd geleden onder gingen. Onmogelijk nog firmware updates te doen via hun servers, die zijn ook down. Beetje miskoopje van mijn kant. De REB1100 dient voor het lezen van electronische boeken. Met de huidige firmware, 2.0.224 in mijn apparaat kan je geen eigen gemaakt materiaal lezen. Tijd voor ... linux!
Leuk bedacht maar...
Ik weet niets van embedded programmeren. Wacht! Wacht! Wel van programmeren! Ik ben al drie jaar programmeur en heb fijn een standaard kantoorautomatiserings opleiding gehad. Yes! Draai ook al jaren een eigen linux server (gentoo wie het wil weten).
Dus?
Ben ik gaan lezen. En lezen. En FAQ's bekijken. Policies lezen. Zien wat anderen doen...en heb zelf mijn eerste wankele stapjes gemaakt in embedded programmeren..als je het zo kan doen. Ik heb de computer nog niet aangeraakt. Ik heb eerst mijn REB1100 opgemaakt, alle chip codes genoteerd en netjes de datasheets gedownload en gekeken. Ik ken de hoofd componenten! Yes!
En ... nu?
Heb ik de datasheet van de CPU gelezen, een ARM chip van Cirrus, de Maverick 7212. Netjes gekeken wat de JTAG pinnetjes waren en waar ze heen gingen. (jtag! Belangrijk, ja?) Blijkt dat deze bijna allemaal te identificeren zijn en leiden naar 0.25 mm gaatjes vlak bij de proc.
De vragen
Ik weet niet veel van embedded proggen. Ik ben -wel- geinterreseerd. Ik heb ook al wat rondgekeken via google en de FAQ links. Echter, ik zie eigenlijk geen voltage beschermde jtag kabel.
- Kan ik met een jtag kabel dus automatische firmware veranderen naar (met voldoende werk) linux?
- Waar kan je een beetje redelijk goedkoop een jtag kabel kopen?
- Wie bied zijn MSN aan voor wat vragen van een nieuwe speler or heeft zo'n ding te leen in de omgeving van Ede?
Ik ook, jij niet?