[hdd] back-up en opslag mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02 11:58
hoi,

Ik heb een probleem met het opslaan en backuppen van gegevens. ik ben een amateur fotograaf en op het de GB stapelen zich op met foto's. Ik zit ook dan ook te zoeken naar een goede opslag mogelijkheid en back-up. Ik heb op het moment een exteren HDD waar ik alles op back-up en op me laptop staat derest. Maar het begint krapjes op de laptop te worden. Elke keer een grotere HDD daarin kan wel maar op een keer loop ik vast omdat er geen grotere hdd's zijn.

Ik wil een extern iets van me laptop maar ik de foto's en andere belangrijke spullen kan opslaan. Dit wil ik dan backuppen op een andere hdd. ik wil dus niet raid of zo draaien. Want als ik per ongeluk iets verwijder kan ik uit back-up nog terug halen. Dit kan niet met raid.

Ik heb de volgende dingen onderzocht:
  • Meerdere externe HDD's
  • DVD back-up en externe HDD erbij voor opslag
  • fileserver
  • NAS hdd waar meerdere hdd inkunnen. Deze zijn ook met firewire te krijgen. op de internet aansluiten
Het 1e staat me niet aan IVM de hoeveelheid losse rommel die je krijgt.
Het 2e Is als DVD niet betrouwbaar genoeg vind ik en werkt niet.
Het 3e lijkt me nog wel goed maar een comp er speciaal voor draaien lijkt me ook niet lekker. Is ook zo groot.
Het 4e lijkt me wel leuk maar ik kom er niet meer uit. Kan een NAS-HDD er tegen dat de stroom er zo afgaat of moet ie aan blijven staan. Als ik me externe HDD zomaar uitzet dan gaat ie niet lekker van werken. Ik heb die al es daardoor de NTFS-tabel kapot gehad.

Wie weet er een andere goed opslagmogelijkheid en back-up.

Wie weet er meer over NAS-hdd's speciaal voor meerdere HDD's

Dank u alvast.

Klaas

• euro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01-2022
Weet niet of dit iets is voor netgear SC101Storage Central, passen 2 hd in

http://www.netgear.nl/producten/opslag/sc101.asp

[ Voor 7% gewijzigd door euro op 09-11-2005 17:25 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik weet 200% zeker dat ik onlangs nog een topic heb gezien met vrijwel hetzelfde verhaal.

Helaas, heb het teruggevonden maar het topic staat op een plaats waar jij niet kunt komen. Sorry.

[ Voor 33% gewijzigd door Guardian Angel op 09-11-2005 17:29 ]

ARME AOW’er

• klaasopurk
@Guardian Angel kun jij de conclusies niet plaatsen voor mij. of het topic op een of andere manier copieren. ik ben namelijk echt op zoek voor de ideale opslag mogelijkheid zodat ik een lange tijd vooruit kan. Minimaal 5 jaar zonder andere dingen aan te schaffen. hoogstens een extra HDD.

@euro dit lijkt me een mooi apparaat maar niet echt stapelbaar en slechts 2 HDD's. Deze zitten ook nog in mirror miss kan dat uit. Maar bij 2 van die dingen kan je niet stapelen.

@iedereen weet iemand of je nas-schijven zomaar uit kan zetten als niemand er meer mee aan het werk is?

Klaas

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik ga even kijken wat ik eraan doen kan.

ARME AOW’er

• klaasopurk
Ik ben even verder gaan kijken met NAS-servers. Ik heb er een paar gezien met internet en firewire aansluiting. Dit lijkt mij het beste als ik ook eens rechtstreeks wil aansluiten.

Tevens zou ik graag willen dat elke schijf in de NAS-server apart te benaderen is. Want dan gebruik ik een deel voor back-up en andere voor opslag. MAar de back-up schijven wil ik niet de hele dag aanhebben. Kan ik die op een manier uitzetten? Zijn er kasten die dat ondersteunen?

Tevens zou het leuk zijn als ik van buitenaf de NAS-server kan benaderen.

Maar weet iemand een site of fabrikant die NAS-server levert met meerdere bay's. Dus dat ik er stuk of 4 schijven in kan stoppen. Liever niet al te duur. Prijzen die ik heb gezien rond de 1000 € zijn mij een beetje teveel van het goede. De hdd's zaten er dan nog niet bij.

Tevens is 100mbit aansluiten voor nas genoeg. Het is maar 12.5 MB/sec. Ik gebuik het voor opslag van foto's enzo. Dus de bestanden liggen rond de 3 MB. Of ik ben aan fotoshoppen die liggen rond 30-80 MB.

Tevens kan iemand nog vertellen of een NAS-server ook zomaar uit mag gaan als niemand er op werkt.

Klaas

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:57
Dé oplossing mijns inziens...
Bouw een linux servertje, met een raid array (voor mijn part softraid, kost niks). Minstens mirroring, maar beter nog (efficienter) raid-5.
Je propt daar een hoop schijven in, (aan een terra kom je vrij snel), en met een web applicatie (bijvoorbeeld Gallery 2 _/-\o_ ) en ftp, kun je er van buitenaf altijd bij.
Let wel op: raid is geen backup! Geeft je alleen de garantie dat schijven niet sneuvelen. Maar een corrupte controller, of human error, dat kun je niet voorkomen.

Echt onmisbaar, zo'n "veilige" opslagplaats wat ultraflexibel is!

[ Voor 3% gewijzigd door UltraSub op 11-11-2005 12:47 ]

• klaasopurk
UltraSub schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 12:46:
Dé oplossing mijns inziens...
Bouw een linux servertje, met een raid array (voor mijn part softraid, kost niks). Minstens mirroring, maar beter nog (efficienter) raid-5.
Je propt daar een hoop schijven in, (aan een terra kom je vrij snel), en met een web applicatie (bijvoorbeeld Gallery 2 _/-\o_ ) en ftp, kun je er van buitenaf altijd bij.
Let wel op: raid is geen backup! Geeft je alleen de garantie dat schijven niet sneuvelen. Maar een corrupte controller, of human error, dat kun je niet voorkomen.

Echt onmisbaar, zo'n "veilige" opslagplaats wat ultraflexibel is!
Hier heb ik wel over nagedacht. Maar ik ken geen linux :'( en ik heb zo nog geen back-up. Ik wil een alles in 1 oplossing. Gallery 2 ken ik wel want dat draai ik nu al.

Klaas

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Buffalo TeraStationAfbeeldingslocatie: http://www.buffalo-technology.com/product-images/TeraStation-tn.jpg
Zoiets ?

Verkrijgbaar in 0.6, 1.0 en 1.6 TB
Maar blijft het probleem van je Backup...

En nee die dingen moet je niet zomaar uitzetten.

Abort, Retry, Quake ???

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:27
Een leuke NAS oplossing is een Synology Diskstation.
Zie http://synology.com/enu/products/diskstation/index.php
en een review op
http://www.hkgolden.com/paul/article.asp?id=584

Ik heb een paar dagen geleden de 101G+ variant besteld en ik kan niet wachten tot ie binnen is. De max. diskgrootte op dit moment is 500 Gb, maar ik kan me voorstellen dat als er grotere smaken komen je dmv een simpele firmware upgrade dat kan ondersteunen.

Disk Station 101g+ - 6-in-1 Gigabit server
-File Server
-Backup Server
-Printer Server
-FTP Server
-Photo Station
-Web Station
-SATA & eSATA
-Gigabit

Check da Specz

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Helaas, kan het topic niet laten benaderen. I.i.g. kwam een backup-oplossing met tapes als het handigste naar voren.

ARME AOW’er

Verwijderd

Ik heb hier ook interesse in.... Iemand met ervaringen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 10:45 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Is dit misschien wat:

http://www.eaegis.com/Bro...ID_Diskless_International

Vind het zelf inderdaad ook wel leuk, je kunt er naar gelang je behoefte hebt aan data een disk erbij plaatsen en expanden.

Je zoekt zelf er een paar leuke disken bij, aansluiten op het netwerk of USB2 en draaien maar.

[ Voor 41% gewijzigd door John2B op 14-02-2006 12:26 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Dan is http://www.freenas.org/ ook een suggestie.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1