[JAVA] Welke database gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• glmona
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-04 12:09
Hoi,

Om een database aan mijn applicatie te koppelen wil ik een dbms gebruiken waarvoor geen server nodig is. Zoals MS Access. Ik weet dat Access met ODBC te benaderen is, maar dan moet er op iedere PC waarop de applicatie wordt geinstalleerd een ODBC koppeling worden gemaakt, dat wil ik dus niet.

Nu ben ik dus op zoek naar:
  • Een MS Access Connector voor Java. Als het kan klasse 3 of 4.
  • Een ander DBMS waarvan de bestanden in een file worden opgeslagen die met een Java Connector benaderd kunnen worden zoals JDBC/ODBC, maar ik wil niet op iedere client een db server installeren
Ow ja, en de database wordt met iedere applicatie meegeleverd en dus komt niet centraal op 1 plek te staan.

Ik heb ook al nagedacht om percistency te maken met behulp van linkedlists oid. Maar dit lijkt me omslachtig wanneer er dbmssen zijn...

Iemand een goed idee?

Greetz GL Mona

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Wordt Cloudscape niet standaard met J2EE meegeleverd, inclusief drivers en dergelijke? De database kun je met RMI opstarten vanuit java. Volgens mij is Cloudscape ongeveer net zo lichtgewicht als Access.
Je zou er allicht eens naar kunnen kijken.

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04 16:24
ik zou dan eerder met een xml formaat oid gaan werken als je per client een database wil meeleveren...

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 14:11

Robtimus

me Robtimus no like you

Je kunt ook Access databases gebruiken zonder ODBC koppeling.

Twee dingen nodig:
1) de driver class: sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver
2) de connection string: jdbc:odbc:DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ= gevolgd door de full filename (bv jdbc:odbc:DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=C:\DB.mdb)

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:49

Gerco

Professional Newbie

DB4Objects: Een object database die je in je programma kan embedden, slaat zijn data op in een .yap file, die je gewoon overal neer kan zetten.

BerkeleyDB for Java: Berkeley DB is zo'n beetje de standaard embedded/file database in de *nix wereld. Werkt ws ook prima op Windows.

HSQLDB: SQL based database engine die on-disk en in-memory databases ondersteund. Te gebruiken via JDBC. Wordt gebruikt in OpenOffice.org 2.0 Base (als je .odb files gebruikt).

Geen MS Access, wel gratis en open source file-based embeddable databases. Klik hier voor meer van hetzelfde.

[ Voor 36% gewijzigd door Gerco op 09-11-2005 12:54 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

http://hsqldb.org/
http://db.apache.org/derby/s (vroeger IBM CloudScape)

daar hoef je geloof'k geen service voor te draaien.

[edit]
google was te traag :p

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 12:55 ]

• glmona
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-04 12:09
IceManX schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:42:
Je kunt ook Access databases gebruiken zonder ODBC koppeling.

Twee dingen nodig:
1) de driver class: sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver
2) de connection string: jdbc:odbc:DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ= gevolgd door de full filename (bv jdbc:odbc:DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=C:\DB.mdb)
Kan je de filename ook relatief gebruiken, dus in de root van de application?

Dat zou het meest ideale zijn dan, zal trouwens ook eens gaan kijken naar de andere opties, iig bedankt voor de snelle reacties....

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:49

Gerco

Professional Newbie

glmona schreef op woensdag 09 november 2005 @ 13:10:
Kan je de filename ook relatief gebruiken, dus in de root van de application?
Ongetwijfeld, maar dat kan ik sterk afraden. Je vereist dan dat de gebruiker schrijfrechten heeft op die file en dat alle gebruikers op die PC dezelfde database gebruiken. Je kunt beter de "Application Data" (Windows) of "$HOME" (*nix) directory gebruiken voor je db of je gebruikers zelf laten kiezen waar ze die willen opslaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerco op 09-11-2005 13:16 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1