Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DS1820 Uitleesperikelen...

Pagina: 1
Acties:
  • 401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
Misschien moet deze in SA, maar vanwege het zelfbouw-gehalte post ik hem hier;

Ik heb gister 2 DS1820 temperatuur sensoren gemaakt met behulp van dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://lena.franken.de/hardware/schaltung_600_341.gif

Als eerste test heb ik Digitemp gebruikt, deze vindt de sensoren, en kan de temperaturen uitlezen (ook met herhalingscommando, bij n=500 zijn alle lezingen succesvol voor beide sensoren).

Nu wil ik echter simpel een grafiek laten zien op een web-pagina, dit wou ik gaan doen met het volgende programma: Lampomittari.
Deze werkt echter niet goed; ik kreeg soms wat uilezingen, maar meestal helemaal niks, heb al met de timings gespeeld maar krijg het niet werkend, misschien omdat er heel strak getimed moet worden?

Toen wou ik het via MBM proberen i.c.m webtemp; MBM geinstalleerd, de plugin geactiveerd en jawel, MBM leest de temps netjes uit, ook voor langere tijd.
Ik wou toen webtemp downloaden en installeren, maar krijg bij elke mirror de melding dat er een virus inzit (Mail Flooder), ook al niet bruikbaar dus;

Is er een andere simpele manier om binnen windows (2k advanced server) de temps om te laten zetten naar grafiekjes? Of is er een webtemp versie _zonder_ virus? Of zie ik iets totaal over het hoofd bij Lampomittari?

De gebruikte DS1820's zijn samples, maar het lijkt me sterk dat ze daarom niet goed zouden funtioneren (via Digitemp of de MBM extension werkt het namelijk wel)

[ Voor 24% gewijzigd door LiquidSmoke op 23-11-2005 13:34 ]

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Ik heb deze ook in elkaar gezet. Werkt best aardig maar heb die lampidinges ook nooit goed aan de praat gekregen. Ik heb het nu draaiende op linux die de gegevens in een mysql db stopt en waar ik met een php script de figuren uit tover. Is trouwens ook niet helemaal super meer dan 10000 temperaturen kan het script niet verwerken.
Ik gebruik ook samples de DS18B20 versie dan wel, niks geen probleem mee. Wel even rekening houden met het feit dat je de kabels niet langer kan maken dan een meter of 3. Als je dat wel wilt doen moet je een andere seriele connector bouwen.

Lekker belangrijk

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:28
Misschien kan dit met MRTG. je bent dan nog wel een tooltje nodig die de temps logt. Misschien is er ook wel een mrtg config voor. Zoek maar eens in google mrtg+ds1820. Succes

• LiquidSmoke
Ik heb nu toch op de een of andere manier die lampo-dinges aan de gang (voor meer dan 12uur iig).
Het grote nadeel van MBM met plugin vind ik de afronding, het apparaat is tot 2 cijfers achter de komma nauwkerig, opzich niet zo heel interessant, maar wel leuk om te zien.

Ik heb gister ook zitten kijken naar MBM2MRTG

Alleen vraag ik me 1 ding af; de history; blijft die in het MBM log staan of schrijft mrtg zelf een nieuw log weg?

Het mooiste zou natuurlijk zijn om alle uitput van MBM/Lampo in een MySQL database te proppen, maar hier heb ik de kennis/tijd niet voor (met genoeg tijd zou het wel moeten lukken).
Iemand verder ervaring met MBM2MRTG? Het ziet er goed uit, er wordt ook uitgelegd hoe ik perl werkend krijg onder Windows (kan en wil niet overstappen naar Linux).

@Scout77: Waarom kunnen de kabels niet langer dan 3 meter?

De kabel van com naar print is ongeveer 1 meter, en naar de sensoren (2 stuks, 2 kabels) allebei 5 meter.
Wat bedoel je precies met andere connector?
Ik ben wel een paar keer tegengekomen dat als je bovenstaand schema aanhoud dat je dan de GND met de VDD moet verbinden (heb ik niet gedaan), is er een merkbaar verschil?

/edit:
Huidige temp:
Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/temp/lcd_Buiten.jpg

(Buiten sensor hang uit raampje)

Hmz, op Digitemp hebben ze het erover dat je een schottky kunt plaatsen bij de sensor, maa rik snap niet echt hoe ie nou moet zitten :?
http://www.digitemp.com/building.shtml

[ Voor 16% gewijzigd door LiquidSmoke op 10-11-2005 18:45 ]

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

LiquidSmoke schreef op donderdag 10 november 2005 @ 09:13:
Ik heb gister ook zitten kijken naar MBM2MRTG

Alleen vraag ik me 1 ding af; de history; blijft die in het MBM log staan of schrijft mrtg zelf een nieuw log weg?
MRTG maakt zelf een logfile aan waar de data in opgeslagen word.
@Scout77: Waarom kunnen de kabels niet langer dan 3 meter?

De kabel van com naar print is ongeveer 1 meter, en naar de sensoren (2 stuks, 2 kabels) allebei 5 meter.
Wat bedoel je precies met andere connector?
Ik ben wel een paar keer tegengekomen dat als je bovenstaand schema aanhoud dat je dan de GND met de VDD moet verbinden (heb ik niet gedaan), is er een merkbaar verschil?
op een duitse site van een blad staat ergens een verklaaring voor het andere schema en waarom dat gekozen is, kan helaas de site niet meer vinden. het schema heb ik nog wel.
Afbeeldingslocatie: http://haas.oezie.org/~erik/temp-sensor/rs232.png

ik log zelf ook al bijna 2 jaar de temperatuur hier, en dat werkt heel goed.
Afbeeldingslocatie: http://haas.oezie.org/rrd/temp/temp-2year.png
als je ipv MRTG RRDtool gebruikt kan je ook nog andere leuke dingen doen, zoals de temperatuur van vandaag vergelijken met die van gister, of afgelopen week met vorige week(of jaar en maand)
Afbeeldingslocatie: http://rdnzl.dyndns.org/stats/temperatures_week_compare.png
Afbeeldingslocatie: http://rdnzl.dyndns.org/stats/temperatures_weekday_compare.png

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• LiquidSmoke
Hmz, dat schema had ik gevonden ja, is wel simpel te maken.

Kwam via de search ook het schema tegen van de DS9079U tegen, maar deze is als sample aan te vragen en dat heb ik nu gedaan, Lampo werkt nml ook met deze interface, en als het goed is kun je hier wel 200m kabel bij gebruiken (niet dat ik zoveel nodig heb :P ), daar wil ik dus ook wel eens naar kijken :)

Voor RRDT en MBM, heb je daar een tut voor toevallig? Ben niet echt thuis in dit soort dingen, je moet iig de logs van MBM om kunnen zetten / in kun voeren in de database, maar hoe wat en waar?

• Scout77
Het schema dat je gebruikt is een DS9097 en uit de appnote (http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/148) staat:
The DS9097 serial port interface was designed for use with very short (local) iButton probes. It is not recommended to support medium or large 1-Wire networks. Radius should be limited to tabletop distances for this master, on the order of 3m. Weight should be under 40m.
Wat de "weight" inhoud weet ik niet precies ... maar ik kom niet verder dan een meter of 4 daarna worden de sensoren niet meer herkend.

Dit is denk ik de duitse site waar je het over had.
http://www.linuxnetmag.com/de/issue8/m8temperature1.html

Die RRDtool heb ik nooit goed aan de praat gekregen (is volgens mij ook alleen een linux porg)
En ik heb vandaag ook maar eens even een DS9097U gesampled.

Die schottky is volgens mij alleen nuttig als je geen betrouwbare waarden krijgt. Maakte bij mij niet uit voor de lengte van de kabels die konden niet langer.

[ Voor 12% gewijzigd door Scout77 op 11-11-2005 19:17 ]

Lekker belangrijk

• LiquidSmoke
Scout77 schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:04:
Het schema dat je gebruikt is een DS9097 en uit de appnote (http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/148) staat:

[...]

Wat de "weight" inhoud weet ik niet precies ... maar ik kom niet verder dan een meter of 4 daarna worden de sensoren niet meer herkend.

Dit is denk ik de duitse site waar je het over had.
http://www.linuxnetmag.com/de/issue8/m8temperature1.html

Die RRDtool heb ik nooit goed aan de praat gekregen (is volgens mij ook alleen een linux porg)
En ik heb vandaag ook maar eens even een DS9097U gesampled.

Die schottky is volgens mij alleen nuttig als je geen betrouwbare waarden krijgt. Maakte bij mij niet uit voor de lengte van de kabels die konden niet langer.
Ik heb donderdagavond de sample besteld, er stond dat er een speciale goedkeuring nodig is, maar ik heb er nog niks van gehoord :( zal maandag wel worden.

Hier op GoT is ook het schema te vinden van de U-versie, maar die is weer iets complexer, mocht ik hem niet gesampled krijgen dan bouw ik het schema na met de actieve vdd.

Lampo werkt op zich wel goed (compressie van de jpg's had wel iets beter mogen zijn, maar goed), en het niet uit kunnen lezen van de sensoren ligt waarschijnlijk aan de kabels, mijne zijn rond de 5 meter.

Is getwiste kabel wel of niet bruikbaar? De u-adapter heeft een rj-11 uitgang, is dat nu 4-6-8 aderig? ik geloof dat ethernet rj-45 is, maar weet het niet zeker meer.

• Scout77
Speciale goedkeuring, dat had ik niet eens gezien. Ik heb het schema van die U-versie hier ook liggen en zelfs een aantal onderdelen, alleen enkele onderdelen die daarin gebruikt worden zijn smd en heb pas sinds kort een nieuwe soldeerbout maar helaas nog geen tijd om daar mee te gaan prutsen.

Ethernet is rj-45 en die heeft er 8, rj-11 gebruiken ze ook in telefoons dat zijn er volgens mij 6. Ik heb trouwens coaxkabels gebruikt met tulpstekkers. Die kabel had ik nog liggen van een oud netwerk, misschien dat ik daarom ook echt niet verder kom dan 3 meter maarja buiten is 4-5x verder dus dat haal ik sowieso niet.

zo ziet het er bij mij uit.

Lekker belangrijk

• LiquidSmoke
Is netjes :) ik heb de print nog ff losliggen, had geen db-9 behuizing meer :X

heb 4 aderige telefoonkabel gebruikt, en ook krimpkous om de sensoren te neschermen tegen vocht e.d.

Hoop snel antwoord te krijgen van Maxim.......

• LiquidSmoke
Woei, heb vanmorgen via mijn zakelijke account onder meer i-buttons, readers, 18s20, 18b20's en seriele converters met id en zonder id besteld en de verzenbevestiging is al binnen :D

Binnenkort foto's :)

Scout, heb je al iets gehoord?

• Scout77
Inmiddels ook bevestiging binnen.
Heb trouwens toch niet zo'n hele serial connector besteld ... alleen de chip. SMD zo te zien .. moet ik er toch echt aan geloven denk ik.

benieuwd naar je foto's

Lekker belangrijk

• LiquidSmoke
Heb de DS9097U binnengekregen, alsmede 2 ds18s20 sensoren;

De adapter wordt perfect herkend, de sensoren ook, maar van de metingen klopt geen hol;

ik heb ze naast elkaar gesoldeerd, en de ene meet 14 graden en de andere 12, terwijl het binnen 19 graden is. de waardes schommelen enorm, soms lijkt het erop alsof de 2e wel de jusite temperatuur krijg, maar de volgende meting is het weer ruk.

Ik heb tot nu toe alleen nog lampo geprobeerd, op 2 verschillende pc's met een analoge meteer ernaast, en telkens hetzelfde.

De adapters hebben een 6-polige (isdn dus) aansluiting, ik heb 1 van die adapters opengebroken en er gewoon telefoonkabel ingesoldeerd , misschien issie te warm geworden en krijg ik daardoor die rare metingen, de 2e adapter of de sensoren omwisselen met mijn oude adapter heb ik nog niet geprobeerd.

Ik heb het geprobeerd met 1m kabel, en 15 meter kabel, en allebei doen ze hetzelfde.

Mocht ik dit niet goed aan de gang krijgen dan wil ik dit schema nabouwen:
Afbeeldingslocatie: http://haas.oezie.org/~erik/temp-sensor/rs232.png
Als ik het goed begrepen heb kan ik hier ook grote afstanden mee halen (waar het eigenlijk om gaat dus).

Ook zag ik op sommige pagina's dat ze de VDD met de GND verbinden op de ds1820, dit heb ik nog niet geprobeerd, maar ik betwijfel of het werkt...

Na het weekend meer....

/edit: Ik heb net wat bb boards afgestruind, en kwam tegen dat dit vaker gebeurde;

het kan iets met de pull-uptime te maken hebben (staat bij mij op standaard 1000ms), of met de siftware wanneer er gemulti-tasked word (ik heb het op win98 en winxp geprobeerd, dit lijkt me dus niewt het probleem) of dat je toch de VDD met de GND moet verbinden.

binnenkort wel eens puzzelen

[ Voor 15% gewijzigd door LiquidSmoke op 23-11-2005 13:35 ]

• Scout77
Ik zou eerst die 1 en 3 aan elkaar knopen.
http://www.digitemp.com/building.shtml staat nog wat meer uitleg.

oh en btw .. denk niet dat je met die schakeling veel verder komt.

[ Voor 26% gewijzigd door Scout77 op 23-11-2005 20:00 ]

Lekker belangrijk

• LiquidSmoke
1 en 3 aan elkaar knopen hielp niet;

Digitemp geprobeerd en dat werkt perfect; dezelfde waardes en correcte waardes.

Probleem zit hem dus gewoon in Lampo.

Nu nog ff iets verzinnen om het via Dos te doen.
Pagina: 1