Toon posts:

Advies gevraagd bij keuze tussen enkele sata schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een week of 3 ben ik actief op zoek naar een S-ATA schijf naast mijn bestaande 2 IDE schijven. Dit zijn 2 maxtor's; een 40gb 7200rpm/2mb DM8 en een 120gb 7200/8mb DM9. Beiden ATA133.

Omdat deze vrijwel vol zitten, heb ik dus besloten op zoek te gaan naar een grote S-ata schijf als uitbreiding. Na het doorstruinen van dit forum naar ervaringen, vergelijkende tests op tom's hardware site en het lezen van user reviews, zijn er een aantal schijven over gebleven die mijn interesse hebben. Echter ik kom via de user reviews en vergelijkende tests steeds op een aantal punten die volgens de een ok zijn, en volgens de ander weer niet. Ik zal zo per schijf toelichten wat ik me afvraag.

Om mijn keuze duidelijk te maken, zal ik mijn eisen even opnoemen waaraan de schijf moet voldoen. Ik zoek een grote schijf van minimaal 250gb. Daarnaast moet hij een gemiddelde tot lage toegangstijd hebben en een gemiddeld tot laag geluidsnivo. Liefst een erg stille schijf. Butget is rond de 100-120 euro maximaal.

Mijn lijstje van gevonden schijven die mij geschikt lijken:

De Maxtor DiamondMax 10 in 250gb of 300gb uitvoering met 16mb cache. prijs 98 / 119 euro.

Omdat ik al 2 maxtors heb en er redelijk tot erg tevreden over ben (redelijk over de DM9, omdat ie toch best een herrie maakt in mijn toch goede kast (coolermaster wavemaster) en erg tevreden over de DM8 omdat je daar nul komma nul van hoort wat ie ook doet) ben ik opzich wel positief tegenover deze schijf. Echter.. ik heb een nforce 2 moederbord (asus a7n8x-e deluxe) en ik kom verschillende problemen tegen met de combinatie DM10 en dit mobo. Niet herkent worden, af en toe uitvallen en problemen na terugkeren uit slaapstand. Tevens mensen die er totaal geen problemen mee hebben. Schijnt op te lossen met nieuwe firmware, maar ik lees niet dat dit steeds de oplossing is/was.

2e keuze: Hitachi T7K250 Prijs 106 euro

Vanwege het feit dat hij in vele reviews een van de stilste schijven is. Verder geen ervaring mee. Echter lees ik dan weer dat hitachi niet zo'n vernieuwende fabrikant is en veelal een beetje achterloopt qua techniek en innovaties. Omdat hij net wat duurder is dan de 250gb maxtor dm10 vraag ik me af is hij deze meerprijs nu wel waard?

3e keuze: Western Digital 250/300/320gb Prijs 118 euro.

Hier kan ik niet echt wijs uit, er zijn zóveel WD modellen nu op de markt. De caviar RE, de SE.. van de SE weer de JD en JS versie. Tevens weer een fractie duurder dan Maxtor en hitachi.

Van de Caviar SE16 WD2500KS, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB) kon ik nog geen review vinden. Zal wel nieuw zijn gezien zn 16mb cache. Maar dit lijkt mij de interessantste, al heb ik geen idee van de geluidsproductie.

Seagates zijn voor mij afgevallen omdat ze niet stil schijnen te zijn, en traag ivm bovenstaande schijven.

Na een flink zoeken en vergelijken ben ik dus bij deze drie schijven uitgekomen. Echter ik kom er nu niet meer uit wat nu een verstandige keuze is. Ik hoop dat er mensen zijn die met een ervaring ofzo mij wat verder kunnen helpen. Alvast bedankt.

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
Maxtor heeft inderdaad problemen met bepaalde nForce chipsets. Bovendien is het ook niet de allerstilste op de markt; ik heb 3 WD's en 1 Maxtor (DM10), en bij gebruik van de schijf (bijv. een map openen met veel bestanden/submappen) ratelt ie enorm. Dit is ook te horen bij WD, maar in veel mindere mate. Tussen de verschillende modellen van WD zul je weinig verschillen zien in performance (tenzij je kijkt naar de Raptor natuurlijk). De ene zal wel iets sneller zijn dan de andere maar dit verschil is minimaal. Hitachi is voortgekomen uit IBM, en ik heb twee schijven van IBM gehad (de "DeathStars") die in dezelfde maand overleden. Uit eigen ervaring raad ik Hitachi dus niet aan, maar ik heb gehoord dat deze problemen niet of minder voorkomen. WD all the way dus! Maar ik heb een collega die hardnekkig Maxtor aanraad en een kennis die zweert bij Samsung. Erg veel zal het niet verschillen, denk ik.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Er verschilt ook niet te veel tussen de schijven, en de meeste argumenten houden geen stand als je ze objectief afweegt (Hitachi is bijvoorbeeld wel vernieuwend met Perpendicular Recording). In de praktijk zijn er geen merken en/of types waar je je echt een buil aan kan vallen. Ik zou gewoon de goedkoopste nemen (Maxtor dus) en je er verder niet druk om maken. Men lijdt het meest van het lijden dat men vreest

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het enige waar je wel even bij moet stil staan is dat de Maxtor DaimondMAX 10 serie mogelijk nog altijd problemen heeft in combinatie met Nforce4 moederborden. In princiepe moet dit probleem sinds februari 2005 verholpen zijn door een firmware update van Maxtor, welke inmiddels op de nieuwe schijfen zou moeten staan. (of nieuwer natuurlijk)

Zelf heb ik 4 Daimondmax 10 schijfen van 200GB aan een S-ATA RAID5 controller hangen. Deze schijfen zijn van eind 2004 en daarom stanaard buged. Na de firmware update van Maxtor een aanpassingen in de firmware van mijn RAID controller speciaal voor de Daimondmax 10 serie draaidt dit nu uitstekend.

In princiepe zijn dit prima schijfen en zoveel lawaai maken ze nu ook al weer niet. ;) Overigens is er genoeg te vinden op GOT over deze problematiek.

Maar al met al mag je er vanuit gaan dat de Daimondmax 10 schijfen gewoon gaan werken op jouw moederbord/controller.

Overigens voor een stille schijf met redelijke prestaties zou je eens naar Samsung Spinpoint schijfen moeten kijken. Deze schijfen schijnen zeer stil te zijn. He texacte type is mij even ontschoten, maar wederom dat is hier op GOT wel terug te vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 09-11-2005 00:13 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39
Uit mijn ervaring raad ik je WEL Hitachi aan. Ik heb de schijf namelijk zelf ook. Hij is echt heel snel, niet duur en superstil. Heb altijd IBM/Hitachi gehad en nog nooit heeft er 1 mij laten zitten. Dus mede aan de hand van reviews heb ik deze gekozen, omdat hij er erg goed uitkomt. Zeker een aanrader!

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

The__Virus schreef op woensdag 09 november 2005 @ 08:18:
Uit mijn ervaring raad ik je WEL Hitachi aan. Ik heb de schijf namelijk zelf ook. Hij is echt heel snel, niet duur en superstil. Heb altijd IBM/Hitachi gehad en nog nooit heeft er 1 mij laten zitten. Dus mede aan de hand van reviews heb ik deze gekozen, omdat hij er erg goed uitkomt. Zeker een aanrader!
Als ik ergens veel rma's van heb zien langskomen zijn het wel IBM/Hitachi.

Mijn beste ervaring is met WD

Multimonitor is relax :P

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:54

Angeloonie

Cheeseburger Addict

MeIsTwisted schreef op woensdag 09 november 2005 @ 08:25:
[...]

Als ik ergens veel rma's van heb zien langskomen zijn het wel IBM/Hitachi.

Mijn beste ervaring is met WD
Bij ons was het elke dag raak met Maxtor.

Dit blijft gewoon een eindeloze discussie "ik vind die beter"

Kies wat je zelf de beste schijf lijkt

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou je ook WD willen aanraden. Ik gebruik al jaren WD schijven en nooit problemen mee gehad. Ik heb hier zelfs nog een WD Caviar 1.5gb uit 1995 liggen, die nog steeds perfect werkt zonder bad sectors of andere kuren. Ik heb hem zelfs nog in gebruik in m'n router-pc die 24/7 draait.

Maxtor en Seagate schijven heb ik vaak kapot zien gaan. IBM/Hitachi heb ik eigenlijk nooit in m'n handen gehad (niet dat ik me kan herinneren iig), dus daar kan ik niks over zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door mjszwo op 09-11-2005 08:38 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Samsung schijven zijn in mijn ervaring erg stil. Ze zijn vaak wel iets duurder dan Maxtor schijven, maar die vallen bij mij dan weer te vaak uit de laatste tijd.

Hitachi straf ik af voor hun Deathstars door de komende 5 jaar ze af te raden.
Maxtor heeft dus ook afgedaan.

Wester Digital... ik heb laatst twee 80 GB modellen gekocht maar ik vind ze nogal luidruchtig (niet het ratelen, maar een brom van het draaien).

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Alle HD's hebben hun pro's and con's en elke HD kan stuk. Ikzelf heb bij elk merk inmiddels al eens uitval gehad.

Kies de schijf die jou het meest bevalt qua specificaties/portemonnee/betrouwbaarheid.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
bedankt zover voor de reacties... opzich neigde ik t meest naar de hitachi. Echter voor net iets meer heb je wel een 300gb maxtor, en die is weer even duur als de 250gb WD. Maarja, geluid vind ik toch wel erg belangrijk. Dus maxtor zou eigelijk afvallen.

Die samsung spinpoint ben ik ook tegengekomen, maar daar heb ik vrij weinig gebruikersinfo over kunnen vinden, dus weet niet echt of dat een verstandige keuze zou zijn. Daarbij zijn die even duur als de WD 250gb 16mb.

Misschien dat er nog wat mensen een mening hebben waar ik wat aan heb, ik wacht nog even af

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47
Seagate NIET stil?

Ben ik het iig niet mee eens.

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan. Over welk model / grootte heb je het dan?

Verwijderd

Heb onlangs 2 samsungs 250Gb gekocht (wel de PATA versie) en die vallen heel goed mee. Zeker qua snelheid, ook qua geluid en warmte heb ik zeker geen klagen. De prijs lag iets onder maxtors op dat moment. Om eerlijk te zijn ga ik denk ik nooit nog maxtor kopen, vooral het lawaai en de warmte zijn hiervoor verantwoordelijk.

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
adviseer je om ipv de maxblast de maxline III serie te kopen. ik heb zelf de 300 GB SATA maxline III gekocht. Werkt perfect en is gemaakt voor 24/7. verder nog een tip: koop het via een webwinkel, veel goedkoper en de volgende dag binnen (met cc)

Verwijderd

Topicstarter
Warmte is voor mij geen enkel probleem, omdat in mn kast de harde schijven voor twee 8mm koelers hangen. Mijn 2 maxtors die ik nu heb komen zelfs bij max. belasting niet boven de 24graden.

Samsungs klinken ook wel interessant, maar ik heb op 1 review in de productsurvey na er niets over gevonden mbt duurzaamheid/betrouwbaarheid.

Verwijderd

Het is een beetje nattevingerwerk maar in de regel zijn schijven die koel blijven en stil zijn ook redelijk betrouwbaar. Er zijn natuurlijk nog geen mensen die hun 250 GB-Spinpoints al jarenlang hebben, maar ik geloof niet dat Samsung in het verleden enige aanleiding gaf om aan de betrouwbaarheid te twijfelen.

Ik ben zelf eigenaar van een Diamondmax 10 en zou bij hernieuwde aanschaf denk ik voor een Samsung Spinpoint gaan. Niet alleen omdat ze vrijwel even snel zijn, maar vooral vanwege hun geruisloze werking. De Diamondmax 10 zul je overigens gewoon idle draaiend in een gemiddelde PC ook absoluut niet horen. De geluiden als de kop seekt zijn wel vrij rauw en luidruchtig.

@ tennisbal: ik verbaas me erover dat jij zo stellig kunt zeggen: 'koop via een webshop, dan heb je hem de volgende dag binnen'. Er zitten enorme verschillen tussen de leversnelheid van webshops: ook al is het produkt op voorraad, dan kost het sommige webshops nog enkele dagen. Bovendien is het ook afhankelijk van factoren die buiten hun macht liggen, zoals de snelheid waarmee hun leverancier aanlevert.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 15:23 ]

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:22:
Het is een beetje nattevingerwerk maar in de regel zijn schijven die koel blijven en stil zijn ook redelijk betrouwbaar. Er zijn natuurlijk nog geen mensen die hun 250 GB-Spinpoints al jarenlang hebben, maar ik geloof niet dat Samsung in het verleden enige aanleiding gaf om aan de betrouwbaarheid te twijfelen.

Ik ben zelf eigenaar van een Diamondmax 10 en zou bij hernieuwde aanschaf denk ik voor een Samsung Spinpoint gaan. Niet alleen omdat ze vrijwel even snel zijn, maar vooral vanwege hun geruisloze werking. De Diamondmax 10 zul je overigens gewoon idle draaiend in een gemiddelde PC ook absoluut niet horen. De geluiden als de kop seekt zijn wel vrij rauw en luidruchtig.

@ tennisbal: ik verbaas me erover dat jij zo stellig kunt zeggen: 'koop via een webshop, dan heb je hem de volgende dag binnen'. Er zitten enorme verschillen tussen de leversnelheid van webshops: ook al is het produkt op voorraad, dan kost het sommige webshops nog enkele dagen. Bovendien is het ook afhankelijk van factoren die buiten hun macht liggen, zoals de snelheid waarmee hun leverancier aanlevert.
was meer bedoelt als extra voordeel :) grootste voordeel voor mij is dat het gewoon veel euro's scheelt. en idd hangt dat natuurlijk van de shop af :P

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-02 13:05
IK heb zelf een SATA 300GB DM10 op een nforce 2 (DFI Lanparty) mobo. Is heerlijk snel (16mb cache zit daar wsl voor iets tussen?). Ik heb er nog maar 1 probleem mee gehad: hij wilt niet in combinatie met de driver die wordt geinstalleerd door cd/dvd emulatie software alla Daemon tools. Stilte kan ik weinig van zeggen want mijn pc is in het algemeen gewoon LUID.

De firmware flash werkte bij mij ook niet.

Dus dan is de vraag: neem je het risico (koop dan wel even bij een winkel met een goede cash-back policy, mss best via een webwinkel want dan profiteer je van de wet op de verkoop op afstand, in belgië zeven dagen inkeerrecht) en ga je voor het merk waar je zelf al goede ervaringen mee hebt, of ga je voor de schijf die hier blijkbaar de voorkeur geniet...

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Verwijderd

Topicstarter
Ter afsluiting van dit topic (hij kan wat mij betreft op slot)..

Heb de Western Digital 2500KS besteld, en na een weekje wachten(was nergens op voorraad) vandaag binnen gekregen. Iets duurder, maar hij is elke euro waard. Geen enkele probleem icm m'n asus a7n8x-e deluse moederbord. Herkende hem meteen, activering via partition magic was secondenwerk.

Schijf zelf is erg stil. Heb er zojuist een paar grote spellen op geinstalleerd, je hoort hierbij slechts een minimaal geruis als je je oor erbij houd. Geratel heb ik nog niet kunnen waarnemen.
De 16mb cache merk je wel goed ivm m'n ata133 maxtor diamond max9 met 8mb. Die is veel langer bezig met het repareren van downloads dmv par bestanden.

Hopelijk heeft iemand nog wat aan deze conclusie. Ik raad deze schijf iig iedereen aan die een lekker stille SATA schijf zoekt.
Pagina: 1