Gebruik van een XP-M op een normaal moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik heb een paar vraagjes met betrekking tot het gerbruik van een Athlon XP-M (low voltage) op een normaal moederbord, in dit geval een Asrock K7VT4A PRO. Ten eerst heeft iemand enig idee of dit ook goed gaat werken, zal het moederbord de processor herkennen als dusdanig (XP-M)? Of is het met handmatige instellingen mogelijk?

Als tweede vraag hoe gaat het eigenlijk in zijn werk, de XP-M heeft als het ware een clocksnelheid ondemand. Of-te-wel wanneer er niet zoveel CPU kracht nodig is zal de CPU op een lagere klocksnelheid gaan draaien. Wordt dit nu in de processor zelf geregeld of is er nog enige ondersteuning op het moederbord hiervoor nodig? Ik verwacht het eerste, maar ik kan eigenlijk nergens echt een bevestiging vinden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Dit zal vast op de site van Asrock wel te vinden zijn. Dat tweede punt: dat gaat volgens mij niet werken, aangezien er software voor nodig is bij de laptop varianten en ik me afvraag of die ook op desktops werkt. Maar dit moet met de search en met Google allemaal makkelijk te vinden zijn.

edit:
En kijk eens wat ik vind:
http://64.233.187.104/sea...-m&hl=nl&client=firefox-a. Ook las ik ergens dat die Asrockbordjes gelijk de mobile ondersteunen, maar nogmaals, dat zoek je zelf maar op op hun website.

[ Voor 36% gewijzigd door The__Virus op 09-11-2005 07:37 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
The__Virus schreef op woensdag 09 november 2005 @ 07:33:
Dit zal vast op de site van Asrock wel te vinden zijn. Dat tweede punt: dat gaat volgens mij niet werken, aangezien er software voor nodig is bij de laptop varianten en ik me afvraag of die ook op desktops werkt. Maar dit moet met de search en met Google allemaal makkelijk te vinden zijn.

edit:
En kijk eens wat ik vind:
http://64.233.187.104/sea...-m&hl=nl&client=firefox-a. Ook las ik ergens dat die Asrockbordjes gelijk de mobile ondersteunen, maar nogmaals, dat zoek je zelf maar op op hun website.
Hartelijk dank voor het linkje, mijn Duits is niet zo denderend, maar ik kom er wel uit.

Ik heb al op de support lijst van het moederbord gekeken, maar daar hebben ze het alleen over normale XP's. Overigens is dat vrij logisch de XP-M is natuurlijk niet bedoeld om gebruikt te worden op een "desktop" moederbord. Maar ik zou graag horen/lezen of er iemand is die hier wat ervaring in heeft en dan met name met een Asrock moederbordje.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 20:09

boesOne

meuh

Hiero een XP-M op een Asrock bordje met via KT880 chipet. Gaat best. CPU wordt herkend als een mobile sempron :X
Hij boot op een default mp van 6. Je kan in de bios geen mp aanpassen, wel op het bord zelf met jumpers en in windows met een toolie als CBI.
De kloksnelheid wordt niet aangepast on demand.. Hij loopt een vast mp zoasl jij hem instelt. Met CBI kan je overgens wel handmatig tijdens een windows sessie met de mp, dus clocksnelheid spelen..

[ Voor 30% gewijzigd door boesOne op 09-11-2005 11:39 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
-boesOne- schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:37:
Hiero een XP-M op een Asrock bordje met via KT880 chipet. Gaat best. CPU wordt herkend als een mobile sempron :X
Hij boot op een default mp van 6. Je kan in de bios geen mp aanpassen, wel op het bord zelf met jumpers en in windows met een toolie als CBI.
De kloksnelheid wordt niet aangepast on demand.. Hij loopt een vast mp zoasl jij hem instelt. Met CBI kan je overgens wel handmatig tijdens een windows sessie met de mp, dus clocksnelheid spelen..
Dat zou erg jammer zijn dat de CPU niet een dynamische klocksnelheid behoudt, gaat dit ook niet lukken met de PowerNOW software/opties? Want dan kan ik net zo goed een andere processor gaan gebruiken. Ik wilde namelijk een XP-M gebruiken, omdat deze zuiniger zou kunnen zijn dan een XP of Sempron. Ik zal die duitselink nog eens aandachtig doornemen, want ik geloof dat ze het er daar over hebben.

Overigens de Sempron CPU's zijn toch in principe Athlon XP's met een nieuw naampje en een andere cache grote?

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 09-11-2005 13:16 ]

• boesOne

boesOne

meuh

Ik geen geen desktop die powernow doet met socketA cpu.

XP-M zijn juist leuk omdat ze lekker ver overklokken..

In lappie's zijn ze zuinig omdat ze redelijk aantal MHz halen op een laag voltage. Op een Asrock kan je toch al weinig voltage instellen dus hij loopt op een hoger voltage dan in een laptop. Minder zuinig dus.

Ik heb t idee dat mijn Asrock board er maar wat van maakt. De volledige 512Kb cache ziet ie dan weer wel.. Maar goed. Geinig dat het bios wel mobile semprons kan herkennen en geen Athlon XP-M's.. :)

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
-boesOne- schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:37:

kan wel met de RM Clock Utility
alleen het voltage word niet aangepast wel de snelheid

[ Voor 22% gewijzigd door erikdeperik op 09-11-2005 20:31 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-05 13:58
Ik bevestig dat een XP-M op een socket A perfect past :*) Ikzelf heb een Abit NF7-S v2.0 en een XP-M 2600 gehad en deze kon gemakkelijk tot 2400Mhz lopen en nog steeds koel blijven 8)7

Verwijderd

erikdeprik schreef op woensdag 09 november 2005 @ 20:31:
[...]

kan wel met de RM Clock Utility
alleen het voltage word niet aangepast wel de snelheid
Heb je dan in de bios het voltage op auto staan? Want bij mijn dfi ultra-d is dat nodig om rmclock het voltage te laten veranderen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Kingskawn schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:14:
Ik bevestig dat een XP-M op een socket A perfect past :*) Ikzelf heb een Abit NF7-S v2.0 en een XP-M 2600 gehad en deze kon gemakkelijk tot 2400Mhz lopen en nog steeds koel blijven 8)7
Het gaat mij absoluut niet om het overklocken, maar om het energie verbruik van de processor. :)

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 17:39
Kan je ook fixen met de clockgenerator instellingen van speedfan. Of met CPUCool.

Moet je natuurlijk wel een bord hebben waarvan je de clockgenerator kent, en die ondersteund wordt door deze progsels. Een nforce2 mobo is voor speedfan bijvoorbeeld zeer goed.

Mijn XP-M 2600+ schackelt tegenwoordig tussen 1 en 2 ghz, afh van de belasting.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• boesOne

boesOne

meuh

DexterBelgium schreef op donderdag 10 november 2005 @ 15:46:
Kan je ook fixen met de clockgenerator instellingen van speedfan. Of met CPUCool.

Moet je natuurlijk wel een bord hebben waarvan je de clockgenerator kent, en die ondersteund wordt door deze progsels. Een nforce2 mobo is voor speedfan bijvoorbeeld zeer goed.

Dat is vet!

Zit ik al tijden handmatig te klooien met CBI :X , kan het automagisch :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:04
Heb zelf gedaan met een Sempron, zelf een mobile van gemaakt :). Maar hij schakelt tussen 800 mhz en 1,8 Ghz (was 1,5 Ghz).
Pas alleen op Nforce2 heeft geen mobile CPU support dus kan ook neit automatisch schakelen.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:19:
[...]

Heb je dan in de bios het voltage op auto staan? Want bij mijn dfi ultra-d is dat nodig om rmclock het voltage te laten veranderen.
het voltage word niet aangepast bij een sa desktop mobo.
dit word simpelweg niet ondersteund
alleen de snelheid kun je dynamisch veranderen,met dat progsel
DexterBelgium schreef op donderdag 10 november 2005 @ 15:46:

met de RM Clock Utility werkt het wat makkelijker,alles in een,geen batch filtjes nodig oid :)

[ Voor 44% gewijzigd door erikdeperik op 11-11-2005 15:55 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1