[XP] TCP/IP lijkt niet te werken; geen ping of ipconfig *

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Swa-baldie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06-2023
Eerst dacht ik dat het mijn netwerkkaart was die het begeven had( die onboard is ), maar heb het ook geprobeert met een pci netwerkkaart en een usb netwerkkaart en kreeg steeds dezelfde fout melding.

Het probleem zelf is eigenlijk dat mijn pc geen ip meer krijgt.

Als je klikt op het netwerkicoon staat er bij IP adres <Unavailable> en de knop repair staat disabled.
In het dos venster met ipconfig krijg ik "unable to query host name" en voor de rest niks en met ping krijg ik "error2 unable to contact driver"

Mijn netwerkkaarten werken perfect, als ik de netwerkkabel eruittrek en er terug insteek krijg ik daar wel melding van en de snelheid wordt correct weegegeven. Ik heb niks veranderd aan mijn instellingen of aan mijn hardware.

Daarnaast werkt het netwerk wel gewoon, want mijn laptop krijg wel netjes een ip-tje.

Verder heb ik ook de kabel al verwisseld, de tcp/ip stack opnieuw geinstalleerd, winsockxpfix geprobeerd, adaware, spybot en mcafee. En tot nu toe geen score.

Meeste van bovenstaande zaken heb ik op google gevonden, maar nu loopt mijn spoor dood. Reinstall van xp is op dit moment de allerlaatste en eigenlijk niet gewenste optie.

Wie heeft er nog tips?
PC draait op windows xp professional.

ps twijfelde trouwens tussen Windows Operating Systems en Network Troubleshooting bij verkeerde keuze graag verplaatsen

[ Voor 11% gewijzigd door Swa-baldie op 09-11-2005 10:43 ]

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Wat voor netwerk heb je überhaupt?

DIT IS MIJN WEBSITE

• Swa-baldie
havana schreef op woensdag 09 november 2005 @ 10:15:
Wat voor netwerk heb je überhaupt?
Hoe bedoel je?
Mijn netwerk spec: een zyxel prestige 650H router met een ethernetkabel naar mijn onboard ehternetkaart

Maar dat staat er volgens mij los van. Ik vermoed eerder dat het een software matig probleem is ipv hardware matig.

[ Voor 34% gewijzigd door Swa-baldie op 09-11-2005 10:24 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 19:32

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Swa-baldie schreef op woensdag 09 november 2005 @ 10:19:
[...]

Hoe bedoel je?
Mijn netwerk spec: een zyxel prestige 650H router met een ethernetkabel naar mijn onboard ehternetkaart
Hij bedoelt, hoeveel pc's in het netwerk? Wat zijn de ip adressen? Heb je een router? Netwerk configuratie settings (dns / DHCP / gateways). Kortom wat meer informatie dan alleen wat er mis gaat :) Anders valt er erg weinig over te zeggen.

Misschien is netwerkkaart opnieuw installeren een optie? Dat heeft bij mij in het verleden ook wel eens geholpen :)

Je zegt dat je niets verandert hebt, maar sinds wanneer is dit probleem dan zo? Wat je ook kan proberen, als je een router hebt, deze naar default settings terug te zetten. Succes ermee.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
wolkje schreef op woensdag 09 november 2005 @ 10:26:
Misschien is netwerkkaart opnieuw installeren een optie? Dat heeft bij mij in het verleden ook wel eens geholpen :)
Inderdaad, probeer eens je LAN kaartje opnieuw te installeren. Eventueel nieuwe drivers downloaden en hiermee aan de slag gaan. Dit soort dingen willen vaak nog wel eens helpen.

Verwijderd

Heb je je Tcp/ip bij je netwerk omgeving al toegevoeg?

• Swa-baldie
okay nog wat meer informatie dan:
de router is gelijk dhcp server. En deze werkt ook gewoon aangezien mijn laptop ook zijn ip-je daarvan krijgt.

@Seatlover Lezen is ook een optie, het werkte gewoon, dus tcp/ip toevoegen is een beetje een nutteloze opmerking (sorry voor de botheid, maar zeg dan niks)
@Lawrentium/wolkje Ook al geprobeerd en ook al een andere netwerkkaart geprobeerd.

Nogmaals, gevoelsmatig is er iets aan de hand met de windows software (tcp/ip achtige software) maar ik weet niet wat.
Ik heb ook al de tcpip.sys uit de system32/drivers geprobeerd van een andere pc (zelfde os). Ook geen oplossing

[ Voor 5% gewijzigd door Swa-baldie op 09-11-2005 10:50 ]

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Kan je het adress 127.0.0.1 wel pingen? Of lukt dat ook niet?

• Swa-baldie
Lawrentium schreef op woensdag 09 november 2005 @ 10:48:
Kan je het adress 127.0.0.1 wel pingen? Of lukt dat ook niet?
Als je klikt op het netwerkicoon staat er bij IP adres <Unavailable> en de knop repair staat disabled.
In het dos venster met ipconfig krijg ik "unable to query host name" en voor de rest niks en met ping krijg ik "error2 unable to contact driver"

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Systeemherstel al geprobeerd?

Verwijderd

-- spuit 11 --

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 15:20 ]

Verwijderd

Open een dos prompt:

en type eens in:

ipconfig /renew

ff wachten

ipconfig /refresh

• Swa-baldie
@dragak elke vorm van ipconfig levert een foutmelding op, maar zal het vanavond nogmaals proberen.
@Tropos Systeemherstel staat uitgeschakeld...

[ Voor 17% gewijzigd door Swa-baldie op 09-11-2005 15:34 ]

• Tropos
  • Niet online
Je hebt winsockfix gedraaid zeg je. Ik neem aan dat je daar een apart programmaatje voor gedraaid hebt? Ik heb laatst van iemand gehoord, die op die manier zijn winsocket juist om zeep heeft geholpen. Wellicht is dat bij jou ook gebeurd. Probeer als je WXP sp2 draait eens het volgende:

Start > Uitvoeren > cmd > [Ok] > netsh winsock reset > [Enter] > herstart pc

Indien je geen service pack 2 draait, zou je kunnen overwegen om deze te installeren en dan maar hopen dat dat je probleem op lost.

Verwijderd

Move NT > WOS + titelfix

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

SFC /Scannow eens draaien denk ik. Ik vermoed dat enkele bestanden in je TCP/IP stack of anders netwerk gerelateerd drivers/system files vern##kt zijn.

Forget your fears...
...and want to know more...

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Of TCP/IP in XP opnieuw 'instellen' :

netsh int ip reset resetlog.txt

zie: http://support.microsoft.com/?kbid=299357

• Swa-baldie
Okay update
netsh winsock reset <reboot>en
netsh int ip reset <reboot> uitgevoerd...

Helaas geen resultaat

SFC scannow gedraaid... En nu heb ik een svchost.exe die 100% van mijn cpu opsnoept maar nog steeds geen ip-je.

Gelijk maar weer even adaware, spybot en hijackthis gedraaid maar niks verdachts... ** zucht ** kan de reinstall al bijna ruiken.

• Tropos
  • Niet online
Tsjaa, waar je dan evt. nog eens naar zou kunnen kijken:
Start > Control Panel > Add/Remove Programs > Add/Remove Windows Components > Networking Services
Deze deinstalleren en herinstalleren oid.

Of kijk eens in naar:
Start > Run > services.msc > [Ok]
Vergelijk de instellingen hier met die van een goed werkende XP installatie.

Of probeer met de WXP install cd de Repair functie, maar ik heb geen flauw idee hoe dat werkt/wat ie doet.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Repair install is nagenoeg hetzelfde als "sfc /scannow" geloof ik...

Forget your fears...
...and want to know more...

• Swa-baldie
ga dat vanavond nog even proberen en anders moet ik maar gewoon een reinstall doen...

Wordt vervolgt..

• Swa-baldie
Het is een reinstall geworden en alles werkt weer. Toch bedankt voor de info en hulp.
Pagina: 1