Toon posts:

Club3D Ati Radeon 9600XT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb het volgende probleem met mijn Club3D ATi Radeon 9600XT 128MB.
Ik heb deze kaart ongeveer een half jaar geleden aangeschaft, maar eigenlijk heeft hij nooit naar behoren gefunctioneerd.
Na het inpluggen van de kaart en de juiste drivers te hebben geinstalleerd, ging ik natuurlijk snel een game uit testen. Ik speelde in die periode veel Medal of Honor : Allied Assault. Mijn FPS was erg hoog op de hoogste details dus ik was natuurlijk erg blij.. maar er kwam al gauw een ainde aan de pret. Na ongeveer een half uur spelen werd ik terug gekickt naar Windows en kreeg daar een melding over VPU recover. Het was gewoon de normale foutmelding van Windows met de vraag of je het rapport wilt verzenden. Niks bijzonders dus, maar ik werd er ook niks wijzer van. "Vreemd" dacht ik, maar ik was natuurlijk erg enthousiast en dacht dat het wel weer zou verdwijnen. Maar het bleef terug komen en ik kreeg het ook bij andere programma's en games. Zo was ik bijvoorbeeld aan het scrollen in het progamma mIRC, en ook toen kreeg ik de melding VPU Recover. Mij beeld knipperde eerst zwart. Na het kiezen van de optie "Niet verzenden" kon ik gewoon weer verder. Maar als ik dan weer scrollde, kreeg ik hetzelfde probleem opnieuw. Als dit 3 keer was gebeurd, dan leek het wel alsof mijn videokaart was uitgeschakeld en de geintegreerde Video-chip op mijn moederbord het overnam. Wat natuurlijk voor geen meter liep.
Hoe nieuwer de games zijn hoe sneller het probleem zich voordoet. Heb veel spellen geprobeerd waaronder bijvoorbeeld: Sims 2, FarCry, Battlefield 2, Fifa 06 enz.

Heb toen mijn oude videokaart er weer in geplugged en die gaf geen enkel probleem..
Ik wist niet waar ik moest beginnen dus ik ben gelijk terug gegaan naar de winkel. Die hebben mijn videokaart getest en zeiden dat er niks mis mee was. Dat verbaasde mij. Mijn vader heeft toen de videokaart opgehaald en verder nergens naar gevraagd waar het dan WEL aan kon liggen.
Dit is dus eigenlijk mijn vraag waar ik van jullie graag antwoord op hoop te krijgen!

SPECS
Videokaart
Processor: ATI RADEON 9600
Grootte Videogeheugen: 128 MB
Output: AGP 8x
Compatibiliteit: PC
DirectX ondersteuning: DirectX 9.0
Core clock speed: 400 MHz
Memory clock speed: 400 MHz
Output Bandbreedte: 128-bit
Type Geheugen: DDR SDRAM
Resolutie: 2048 x 1536

Moederbord
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=624

Processor
AMD Athlon 64 3000+

Geheugen
512 MB

Monitor
BenQ FP71E+

Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geinformeerd en hoop ook dat jullie mij kunnen helpen ! _/-\o_

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 11:48

Griffin

Is mythical

zet VPU recovery uit.
Er is een optie in de geavanceerde opties van je beeldscherm.
ik heb ook de 9600XT gehad en had er soms ook last van,
na het uitzetten ervan geen last meer van vpu recovery.

Heb je toen je de 9600XT erin heb gedaan een clean install gedaan.
dit is meestal wel aan te raden, vooral als de kaart ervoor een Nvidia was/is

en dat je meer last hebt bij nieuwere spellen kan eraan liggen omdat je kaart meer moet pushen en dus eerder een vpu recovery krijgt

[ Voor 17% gewijzigd door Griffin op 09-11-2005 13:42 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-08 14:50
Zoals hierboven al gezegd, kreeg ik hetzelfde idee toen ik dit topic las.
Op zijn minst de oude drivers van de vorige videokaart goed verwijderen.
Dus oude kaart er weer in en dan echt volledig die drivers deinstalleren.
Vaak staat er nog spul bij software en ook de drivers deinstalleren bij
systeemeigenschappen.
Daarna de computer uitzetten en dan de andere kaart er in en de nieuwe
drivers installeren.

Ook krijg ik het vage vermoeden dat de kaart te warm wordt.
Dit aangezien je zegt dat het sneller gebeurt bij nieuwere spellen.
Je kunt dus proberen een tafelventilator op je open systeemkast te richten
en met name op de videokaart. Blijft het probleem zich dan voor doen, dan
is het niet de temperatuur. Daarnaast kun je allicht de oplossing van
hierboven uit proberen en dus de VPU recovery uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op het moment mijn oude video kaart in de pc zitten. Dit is de Geforce FX5200, dus idd een Nvidia!
Maar wat houd een clean install precies in? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik dit heb gedaan.
En hoe zorg ik dat ALLES van de Nvidia drivers van mijn pc is?
Ik zal de optie VPU Recover ook uitzetten en kijken wat er dan gebeurd.
Verder denk ik niet dat hij te heet word, deze tip heb ik al eens gekregen. Toen heb ik het nagecheckt met het programma speedfan, en alles was prima in orde.

Ojah ik had ook ergens op dit forum gelezen dat een VIA chipset op he tmoederbord niet samengaat met de 9600 serie, kan dit kloppen en dat dit misschien het hele probleem is??

• Griffin

Griffin

Is mythical

dat de 9600serie niet met de via chipset om kan geen weet ik persoonlijk niets van maar het is een mogelijkheid.

met een clean install bedoel ik windows opnieuw installeren. het is misschien meer werk dan de drivers verwijderen etc, maar je weet wel dat het geod is en dat er niets meer van nvidia op je pc staat.
Ook is je sys dan weer iets sneller misschien omdat je een schoon systeem hebt.
Zet ook even alle nieuwste drivers van je moederbord erop, dit wil misschien ook wel werken.

om te kijken voor je temp van je 9600xt kan volgens mij niet met speedfan, hiermee kijk je de cpu en chipset. (Northbridge),
probeer dus even een tafel ventilator ernaast te zetten als de kast open is.,
ook kan je als je pc weer vaag gaat doen met een spel je heatsink aan raken en voelen of je je hand erop kan houden.
warm wordt ie waarschijnlijk wel, maar het mag niet zo zijn dat je je hand na 4 - 10 sec oid al weer van je heatsink af moet trekken omdat het dan heeel pijn doet, dan is het fout.

[ Voor 35% gewijzigd door Griffin op 09-11-2005 14:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal jullie tips uit gaan proberen!
Heel erg bedankt ik ga meteen van start en jullie horen nog van me!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
- Allereerst: als je van nVidia naar ATI gaat --> schone windowsinstallatie.
- Zet fast-writes in je bios uit.
- Zet je AGP-snelheid op 4x ipv 8x.
- Installeer altijd de Via 4-in-1 drivers, maar dat heb je vast al gedaan.
- Zet VPU-recover uit.

Goede volgorde van installeren software: Windows / Via 4-in-1 / ATI drivers / DirectX / overige drivers en software.

Ga het bovenstaande lijstje even bij langs, en kijk wat er werkt en wat niet. Succes ;).

• Griffin

Griffin

Is mythical

even een addon op ANTON hierboven^^
installeer de nieuwste catalyst drivers van ww.ati.com. ook van de Via 4-in-1 drivers even de nieuwste van de MSI site afhalen.
en directX9.0c natuurlijk :D

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-08 14:50
Fast writes en agp snelheid omlaag is alleen wanneer je na de schone installatie nog steeds problemen hebt.

Ik denk dat met een schone installatie van Windows en de laatste drivers je al een heel eind komt.
Als dit niet werkt zoals het hoort, dan zou ik pas Fast writes uit schakelen en daarna AGP van 8x naar 4x zetten. Als alles gewoon werkt, dan is dit natuurlijk niet nodig.

• Griffin

Griffin

Is mythical

NielsOveres schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:29:
Fast writes en agp snelheid omlaag is alleen wanneer je na de schone installatie nog steeds problemen hebt.

Ik denk dat met een schone installatie van Windows en de laatste drivers je al een heel eind komt.
Als dit niet werkt zoals het hoort, dan zou ik pas Fast writes uit schakelen en daarna AGP van 8x naar 4x zetten. Als alles gewoon werkt, dan is dit natuurlijk niet nodig.
mocht zelfs dit allemaal niet baten schrijf je op wat er allemaal gedaan is. (windows herinstalleren etc, driver ..)
en ga je ermee naar de winkel, heel simpel en je zegt wat je gedaan hebt en dat het nog steeds raar doet.

Verwijderd

Topicstarter
ok heel erg bedankt mensen, ik ga het proberen!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-08 23:16

DefLite

Why so serious?

anton121 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:22:
- Zet VPU-recover uit.

Goede volgorde van installeren software: Windows / Via 4-in-1 / ATI drivers / DirectX / overige drivers en software.

Ga het bovenstaande lijstje even bij langs, en kijk wat er werkt en wat niet. Succes ;).
voor radeon 9600xt moet fastwrite aan blijven staan ik spreek uit ervaring heb alleen een ati radeon 9600xt van sapphire

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
En ik had precies dezelfde videokaart ;). Nooit problemen mee gehad, terwijl de kaart op 8x AGP werkte met side-bandaddressing en fast-writes aan. Dit was echter op een Asus A7N8X-X. Nu heb ik een MSI X800PRO :9.

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-07 08:20
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:16:
...
Ojah ik had ook ergens op dit forum gelezen dat een VIA chipset op he tmoederbord niet samengaat met de 9600 serie, kan dit kloppen en dat dit misschien het hele probleem is??
Dat kan het probleem niet zijn, heb namelijk in mijn PC een 9600 Pro met 256 MB van Sapphire en een VIA KT600 chip op mn moederbord en nergens last van

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
anton121 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:22:
- Zet VPU-recover uit.

:?
Ik draait met 9600XT op 8x, fastwrites aan én ik ben van een 440MX naar 9600XT gewisselt zonder problemen...

VPU recover staat wel uit :
Griffin schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:20:
dat de 9600serie niet met de via chipset om kan geen weet ik persoonlijk niets van maar het is een mogelijkheid.
Mijn GA-7VAX mombo met VIA KT400 chipset deed het perfect met een sapphire radeon9600XT

[ Voor 20% gewijzigd door Rey Nemaattori op 10-11-2005 14:28 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Griffin

Griffin

Is mythical

Rey Nemaattori schreef op donderdag 10 november 2005 @ 14:25:
[...]

:?
Ik draait met 9600XT op 8x, fastwrites aan én ik ben van een 440MX naar 9600XT gewisselt zonder problemen...
Het hoeft niet bij iedereen goed te gaan. (lees: ik moest ook reinstal van windows doen)
Mijn GA-7VAX mombo met VIA KT400 chipset deed het perfect met een sapphire radeon9600XT
Dit zei hij, en ik zei dat ik het niet wist en het dus mogelijk kon zijn. Zelf heb ik een intel chip en nergens last van.

Maar aan de hand dat dus 2 mensen geen problemen ermee hebben gehad ligt het waarschijnlijk niet aan de combo 9600XT en VIA chipset

Verwijderd

Topicstarter
Hé mensen bedankt voor jullie tips maar het heeft helaas niets geholpen.

Ik heb m net getest met CoD2, maar hij vliegt er nog steeds uit ( nu wel zonder de VPU Recover message 8)7 ).
Verder heb ik ook regelmatig als ik de pc opstart, last van allerlei gekleurde strepen over mijn beeld, net als sneeuw op een televisie. Als hij dan zover is om windows op te starten verdwijnt dit weer. Maar dit lijkt me ook niet helemaal in orde..

• Griffin

Griffin

Is mythical

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 16:55:
Hé mensen bedankt voor jullie tips maar het heeft helaas niets geholpen.

Ik heb m net getest met CoD2, maar hij vliegt er nog steeds uit ( nu wel zonder de VPU Recover message 8)7 ).
Verder heb ik ook regelmatig als ik ze pc opstart, last van allerlei gekleurde strepen over mijn beeld, net als sneeuw op een televisie. Als hij dan zover is om windows op te straten verdwijnt dit weer. Maar dit lijkt me ook niet helemaal in orde..
wat je kan proberen is met de ATi tool je kaart te underclocken en dan ff proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Griffin schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 17:17:
[...]

wat je kan proberen is met de ATi tool je kaart te underclocken en dan ff proberen.
komt dit niet ten koste van de prestaties?

Verder krijg ik steeds sterker het idee dat het WEL aan de kaart ligt. Ik breng mijn PC morgenvroeg weg want mijn DVD-Brander is er gister ook mee gekapt.. en heb nog garantie. Dan vraag ik gelijk of ze er daar naar kunnen kijken. Die weten wat ze doen, ik niet :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 17:26 ]

• Griffin

Griffin

Is mythical

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 17:25:
[...]

komt dit niet ten koste van de prestaties?

Verder krijg ik steeds sterker het idee dat het WEL aan de kaart ligt. Ik breng mijn PC morgenvroeg weg want mijn DVD-Brander is er gister ook mee gekapt.. en heb nog garantie. Dan vraag ik gelijk of ze er daar naar kunnen kijken. Die weten wat ze doen, ik niet :D
ja dit komt te kosten aan je prestaties,
MAAR het is alleen om te testen.
als hij het dan wel goed doet weet je dat het aan je kaart ligt
Pagina: 1