Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VVD: Verplicht roetfilter bij dieseloccasion

Pagina: 1
Acties:

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
AMSTERDAM - Tweedehands dieseltjes moeten bij de verkoop verplicht een roetfilter ingebouwd hebben. Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) moet onderzoeken of dit net als in Duitsland bij ons ook ingevoerd kan worden.

Dit gaat VVD-Tweede-Kamerlid Paul de Krom vandaag aan de CDA-bewindsman vragen tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van VROM. Op deze manier worden oudere en meer vervuilende dieselpersonenauto's voorzien van roetfilters, die schadelijke fijnestofdeeltjes tegenhouden. De Krom wil weten of het juridisch mogelijk is om over te gaan tot deze verplichting.
Ik vind dit persoonlijk erg kortzichtig. Natuurlijk een nobel streven, ik ben geen expert, maar was het niet zo dat niet alle auto's blij zijn met een roetfilter, dat het plaatsen niet genoeg is en dat er nog wel meer gewijzigd moet worden?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:25

JT

VETAK y0

Als je gewoon die subsidie van 400e krijgt dan vind ik het een prima idee :Y) Het zal geen omslag betekenen maar het is een makkelijke oplossing voor een beetje bijdrage aan het vervuilingsprobleem

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Zover ik weet is het met retro-fit roetfilters gewoon een kwestie van monteren in het uitlaattraject en klaar. De effectiviteit kan wel per voertuig varieren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Perfect plan, hoe meer maatregelen tegen smog hoe beter :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo te zien gaat het ook voor nieuwe wagens gelden:
Het CDA pleit voor verplichte installatie van roetfilters in nieuwe dieselpersonenauto's in Nederland vanaf begin 2007, zonder Europese instemming. "Dan maar een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid", zei het CDA-Tweede Kamerlid Spies woensdag bij de behandeling van de begroting voor 2006 van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM).

De PvdA is al veel langer voor zo'n stap, die staatssecretaris Van Geel (Milieu) niet buiten Europa om wil nemen. Daarmee is er een Kamermeerderheid. Van Geel reageert donderdag. Falk AdSolution

In dat geval is fiscale stimulering van het inbouwen van roetfilters in nieuwe dieselauto's in de strijd tegen de luchtvervuiling niet meer nodig, aldus Spies na het debat.

Staatssecretaris Van Geel (Milieu) heeft 400 euro subsidie per roetfilter over voor dieselwagens tot tien jaar oud. Volgens Stichting Natuur en Milieu is dat niet genoeg. Bedrijven, waaronder Leaseplan dat 20 procent wil bijpassen om zijn 90.000 dieselauto's uit te rusten met een roetfilter, dreigen daardoor af te haken. Natuur en Milieu denkt aan een bijdrage van 560 euro.
nu.nl

Alleen mag zoiets ook wel voor moderne (lees: nieuwe) benzinewagens, want laatst is duidelijk geworden dat de nieuwste generatie juist vervuilender schijnt te zijn dan diesels. Dus ook die aan een of ander soort filter ofzo wat mij betreft, dan gaan we iig de goede kant op.

Virussen? Scan ze hier!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Prima plan, worden de pijlen eindelijk eens gericht op de echte vervuilers ipv op de SUV's.

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:03:
Prima plan, worden de pijlen eindelijk eens gericht op de echte vervuilers ipv op de SUV's.
Als de prijs van een lite euro95 nou eens sterk zou zakken, naar de prijs van een liter diesel bijvoorbeeld, dan weet ik zeker dat de vervuiling zal afnemen, omdat steeds meer dieselrijders (vuile rijders) dan een benzineauto zouden aanschaffen... Tenminste, dat zou ik doen.
Met mijn 50.000km per jaar is diesel voor mij gewoon het goedkoopst, dus ik zal wel moeten. Ik ga dan geen Euro95 tanken.

[ Voor 20% gewijzigd door freddyathlon op 09-11-2005 19:18 ]

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 15:43
@ Freddyathlon: Zoals al werd aangedragen door Wildhagen, vervuilen de nieuwste generatie benzineauto's meer dan de huidige diesels. Zou dus eerst maar eens zorgen dat die benzineauto's net zo schoon worden als de diesels.

@Oscar Mopperkont: Op zich inderdaad goed, ware het niet dat de gemiddelde simpele diesel heel wat meer kilometers maakt op een liter diesel, dan een dikke SUV. Als je dan ook nog de grote amerikaanse SUV's met grote V8 blokken pakt, wordt het nog erger...

Systemspecs

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

freddyathlon schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:06:
[...]

Als de prijs van een lite euro95 nou eens sterk zou zakken, naar de prijs van een liter diesel bijvoorbeeld, dan weet ik zeker dat de vervuiling zal afnemen, omdat steeds meer dieselrijders (vuile rijders) dan een benzineauto zouden aanschaffen...
Lijkt me geen goed plan, omdat moderne benzinewagens meer vervuilen dan diesels, zoals al eerder aangegeven, en ook al besproken in dit topic

Virussen? Scan ze hier!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

freddyathlon schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:06:
[...]

50.000 x 0,35 = € 17.500,- extra kwijt aan brandstof per jaar. Kun je een leuke auto voor kopen...

edit: die 0,35 is prijsverschil tussen liter diesel en liter euro95 ongeveer.
Jouw diesel rijdt 1:1? Zal eerder €1750,- worden, denk ik zo ;).

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BredeP schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:10:
@ Freddyathlon: Zoals al werd aangedragen door Wildhagen, vervuilen de nieuwste generatie benzineauto's meer dan de huidige diesels. Zou dus eerst maar eens zorgen dat die benzineauto's net zo schoon worden als de diesels.
niet helemaal waar. Benzine motoren zijn vanwege de lambda regeling erg schoon geworden. Waar Wildhagen op doelt is fijne roetdelen welke in onze longen kunnen komen en daar heeft hij gelijk in. De nieuwe benzine motoren voorzien van directe inspuiting hebben een fijnere roetverneveling.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

ACID-dude schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:14:
[...]

Jouw diesel rijdt 1:1? Zal eerder €1750,- worden, denk ik zo ;).
Sorry, rekenfout inderdaad... 't is nog vroeg ;)

Mijn diesel rijdt ongeveer 1 op 18 / 1 op 20

Citroen Xsara 1.9D

[ Voor 14% gewijzigd door freddyathlon op 09-11-2005 19:19 ]

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Chevy454 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:17:
[...]

niet helemaal waar. Benzine motoren zijn vanwege de lambda regeling erg schoon geworden. Waar Wildhagen op doelt is fijne roetdelen welke in onze longen kunnen komen en daar heeft hij gelijk in. De nieuwe benzine motoren voorzien van directe inspuiting hebben een fijnere roetverneveling.
Precies...

Zou een roetfilter zoals op diesels word gemonteerd ook 1-op-1 op een benzinemotor te plaatsen zijn? Of moet daar nog wat meer voor gebeuren?

Als dat namelijk makkelijk mogelijk is, vind ik dat niet alleen diesels verplicht zo'n filter moeten krijgen, maar ook benzinewagens.

Virussen? Scan ze hier!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

wildhagen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:20:
[...]

Als dat namelijk makkelijk mogelijk is, vind ik dat niet alleen diesels verplicht zo'n filter moeten krijgen, maar ook benzinewagens.
Mee eens... Gelijke waarden allemaal en gelijke behandeling.

• Chevy454
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:20:
Zou een roetfilter zoals op diesels word gemonteerd ook 1-op-1 op een benzinemotor te plaatsen zijn? Of moet daar nog wat meer voor gebeuren?
Nou een benzine motor wordt heter. Je kan ook niet zomaar een turbo van een diesel op een benzine motor monteren wegens de koeling. Dus je zult andere materialen nodig hebben om de filter resistent te maken tegen die hogere temperaturen.
Voor mij is het om het even. Als het maar kapot gaat, het liefst buiten de garantie >:) :+
Ze zouden eerder het gebruik van Eolys moeten promoten in combinatie met de roetfilter, vooral gezonder voor mij wanneer die roetfilters in de garage moet worden geregenereerd. Die roetwolk wil je niet zien (als je dan nog een hand voor ogen ziet :X )

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 09-11-2005 19:34 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

BredeP schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:10:
@Oscar Mopperkont: Op zich inderdaad goed, ware het niet dat de gemiddelde simpele diesel heel wat meer kilometers maakt op een liter diesel, dan een dikke SUV. Als je dan ook nog de grote amerikaanse SUV's met grote V8 blokken pakt, wordt het nog erger...
Het hangt natuurlijk van je SUV af, maar ik denk dat een moderne SUV het niets eens zo slecht doet tov een oude dieselbak. Verder rijdt een groot deel van de SUV's op gas.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 09 november 2005 @ 21:02:
[...]

Verder rijdt een groot deel van de SUV's op gas.
Is dat zo?

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik heb het zelf nooit onderzocht, maar toen groenlinks nijmegen met dat plan kwam en er op tv veel discussie over was was een veel gehoord argument van de SUV rijders dat een hele grote groep SUV bezitters een gastank heeft ingebouwd. Is natuurlijk ook niet erg onlogisch daar het er makkelijk in past en ze zeker niet de meest zuinige auto's zijn.

• Wok
  • Laatst online: 13:36

Wok

Dakloos...

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 09 november 2005 @ 21:02:
[...]

Het hangt natuurlijk van je SUV af, maar ik denk dat een moderne SUV het niets eens zo slecht doet tov een oude dieselbak. Verder rijdt een groot deel van de SUV's op gas.
Vanuit mijn ervaring uit de praktijk (60-70K per jaar; ik zit dus veel op weg en ja, ik rijd LPG ;) ) wil ik dat argument even ontkrachten ;)

Verreweg de meeste SUV's (en aanverwante exorbitant grote auto's) zie ik toch het meest op diesel rijden (VW Touareg, Volvo XC90) of anders gewoon op benzine. Af en toe zie ik wel eens een verdwaalde Chevy Excalade op LPG, maar dat zijn er maat weinig...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Pagina: 1