Toon posts:

Oude versterker en oude boxen aansluiten op PC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik heb een vraag over een oude versterker en 2 boxen. Ik wil deze graag aansluiten op mijn pc om te horen of dit beter geluid geeft dan de Cambridge boxjes die ik nu gebruik. Maar nu vraag ik mij af of het uberhaupt mogelijk is, en op welke manier ik dit werkend kan krijgen.

Laat ik beginnen met de geluidskaart, dat is een Realtec AC97. Dit is een geintegreerde geluidskaart, met een front en rear uitgang voor pc boxen, en een line out.

De versterker is een hele oude van het merk INTEL. info achterop: 220V ~ 50Hz / 130W
De taal achterop is duits.
Er kunnen 4 speakers op aangesloten worden, verdeeld in 1L/1R en 2L/2R
bij elk paar speakeraansluitingen staat: 8 Ohm.
De aansluitingen voor speakers zien er anders uit dan normaal, en ik heb gezocht, maar kan niet vinden wat voor soort aansluitingen dit zijn. Ik heb hem even geprobeerd te tekenen:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/christian.peters/Speakerplug.jpg
Dan zitten er nog 3 "ingangen/uitgangen"? op, met daarbij respectievelijk: TB, TA-K en TA-M. Dat zijn 5 polige DIN aansluitingen.

Dan de boxen. Ik heb 2 Jamo J360II boxen. De info achterop:
Rated Power: 100W
Music Power: 150W
IEC (268-5): 45W
Impedance: 8 Ohm

Mijn vraag is nu dus, gaat dit allemaal werken, en wat heb ik nodig aan snoertjes om de boel aan te sluiten. Verder vraag ik mij ook af welke van de aansluitingen op de versterker ik zou moeten gebruiken? TB, TA-K of TA-M?
En die 130W op de versterker, is dat het vermogen wat hij levert, of heeft het te maken met de aansluiting op de netstroom? Misschien een domme vraag, maar ik ben een complete noob. :D
Het is voor mij nogal abracadabra, ook nog na de nodige research. Hopelijk kan iemand hier mij helpen?

Groeten, Chris

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-01 08:00

SeatRider

Hips don't lie

130 watt is het vermogen dat de versterken trekt uit het stopcontact, niet hetgeen ie levert.

Het merk is waarschijnlijk Rotel, geen Intel.

Je hebt een kabeltje nodig van 3,5" jack uit je PC naar 2x tulp. Daarna een verloop van 2x tulp female naar 1x DIN male. Kun je bij elke mediamarkt krijgen, evenals 2 van die din stekkertjes die je hebt getekend. De platte pin is de -, het pinnetje de +.

Welke ingang je moet gebruiken maakt niet zo veel uit, als het maar een INgang is, en niet de phono.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
Die stekkertje die je nodig hebt zijn dus echte speaker-stekkers. (kroonsteentjes worden niet aanbevolen bij speakerdraad) De betere electronica-zaak heeft ze gewoon liggen.

Als je die stekkertjes hebt kun je je speakers gewoon aansluiten op je versterker, daarna moet je alleen nog een AUX-in aansluiting zien te vinden waar je je geluidskaart op aansluit.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die 130w is het vermogen dat ie aan stroom trekt van het lichtnet. Zegt niks over de power die het ding aan output kan leveren :) Zou me ook niks verbazen als het ding niet verder kwam dan 2x15w (dat heb je met die oude beestjes, techniek was toen nog niet zover).

Je luidsprekeraansluitingen zijn gewoon plus en min. Ik ben de naam even kwijt, maar je kunt de pluggen die je voor deze aansluitingen nodig hebt gewoon bij een elektroboer halen.

Dat TB, TA-K en TA-M staat voor de aansluitingen. DIt is een 5-polige DIN-aansluiting, zie ook http://www.elektron-bbs.de/elektronik/kabel/audio/din.htm Met een beetje nadenken weet je dan meteen hoe je evt moet solderen. Overigens zijn in de vakhandel ook gewoon verloopjes te krijgen, ligt er net aan hoe handig je bent ;)
Als ik me niet vergis staat die TB voor een platenspeler, en die twee TA's voor een cassettespeler, maar zou ook zo maar omgekeerd kunnen zijn. Kwestie van even proberen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:32
The_Eagle schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:30:
Als ik me niet vergis staat die TB voor een platenspeler, en die twee TA's voor een cassettespeler, maar zou ook zo maar omgekeerd kunnen zijn. Kwestie van even proberen.
TB lijkt mij nou typisch TonBand en TA TonArm of zoiets.
Dus dan zou het precies andersom zijn. Twee aansluitingen voor platenspeler is ook vrij logisch, in verband met de verschillende elementen die gebruikt werden.

Even bij een electrozaak twee van die speakerstekkertjes en een '2x tulp naar DIN' verloopje halen, computer aansluiten op die TB en blazen maar :)

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 09-11-2005 11:39 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
wow, bedankt allemaal, wat een snelle reacties!

@ Visarider:
Heb nog even de leesbril erbij opgezet B), maar het merk is echt Intel...helaas...Ik kan ook niets vinden over dergelijke tuner/versterkers.
De kabel voor de geluidskaart naar de versterker heb ik al, niet via de 2 tulpjes, maar ik heb een kabel die direct van 3,5" jack naar 5 polige DIN gaat.

@ Bart_NL:
Ik ben bang dat er geen AUX-in aansluiting op zit? Is dat mogelijk? Alles wat er aan aansluitingsmogelijkheden te vinden is:
TB, TA-K, TA-M, 2 aansluitingsmogelijkheden voor externe antenne (UKW en MW), en de 4 aansluitingen voor de speakers.
Verder nog een schroefje voor de aarde? (ik meen dat tekeningetje te herkennen als aarde aansluiting, streepje omlaag met 3 horizontale streepjes afnemend in breedte onderaan) en aan de voorkant een aansluiting voor koptelefoon, maar dat is het allemaal niet.

@ The Eagle:
Bedankt voor de uitleg voor de TB/TA-M/TA-K aansluitingen. Wat ik me wel afvraag is of ik op een of andere manier achter het output vermogen kan komen?

@dreamscape:
ok, dus de stekker van 3,5" jack naar 5 polige DIN kan ik gewoon in de TB stoppen, en dan is dat gedeelte voor elkaar? Dan rest mij nog de aanschaf van 2 speakersnoertjes, met de goede aansluiting erop om in de versterker te steken...

En, is er iemand die mij misschien nu al kan zeggen dat het geen nut heeft om er nog moeite voor te doen? :*) Ik gebruik nu een Cambridge setje met subwoofer en 4 hele kleine mini speakertjes, maar die beginnen erg snel te kraken. Als die versterker zo zwak is, dan heb ik volgens mij kans dat er vrijwel geen geluid uit komt?

Groetjes, Chris!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, het is allemaal gelukt hoor!

Ik zit nu wel met een lichte ruis, rondom de basstonen, als ik het volume omlaag draai, maar dat was te verwachten denk ik met zo'n antieke versterker uit het jaar nul! :)
Of is er een mogelijkheid dat dat aan de boxen kan liggen?

Op die ruis na is het allemaal pico bello, en klinkt stuk beter dan die 4 kleine satelietjes!

Groetjes en bedankt voor de hulp, Chris

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:43:
Hoi, het is allemaal gelukt hoor!

Ik zit nu wel met een lichte ruis, rondom de basstonen, als ik het volume omlaag draai, maar dat was te verwachten denk ik met zo'n antieke versterker uit het jaar nul! :)
Of is er een mogelijkheid dat dat aan de boxen kan liggen?

Op die ruis na is het allemaal pico bello, en klinkt stuk beter dan die 4 kleine satelietjes!

Groetjes en bedankt voor de hulp, Chris
Misschien kun je ff de versterker eens een keer goed schoonmaken(ook van binnen), stof is nooit goed voor de onderdelen :)

Verwijderd

Topicstarter
wow, tnxs voor de tip!
Er zit ongetwijfeld een berg stof in,...dus....dat helpt hopelijk...
als ik het heb vrijgemaakt van stof zal ik laten weten of het verbeterd is.

bedankt!

Groeten, Chris
Pagina: 1