Schema van een toetsenbord

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Heeft iemand dat?
Ik wil een aangepast bedieningspaneel maken voor een computer die an een ShoutCast-systeem hangt.
Dat werkt met een muis, maar je kan ook nummers starten en stoppen met een aantal toetsen van het toetsenbord.
nou kan ik wel een toetsenbord op de mengtafel leggen, maar de kans dat je een verkeerde toets indrukt is groot.
Nou wil ik dus een oud toetsenbordprintje misbruiken, en dan heb ik de aansluitgegevens van die matrixconnector nodig, inclusief de toetsenlayout.
Kaj.

Verwijderd

Dat is een beetje afhankelijk van de microcontroller die in het toetsenbord zit (die zet de toetsen-contactmatrix verbindingen om in een serieel signaal naar de kbdcontroller van de computer), en natuurlijk van de gebruikte connector naar het key-gedeelte (meestal zit de controller op een eigen printje; is dat niet het geval, dan zou ik in jouw geval een ander kbd op de kop tikken waar wel een apart controller-printplaatje op zit, is erg makkelijk ergens in te bouwen).

Maar de lijnen zijn meestal heel simpel te volgen, het is gewoon een X/Y matrix waar op de "kruisingen" bij een toetsaanslag contact wordt gemaakt.
Die matrix is globaal standaard (want bepaalde toetsen moeten tegelijk ingedrukt en gedetecteerd kunnen worden), maar er zitten altijd wel wat verschillen tussen.
Dus gewoon even zelf een schemaatje tekenen van het toetsenbord dat je gaat ombouwen.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Daar was ik al bang voor :)
Ik had gehoopt dat dat een beetje universeel zou zijn...