Toon posts:

Uitvallende router -> Modem te oud voor huidige snelheden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aan iedereen

Mijn router, Draytek 2200E, valt sinds de zomer ongeveer regelmatig vanzelf uit en start dan weer opnieuw op. Ik heb uiteraard zelf al wat onderzoek gedaan op het forum, het schijnt dat meer mensen er last van hebben. Wij draaien hier echter bijna nooit peer2peer programma's dus dat is het volgens mij niet. Ook is er fysiek in het netwerk niks veranderd. Misschien heeft het iets te maken met de adsl snelheidsverhogingen die KPN nu doorvoert. Daaarom heb ik xs4all erover gemaild, komen ze met een verhaal dat de modem te oud is 8)7 :

Het 'oude' Alcatel Speedtouch Home modem moet worden benaderd via PPTP (via de
router of computer) om een verbinding op te kunnen zetten. Met de huidige
snelheden van ADSL blijkt dat het verouderde modem de snelheid niet meer aankan
omdat deze te zwaar belast wordt om de PPTP verbinding tot stand te houden.

Een oplossing is het tweaken van het modem (de helpdesk ondersteunt dit niet) of
het aanschaffen van een ander modem. U kunt ook proberen een nieuwere firmware
te installeren als de nieuwste versie nog niet op uw modem aanwezig is. De
nieuwste firmware kunt u downloaden op http://www.kpnadsl.nl/support/

Instructies voor het tweaken van uw modem naar de Pro versie kunt u vinden op:

http://www.bruring.com/nuke/

Een nieuw ethernetmodem kunt u aanschaffen op http://www.kpn.com/

Het betreft ADSL basic van XS4ALL, de modem is de alcatel speedtouch home (ja die hele oude ja :D ) en de nieuwste firmware staat er op.
Ik vind dit erg vreemd aangezien de router uitvalt, en de modem niet. Daarom zoek ik een second opinion, wie heeft er iets toe te voegen?

greetz

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 18:54
We hadden op het werk hier laatst ook problemen met een uitvallende draytek. Nieuwe firmware deed wonderen. :)

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
wanneer doet het probleem zich voor?
Ik heb tijdenlang eenzelfde probleem gehad, (de modem verliest zijn xDSL Line State gedurende een aantal seconden toch?), en die deed zich voor op het moment dat de computer van mijn vader verbinding maakte met het internet.
Nieuwe modem aangeschaft, dat probleem opgelost, maar nu vertoont die modem dezeflde kuren alleen op het moment dat - We bellen of gebeld worden - met de vaste huistelefoon :\

Volgens KPN zal het probleem dan in de splitter zitten, maar man oh man wat een moeite kost het om een monteurtje langs te laten komen :\

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Ook eens iets soortgelijks gehad, wel met een ander modem (Motorola kabelmodem).
De oplossing was toen om bij m'n netwerkkaart de link speed op 10Mbit/half mode te zetten ipv auto.
Misschien werkt zoiets bij jou ook?

public void ik()

Verwijderd

ik heb het zelfde probleem ik heb een draytek 2200E routyer en het oude alcatel speedtouch ethernet modem bij mij valt hij ook soms uit en dan moet ik het modem en de router opnieuw starten voordat ik weer verbinding heb .
de verbinding valt bijna altijd weg als ik e-mule draai (maakt niet uit welke snelheid) met azerus heb ik het heel soms wel eens.

ik heb het op een na snelste abbo van planet

ik zal eens kijken welke firmware ik heb (dacht eigenlijk dat het mijn router was)

maar ik vind het toch wel raar dat de providers je geen nieuw modem geven of met korting aanbieden

Verwijderd

Topicstarter
Daantjuh schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:19:
Ook eens iets soortgelijks gehad, wel met een ander modem (Motorola kabelmodem).
De oplossing was toen om bij m'n netwerkkaart de link speed op 10Mbit/half mode te zetten ipv auto.
Misschien werkt zoiets bij jou ook?
hey daar had ik nog niet aangedacht, dat ik zal eens proberen.
Verder staat het nieuwste firmware van draytek er al een tijdje op, ook al toen hij nog goed werkte.
Wat ik eigelijk het belangrijkste vind is te weten of het aan het modem ligt of niet. Want als xs4all gelijk heeft dat de oude speedtouch de nieuwe snelheden niet aankan, dan hoef ik ook niet verder te zoeken :) Toch zou dat dan raar zijn, want de nieuwe speed upgrade is nog niet doorgevoerd en het probleem is pas sinds augustus, dus er is niks veranderd aan de speed.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 14:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:28:
[...]

hey daar had ik nog niet aangedacht, dat ik zal eens proberen.
Verder staat het nieuwste firmware van draytek er al een tijdje op, ook al toen hij nog goed werkte.
Wat ik eigelijk het belangrijkste vind is te weten of het aan het modem ligt of niet. Want als xs4all gelijk heeft dat de oude speedtouch de nieuwe snelheden niet aankan, dan hoef ik ook niet verder te zoeken :) Toch zou dat dan raar zijn, want de nieuwe speed upgrade is nog niet doorgevoerd en het probleem is pas sinds augustus, dus er is niks veranderd aan de speed.
ik heb dus de zelfde snelheid als jouw (3200/768) en bij mij is het sinds de laatste snelheid update steeds erger geworden (dus dat gaat leuk worden als ze het weer sneller maken ;( )

ik heb dus nog de oude firmware die ga ik zo eerst updaten heb jij trouwens je modem naar pro opgevoert ?????? en zou dit veel helpen of is het alleen handig voor always online etc.

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Wussie schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:18:
Nieuwe modem aangeschaft, dat probleem opgelost, maar nu vertoont die modem dezeflde kuren alleen op het moment dat - We bellen of gebeld worden - met de vaste huistelefoon :\

Volgens KPN zal het probleem dan in de splitter zitten, maar man oh man wat een moeite kost het om een monteurtje langs te laten komen :\
Dan zit er iets niet goed in je eigen bekabeling. Je hebt één of meer telefoons parallel aan de splitter geschakeld en niet zoals zou moeten alle telefoons achter de splitter. Of je splitter is defect.

Het kost overigens geen moeite hoor om een monteur te laten komen. Je belt 0900-0244, je zegt dat je een ADSL monteur wilt en een paar dagen staat die monteur met een dikke rekening bij je op de stoep. Die rekening zal je dan dus wel zelf moeten betalen.

Als je het goedkoper opgelost wilt hebben, verplaats je je splitter of vervang je je splitter (afhankelijk van wat de oorzaak is).

• Wussie
ja ik heb die nummers eerder gebeld, maar ze kwamen met allerlei rare oplossingen waar 'k zelf maar even naar moest kijken, allemaal gedaan maar geen resultaat, in totaal 2 uur aan de telefoon gehangen en iedere keer als ik om 'n monteur vroeg kreeg ik een antwoord als: 'ja heeft u uw modem al gerest?' 'ja, al 5 keer' 'oh probeert u het nog eens en belt u dan weer terug...'

zucht :) naja ik denk da'k deze week maar 'n nieuwe poging ga wagen :X

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wussie schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:08:
ja ik heb die nummers eerder gebeld, maar ze kwamen met allerlei rare oplossingen waar 'k zelf maar even naar moest kijken, allemaal gedaan maar geen resultaat, in totaal 2 uur aan de telefoon gehangen en iedere keer als ik om 'n monteur vroeg kreeg ik een antwoord als: 'ja heeft u uw modem al gerest?' 'ja, al 5 keer' 'oh probeert u het nog eens en belt u dan weer terug...'

zucht :) naja ik denk da'k deze week maar 'n nieuwe poging ga wagen :X
Trek bij je splitter het kabeltje eens uit phone, bel jezelf met je mobiel, en je weet welke telefoon verkeerd is aangesloten...Splitter is btw sneaky, aangezin de line in en dsl vaak aan dezelfde kant zitten, en phone aan de andere kant. Je zou de eerste niet zijn die de lijn vanaf het ISRA (waar jelijn het huis binnenkomt) in de phone plugt.

Op zich ook logisch dat je er zelf naar moet kijken, het is een probleem bij jou thuis, met je eigen apparatuur. KPN doet wat ze moet doen, namelijk signaal leveren tot aan je ISRA, de rest willen ze best voor je regelen, maar no way dat dat gratis is.

Vreemd wat die helpdesk zegt, als jij zegt tegen iemand van een ADSL helpdesk dat je verbinding eruit vliegt als je telefoon gaat, dan _moeten_ ze gewoon weten dat het de splitter is, en volgens mij weten ze dat op de KPN helpdesk echt wel.

• Wussie
mmm, dat zal ik inderdaad even kunnen proberen, maar toch; ik heb het hier zelf niet aangesloten, dat was 'n monteur van de KPN dus ja ik belde die mensen op met 't idee van: 'het heeft het 2 jaar goed gedaan, het zal dus wel niet verkeerd ingeplugd hebben gezeten'.
Ik ga het in ieder geval morgen nog even proberen, en als 't niet helpt ga 'k die mensjes nog maar een keer bellen dat ze zelf toch maar even moeten komen kijken ;)

bedankt voor de tips! nu back on topic ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op het forum van draytek een aantal topics gevolgd, het zou inderdaad aan de modem kunnen liggen, dat deze de hoge snelheden niet aankan.
Is er iemand die ook de allereerste alcatel adsl modem heeft? Dus die vierkante grote bak :)
Wil wel eens weten of iedereen hier last van heeft met adsl

Verwijderd

Topicstarter
ik ben meestal niet zo'n voorstander van kickjes, maar ik zit toch wel met dit probleem te worstelen. Dus bij deze toch maar een kickje dan :D
Heeft iemand nog ideen/suggesties?
Want XS4ALL kan wel leuk zeggen dat het modem niet meer aankan, maar ik wil niet zomaar een nieuwe gaan kopen terwijl het misschien niet eens het modem is.

b.v.d. & greetz

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-02 10:43
Ik heb ook een home, lang geleden naar pro getweakt. Die doet 't nog steeds prima. Ik vermoed dat onze centrale al is geupgrade want mijn ouders werden laatst benaderd om aan een kpn test met IP tv mee te gaan doen.

M.A.W. ik geloof niet zonder meer dat het modem de schuldige is

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1