Ad hoc wireless alleen (gedeeld) internet met static ip

Pagina: 1
Acties:

• XAQT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08-2024
Hallo,

Mijn PC (win xp) deelt internet via ICS. Ik heb een wireless ad hoc verbinding tussen mijn PC en laptop. Als ik statische IP adressen gebruik en gateway/dns handmatig instel op de laptop werkt het allemaal perfect. Gebruik ik DHCP krijg ik netjes 169 IP's, kan ik pingen en netwerken, maar niet internetten op de laptop.

Is het ook mogelijk om internet te delen met het ad hoc netwerk op DHCP? Dit ivm DHCP bij mij op school. Op 't net vermelden meeste guides dat je statische IP adressen moet gebruiken, maar sommige laten het ook in het midden.

Alvast bedankt.

Mvgr,
Anne

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Netjes een 169 klopt niet want dit is een foutief adres wat windows uitdeelt. Wat ik niet snap is waarom jij DHCP wilt draaien ivm je school? Gaat dit om jou eigen pc of je schoolwerkplek?

In het laatste geval kunnen wij je niet helpen want daar heb je systeembeheerders op school voor.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• XAQT
Ik meende dat XP zelf 169 IP uitdeeld in geval van een ad hoc netwerk met automatisch IP verkrijgen. Als zowel mijn wireless kaart op mijn PC en laptop een 169 IP hebben, heb ik wel een netwerk en kan ik onderling pingen.

Op school gebruik ik voor mijn laptop gewoon automatisch IP/DNS verkrijgen, dan kan ik daar meteen 't netwerk op en internetten.

Ik zou graag ook thuis gewoon gebruik willen maken van DHCP, zodat ik niet steeds als ik thuis kom mijn IP, gateway en DNS handmatig hoef in te stellen.

EDIT:
van http://www.duxcw.com/faq/network/xpnet.htm:
If you are using Windows ICS to share an Internet connection (you don't have a broadband router), set the client machines' tcp/dipproperties to obtain their IP addresses automatically from the ICS host (the one with the Internet connection and two network adapters). ICS has a built in DHCP server.
Inderdaad, op een of andere manier werkt de DHCP functie van ICS niet bij mij.

[ Voor 32% gewijzigd door XAQT op 09-11-2005 11:11 . Reden: Aanvulling ]

• XAQT
Probleem is verholpen, topic kan gesloten worden.

De wlan connectie op mijn pc had ik op 192.168.1.1 staan. Nadat ik het heb veranderd naar 192.168.0.1, kreeg mijn laptop automatisch 192.168.0.4. Wlan connectie op PC gewoon static, rest van het netwerk dynamisch dan werkt het prima.

EDIT:
Normaal behoort ICS het IP van de 2e nic automatisch in te stellen, dat werkt bij mij niet. Nadat ik alle NICs opnieuw heb geinstalleerd en daarna ICS weer inschakelde werdt meteen de 2e NIC goed ingesteld.

[ Voor 28% gewijzigd door XAQT op 09-11-2005 14:11 . Reden: extra info ]

• Kayce
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01-2025
Hier precies hetzelfde.

Heb al meerdere internetpagina's bekeken (ook deze ja: http://www.microsoft.com/...ert/bowman_02april08.mspx). Kom er gewoonweg niet uit.

Mijn pc thuis is verbonden aan een US Robotics Breedband Router (type 8003).

D.m.v. een Sitecom USB Adapter (WL-113) tracht ik een draadloze connectie op te zetten tussen mijn Asus m6va (intel 200BG) Notebook en een normale PC.

Hiervoor heb ik netjes twee Ad-Hoc verbindingen aangemaakt, welke gebruik maken van de IP-adressen: 192.168.0.1 en 192.168.0.4 (zoals uit het vb op de eerste pagina van dit topic).
De SSID's zijn beide hetzelfde, en ook WEP is tijdelijk uitgeschakeld.

De verbinding is er... internetten lukt echter niet.

Wie o wie helpt me verder?