Medi en Hydro, de betekenis en waar vandaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 728 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 14:35

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Ik vond dit meer een onderwerp voor W&L dan voor SG omdat de onderwerpen duidelijk, in mijn ogen altans, met wetenschap te maken hebben.

Mijn vrouw is bezig met het opstarten van een bedrijf en in de bedrijfsnaam komt het woord Medi en Hydro voor. Nu heb ik al hier op GoT en op Google gezocht maar ik kan niet echt de herkomst van deze twee vaak voorkomende woorden achterhalen. Ik"weet" dat Hydro water/vocht/nat betekend en dat Medi voorkomt in het woord medisch en dus iets met de geneeskunst te maken heeft. Echter ben ik meer benieuwd naar de werkelijke herkomst (als die er is), de eventueele betekenis en of er symbolen bij horen. Misschien wetenschappelijke afkortingen zoals H2o etc.
Ik kan me zo voorstellen dat er Griekse dan wel Latijnse verbondenheid met deze woorden is.

Maar misschien zit ik er naast en is het allemaal heel anders en niet zo romantisch als ik denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:37

drooger

Falen is ook een kunst.

Hydro is zeker weten van latijnse afkomst, medi weet ik niet zeker. Trouwens, Medi is niet eens een officieel NL woord volgens de online Van Dale ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

hydro
[Greek hudro-, hudr-, from hudr. See wed-1 in Indo-European Roots.]
medi
[Middle English, from Old French, from Latin medicna, from feminine of medicnus, of a doctor, from medicus, physician. See medical.]
De wetenschap van de herkomst van woorden is de etymologie. Misschien kan je hier nog iets vinden. Overigens lijkt het erop alsof het voorvoegsel 'medi' niets met medisch te maken heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Confusion op 08-11-2005 18:06 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hoewel ik het niet zeker weet, zou 'medi' ook best iets met 'midden' kunnen zijn. Medi komt voor in mediterranean, en terra is iets met aarde/land. De Mediterranean Sea is de Middellandse Zee.

Hydro is water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Even kijkend op de genoemde site's lijkt het mij dat Medi eerder is afgeleide is van Medicine waarvan med een populaire afkorting is.
med.
abbr.
medicine.
medieval.
medium.
Als ik dan bedenk dat de werkzaamheden van mijn vrouw gebaseerd zijn op de Hydromed techniek of te wel de "hydromed-massage" klinkt dat niet eens zo gek.

Nu ben ik nog benieuwd of bij deze twee "oude" woorden een één of ander logo/teken horen.

[ Voor 4% gewijzigd door i2Paq op 08-11-2005 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 19:13

Dido

heforshe

Water werd al door de Egyptenaren weergegeven als een golfje, waar trouwens uiteindelijk onze W vandaan komt.

Medi- als voorvoegsel slaat vaker op midden dan op medicijnen, lijkt me (sterker nog, ons woord midden komt er vandaan). In het Engels wordt med wel vaak gebruikt in medische zin.
De medische wetenschap ken natuurlijk al sinds jaar en dag de esculaap (slang/worm/bloedzuiger om een stokkie gewikkeld :P ).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Okee, maar wacht even. Je verzint dus een naam zonder dat je weet wat het betekend? :+

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

i2Paq schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:03:
Als ik dan bedenk dat de werkzaamheden van mijn vrouw gebaseerd zijn op de Hydromed techniek of te wel de "hydromed-massage" klinkt dat niet eens zo gek.
Ik vind het vreemd om een naam te verzinnen die op twee verschillende talen gebaseerd is. Het is iets persoonlijks, maar wellicht wil je het heroverwegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Opi schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:51:
Ik vind het vreemd om een naam te verzinnen die op twee verschillende talen gebaseerd is. Het is iets persoonlijks, maar wellicht wil je het heroverwegen. :)
Dus televisie en automobiel zijn ook rare woorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthesix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09-2017
Eens kijken wat mijn woordenboek latijn - nl te zeggen heeft B)

edit:
Medicus en Medus Medisch, ook Perzisch, Assyrisch
Het komt dus wel van medisch

Hydro komt idd van water-

[ Voor 57% gewijzigd door synthesix op 08-11-2005 20:30 . Reden: poep tags:P AGAIN ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Pak dan je Griekse woordenboek er ook bij :P
Of lees de topic ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Dido op 08-11-2005 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Dido schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:13:
Dus televisie en automobiel zijn ook rare woorden?
Automobiel en televisie zijn, volgens de door Confusion gegeven link, zijn verbasteringen van franse woorden. En tja, die Fransen ... :P Desalniettemin vind ik het een onbegrijpelijke constructie.

[edit]
Bedankt, synthesix

[ Voor 9% gewijzigd door Opi op 08-11-2005 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthesix
Opi schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:32:
[...]

Automobiel en televisie zijn, volgens de door Confusion gegeven link, franse leenwoorden. En tja, die Fransen ... :P Desalniettemin vind ik het een onbegrijpelijke constructie.
Lijkt me dat het iig een verbastering van een frans word is toch?
Ik bedoel visie en mobiel zijn nederlandse woorden en geen franse voor zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Misschien niet de reactie die je verwacht/waar je op hoopt, maar mijn eerste associatie bij de woorden medi en hydro is: wiet! Beide woorden worden namelijk gebruikt als aanduiding voor bepaalde soorten wiet: mediwiet en hydrowiet. Niet dat ik een grote kenner ben O-) maar het schoot wel meteen door mijn hoofd.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthesix
zwippie schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:55:
Misschien niet de reactie die je verwacht/waar je op hoopt, maar mijn eerste associatie bij de woorden medi en hydro is: wiet! Beide woorden worden namelijk gebruikt als aanduiding voor bepaalde soorten wiet: mediwiet en hydrowiet. Niet dat ik een grote kenner ben O-) maar het schoot wel meteen door mijn hoofd.
Maar dat medi komt hier weer van medisch of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Ja, wiet voor medicinaal gebruik. Het werkt spierontspannend en wekt de eetlust op. Dit doen in principe alle cannabissoorten, het verschil is dat mediwiet onder enorm steriele omstandigheden wordt gekweekt. Hydrowiet wordt op een speciale ondergrond gekweekt en is erg sterk (en vies).
Maar dit gaat te offtopic lijkt me, de TS is op zoek naar de herkomst van de woorden. :)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Opi schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:51:
[...]

Dat zou je wel denken ware het niet dat eerst de naam is verzonnen en nu we het bedrijf aan het opstarten zijn en we dus bv. aan het maken van een logo etc. toekomen ik zoiets had van dat we misschien een stukje history kunnen gebruiken als basis. Overigens is de naam op zich in de wereld waar mijn vrouw haar werzaamheden heeft niet vreemd en klinkt het voor "kenners" bekend in de oren.
Pagina: 1