EXIF data verzamelen: ISO, focal length etc

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Zo langzamerhand heb ik behoorlijk wat foto's erop zitten met mijn D70: Volgens het handige programma'tje EXIFread in ruim een jaar om precies te zijn 22193.

Nu ben ik op zoek naar een ander programma, dat uit een set files netjes de data van focal length, gebruikte ISO-waardes etc kan verzamelen en in percentages of aantallen neer kan zetten: een soort EXIF statistieken zeg maar. Nu weet ik dat die programma's er zijn, maar kan ze echt nergens vinden: en ik heb ook geen idee of die programma's RAW (NEF in mijn geval) aankunnen, of alleen JPEG. Ik heb wel een aantal programma's gevonden die de EXIF kunnen aanpassen danwel pics kunnen auto-rotaten nav EXIF-info, maar dat is dus niet wat ik zoek. Iemand een idee? :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Er is een programatje dat Exif Analyzer heet, die kan geloof ik wel aardig van wat jij wil.

• Remy

Remy

Topicstarter
Top, dat is em, kon niet op de naam komen :) hier gevonden, met hier de readme. Dat programma is alweer van 2003, dus beetje op leeftijd.

Hier is EXIF Image Viewer te vinden (download hier), die het volgens mij ook best ok kan. Even uitproberen :)

edit: Analyzer is idd wat ik zocht: redelijk basic, maar het werkt. Die EXIF Image Viewer is ook wel koel: even snel door foto's heen browsen middels de EXIF thumbs en lijsten van gebruikte ISO/shutter/aperture enzo.

[ Voor 20% gewijzigd door Remy op 08-11-2005 22:39 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

top, dit is wel FAQ waardig lijkt mij :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 20:05

Garyu

WW

In dat geval misschien ook even een kopietje van de installatie op een tweakers-server zetten. Het programma is al twee jaar oud, en natuurlijk best kans dat ie anders weer van het web verdwijnt. Dat zou zonde zijn natuurlijk.

Al zou elke idioot natuurlijk zo'n analyzer kunnen schrijven op basis van EXIF-readers die open-source beschikbaar zijn. Maar niet iedereen doet het he :).

Wel FAQ-waardig overigens, zoals Photek ook zegt, onder het kopje "nuttige fotografie software" ;)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56

Zoefff

❤ 

:D

Hoe toevallig, hier hadden K5l en ik het vorige week ook al over. Was toen al van plan om er een simpel php-scriptje voor te schrijven (de enige programmeertaal die ik goed beheers :X), maar als iets dergelijks al bestaat ga ik het niet doen natuurlijk :P

Ben wel benieuwd naar m'n gemiddelde focus-lengte bijvoorbeeld :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Remy

Remy

Topicstarter
Ben wel benieuwd naar m'n gemiddelde focus-lengte bijvoorbeeld :)
Was ik dus ook al, Maar EXIF Analyzer haalt het niet uit m'n JPEGs :'(. Alles staat op nul. En dat was nou voor mij het meest interessante eigenlijk. Toch even verder zoeken dus.

LinkedIn
Instagram

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Remy schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:14:
[...]
Was ik dus ook al, Maar EXIF Analyzer haalt het niet uit m'n JPEGs :'(. Alles staat op nul. En dat was nou voor mij het meest interessante eigenlijk. Toch even verder zoeken dus.
Werkt hier wel uitstekend hoor :?

Verwijderd

Ik heb een gemodificeerde PHP fotoalbum die het doet, helaas geen broncode voor in het openbaar ;)

Er is een PHP lib voor EXIF info.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dat er een PHP lib voor EXIF is weet ik, een scriptje schrijven moet niet al te moeilijk zijn dus. Als er behoefte voor is (lees: die andere progsels werken niet of niet goed) dan wil ik dat best wel even doen :)

Verwijderd

Script is niet al te moeilijk, wel dat je genaaid wordt als je het geschreven hebt met extra's zoals het kunnen sorteren op objectief, f-waarde, iso etc.
Evenals het plaatsen van foto's. Ik ben erg voorzichtig geworden.

Verwijderd

Zoefff schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:25:
Dat er een PHP lib voor EXIF is weet ik, een scriptje schrijven moet niet al te moeilijk zijn dus. Als er behoefte voor is (lees: die andere progsels werken niet of niet goed) dan wil ik dat best wel even doen :)
Met jou, normale verdeling en wat andere basisstatistieken eruit halen is niet zo moeilijk, mits het allemaal gecount wordt. De vraag is alleen in hoeverre je die EXIF-library los kunt laten op je RAW/NEF's :)

Maar als het mogelijk is wil ik ook wel helpen met wat te knutselen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 00:01 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik gebruik exifAnalyzer ook al een tijdje, maar ik vind het eerlijk gezegd waardeloos. :)

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zoefff schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:25:
Ik heb er recent een scriptje voor geschreven, althans het begin. Het is een leuke tool om te zien welke mm je het meest gebruikt of hoe je met je diafragma om gaat.

demo

Het scriptje werkt nu als: zet fotos in een directory en plaats het scriptje daarbij en wacht op uw output.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Dat lijkt al een stuk beter!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Nogal jammer dat dat exif analyzer alleen met jpeg's werkt. Ik wil het jusit weten van m'n gehele fotoarchief, en tja, dat zijn allemaal raws.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01

Pelle

🚴‍♂️

Idd, dat heb ik ook :)

• Remy

Remy

Topicstarter
Zoefff schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:19:
[...]

Werkt hier wel uitstekend hoor :?
Hmm bij sommige series JPEGs wel, anderen niet :? Heb het idee dat mijn outofcam JPEGs wel goed worden gelezen, en degenen uit PS niet. Zal wel door het NEF > JPEG verhaal komen in mijn PS: Als ik save as doe wordt de EXIF gekilled: in Capture is dat niet het geval :z

LinkedIn
Instagram

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zo, even dit topic kicken, ik heb iets gevonden dat fatsoenlijk werkt, olee!!!!! _/-\o_

ExposurePlot

http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html

Afbeeldingslocatie: http://www.cpr.demon.nl/misc_images/exposureplotprog.gif

Verwijderd

MartijnGizmo schreef op donderdag 17 november 2005 @ 20:04:
Zo, even dit topic kicken, ik heb iets gevonden dat fatsoenlijk werkt, olee!!!!! _/-\o_

ExposurePlot

http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html

[afbeelding]
Nou ja, fatsoenlijk... bij sommige foto's geeft hij aan dat ik een 400mm lens gebruikt zou hebben 8)7

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 21:53:
[...]

Nou ja, fatsoenlijk... bij sommige foto's geeft hij aan dat ik een 400mm lens gebruikt zou hebben 8)7
Niet toevallig 266 * 1,5 = 400mm? ;)

Verwijderd

Zoefff schreef op donderdag 17 november 2005 @ 21:56:
[...]

Niet toevallig 266 * 1,5 = 400mm? ;)
Nope, zo'n lange lens heb ik niet. M'n langste ( 8)7 ) is 55mm :)

Verwijderd

Voeg je camera in de equivalent list toe.

Dit werkte voor mijn 20D prima:

[_START]
[make]Canon
[model]20D
[real_lens]1
[35mm_equivalent]35
[_END]

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Voor mijn Nikon D70 heb ik het volgende toegevoegt, waarna alle brandpuntsafstanden correct werden weergegeven:
[_START]
[make]NIKON CORPORATION
[model]NIKON D70
[real_lens]1
[35mm_equivalent]1,5
[_END]

Je kunt trouwens in de 'Path list' tab zien wat de originele brandpuntsafstand is en wat de tool er van gemaakt heeft. Hieruit kun je ook de make en het model copy en pasten richting de tabel die je zelf kunt aanpassen ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Ralph Smeets op 18-11-2005 08:52 ]

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:55
MartijnGizmo schreef op donderdag 17 november 2005 @ 20:04:

ExposurePlot
Hee dat ziet er fantastisch uit!!! Dank!!!!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Alleen nog steeds geen (minolta) raw support :/

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Remy

Remy

Topicstarter
Ziet er koel uit dat ExposurePlot, vanavond even proberen met Ralphs D70-setup. Ik zal het ook even in de topicstart zetten voor de overzichtelijkheid, net als de andere progs :)

LinkedIn
Instagram

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 01:10:
[...]

Voeg je camera in de equivalent list toe.

Dit werkte voor mijn 20D prima:

[_START]
[make]Canon
[model]20D
[real_lens]1
[35mm_equivalent]35
[_END]
En voor de 350D:

[_START]
[make]Canon
[model]Canon EOS 350D DIGITAL
[real_lens]1
[35mm_equivalent]1.6
[_END]

Dan krijg je dus echter wel de naar FF omgerekende waardes. Als je wilt weten wat je echt gebruikt hebt, geef je bij "Lens Length" onderaan bij "35mm equivalent values" twee keer hetzelfde getal op en vink je "Always calculate" aan.

Dit progsel werkt voor mij iig véle maken beter dan het buggy EXIF Analyzer. :7

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Tonio schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 09:14:
Alleen nog steeds geen (minolta) raw support :/
Werkt sowieso alleen met JPEG.
Pagina: 1