Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Filerijden. Wat is je strategie?

Pagina: 1
Acties:
  • 535 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er zijn van die stukken snelwegen waar altijd wel een beetje file is te vinden. Bij op en afritten, maar vooral bij stukken weg waar je van een meerdere baans naar een mindere baans snelweg gaat. De A4 heeft dat dus zeker, stukken vlakbij leiden waarbij je van 3 naar 2 baans gaat. Standaard file.

Wat zijn jullie tactieken om toch een beetje spoedig voort te bewegen?

Na een paar maanden filerijden heb ik opgemerkt dat ik het beste zover mogelijk op de linkerrijbaan moet gaan. Als deze nog een beetje vooruitgaat tenminste. En dan zo ver mogelijk rijden tot de rijbaan echt ophoudt en je ECHT moet gaan ritsen (en dus niet 300 meter ervoor zoals de borden aangeven), dan pas invoegen. Uitstellen van de bottleneck eigenlijk, zoals het ook echt hoort.

Ligt alle 3 banen stil, dan kan ik strategisch gezien het beste de meest rechter baan nemen. De linker en middelste rijbaan zijn al aan hun top van hun bandbreedte, en nog erger, komen juist samen. Die gaat dus zeer traag verder, dan kan je beter de rechterbaan nemen, maar dan wel als het ritsen na 1km voorbij is. :)

En daarnaast, bij opritten naar links, en bij afritten weer naar rechts.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

athlonkmf schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:38:
Er zijn van die stukken snelwegen waar altijd wel een beetje file is te vinden. Bij op en afritten, maar vooral bij stukken weg waar je van een meerdere baans naar een mindere baans snelweg gaat. De A4 heeft dat dus zeker, stukken vlakbij leiden waarbij je van 3 naar 2 baans gaat. Standaard file.

Wat zijn jullie tactieken om toch een beetje spoedig voort te bewegen?

Na een paar maanden filerijden heb ik opgemerkt dat ik het beste zover mogelijk op de linkerrijbaan moet gaan. Als deze nog een beetje vooruitgaat tenminste. En dan zo ver mogelijk rijden tot de rijbaan echt ophoudt en je ECHT moet gaan ritsen (en dus niet 300 meter ervoor zoals de borden aangeven), dan pas invoegen. Uitstellen van de bottleneck eigenlijk, zoals het ook echt hoort.

Ligt alle 3 banen stil, dan kan ik strategisch gezien het beste de meest rechter baan nemen. De linker en middelste rijbaan zijn al aan hun top van hun bandbreedte, en nog erger, komen juist samen. Die gaat dus zeer traag verder, dan kan je beter de rechterbaan nemen, maar dan wel als het ritsen na 1km voorbij is. :)

En daarnaast, bij opritten naar links, en bij afritten weer naar rechts.
Ik rijd niet meer zo veel snelweg in de spits, maar toen ik dat nog wel deed ging ik altijd naar de rechterbaan als ik dacht dat er een file aan het ontstaan was. De rechterbaan blijft namelijk veel langer doorrijden dan de linkerbaan omdat de mensen daar wel netjes afstand houden en niet allemaal bij het minste geringste vol op de rem gaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zo rustig mogenlijk doch vlot (max 30km/h verschi) tussen die spiegels maneuvreren :+
En daarbij de motor rustig 4000 rpm laten maken in de eerste versnelling en de vingers bij de rem.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 08-11-2005 21:43 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-11 20:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Chevy454 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:42:
Zo rustig mogenlijk doch vlot tussen die spiegels maneuvreren :+
En daarbij de motor rustig 4000 rpm laten maken in de eerste versnelling en de vingers bij de rem.
Hier ook, 14.000rpm in z'n 3, rechts-links over de vluchtstrook, maar liever door het midden ivm vrachtwagens..hehe ;)

Nee, lekker rustig vaartje, meestal hogere versneling om rustig te rijden bij laag toerental. Lekker door het midden, met voetje en vinger aan de rem zoals hierboven.
( en motorlaarzen klaar voor een deukje in een deurtje te schoppen van onoplettende mensen :X )

[ Voor 16% gewijzigd door Shaggy op 08-11-2005 21:50 ]

Making an ass of myself since the 70's

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43

crisp

Devver

Pixelated

Gewoon rechts blijven rijden. 80% denkt dat links sneller gaat, dus 80% gaat op de linkerbaan rijden - meestal 10 meter op de voorganger met hectische remacties tot gevolg. Rechts rijdt meestal met hetzelfde tempo maar veel relaxter en met veel meer ruimte.

Intentionally left blank

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10

4x2

lộn xộn quá

Chevy454 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:42:
Zo rustig mogenlijk doch vlot (max 30km/h verschi) tussen die spiegels maneuvreren :+
Idem
Maar dan meestal in 2 of 3, ding loopt al zo vlot warm.

leeg

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik ga altijd rechts zitten, in de meeste gevallen (lees: bijna altijd) gaat die baan het snelste.

Virussen? Scan ze hier!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
In z'n stationair doortuffen, niet direct gaten op willen vullen, want dat remt alleen maar af. Veel mensen doen niets anders dan optrekken en weer remmen, dat schiet totaal niet op. Kost je een hoop brandstof en irritatie. Ik rijd liever heel langzaam door dan bij ieder gat er weer vol bovenop staan.

• Tom
  • Niet online

Tom

crisp schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:49:
Gewoon rechts blijven rijden. 80% denkt dat links sneller gaat, dus 80% gaat op de linkerbaan rijden - meestal 10 meter op de voorganger met hectische remacties tot gevolg. Rechts rijdt meestal met hetzelfde tempo maar veel relaxter en met veel meer ruimte.
Komt omdat er op de rechterbaan vrachtwagens rijden... volgens mij is filerijden voor hen helemaal een ramp met al die versnellingen (hoge/lage gearing etc.). Die kijken een stuk verder vooruit om te zorgen dat ze niet onnodig hoeven stil te staan. Op de linkerbaan heb je vaak gas/rem/gas/rem, erg vermoeiend.

Bij mij verschilt het. Komt ook wel eens voor dat de linkerbaan wel sneller is. Ligt ook aan situatie, bij veel op- en afritten is de rechterbaan juist weer langzamer door in- of uitvoegend verkeer. Maargoed, uiteindelijk scheelt het allemaal weinig.

[ Voor 18% gewijzigd door Tom op 08-11-2005 21:56 ]

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06

Barreljan

...Zoom-Zoom...

4x2 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:50:
[...]

Idem
Maar dan meestal in 2 of 3, ding loopt al zo vlot warm.
hier nog een, de linkerbaan is altijd voller dan de rest

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Bij 2 rijstroken: de rechterbaan
Bij 3 rijstroken: de middelste
Bij meer dan 3: de op 1 na rechtse

Rijgedrag: koppeling omhoog en in z'n 2 doorhobbelen, ik laat gerust grotere (zo'n 50m) gaten vallen omdat ik weet dat mijn voorligger toch wel weer gaat remmen en optrekken, en op het moment dat ik er achter zit geeft hij (of zij :9~) wel weer gas.

En natuurlijk van het uitzicht (of inkijk, zit redelijk hoog in een bestelbus) genieten :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Femme
  • Laatst online: 17:52

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als het echt langzaam rijden is dan kies ik meestal voor de verkeerde baan :) . Nadeel van rechts rijden is natuurlijk dat door in- en uitgevoegd wordt (en bij file vooral veel ingevoegd) zodat die baan in theorie trager zou moeten gaan.

Bij files van snelheden onder 110km/h maak ik veelvuldig gebruik van de rechterbaan. Soms win je er wat mee, soms verlies je er wat mee. Ik doe het vooral om aan andere weggebruikers te demonstreren dat er ook nog een rechterbaan bestaat. Bij "files" met een snelheid van 70-110km/h zie je steevast dat die baan slecht benut wordt en dat is jammer van het dure asfalt wat daar ligt.

• kmf
  • Niet online
misschien moet er eens een versneld filmpje komen van een file of zo. Ik heb het idee dat gaten opvullen met een redelijke snelheid juist ervoor zorgt dat een file sneller oplost. Een file lost op doordat de aanvoer van auto's lager is dan de afvoer. Als je te langzaam een gat opvult, creeer je een file achter je. Je verplaatst dan de opstopping als het ware.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 09:46

Griffin

Is mythical

zo veel file rij ik niet maar ik blijf altijd rustig op de rechterbaan rijden.
als ik dan in mn linkerbuitenspiegel een moter zie wijk ik iets uit naar rechts om de ruimte te gunnen. :P (heb ik van mn pa geleerd. die rijd/reed zelf motor en doet het in de auto ook :P :D)

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40
Het ligt bij mij helemaal aan het punt. Op sommige punten kan ik beter de linkerbaan pakken en andere keer weer de rechter. Daar kom je achter door er veel te rijden en als ik haast heb denk ik er aan (voor het gevoel gaat het dan sneller). Als ik geen haast heb ga ik lekker rechts staan, minder gepush en moeilijk doen... H
et maakt uiteindelijk volgens mij weinig uit kijk maar eens op een lange rit om je heen welke auto's je tegen komt, het zijn meestal dezelfde, zowel links als rechts.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Mijn ervaring is dat het van punt tot punt nogal verschilt wat je het beste kunt doen.

Voorbeeld: A20 vanaf Terbregseplein richting Kleinpolderplein. Ik wil vanaf daar naar de A13, net zoals zovelen in de spits. Het zijn 3 rijbanen (de A20, ring van Rotterdam), en dan komt de splitsing, een bord geeft aan: "De meest linker rijbaan gaat naar de A13". Veel proberen op die (meest linker) baan te komen --> gevolg is flink remmen voor alleen die baan (soms staan ze stil terwijl de andere 2 banen met 80 doorrijden).
Ik blijf dan op die banen die doorrijden, totdat het 2x2 banen worden (dus 2 voor de A13), en dan ineens zitten er hele grote gaten tussen.
Dus door het bewust te vroeg kiezen voor de baan onstaat er congestie (en niet door te weinig banen).

Probleem is wel dat als ik later probeer in te voegen, ik nog maar weinig tijd heb om dat te doen. Heb daardoor wel eens problemen gekregen met automobilisten die het niet eerlijk vonden dat ik zo laat nog invoegde. Das de keerzijde. Het volk dat heeft gewacht duld geen invoegers meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 09-11-2005 09:34 ]

• Pollewob
  • Niet online
Arnout schreef op woensdag 09 november 2005 @ 09:33:
Mijn ervaring is dat het van punt tot punt nogal verschilt wat je het beste kunt doen.
Daar ben ik het mee eens :)

Over het algemeen rij ik ook op dezelfde manrier zoals in de startpost staat, maar in sommige gevallen werkt het gewoon anders :P

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

verschilt per situatie. Ik rij nogal eens vanaf Utreg richting Arnhem bij Bunnik. Daar gaat het ook van 3 naar 2. Ik rij daar tot 600 meter van de afslag Bunnik op de linkerbaan en ga dan naar de middenbaan. Bij ongeveer 300 meter voor het van 3 naar 2 gaat, ga ik naar de rechterbaan omdat daar de afslag Bunnik begint. Met een beetje geluk sta je dan niet eens stil :P . Je doet niks asociaals (tussenproppen enzo :r ) en zeer efficient

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19

Basszje

Reisvaap!]

BIj file maakt het geen reet uit waar je rijd eigenlijk, het gaat bijna allemaal even snel. Het enige verschil is dat je op de linkerbanen allemaal van die drukkers en duwers hebt in hun leasebakken die zo nodig 30 seconden sneller moeten zijn. Dus in het geval van file? Rustig achteruit leunen, muziekje op de radio, tabakje draaien en vooral aardig blijven in het verkeer :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Arnout
En niet van baan wisselen. De meeste mensen blijven gelukkig rustig in hun baan, toch zie je nog steeds enkele hopelozen die elke minuut van baan wisselen. De ene keer winnen ze 10 auto's daarmee, dan rijd jij ze weer voorbij...

[ Voor 7% gewijzigd door Arnout op 09-11-2005 11:26 ]

• SeatRider
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Wat ik ook wel een goede strategie vind, is bij een benzinepomp stoppen om een flesje fris te halen, weer lekker in de file aan te sluiten, radio op een interessante zender (radio 1 bijvoorbeeld!), verstand op nul en gewoon langzaam op dezelfde baan door blijven rijden en me vooral NIET DRUK MAKEN of de baan naast me niet ineens een kilometer sneller rijdt en dus ook VOORAL NIET steeds van baan verwisselen. Zeer zielig, die mannetjes die je continu ziet zigzaggen van de ene naar de andere baan. Als de file oplost blaas ik ze toch allemaal wel weer voorbij ;)

[ Voor 0% gewijzigd door SeatRider op 09-11-2005 11:27 . Reden: With stupid ^^ ;) ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• JT
  • Laatst online: 22:07

JT

VETAK y0

Altijd leuk die mensen die zover mogelijk doorrijden bij een invoegstrook totdat ze 1cm van de witte markering zitten. Voeg jij netjes op tijd in zodat je dat gewoon rijdend kan doen, rijden er nog van die gasten snel helemaal door en moeten er auto's stil gaan staan om hem er tussen te laten :/

Ik heb al een keer meegemaakt dat iemand gewoon z'n auto naar links gooide en net zo hard bleef rijden als al die andere auto's rechts :+ Kon er niemand meer snel voorbij gassen ten koste van andere :+ :D :Y)

Mijn tactiek:
1.) Lekkere muziek op zetten
2.) Niet gelijk alle gaten willen opvullen
3.) Ietsje afstand houden
4.) Meestal links, maar soms rechts. Ik wil in het begin nog wel is wisselen, maar dat is dan 2 keer om te kijken welke baan het snelste gaat. Daar blijf ik dan hangen, tenzij de andere baan al echt 10 minuten lang een stukje sneller gaat. Wat overigens niet vaak voor komt.
5.) Beetje relaxed wat drinken/eten als het aanwezig is

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 09-11-2005 11:28 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Mijn strategie: Blijven rollen op de rechter baan.
Er is niets zo ergerlijk als stilstaan en weer optrekken. Op de rechterbaan rijden veel vrachtwagens die hetzelfde doen (ook omdat ze anders aan het schakelen blijven).
Daardoor vallen er gaten maar die vullen zich weer als het spul stil gaat staan. Netto kan je dan lekker blijven rollen. Doe je dat met zijn allen dan kan iedereen lekker door blijven rijden. Scheelt heel veel brandstof. Vandaar dat ik lekker tussen de vrachtwagens meehobbel.

Gaat jouw baantje eraf (dicht) en zie je daar de aankondiging van staan? Gelijk een invoegen, files onstaan vaak doordat mensen doorrijden en dan aan het einde stil moeten gaan staan om heb er tussen te drukken. Dan is de vaart eruit.
Aan de andere kant, als mensen op jouw baan invoegen, laat dan een gat vallen, zo geef je ze de gelegenheid om direct in te voegen en blijft alles lekker doorrollen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 11:32 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

JT schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:27:
Altijd leuk die mensen die zover mogelijk doorrijden bij een invoegstrook totdat ze 1cm van de witte markering zitten. Voeg jij netjes op tijd in zodat je dat gewoon rijdend kan doen, rijden er nog van die gasten snel helemaal door en moeten er auto's stil gaan staan om hem er tussen te laten :/

Ik heb al een keer meegemaakt dat iemand gewoon z'n auto naar links gooide en net zo hard bleef rijden als al die andere auto's rechts :+ Kon er niemand meer snel voorbij gassen ten koste van andere :+ :D :Y)
Dat vind jij humor? Die mensen frustreren de boel onnodig. Die baan is niet voor niets zo lang, gebruik hem dan ook. In Duitsland moet je niet proberen in te voegen voor het einde van de invoegstrook overigens, je hebt maar door te rijden tot ie is afgelopen. Je moet dat dus ook niet flikken als ik achter je zit ;)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

VisaRider schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:29:
[...]

Dat vind jij humor? Die mensen frustreren de boel onnodig
Nee, meestal helpt het juist prima. Vooral als alles op de linkerbaan weer goed op gang komt, dan helpt dit perfect. Anders krijg je van die idioten die hem op het laatste moment hem er blindelings langs menen te moeten gooien, waardoor alles dus opnieuw opstropt (terwijl het juist weer op gang begon te komen).

Virussen? Scan ze hier!

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:02

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Rechts kijken, naar een benzine pomp.
Controleren of ik een Euromunt in mijn broekzak hebt, richting aangeven naar rechts.
Uitstappen, deuren op slot.
1 Koffie verkeerd,2 zakjes suiker.
Terug de auto in.
Dashboard klep open voor de bekerhouder.
Arm op de armsteun.
Playlist van de iPod op Podcast's, en rechts blijven rijden.
;)

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:31

Cliffie

Trompetslet

Het probleem is gewoon dat mensen van nature aso zijn. Dus het idee van ritsen zal nooit echt goed gaan werken. Ikke ikke ikke is het in het verkeer. Daar zijn geen ideeen en manieren tegen opgewassen.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• JT
  • Laatst online: 22:07

JT

VETAK y0

wildhagen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:33:
[...]

Nee, meestal helpt het juist prima. Vooral als alles op de linkerbaan weer goed op gang komt, dan helpt dit perfect. Anders krijg je van die idioten die hem op het laatste moment hem er blindelings langs menen te moeten gooien, waardoor alles dus opnieuw opstropt (terwijl het juist weer op gang begon te komen).
Wow, we zijn het gewoon eens, dat ik dat nog mag meemaken :Y) :+ Maar idd, juist dat doorrijden tot op het allerlaatste moment veroorzaakt vaak opstoppingen enzo. Kan je wel leuk beginnen over Duitsland, maar daar is de 'rij-cultuur' heel anders dan hier.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19

Basszje

Reisvaap!]

VisaRider schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:29:
[...]Dat vind jij humor? Die mensen frustreren de boel onnodig. Die baan is niet voor niets zo lang, gebruik hem dan ook. In Duitsland moet je niet proberen in te voegen voor het einde van de invoegstrook overigens, je hebt maar door te rijden tot ie is afgelopen. Je moet dat dus ook niet flikken als ik achter je zit ;)
Daar hanteer ik altijd de Parijs-methode voor. Mijn auto heeft meer deuken, dus het is kiezen of delen met je bak ;) Maar dat doe ik alleen als mensen echt geen ruimte geven voor anderen :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

JT schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:40:
[...]

Wow, we zijn het gewoon eens, dat ik dat nog mag meemaken :Y) :+ Maar idd, juist dat doorrijden tot op het allerlaatste moment veroorzaakt vaak opstoppingen enzo. Kan je wel leuk beginnen over Duitsland, maar daar is de 'rij-cultuur' heel anders dan hier.
Precies, de mentaliteit op de weg is hier gewoon anders. Hier gunnen 'we' als automobilisten elkaar het licht in de ogen niet, en we willen absoluut niet ingehaald worden en zéker elkaar geen 10 meter de ruimte geven, want oei oei oei oei dan ben je wel 5 seconden later thuis. Nee, dat kunnen we niet hebben.

Als je zou ritsen zoals het zou moeten zou de opstopping er om te beginnen al niet eens zijn. Maar goed, dat dringt toch niet de kortzichtige hersens van het soort "homo automobilistis" door... degene die het wel goed doen niet te na gesproken uiteraard.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Ik heb weleens meegemaakt dat de linkerbaan afgesloten werd. Er ontstond een file, met name rechts stond stil.
Tot dat vrachtwagens dubbel gingen rijden en dus de linkerbaan blokkeerden. Binnen 5 minuten ging alles weer rijden. Gewoon omdat er bij de flessenhals geen aanbod meer was van lui die tot het einde van de linkerbaan doorrijden.

Als de rechterbaan afgesloten wordt zie je vrachtwagens (de meeste althans) direct een baan opschuiven en doorgaans komt het verkeer dan niet tot stilstand. Vrachtwagens of personenauto's die toch door proberen te rijden worden ook dan vaak geblokkeerd.

Het stomme is dat de mensen die geblokkeerd worden meestal woedend worden. Ze hebben geen benul van het hoe en waarom en denken alleen aan zichzelf. Heb zelfs taferelen gezien van auto's die met alle geweld er toch langs moesten (oa tussendoor en over de vluchtstrook), ze werden continue weer klemgereden maar bleven het proberen.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

wildhagen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:46:
[...]
Precies, de mentaliteit op de weg is hier gewoon anders. Hier gunnen 'we' als automobilisten elkaar het licht in de ogen niet, en we willen absoluut niet ingehaald worden en zéker elkaar geen 10 meter de ruimte geven, want oei oei oei oei dan ben je wel 5 seconden later thuis. Nee, dat kunnen we niet hebben.

Als je zou ritsen zoals het zou moeten zou de opstopping er om te beginnen al niet eens zijn. Maar goed, dat dringt toch niet de kortzichtige hersens van het soort "homo automobilistis" door... degene die het wel goed doen niet te na gesproken uiteraard.
Maar dan spreek je jezelf toch tegen? Jij kunt het niet hebben als er iemand een stukje invoegstrook gebruikt tot het op is en keurt het goed dat mensen hun auto er voor gooien om dat te voorkomen. Schrijf je net hierboven...?

Verwijderd

VisaRider schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:01:
[...]

Maar dan spreek je jezelf toch tegen? Jij kunt het niet hebben als er iemand een stukje invoegstrook gebruikt tot het op is en keurt het goed dat mensen hun auto er voor gooien om dat te voorkomen. Schrijf je net hierboven...?
Het gaat niet om gunnen. Die baan blokkeer je om er voor te zorgen dat het spul in ieder geval blijft of weer gaat rijden. Als brave automobilist sta je telkens weer te wachten op mensen die zonodig alles voorbij moeten rijden en dan op het laatste moment in voegen.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Toen ik nog dagelijks op de A4 reed, de tactiek bij 3 naar 2 banen bij Leiden (Den Haag -> Amsterdam).
Zo lang mogelijk links blijven rijden (de rechterbaan schiet daar niet op, kan je nog beter de middelste nemen). Zo laat mogelijk ritsen, dat is dus waar staat "Nu ritsen" (da's vrij laat namelijk).
Dan zo snel mogelijk de rechterbaan nemen (die gaat dan opeens doorrijden).
Je moet dan alleen geluk hebben bij de volgende oprit, want die is ultrakort, waardoor vrachtwagens problemen hebben. Daardoor gaan mensen in paniek naar links, dus meestal kan je rechts dan wel doorrijden, maar niet aso doen dan bij een vrachtwagen he.

Verder maakt het qua snelheid niet zo veel uit of je links of rechts rijdt. Rechts rijdt meestal minder schokkerig (links is het of redelijk doorrijden of stilstaan; rechts kabbelt rustig door), dat komt door de vrachtwagens die redelijk wat ruimte laten. Dan heb je minder harmonica-effect.

Overigens heeft klemrijden eigenlijk geen zin, daarmee wordt de file alleen maar langer. Als je die auto links gewoon ruimte geeft (ook al vind je het aso), dan gaat het over het algemeen sneller.
Ik heb er één uitzondering op en dat is de afrit bij Bleiswijk (vanuit Den Haag). Daar sta je soms al op de afrit stil waardoor iedereen richting Bleiswijk op de vluchtstrook gaat staan, zodat richting Moerkapelle vrij blijft. De aso's die er dan tussenvoegen, geef ik geen ruimte. Je ziet dat het al lang stil staat, kiest ervoor om eerst te doen alsof je naar Moerkapelle wilt om opeens naar Bleiswijk te willen..
Het feit dat ze het bord niet kunnen lezen en verkeerd kiezen, gaat overigens niet op. Als het rustiger is het bord ook nog niet leesbaar en toch zijn er dan bijna geen voordringers.

[ Voor 31% gewijzigd door MrSleeves op 09-11-2005 12:13 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

VisaRider schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:01:
[...]

Het gaat er niet om dat mensen het tot het eind toe gebruiken. Sterker nog: zo hoort het!

Het gaat er om HOE Nederlanders het gebruiken!. Met max snelheid tot het eind door rijden, VOL in remmen (soms met rokende banden aan toe!), zonder te kijken naar rechts gooien, waardoor daar iedereen schrikt (begrijpelijk), en alles op stropt. Zo hoort het dus absoluut NIET.

Je hoort op de linkerbaan de snelheid aan te passen aan de baan rechts van je. Als je dat doet gaat alles prima, en heb ik (en ik denk de meesten ook) er geen enkel probleem mee.

Dat is dus waarom sommige mensen het dus ook links af stoppen, om zo het verkeer rustig te laten doorgaan, zonder continue rem-gas-rem-gas-rem-gas te moeten doen omdat iemand hem er weer eens voorsmijt.

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 09-11-2005 12:10 ]

Virussen? Scan ze hier!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 14:13

vanDaal

-ismeereentje

Basszje schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:41:
Daar hanteer ik altijd de Parijs-methode voor. Mijn auto heeft meer deuken, dus het is kiezen of delen met je bak ;) Maar dat doe ik alleen als mensen echt geen ruimte geven voor anderen :)
:/

Ik geef echt geen ruimte voor mensen die in de laatste 20 meter willen invoegen. Inderdaad vanwege het feit dat dit imho één van de fileoorzaken is. Je krijgt namelijk het effect dat 'proppers' ervoor zorgen dat er opeens heel hard geremd moet worden door een aantal auto's. En dit heb je veel minder als iedereen gewoon op tijd invoegt en vervolgens op een acceptabele afstand van de ander gaat rijden.

Zelf rij ik dagelijks over de A12 van Utrecht naar Den Haag, dus daar zijn genoeg invoegmomenten. Mocht ik op de invoegstrook rijden, dan geef ik tot 100m van het einde van de rijstrook steevast ruimte aan mensen die willen invoegen. Daarna komt er in principe niemand meer tussen.

Verwijderd

wildhagen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:08:
[...]

Het gaat er niet om dat mensen het tot het eind toe gebruiken. Sterker nog: zo hoort het!

Het gaat er om HOE Nederlanders het gebruiken!. Met max snelheid tot het eind door rijden, VOL in remmen (soms met rokende banden aan toe!), zonder te kijken naar rechts gooien, waardoor daar iedereen schrikt (begrijpelijk), en alles op stropt. Zo hoort het dus absoluut NIET.

Je hoort op de linkerbaan de snelheid aan te passen aan de baan rechts van je. Als je dat doet gaat alles prima, en heb ik (en ik denk de meesten ook) er geen enkel probleem mee.

Dat is dus waarom sommige mensen het dus ook links af stoppen, om zo het verkeer rustig te laten doorgaan, zonder continue rem-gas-rem-gas-rem-gas te moeten doen omdat iemand hem er weer eens voorsmijt.
Mee eens
Zodra je ziet dat jouw baan afgesloten gaat worden moet je eigenlijk stoppen met inhalen en je snelheid aan de baan naast je aanpassen. Dan heb ik er ook geen problemen mee als je lang door blijft rijden.
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van voordringen, als er continue mensen voordringen blijven de mensen achteraan de rij staan wachten op de voordringers.

• Arnout
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:54:
Ik heb weleens meegemaakt dat de linkerbaan afgesloten werd. Er ontstond een file, met name rechts stond stil.
Tot dat vrachtwagens dubbel gingen rijden en dus de linkerbaan blokkeerden. Binnen 5 minuten ging alles weer rijden. Gewoon omdat er bij de flessenhals geen aanbod meer was van lui die tot het einde van de linkerbaan doorrijden.

Als de rechterbaan afgesloten wordt zie je vrachtwagens (de meeste althans) direct een baan opschuiven en doorgaans komt het verkeer dan niet tot stilstand. Vrachtwagens of personenauto's die toch door proberen te rijden worden ook dan vaak geblokkeerd.

Het stomme is dat de mensen die geblokkeerd worden meestal woedend worden. Ze hebben geen benul van het hoe en waarom en denken alleen aan zichzelf. Heb zelfs taferelen gezien van auto's die met alle geweld er toch langs moesten (oa tussendoor en over de vluchtstrook), ze werden continue weer klemgereden maar bleven het proberen.
Verkijk je hier niet op, het probleem wordt door blokkeren uit je zicht gehaald.

Je ziet dan een vrachtwagen voor je de weg blokkert, en hee! het gaat weer rijden!
Ja duh, het probleem zit nu 100 meter achter je, want daar hoopt het nu op.
Dus dat blokkeren is enkel een oplossing voor mensen die niet willen dat zij langzamer moeten rijden omdat er links nog steeds auto's voorbijkomen.

De werkelijke oplossing is: linker baan (die moet ritsen) moet evenvol zijn als de rechterbaan, en voila, niemand kan meer voordringen. Het ligt gewoon aan jezelf dat je links gepasseerd wordt, je hebt namelijk te vroeg ingevoegd. Eigen schuld.

Verwijderd

Arnout schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:31:
[...]

Verkijk je hier niet op, het probleem wordt door blokkeren uit je zicht gehaald.

Je ziet dan een vrachtwagen voor je de weg blokkert, en hee! het gaat weer rijden!
Ja duh, het probleem zit nu 100 meter achter je, want daar hoopt het nu op.
Dus dat blokkeren is enkel een oplossing voor mensen die niet willen dat zij langzamer moeten rijden omdat er links nog steeds auto's voorbijkomen.
Door te blokkeren zorg je dat beide banen weer even snel gaan. De blokkade moet wel met de andere baan oprijden anders schiet het natuurlijk niet op.

Overigens reed ik achter de blokkade, het gebeurde voor me. En toch ging alles rijden omdat de blokkeerder met de rechterstrook mee ging rijden. Eigenlijk werden beide banen gedwongen om dezelfde snelheid tov elkaar aan te nemen.
De werkelijke oplossing is: linker baan (die moet ritsen) moet evenvol zijn als de rechterbaan, en voila, niemand kan meer voordringen. Het ligt gewoon aan jezelf dat je links gepasseerd wordt, je hebt namelijk te vroeg ingevoegd. Eigen schuld.
Dat klopt niet, de baan die er auto's bij krijgt zal altijd langzamer moeten gaan omdat men (vooraan of achteraan) gaten moet laten vallen voor invoegers.
Het belangrijkste is dat het vloeiend gebeurt en niet geforceerd.
Opzich kan je idee wel werken. Als er om en om ingevoegd wordt krijg je een echte ritssluiting, maar de praktijk is wat weerbarstiger helaas.

Geven (gat laten vallen) en nemen (gat niet voorbij rijden maar invoegen) is gewoon het belangrijkste.

Als we elkaar met z'n allen wat meer ruimte gunnen dan schiet iedereen beter op.

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:35

Xtremelead