Magnetisme en computers

Pagina: 1
Acties:
  • 807 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik vind het leuk om met magneetjes te spelen. Nu vraag ik mij af hoe gevaarlijk magneten voor computers zijn. Zijn er bijvoorbeeld mensen die (recentelijk) hardware permanent kapot hebben zijn gaan door magnetisme?

Ik ben een beetje bang, omdat ik vrij ondoordacht deze magneet die 100kg kan tillen heb gekocht (is nog niet aangekomen).

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Cyphax

Moderator LNX
'k Zou in eerste instantie een sterke magneet maar uit de buurt van je HD's houden. Je moet er wel wat voor doen maar je kunt met een flinke magneet de inhoud van je HD vaarwel zeggen. :P

Saved by the buoyancy of citrus

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-02 11:23
Ik zou hem in ieder geval niet te dicht in de buurt van m'n hardeschijf of interngeheugen houden.
Maar dat lijkt me logisch.

Als ie toch een keer op je kast vast zit heb je een aardig probleem om hem er weer van af te krijgen lijkt mij.

Ik heb zelf wel eens een HD los gehaald en de magneten er uit gehaald en die zijn ook behoorlijk sterk. Dus niet proberen dat ding op je tong of vingers te zetten, kan pijnlijk aflopen.

This message was deleted

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Je harde schijven zullen er zeker niet blij mee zijn. Ik weet niet precies hoe het zit met de magnetische velden van dergelijke magneten.
Persoonlijk zou ik het niet als ophanghaakje aan m'n case bevestigen. B)

Verder geloof ik niet dat overige hardware echt last zal hebben van magnestisme zolang het niet het hobby-niveau ontstijgt

offtopic:
Merkwaardige hobby trouwens... Grappig

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Magneten in die orde van grootte zou ik inderdaad maar gewoon niet bij mn pc in de buurt houden... Kans is vrij groot dat het verkeerd afloopt

Verwijderd

het effect op je hd, zoals al 10 x eerder gezegd is,
maar ook de spoelen op je mobo en in je voeding zullen het niet fijn vinden als jij dat ding in de buurt houd.

zou hem toch wel uit de buurt van me compu houden als ik jou was.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
brutalbasterd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:01:
Ik zou hem in ieder geval niet te dicht in de buurt van m'n hardeschijf of interngeheugen houden.
Maar dat lijkt me logisch.
Waarom niet te dicht bij interngeheugen??, de huidige geheugens zijn gebaseerd op condensatoren dus ongevoelig voor een statisch magenetisch veld.
Het zelfde geld eigenlijk voor je hardeschijf, de metalen case die er om heen zit, blokeert het statische magnetisch veld.

De enige manier dat je alles stuk krijgt als, je de magneet snel heen en weer gaat bewegen over de computer onderdelen. Dan word het veld dynamisch inplaats van statisch, en wek je eddy currents (wervel stroompjes) op in je electronica, waardoor al heel snel dingen kapot gaan.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gewoon in een andere kamer gaan spelen met je magneetjes? Ik heb ook een aantal vrij sterke magneten en ik blijf er gewoon bij m'n computers van weg :)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
offtopic:
Als dat ding ergens ophangt, hoe krijg je het er dan af? Als je niet over de 100 kg weegt krijg je het er niet af als je er aan gaat hangen B)

• KopjeThee
  • Niet online
Ik ben zelf ook even verder gaan zoeken en blijkbaar neemt de veldsterkte kubisch af, dus dat gaat redelijk snel. Hier lees ik dat de sterktes anders afnemen als we de kracht van 2 magneten op elkaar bekijken.

• KopjeThee
  • Niet online
stefan001 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:18:
offtopic:
Als dat ding ergens ophangt, hoe krijg je het er dan af? Als je niet over de 100 kg weegt krijg je het er niet af als je er aan gaat hangen B)
Als niets helpt: vuurtje eronder ;-)

Verwijderd

Ik zou hem ook maar niet te dicht in de buurt van m'n CRT / TV scherm houden...
Tenminste, als je geen regenboog idee wilt creeren
:)

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 12:29 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 17:04

TheBorg

Resistance is futile.

djexplo schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:10:
[...]
Het zelfde geld eigenlijk voor je hardeschijf, de metalen case die er om heen zit, blokeert het statische magnetisch veld.
Er bestaan geen materialen die een magnetisch veld blokkeren. Hooguit afbuigen, de behuizing van een harddisk doet dat in ieder geval niet, want die is van aluminium.

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 16:34
stefan001 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:18:
offtopic:
Schuiven...

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

TheBorg schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:33:
[...]

Er bestaan geen materialen die een magnetisch veld blokkeren. Hooguit afbuigen, de behuizing van een harddisk doet dat in ieder geval niet, want die is van aluminium.
Kooi van faraday?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
was dat niet electriciteit?

Copy.com

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

sariel schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:41:
[...]

was dat niet electriciteit?
Electromagnetische straling...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-02 16:28
Harddisk:
Ligt er toch wel aan hoe dicht je bij de platters van je harddisk kan komen. De lees/schrijfkop van een harddisk zit heel dicht op de platter en is ook nog eens heel puntig. Magnetische veldlijnen hebben de neiging op bij een puntig voorwerp zich te concentreren bij het puntje. Daardoor is het magnetisch veld op die plek heel geconcentreerd. Nu jouw grote magneet. Ik neem aan dat je je kast er mee wil optillen? In ieder geval heb je het ding al op ruime afstand van alle harddisks als de kast gewoon dicht blijft. (meer dan 20 cm denk ik zo) Daarom is het magnetisch veld gewoon niet sterk genoeg om op enige manier schade aan je data aan te richten.

Geheugen & Processort:
Die zijn alleen gevoelig voor snel wisselende magneetvelden. (Frequentie > 1MHz) Met een magneet krijg je geen snel wisselend magneetveld voor elkaar, tenzij je hem in een boormachine zou klemmen die met meer dan 1 miljoen rondjes per seconde draait. }) Dat gaat dus nooit en te nimmer gebeuren :)

Voor de rest:
Als je die magneet op je kast klemt, trekt ie natuurlijk best hard aan de behuizing zelf. Als je met 100 kg aan een van die dunne zijpaneeltjes trekt, worden die natuurlijk krom... Zou wel een beetje jammer zijn. En als je hem erop doet, zal dat altijd een beste klapper geven, omdat die magneet ijzer ruikt :). En oja, voor aluminium kasten gaat dit natuurlijk niet op, want daar heeft een magneet geen vat op.

En als je me niet gelooft:
Pak een floppy, en zet er wat testbestanden op. Vervolgens zoek je een willekeurige magneet uit. Ga daarmee flink over die floppy wrijven of wat dan ook. Zeker weten dat die daarna nog gewoon leesbaar is. Heb het zelf ook vaak genoeg geprobeerd om zo floppys te wissen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Triggy schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:54:
Pak een floppy, en zet er wat testbestanden op. Vervolgens zoek je een willekeurige magneet uit. Ga daarmee flink over die floppy wrijven of wat dan ook. Zeker weten dat die daarna nog gewoon leesbaar is. Heb het zelf ook vaak genoeg geprobeerd om zo floppys te wissen.
Hm... dan is er dus i.i.g. één BOFH-grap niet waar... :|

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:28:
Ik zou hem ook maar niet te dicht in de buurt van m'n CRT / TV scherm houden...
Tenminste, als je geen regenboog idee wilt creeren
:)
Uhuuuhhh, afgelopen week mijn speakers uit elkaar gesloopt en de driver iets te dicht bij mijn monitor gehouden, hij trok er helemaal paars van weg. :P
Vraag me af of het ook blijvende schade aanricht. Zo te zien niet iig.

• Triggy
Leuk he SuBBaSS, weet je toevallig ook hoe het werkt? De magneet trekt aan de elektronen die het elektronen kanon achterin je beldscherm afschiet op de beeldbuis. Dus die raken een beetje van hun plek af, en dus verkleurt het beeld. Weet je wat ook leuk is? Je beeldscherm ondersteboven zetten. Krijg je ook een soort van verkleuring. Dit komt omdat elke monitor is afgestemd op het magnetisch veld van de aarde.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Wist je dat als je je tv meeneemt naar australie, hij ondersteboven juist werkt naar behoren :P?

Verwijderd

op een oud tv'tje zit nog steeds een paarse vlek omdat ik er een van mijn Neodymium ijzer boor magneetjes tegen aan hield >:)
dingen zijn zo sterk dat ik op een halve meter afstand mijn CRT monitor kan laten verkleuren.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Triggy schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:02:
Leuk he SuBBaSS, weet je toevallig ook hoe het werkt? De magneet trekt aan de elektronen die het elektronen kanon achterin je beldscherm afschiet op de beeldbuis. Dus die raken een beetje van hun plek af, en dus verkleurt het beeld. Weet je wat ook leuk is? Je beeldscherm ondersteboven zetten. Krijg je ook een soort van verkleuring. Dit komt omdat elke monitor is afgestemd op het magnetisch veld van de aarde.
Toen ik het eerst zag vond ik het eigenlijk niet zo leuk, dacht dat ik hem verknaakt had ermee. Een degauss bracht gelukkig de oplossing.

Het technische verhaal erachter kende ik niet precies, maar wel interessant!
Jij hebt vast al veel monitoren versleten? :+

• Triggy
Hahah, nou ik moet bekennen dat ik tegenwoordig een TFT heb, en dat die magneet geintjes het daarop helaas niet doen... Voor de rest, idd kan je beeldscherm een beetje gemagnetiseerd raken door het spelen, maar een degauss heeft dat snel opgelost. Vraag je natuurkundeleraar (als je die hebt tenminste :)) maar eens naar de wet van Gauss, heeft met magnetisme te maken, dus vandaar die naam.

Mocht je nog zo'n oude fosfor beeldbuis hebben die alleen groen of zwart kan, daar is ook wel een leuk geintje mee uit te halen icm met een laserpointer. Doordat het fosfor reageert op de lichtstraal gaat het zelf lichtgeven.

En inderdaad heb ik al best wat beeldschermen versleten, maar ik behandel ze met liefde hoor :)

• KopjeThee
  • Niet online
Ik vraag me trouwens af of er iemand uberhaupt ervaring heeft met magneten van deze sterkte. Hoe gedraagt zo'n ding zich in de praktijk? Bv. vanaf hoever van een crt scherm heeft de magneet invloed? Vanaf hoever trekt het ding bijvoorbeeld een euro muntje aan? Of elke andere indicatie van de sterkte ben ik in geinteresseerd.

• Triggy
Mijn natuurkundeleraar had eens twee supersterke neodium magneetjes besteld (weet de naam niet meer precies maar zoiets was het). Allebei iets groter dan een aspirientje. En als je je vingertop daartussen hield, voelde het net alsof er iemand hard in je vinger kneep. Als je een stukje van een velletje ertussen deed, deed het echt pijn. En toen iemand ze vanaf een afstandje op elkaar liet kletsen, spatten ze uit elkaar, dat was best jammer. En euromuntjes, tsja, door het dikke houten bureau van de leraar heen kon je daar ook leuke spelletjes mee doen :). Die magneet die jij in bestelling hebt trouwens, daar zit een metalen behuizing omheen aan de zijkanten, waardoor het magneetveld geconcentreerd raakt aan een kant van de magneet, en dus beter 'plakt'

Verwijderd

beedje van toppic af sorry :P

beter hou je hem ook niet te dicht bij je portomonee met pinpas :)
Pagina: 1