Toon posts:

[MSSQL] Database overzetten naar andere server*

Pagina: 1
Acties:
  • 621 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Ik probeer nu reeds 3 dagen tevergeefs een database van bij skynet naar combell over te brengen. Ik ben vertrouwd met mysql, en daar nog nooit problemen gehad.

Ik heb al SQL Server 2005 en 2000 en EMS SQL manager. Database van een server naar een andere gaat niet in 2005 omdat hij zegt dat de destination server MS SQL 2005 moet draaien :X
Met de andere opties export en import krijg ik steeds gedoe met primary keys en dergelijke.

De database zelf bestaat uit 15 tabellen met samen een 5000 records, 31 procedures en een 12tal views. Als een query exporteren lukt dus niet omdat ik zoals vermeld bij het importeren errors krijg op de primary keys ed. Nog nooit heb ik hier problemen mee gehad in myPHPAdmin.

Het is me gelukt om eerst de structuur manueel aan te maken, maar als ik de structuur maak met primary keys en constraints dan kan ik geen data importeren omdat er reeds een key bestaat. Als ik de structuur maak zonder de extra keys en dan data importeer en dan de keys wil toepassen gaat ook niet. De website in ASP die een beroep doet op de database werkt in dat laatste geval wel feilloos, maar ik veronderstel dat ik toch problemen ga krijgen in de toekomst.

Wat is de beste manier om een backup te doen? De nieuwe server moet exact hetzelfde zijn dan de oude. Elke hulp/tip is welkom.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-04 15:13

sopsop

[v] [;,,;] [v]

kan het niet zijn dat je constraints een bepaalde volgorde van importeren afdwingen? Kun je de constraints niet na het impoteren toevoegen.

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk eens naar de producten van Red Gate

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06
Met behulp van de Red Gat tools kan je idd 2 databases op inhoud met elkaar vergelijken. Daar kan je dan automatisch een script van laten maken, die eerst de constraints disabled, de data die insert, en daarna de constraints terug enabled.

Maar, als het gewoon een db overzetten is, kan je dan niet de databank detachen, en dan kopieren naar de andere server en ze daar attachen ?

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de snelle reacties; ik ga zo dadelijk die Red Gate tool proberen.

Het detachen en attachen heb ik ook geprobeerd. Maar als je een database detached dan kan dat toch alleen maar op de server waar de database staat? En daar kan ik dus niet aan. Of kan je ook detachen en downloaden naar eender welke plek?

• whoami
Je kan de DB detachen van de ene server, en dan de mdf en ldf bestanden kopieren naar de andere server, en ze daar attachen.

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

Backup en restore werkt altijd goed hier. Bij backup kan je een locatie kiezen om je file op te slaan, dus dat zou jou probleem moeten oplossen... Denk ik

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:54:
Het is me gelukt om eerst de structuur manueel aan te maken, maar als ik de structuur maak met primary keys en constraints dan kan ik geen data importeren omdat er reeds een key bestaat. Als ik de structuur maak zonder de extra keys en dan data importeer en dan de keys wil toepassen gaat ook niet.
En waarom werkt dit niet? Welke melding(en) krijg je dan?

Overigens is me uit je verhaal nog niet helemaal duidelijk geworden wat je nu probeert over te zetten. Is dat een SQL Server 2000 database naar een SQL Server 2005 database?

Today's subliminal thought is:

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:24:
Je kan de DB detachen van de ene server, en dan de mdf en ldf bestanden kopieren naar de andere server, en ze daar attachen.
Ja, maar hoe kan je dan kiezen naar welke map je wil backuppen? Ik kan alleen een backup device selecteren en dat moet een map zijn op de skynet server. En ik kan daar niet aan om dat bestand te downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
Annie schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:36:
[...]

En waarom werkt dit niet? Welke melding(en) krijg je dan?

Overigens is me uit je verhaal nog niet helemaal duidelijk geworden wat je nu probeert over te zetten. Is dat een SQL Server 2000 database naar een SQL Server 2005 database?
Het zijn 2 SQL 2000 databases; maar ik heb dus ook de nieuwe SQL Server 2005 geprobeerd met wisselend succes.

Verwijderd

Topicstarter
Heb die tool van Red Gate geprobeerd. Werkt toch niet zo goed als ik gehoopt had.

heb vbv deze errors:

Invalid object name 'dbo.tblProducten'.
Object is invalid. Extended properties are not permitted on 'dbo.tblProducten.productReferentie', or the object does not exist.

enz enz (een 150tal in totaal), en dit gaat nog alleen maar over de structuur, aan de gegevens zelf ben ik nog niet begonnen.

• whoami
detach gewoon die DB, copieer ze naar de andere server, en attach ze daar opnieuw.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nu juist wat ik het liefst wil; maar hoe kan je dat als je niet aan het fysieke path kunt waar je de database detached? Bestaat er een programma dat een database kan detachen naar je harde schijf (niet van de server) en dan naar een andere server?
Nog even vermelden; het is geen dedicated server.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 20:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 13:10:
Dat is nu juist wat ik het liefst wil; maar hoe kan je dat als je niet aan het fysieke path kunt waar je de database detached? Bestaat er een programma dat een database kan detachen naar je harde schijf (niet van de server) en dan naar een andere server?
En wil je hoster dat niet voor je doen, of in ieder geval de database klaar zetten voor je?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Annie

Annie

amateur megalomaan

Nu weten we nog steeds niet wat er mis ging bij het handmatig opzetten van de structuur en het importeren van de data. Als je data 'vervuild' is, dan is het niet gek dat de import/export wizard niet werkt, of het handmatig terugzetten van de constraints.

Maar detach/attach of backup/restore lijken me ook de beste optie als je hoster wil meewerken. Zeker als je je nu niet wil bezighouden met de inhoud van de database.

Verwijderd

Topicstarter
Er staat toch wat er mis ging? Hij zegt dat de primary keys en constraints al bestaan enz. Of is dat niet genoeg info?

Juist Skynet gebeld en negatief antwoord gehad (ik had niets anders verwacht eigenlijk).

Maar met Red Gate lukt het me nu wel om stap per stap de database over te brengen met de query analyzer, en het lijkt te werken op 1 procedure na. Ik zal me dan maar verder verdiepen in dat programma.

Allemaal bedantk voor de tips!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 13:10:
Detach wil zeggen dat je de bestanden, op schijf die de database voorstellen, loskoppelt van de database server. Dan zijn de *.mdf en *.ldf bestanden van de database niet meer in gebruik door SQL Server en kunnen de bestanden gekopieerd worden naar de server waar hij naar toe moet. Als jij niet direct toegang hebt tot beide servers (bijvoorbeeld bij internet hostings bedrijven) zul je hun hulp in moeten roepen. Vraag of zij die bestanden op cd kunnen branden en naar je op kunnen sturen, of per mail, en stuur ze door naar je nieuwe hoster en vraag of zij die database kunnen attachen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Annie

Annie

amateur megalomaan

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:16:
Ik zal me dan maar verder verdiepen in dat programma.
Het lijkt me verstandiger als je je wat meer gaat verdiepen in de werking van SQL Server en (T-)SQL. Het moet ook gewoon mogelijk zijn om een database op te zetten zonder 3rd party tools.

• Annie

Annie

amateur megalomaan

c70070540 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:24:
[...]

Als jij niet direct toegang hebt tot beide servers (bijvoorbeeld bij internet hostings bedrijven) zul je hun hulp in moeten roepen.
De hoster wil dus blijkbaar niet meewerken.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Annie schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:42:
[...]

De hoster wil dus blijkbaar niet meewerken.
Waarschijnlijk wil de hoster niet voor niets meewerken. Als je gewoon voor de 'uren' betaald die ze er mee bezig zijn (het zal geen uur zijn), dan lijkt het mij sterk dat ze er niet aan mee willen werken.
Maar inderdaad lijkt het mij zinvol als de TS zich wat meer verdiept in de werking van MS SQL. Ik kreeg namelijk sterk de indruk dat hij/zij de begrippen attach en detach niet kende.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Je kunt toch ook gewoon de "objecten" kopieren?
weet zo ff niet hoe de schermen/exacte teksten eruit zien.

Dan ben je van je constraints problemen, etc. af.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Je kan ook gewoon de constraints er pas later opzetten. Dus inderdaad eerst de objecten ja.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 20:41
Als je er met die tool van redgate bij kan, neem ik aan dat je dus van buitenaf naar de mssql server kan connecten? Als dat kan, kan dat dus ook met de enterprise manager? In dat geval zijn er opties zat (copy database, server to server backup, etc).

Roomba E5 te koop

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

sig69 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 09:50:
Als je er met die tool van redgate bij kan, neem ik aan dat je dus van buitenaf naar de mssql server kan connecten? Als dat kan, kan dat dus ook met de enterprise manager? In dat geval zijn er opties zat (copy database, server to server backup, etc).
Het kan zijn, dat dat strand op rechten. Ik heb ook bij een provider een MSSQL database, maar je krijgt niet alle rechten natuurlijk. Dus ik kan mij voorstellen dat dat niet werkt daardoor.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals toch kan blijken uit vorige reacties ken ik wel degelijk de begrippen detach en attach, maar wil Skynet (Belgacom) op geen enkele manier meewerken. Ik heb een goede kennis MySQL en een basiskennis SQL. Maar ik heb zelf die database niet opgezet en moet hier zo'n beetje de puinhoop die mijn voorganger heeft gecreeerd opruimen.

Ik heb dus met RedGate (belachelijk trouwens dat ik een 3rd party applicatie moet hebben als je als SQL enterprise manager hebt) redelijk veel succes, maar 2 tabellen en 1 procedure kunnen niet overgezet worden. Ik moet dus nu uitvinden of die al dan niet belangrijk zijn.

Het lijkt er ook op dat ik idd ook op de rechten stuit tussen de 2 servers. Dat zal ik nog moeten overleggen met mijn nieuwe hosting partner.

Bedankt voor de snelle en geode reacties!

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 09:50:
Zoals gezegd; import en export werkt niet met de enterprise manager. Via Red Gate werkt het wel. Zelfs de copy from source to source werkt niet.

• whoami
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 12:41:
Ik heb een goede kennis MySQL en een basiskennis SQL.
Het gaat hier toch over sql server ?
Dan heb je toch niets aan je goede kennis mysql ?
Ik heb dus met RedGate (belachelijk trouwens dat ik een 3rd party applicatie moet hebben als je als SQL enterprise manager hebt) redelijk veel succes, maar 2 tabellen en 1 procedure kunnen niet overgezet worden. Ik moet dus nu uitvinden of die al dan niet belangrijk zijn.
Voor hetgeen jij wou doen heb je die redgate tools niet nodig, moest belgacom wel willen meewerken.

• Annie

Annie

amateur megalomaan

whoami schreef op donderdag 10 november 2005 @ 12:49:
Voor hetgeen jij wou doen heb je die redgate tools niet nodig, moest belgacom wel willen meewerken.
Sterker nog: voor het overzetten van een complete database heb je sowieso nooit de tools van redgate nodig; ook als je niet via attach/detach of backup/restore wil werken. Met de EM en de QA kan je alles voor elkaar krijgen.

Als de import/export wizard niet werkt, of het handmatig optuigen van de database via de ddl scripts, dan is er wat mis met de database. Bijvoorbeeld de code is vervuild geraakt (omdat een fk constraint er tijdelijk af heeft gelegen), of sprocs zijn via de EM hernoemd (waardoor syscomments niet is bijgewerkt). En zo zijn er misschien nog wel wat oorzaken te noemen.

Pagina: 1