Toon posts:

Linux/Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond dames ende heren Tweakers :P

Ik heb hier een leuke pc waarmee ik,surf op het www,game(q4,F.E.A.R,Sims2),Photoshop,en soms is wat documenten uittyp. Deze is voor zien van win XP pro....allemaal erg leuk. Maar ik zou graag een nieuw besturings systeem uitproberen. En nu ben ik al een tijdje voorzichtig naar Linux aan het kijken. Heb gisteren het boek Linux voor Dummies gekocht <---- (n00b) :9 En ben nog enhousiaster geworden.

Nou zou ik graag in de loop van dit jaar Linux op mn bakkie instaleren...maar is het verstandig om de schijf op te delen(partitie) en Win XP pro te installen op C: en Linux op D: ? Of kan ik beter een distro nemen wat met mijn wensen overeen komt, dus dan doel ik op hetgeen wt hierboven staat beschreven.
En zoja is dat er...en is dat desbetreffende distro stabiel/gebruiksvriendelijk in zekere zin.

En owja ik heb ook nog een specifieke pc om mee te downloaden..staat ook XP Pro op. Vervangen door een Linux distro lijkt me hier wel beter. Aangezien het ding dag en nacht aanstaat. En wat is hier dan de mooiste distro voor (puur download) verder niks. Er moet wel zoiets in verwerkt zitten zoals extern bureablad, want dat is wat ik nu ook draai....dat geld dan overigens voor beide distro`s

Bijvoorbaat dank en ik hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien :D

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Een hele gebruiksvriendelijke distro (naar mijn mening) is Mandriva (vroeger Mandrake). Daar is ook een gratis variant van beschikbaar. En dan natuurlijk de juiste download programmatuur erbij zoeken he...

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• synthesix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09-2017
Bedenk wel dat het een heel gekloot is om je spellen aan de praat te krijgen (het is mij iig niet gelukt), en je zult miss moeten dokken voor cedega enz.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:02
Of ubuntu, welke debian-based is. Het voordeel hiervan is dat je geen gezeik met RPM hebt, wat je met Mandriva wel hebt...

Maar om op je vraag terug te komen: Aparte partities is sowieso nodig aangezien linux niet op NTFS/FAT32 installeert. Het grote voordeel van een dual-boot is dat, mocht het niet werken je het via de andere OS kunt uitzoeken wat er mis is. Risico van Dual boot is dat je in je oude vertrouwde OS blijft hangen...

• jecowo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 09:53
Als je linux wilt proberen kun je ook knoppix downloaden. Dit is een distro die je vanaf cdrom/dvdrom kunt runnen.
Leuk om eens te proberen.
Ik zou Fedora Core 4 aanraden. Voor deze distro is vrij veel verkrijgbaar.

Incredible

Verwijderd

Topicstarter
cobratbq schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:27:
Een hele gebruiksvriendelijke distro (naar mijn mening) is Mandriva (vroeger Mandrake). Daar is ook een gratis variant van beschikbaar. En dan natuurlijk de juiste download programmatuur erbij zoeken he...
Ok dat is alvast 1 punt binnen voor Mandriva(Mandrake heb ik wel van gelezen) En wat betreft die download apparatuur moet dat dus ook lukken, maar is dit het best voor mn "alles doe pc" of voor mn "download pc"? Allebei kan natuurlijk ook.

reply
synthesix schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:32:
Bedenk wel dat het een heel gekloot is om je spellen aan de praat te krijgen (het is mij iig niet gelukt), en je zult miss moeten dokken voor cedega enz.
Dan maar gelijk aankomende bij mijn volgende vraag wat is cedega? Is het een Linux distro of is het proggie om bepaalde spellen op een distro draaiende te krijgen?
Paultje3181 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:34:
Of ubuntu, welke debian-based is. Het voordeel hiervan is dat je geen gezeik met RPM hebt, wat je met Mandriva wel hebt...

Maar om op je vraag terug te komen: Aparte partities is sowieso nodig aangezien linux niet op NTFS/FAT32 installeert. Het grote voordeel van een dual-boot is dat, mocht het niet werken je het via de andere OS kunt uitzoeken wat er mis is. Risico van Dual boot is dat je in je oude vertrouwde OS blijft hangen...
Ok van ubuntu heb ik een tijd terug wat van gelezen hier op tweakers betrof een nieuwsbericht. En wat ik daarvan begreep dat het wel een goede distro` was en gebruiksvriendelijk was hij ook wel..Wat
betreft het risico van dualboot...ik ben bereid het te nemen ik speel graag games en heb gewoon geen zin in uren gezeik en gebambam. Ik wil kunnen instaleren en spelen.

Ik denk dat ik er beter ook nog bij kan zeggen dat ik nu met 21jaren oud een IT-opleiding wil gaan doen. En aangezien dat ze tijdens een dergerlijke opleiding ook Linux behandelen wil ik er wel mee leren werken. Dus het is enigszins ook noodzaak.

En ik wil jullie danken voor de info :*)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

lezen:

[rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml]

ook lezen:

Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

hier kun je het beter vragen denk ik ;) (wel even alles ervoor lezen he :+ )

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx ik zal het nu meteen doornemen

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Eigenlijk hoort je vraag thuis in dit topic: Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

Ik wil je dus vragen om de vraag daar heen te kopieren. Ik denk dat je daar ook al veel antwoorden kan vinden.

Deze gaat op slot, laten we het centraal houden :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.