Toon posts:

Instabiel systeem (A64 3200+ op A8V Deluxe, 2x 512MB)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem, mijn nieuwe systeem is instabiel en ik weet echt niet meer wat ik nog kan proberen. Tijdens gewoon windows gebruik is het systeem redelijk stabiel, surfen op internet etc. MEESTAL geen problemen. In games echter, HL2, Lost Coast, CSS, KOTOR 2 en GTA SA crashed het systeem. Steam gooit me er gewoon netjes uit terug naar de desktop en KOTOR 2 crashed met BSOD melding STOP: 0x000000EA file: nv4_disp.dll (soms nv4_mini.sys en laatst ook met sysaudio.sys)

HL2 gaf de volgende melding na 10 sec - 2min spelen:
AppName: hl2.exe AppVer: 0.0.0.0 ModName: datacache.dll
ModVer: 0.0.0.0 Offset: 00008a57

Inmiddels kom ik niet eens in het menu en geeft hij deze melding:
De instructie op 0x2223b80d verwijst naar geheugen op 0x0d5d61b0 de lees- of schrijfbewerking ("read") op geheugen is mislukt.

GTA SA draait behoorlijk soepel en heb hier pas 2x een crash in gehad (in totaal +/- 5uur spelen?)

Het gekke is dat de SP demo van F.E.A.R. nog geen problemen heeft vertoont terwijl dit een game is welke toch echt wel zwaar is voor de PC.

De test memtest 86+ geeft na 8 uur geen errors aan echter, CPU Stability Test (na 5min) en Prime 95 geven wel errors. (geheugen lijkt mij dus goed)

Ook voeding lijkt mij niet het probleem, heb nu een Nexus NX4090 400WATT. Tevens is de kast, processor etc. goed gekoeld door 2 120mm fans en een Zalman 7700cu (Core temp idle is 27, stressed 35 graden), hieronder mijn specs:

Athlon 64 3200+ (Venice Core) i.c.m. Zalman 7700cu
Asus A8V Deluxe rev2.0 (BIOS 1015.002)
Corsair 2x VS512MB400 (Value Select)
Asus Geforce 6600GT (128MB DDR3, nVidia 81.85)
Maxtor 160GB S-ATA schijf (op SATA 1 port)
WD? 40 GB ATA schijf (IDE)
Creative SB Live kaart (OEM)
NEXUS 4090 voeding (400 Watt)
Antec SLK3000B kast (NEXUS 120mm intake fan, Antec 120mm exhaust fan)

Ik heb alle BIOS en firmware updates geinstalleerd. Draai nu WIN XP PRO SP2 met de nVidia 81.85 drivers. Heb ook de Beta 81.87? geprobeerd evenals oude nVidia drivers.

Voltages zijn als volgd: (volgens Asus Probe)
12V : 12,032
5V : 4.945
3.3V : 3.344
VCore: 1.406 (tevens op hogere waardes getest)

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?? :? Ik word er namelijk helemaal gek van! 8)7

PS: Video kaart komt uit mijn oude systeem en deed het altijd perfect, nooit problemen mee gehad.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 19:16

BTU_Natas

Superior dutchie

Maak je gebruik van de nvidia firewall? zo ja? uninstallen..

En het wattage van je voeding zegt niks.. Hoeveel amps levert dat ding op de 12volt lijn?

Test het eens met 1 bankje geheugen..
En draai memtest eens 24 uur

Veel succes

Verwijderd

Hoi,

Als ik je systeem zo zie, dan denk ik dat het je voeding is, verkeerde geheugen timings kan ook een oorzaak zijn. Ik ga er vanuit dat je systeem niet overclocked is, mocht dit wel het geval zijn, dan alles op standaard waardes zetten. Maar mijn vermoeden is voeding, dus probeer het een als je er 1 harde schijf afhaald, en een dvd speler, dan wordt de voeding minder belast.
Mocht het dan wel goed gaan, dan heb je de boosdoener..

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:56

Sayko

Knowledge Is Power

Probeer het eens zonder die creative gluidskaart.

Verwijderd

Topicstarter
Wow, bedankt voor jullie snelle reply's. Heb net de geluidskaart er uitgesloopt en bij Lost Cost kom ik in elk geval weer in-game, echter na ongeveer een minuut spelen:

BSOD 0x000000BE ; nv4disp.dll

Dat de voeding het probleem is lijkt me toch sterk, behalve dat het namelijk een goede voeding is heeft hij namelijk ook (een maand ofzo) zonder problemen gedraait in mijn oude systeem. Ik ga in elk geval nog ff de DVD (NEC 3520) er af gooien, trouwens hoe meet ik de amps? dit is alleen te doen met een ampere meter of niet? (welke ik natuurlijk niet bij de hand heb)

het systeem is idd "nog" niet overclocked aangezien hij nu nog niet stabiel draait!! -zucht-

Zal ook ff een bankje geheugen er uit slopen en kijken wat voor effect het heeft (uiteraard daarna om wisselen en kijken wat het dan doet.) Als dat niks opleverd zal ik morgen ofzo eens een 24 uurs test doen met memtest. Maar hier nog een vraagje over, als ik 24 uur test. Kan ik dit het beste doen met beide bankjes erin?

PS: ik hou jullie op de hoogte

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Kijk ook in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor tips en trucs :)

nv4disp.dll duidt meestal op een nvidia display driver probleem, kijk eens naar een andere driver.

Memtest kan je het beste eerst met allebei de bankjes doen en dan als je fouten krijgt de bankjes afzonderlijk testen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
NV4disp.dll staat voor

NV = Nvidia
4 = cijfer :P
disp = Display,

Dus drivers fout!

[ Voor 13% gewijzigd door FiXeR.nl op 09-11-2005 17:52 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Windows foutmeldingen zijn vaak ook nietszeggend. Andere drivers zouden mógelijk kunnen werken, maar vaak is het toch een hardwareprobleem. Draai eens Memtest (www.memtest.org) om te kijken of het geheugen wel helemaal goed is.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:50:
Als ik je systeem zo zie, dan denk ik dat het je voeding is......... dus probeer het een als je er 1 harde schijf afhaald, en een dvd speler, dan wordt de voeding minder belast.
Mocht het dan wel goed gaan, dan heb je de boosdoener..
Als je bedoelt dat de voeding te licht is voor deze PC dan heb je het mis. Ik heb een wat zwaardere configuratie en die draaide prima op een NX-3500SE (350 watt). Maar ook een splinternieuwe voeding willen wel eens kapot zijn en dus is testen met een andere voeding ook een optie.

ARME AOW’er

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

Ik denk dat het een fout is tussen de creative drivers en de nvidia drivers. Dus uninstall alles van creative. En check je irq's, welke zijn gedeeld en waarmee. Zet evetueel je sata schijf op sata 3 of 4 als je die hebt.

Verwijderd

Topicstarter
OK, als ik 1 van beide geheugen modules plaats draait mijn PC prima, ongeacht welke van de twee. Echter als ik ze beide plaats gaat het mis.... 8)7

Zoals ik al zei heb ik verschillende nVidia drivers geprobeerd en de voeding werkt volgens mij prima. Kan het zijn dat het mobo of de proc gewoon problemen heeft met dual channel?? Aangezien de modules individueel werken en mijn 8 uur durende memtest 86+ ook geen errors gaf.

Zou het een hardware matige fout kunnen zijn in het mobo of kan ik het oplossen met BIOS settings?? of windows settings??

Ik ga vanacht nog ff een prime95 test doen om te kijken of die nog iets aangeeft. Daarna morgen nog eens een memtest denk ik.

Maar heeft iemand een idee waar het aan kan liggen dat de geheugen modules niet samen willen draaien? (krijg dan dus steeds meldingen van "fysieke geheugendumps etc. zie begin topic)

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 19:16

BTU_Natas

Superior dutchie

Ahhh..

Nou je hebt je probleem dus deels opgelost.

De mogelijkheden die ik nu nog zie, waar het aan kan liggen

A: Het moederbord is brak
B: Het geheugen is niet goed ingestelt of ze krijgen niet genoeg prik
C: De voeding kan dat ene bankje extra niet aan 8)7 :+

A: misschien heb je de mogelijkheid om dat geheugen bij iemand anders er in te steken en het zo te testen in dualchannel??
B: Kijk dat nog eens zorgvuldig na. En overleg desnoods met asus wat zei denken dat de juiste instellingen zijn.. (mail ze erover) of doe een bios update
C: dat was een grapje ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor C ;)

Heb gister de hele avond gegamed zonder problemen en vanacht een 9 uur durende Prime95 test. Alles zonder problemen, heb sterk het idee dat hij zo stabiel is. Dus met 1 reepje geheugen ipv 2!! geen DUAL CHANNEL!! grrrrrr...

Denk niet dat het de Bios settings zijn, heb alle settings al gehad in dual channel. Ook die van RamGuy (van Corsair). En heb de laatste Bios van Asus. Maar goed, je weet maar nooit, ga er nog ff naar kijken of ik iets gemist heb.

Heb gister ff naar Asus gemaild en kwam nog een forum tegen op tweakers over dual channel problemen met de A8V..... schijnt dus wel vaker voor te komen alleen hadden ze daar ook geen oplossing. (heb eerder het geheugen al op 2.7v gezet dus ze moeten wel genoeg stroom krijgen... inmiddels hele bios op auto... behalve fastwrite en dat soort dingen)

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 23:17

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

test eens zo min mogelijk, maar wel 2 bankjes ram. Kan je uitsluiten dat het je ram is. ff je floppydrive enzo eraf cd-rom speler alles.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"HELP!" uit topictitel verwijderd. Je bent echt niet de enige die hier hulp nodig hebt ;)

• Sayko

Sayko

Knowledge Is Power

Test ook eens in dual channel met 2T timing of cpc off. Ligt eraan hoe het in je bios wordt vernoemd.

• simonts
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 15:10
Misschien ben je het slachtoffer geworden van ESD (Electrostatic Discharge).
Als het heeft plaats gevonden zeer lastig terug te vinden. Het systematisch onafhankelijk van elkaar testen van hardware is de enige oplossing.
Zie nieuws: ESD, wat is het en wat kun je er tegen doen?
En wees extra voorzichtig in de toekomst een polsbandje kan een hoop ellende voorkomen.

Suc6 met het vinden van de oplossing.

Simon

Simon tS

Verwijderd

Topicstarter
Ik let meestal wel op statische elektriciteit bij het installeren (mijn broer heeft er namelijk in het verleden wel eens iets mee gesloopt) maar zou een optie kunnen zijn. Ik ben wel benieuwd wat ze bij asus gaan zeggen.

De 2t optie had ik idd al geprobeerd werkt soms idd, ook heb ik inmiddels niks meer dan nodig is in mijn PC. HDD + video kaart en met 1 bankje loopt het als een trein!
Ik ga morgen ofzo nog maar weer eens weer klooien met de modules. Momenteel weinig tijd voor in verband met me studie druk. :/

Als het gelukt is horen jullie het wel.

PS: zie ook in eens dat ik in het topic staan heb dat ik 2x513 mb geheugen heb! :P

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je al gekeken of het wisselen van geheugenbank een oplossing biedt? Er zijn borden waar bank 1 + 3 of 2 + 4 gebruikt moeten worden.

ARME AOW’er

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
misschien moet je 2 reepjes van 512mb op de kop zien te tikken want 513mb kan voor errors zorgen

Verwijderd

Topicstarter
IRCfreAk schreef op donderdag 10 november 2005 @ 17:03:
misschien moet je 2 reepjes van 512mb op de kop zien te tikken want 513mb kan voor errors zorgen
_/-\o_ GOED PLAN!! _/-\o_

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
goed ontopic weer want de vorige opmerking was erg flauw, ik zou als ik jou was het probleem misschien toch bij hl2 en niet bij je specs zoeken. Ik bijv kan een cs server zonder probs draaien op linux maar als ik het draai in windows2k3 dan krijg ik om de haverklap errors, heb je al gezocht naar je error in http://support.steampower...g/php/enduser/std_alp.php
en hoe zit het met de forceware drivers van nvidia?

[ Voor 7% gewijzigd door IRCfreAk op 11-11-2005 08:54 ]

Verwijderd

Hoi,

Systeem als volgt:
ASUS A8N sli deluxe
Asus 6600GT
Corsair 1024MB DDR400 Value Dual Channel kit.
2*200 Gb Maxtor raid 0
Antec Sonata II met 450 W voeding
Nvidia 81.85
Bios 1015
Geen NVidia firewall

Ik ervaar dezelfde problemen als boven beschreven. Normaal windowsgebruik (incl internetten) gaat prima. Het spelen van spellen levert CTD, BSOD of restart op.Soms snel soms na een half uur.

Ik heb diverse verschillende drivers/bios geprobeerd, maar probleem blijft bestaan. Benchmarks laten geen problemen zien.

Weet iemand raad?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 18:32 ]

Verwijderd

@TS Ben je de timings al eens nagelopen. Ik meen eens iets gelezen te hebben dat dit bordje de timings uit zich zelf losser zet. Dit kan mss conflicten opleveren met bepaald geheugen.
Staat jou geheugen bij de lijst met geteste dimms voor dit mobo van Asus
Wat zegt de handleiding betreft het plaatsem van dualchannel?
Heb je al eens 2x 512mb in singlechannel geprobeerd?

Verwijderd

Hoi,

Nadat ik 1 geheugen heb verwijderd loopt windows stabiel ook. Bij spellen. Uit nalezen van de kleine lettertjes van de handleiding blijkt, dat het geheugen wel wordt ondersteund maar niet als optie B ' As one pair of Dual Channel memory configuration' . En dat is volgens mij wel wat ik had. Gek dat staat aangegeven dat 4 modules wel weer zou moeten werken.

Ik ga nu proberen ze als 2 * 512 single te installeren.

Ben niet zo ervaren. Dit hele gebeuren is tamelijk learning on the job.
Bedankt voor de adviezen!

Groet,
Roy

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 12:26:
Hoi,

Nadat ik 1 geheugen heb verwijderd loopt windows stabiel ook. Bij spellen. Uit nalezen van de kleine lettertjes van de handleiding blijkt, dat het geheugen wel wordt ondersteund maar niet als optie B ' As one pair of Dual Channel memory configuration' . En dat is volgens mij wel wat ik had. Gek dat staat aangegeven dat 4 modules wel weer zou moeten werken.

Ik ga nu proberen ze als 2 * 512 single te installeren.

Ben niet zo ervaren. Dit hele gebeuren is tamelijk learning on the job.
Bedankt voor de adviezen!

Groet,
Roy
Heb er zelf nog geen tijd weer voor gehad, wacht eerst ff op antwoord van Asus zelf maar ik kwam zelf in Dual Channel wel een heel eind door de timings en voltages etc. zelf in te stellen. Misschien lukt het jou wel om all the way te komen tot een stabiel systeem in Dual Channel. Kijk anders ook ff op het forum van Corsair (RamGuy)

http://www.houseofhelp.co...umdisplay.php?forumid=128

daar kun je misschien wel de juiste timings vinden volgens Corsair zelf. Succes!
Pagina: 1