[Word 2000] Via sjabloon werkbalk onder clients verdelen

Pagina: 1
Acties:

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
Het probleem
Ik heb een knoppenbalk gemaakt voor een bedrijf ( te gebruiken in word 2000), waarmee iedereen snel veelgebruikte documenten kan openen. Lokaal werkt deze prima, echter ik wil hem gaan verspreiden naar de rest van de pc's in het netwerk. De werkbalk is opgeslagen in een .dot bestand. Ik zou deze menubalk graag op alle pc's beschikbaar maken. Bij voorkeur vanaf een centrale locatie, zodat bij een wijziging in de menubalk, deze maar op 1 plaats veranderd hoeft te worden.

De situatie
Een stuk of 20 pc's met windows 2000, office 2000, aangesloten op een windows 2003 server.

Mijn idee
De server zo instellen dat Word (op de clients) het normal.dot bestand van een centrale locatie moet halen (de server), en zo standaard het sjaboon met de werkbalk inlaadt. Mocht dit niet willen lukken, dan is het ook nog wel een optie om handmatig de locatie van het sjabloon te veranderen. De eerste optie heeft de voorkeur. Echter ben ik dan nog niet zo ver dat word de menubalk ook echt laadt. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Wat heb ik geprobeerd
Ik heb GoT afgespeurd, en heb veel zelf geprobeerd. O.a. het nieuwe bestand als sjabloon laden en naar de werkbalk speuren (die er niet staat). Ook heb ik het nieuwe bestand als standaard sjabloon ingesteld (als test). Hij laadt wel het standaard sjabloon, maar neemt de werkbalk niet mee. Ook heb ik 'extra -> sjablonen en invoegtoepassingen' uitgebreid doorzocht.

Dus ...
Hoe krijg ik een eigen werkbalk snel en makkeijk op meerdere pc's, op een makkelijk beheerbare manier? Slaat mijn eigen idee ergens op?

Bij voorbaat dank :)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Sjabloon in een gedeelde map, die instellen als opstartmap van Word. Dat laatste kan, dacht ik, met een gpo, maar ik heb hier nu geen 2003 bij de hand om dat exact na te gaan. Het aangepaste sjabloon bevat dan de aanpassingen aan de menubalk e/o een extra werkbalk.

Tenzij je goede argumenten hebt om ook de gebruikersomgeving verder helemaal wil dichttimmeren is het iha geen goed idee om normal.dot te centraliseren.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Grimli
Ik heb maar één argument voor:
Als de werkbalk gewijzigd moet worden (en dat zal zeker moeten gaan gebeuren), dan kan dat door slechts 1 bestand te wijzigen, ipv het bestand naar alle pc's te moeten kopieëren.

Argumenten tegen heb ik eigenlijk niet. Er is bij mijn weten namelijk niemand zo fantiek met word dat ze ook maar weten wat een sjabloon is, laat staan dat ze een aangepaste versie zouden gebruiken. Een gecentraliseerd sjabloon zou imho dus geen kwaad kunnen.

Hoe ik de server zou moeten instellen zou ik helaas niet weten (daar heb ikweinig tot geen verstand van). Blijkbaar met een GPO dus.

Maar, volgens het principe 'one stap at a time', het is me nog niet eens gelukt het sjabloon handmatig op een andere pc te krijgen. Ik heb het dot bestand naar een andere pc gekopieërd, daar geladen als standaard sjabloon, maar vervolgens was de werkbalk nergens te bekennen. Wat is mijn denkfout, dit zou toch moeten werken?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Een centraal sjabloon met aangepaste menu's is prima, maar dat hoeft dus niet normal.dot te zijn. Nog een keertje dan:
- maak een nieuw sjabloon, bv werkbalk.dot
- maak een aangepaste werkbalk en sla die op in werkbalk.dot.
- zet werkbalk.dot op een netwerkshare
- stel die netwerkshare in als opstartmap.

Wat bedoel je trouwens met 'heb geladen als standaardsjabloon'?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Grimli
Wat bedoel je trouwens met 'heb geladen als standaardsjabloon'?
Ik had het bestand Normal.dot genoemd, en als standaardsjabloon laten laden bij het opstarten van word. Dit leverde echter ook niks op.

Maargoed, ik ga aan de slag met je tips! Bedankt. Ik laat wel horen of ik er verder mee ben gekomen.

[edit]Het is me nu gelukt handmatig de werkbalk te laden. Ik heb het sjabloon naar een andere pc verplaatst, het sjabloon geopend, en vervolgens 'extra -> sjablonen en invoegtoepassingen -> beheer' en daar de werkbalk verplaatsen naar normal.dot. Nog niet helemaal de bedoeling, maar een begin. Nu ga ik uitvogelen hoe ik word automatisch werkbalk.dot kan laten inlezen, en de werkbalk laten starten[edit]

[ Voor 41% gewijzigd door Grimli op 09-11-2005 13:46 ]

Verwijderd

Grimli schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:21:
daar geladen als standaard sjabloon, maar vervolgens was de werkbalk nergens te bekennen.
dat volstaat alleen als je dan een nieuw document begint gebaseerd op dat sjabloon. als je de werkbalk altijd beschikbaar wil hebben, moet je die in een sjabloon opslaan, en dat sjabloon moet geladen worden bij opstarten van word. plaats het bestand dus gewoon in de opstartmap van word.
gebruik liever niet normal.dot, het is niet nodig en kan een aantal instellingen van de gebruikers om zeep helpen.

• Grimli
So far, so good :). Sjabloontje in de opstartmap plaatsen werkt, Office laadt de werkbalk nu bij het opstarten in. Tot zover bedankt!

Nu de volgende stap. Ik zou graag het sjabloon vanaf de server laden, zodat ik alle gebruikers in 1 keer van een nieuwe versie kan voorzien. Als ik het goed begrijp moet ik iets met 'gpo' doen, zodat de opstartmap van alle gebruikers naar de centrale map verschijnt? Ik zal er eens op googelen.

edit:
Ik ben inmiddels veel wijzer, maar weinig verder. Ik zal dus een policy moeten aanmaken waarmee ik de locatie van de opstartmap kan aanpassen. Dat was het 'wat', nu nog het 'hoe'. Helaas heb ik 0,0 kaas gegeten van policies etc. Dus als iemand me er een handje mee kan helpen, graag...

Als ik er ooit uit kom zal ik wel een kort handleidinkje schrijven, wie weet wordt iemand daar ooit wel blij van:P.

[ Voor 34% gewijzigd door Grimli op 09-11-2005 14:55 . Reden: update ]

• Dunka
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:27
Voor gebruik van GPO zal je in een domein moeten werken.

de instelling die je zoekt staat in een word administrative template:

Gebruikersconfiguratie -> Beheersjablonen -> Microsoft Word 2000 -> Tools|Options... -> File Locations -> Startup (ja ik heb een Engels template in een Nederlandse server versie :P)

Deze moet je inschakelen en de locatie opgeven van de startup map voor Word.

btw. aanpassen in group policy object editor, bij voorkeur in nieuwe group policy en niet in default domain policy

[ Voor 16% gewijzigd door Dunka op 09-11-2005 14:55 ]

• Grimli
Dunka, thanks _/-\o_

Ik ga er gelijk mee aan de slag, en je zal snel horen of het gewerkt heeft!

edit:
Hmmm, als je achter de knoppen zit is het gelijk weer een stuk ingewikkelder dan het klinkt. Ten eerst al een engelse windows (maar ik heb het wel gevonden). Maar verder dan het beheerssjabloon van gebruiker openen en bekijken ben ik niet gekomen. Nergens een spoor van Microsoft Word 2000. Dus dat zal wel zelf toevoegen worden. Bang als ik ben om de boel om zeep te helpen ben ik daar maar afgebleven. Als je meer hints hebt: zeer graag. Ik kan het wel aan de automatiseerder vragen, maar de kans dat ze er meer van weten dan ik schat ik heel klein ( :X )

Anyway, weer een stapje verder :). Eerst maar eens de mooie howto in WOS doorlezen, misschien lukt het dan wel ene policy te maken

[ Voor 83% gewijzigd door Grimli op 09-11-2005 15:31 ]

• Dunka
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:27
als je deze templates niet hebt moet je de Office Resource Kit installeren.

Daarma rechtsklikken op beheersjablonen en sjablonen toevoegen/verwijderen kiezen. Daar kiezen voor toevoegen en Word9 selecteren.

Verwijderd

googlen op "office adm templates", een alternatief is een opstartscriptje dat het wordsjabloon in de lokale opstartmap plaatst.

• Grimli
Helaas, ik kan niet eens editen of iets toevoegen, dit zal wel geblokkeerd zijn. Dan zal ik het toch uit handen moeten geven aan de automatisserder. Met al jullie informatie kan ik hier in ieder geval een mooie handleiding voor maken, dan zullen ze er vast wel uit komen.

Heel erg bedankt voor de hulp! en ik laat zeker weten of het gelukt is.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34
En? Ik zit hier met dezelfde situatie, en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het afgelopen is. :)

-

• Grimli
In het kort:

Ik heb het sjabloon gemaakt, de systeembeheerder heeft dit bestand op een centrale map op de server gezet. Daarna is deze via een GPO bij iedereen ingesteld als opstartmap van word (ook door de systeembeheerder). En tadaaa, het werkt. Enig nadeel is dat als je het sjabloon wilt updaten niemand het bestand in gebruik mag hebben, dat resulteert in een foutmelding.

Als je nog specifieke vragen hebt hoor ik het wel.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34
Tnx! Welke GPO heb je precies gebruikt? Hebben jullie één versie van Word (en welke) of meerdere? Hier zit ik namelijk ook nog eens met het probleem dat er Word 2000/XP/2003 door elkaar heen lopen.

-

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:34

Reptile209

- gers -

Grimli schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:55:
In het kort:

Ik heb het sjabloon gemaakt, de systeembeheerder heeft dit bestand op een centrale map op de server gezet. Daarna is deze via een GPO bij iedereen ingesteld als opstartmap van word (ook door de systeembeheerder). En tadaaa, het werkt. Enig nadeel is dat als je het sjabloon wilt updaten niemand het bestand in gebruik mag hebben, dat resulteert in een foutmelding.

Als je nog specifieke vragen hebt hoor ik het wel.
Dat zou je nog kunnen opvangen door niet een bestand via een netwerkshare in te stellen, maar in een opstartscript direct naar een lokale dir te kopieeren. Dan kan de user hem lokaal gebruiken en een update komt binnen na uit en inloggen. Je kan je netwerkload eventueel nog verlagen door alleen te kopieeren als er een nieuwe versie is (datum checken ofzo).

Zo scherp als een voetbal!

• Grimli
SysRq schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 09:47:
Tnx! Welke GPO heb je precies gebruikt? Hebben jullie één versie van Word (en welke) of meerdere? Hier zit ik namelijk ook nog eens met het probleem dat er Word 2000/XP/2003 door elkaar heen lopen.
Wij gebruiken om het makkelijk te houden overal één versie van word (2000). Welke GPO we gebruiken kan ik zo niet uit m'n hoofd zeggen (de systeembeheerder heeft dit ingesteld). Ik kan het wel opzoeken als ik er weer ben, maar dat is pas over 2 weken weer is.

• Kappie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:30

Kappie

Tell me your secrets...

Grimli schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:55:
Enig nadeel is dat als je het sjabloon wilt updaten niemand het bestand in gebruik mag hebben, dat resulteert in een foutmelding.
Volgens mij als je het sjabloon alleen lezen rechten geeft voor de gebruikers kan niemand hem locken en kun je hem wel updaten

He does fit the profile perfectly. He's intelligent, but an under-achiever; alienated from his parents; has few friends. Classic case for recruitment by the Soviets.

Verwijderd

Kappie schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 15:18:
Volgens mij als je het sjabloon alleen lezen rechten geeft voor de gebruikers kan niemand hem locken en kun je hem wel updaten
klopt niet.
Pagina: 1