Toon posts:

System crash, voltage verdacht.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Systeem:
- AMD athlon 64 3000+
- Radeon x600 PCI-e
- 939dual-Sata2, bios versie 1.30
- 2x 512 mb
- 200 Gb Maxtor
- NEC dvdrom drive
- 350W codegen voeding

Speedfan:
VcoreA: 1.44V
VcoreB: 1.47V
+3.3V: 3.34V
+5V: 5.27V
+12V: 12.59V
-12V: 2.45V
-5V: 3.15V
-5VSB: 5.48V
VBAT: 0.05V

Het probleem:
Ik heb sinds midden september de mobo i.c.m. de cpu gekocht, met daarbij ook de x600 en ook het spel World of Warcraft. Ik weet niet meer precies wanneer de problemen begonnen, misschien wel vanaf de aankoop. Ik zat in een erg drukke periode toen, en heb het probleem steeds naar voren geschoven. Inmiddels ben ik de bon kwijt (cash betaald, dus ook geen afschrift) en is terug brengen dus geen optie meer.
WoW crasht binnen 2 seconde - 30 minuten. Eerste waar ik aan dacht waren de drivers. Nieuwste drivers installeren hielp niets. Googlen dan maar. Om een lang verhaal kort te maken, na letterlijke tientallen fora afgestruint te hebben op zoek naar een oplossing, zowat alle beschikbare drivers geprobeerd te hebben (van 3.8 t/m 5.10 Catalyst drivers plus nog een zooi Omega versies, uiteraard tussendoor alles steeds netjes uninstallen etc), nieuwste chipset drivers, XP opnieuw installeren (wat ik al gedaan had na installatie van de nieuwe onderdelen), bios instellingen verandert (FastWrite, AGP aperture (het is een PCI-e kaart, maar je probeert het toch maar ...)), is het probleem er nog steeds.
De 'foutmelding' varieert (afhankelijk van de drivers) van 'VPU recover heeft de grafische versneller opnieuw ingesteld mdat deze niet meer reageert op opdrachten van het beeldschermstuurprogramma' en 'het beeldschermstuurprogramma ati2dvag functioneert ....' tot het simpelweg corrupten van het beeld (ingame + outgame) en een totale system freeze.
Overigens blijkt het de laatste tijd niet alleen maar bij WoW te gebeuren, maar ook tijdens desktop activiteiten of tijdens het surfen, maar bij WoW kun je er 100% vanuit gaan dat het gebeurt.

Mijn kast is nagenoeg stof-vrij (net ingebouwde hardware =/), en de temperaturen van zowel CPU als VPU zijn goed. Memtest gaf geen fouten, 3dmark gaf geen fouten (175* punten). Het enige wat ik nog met mijn door google-verworven boerenverstand kan bedenken is dat de voeding roet in het eten gooit. Daarbij doel ik op de +12V lijn die wellicht te hoog is? Hij ligt binnen de op google gevonden marge van 10% maar buiten de op GoT gevonden marge van 5%. Zou dit de problemen kunnen geven?

Alle hulp is welkom, ik ben nu al meer dan 3 weken bezig met dit probleem en op het punt nieuwe hardware aan te schaffen, maar welke? Voeding, videokaart of misschien zelfs mobo.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 20:43

DefLite

Why so serious?

je vcore is wat aan de lage kant en idd je 12+ volt en 5 en 3 zijn aan de hoge kant probeer eens een andere voeding
of koppel dingen als cdrom dvd spelers af kijk of dat helpt

[ Voor 3% gewijzigd door DefLite op 08-11-2005 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afkoppelen van alles op de main HD na (heb er normaal 2 HDs en 2 drives in) hielp helaas niets.
De enige voeding waarmee ik zou kunnen testen is een 250W, maar ben niet zeker of deze wel voldoende is voor het systeem.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 20:43

DefLite

Why so serious?

probeer en kijk wat de spanningen zijn in de bios

Verwijderd

Topicstarter
Voltages na installatie van 300W (net gevonden) merkloos:
VcoreA: 1.44V
VcoreB: 1.54V
+3.3V: 3.31V
+5V: 5.19V
+12V: 12.34V
-12V: 2.12V
-5V: 2.90V
-5VSB: 5.54V
VBAT: 0.03V

Zal het WoW eens laten draaien, kijken of het heeft geholpen.
In ieder geval al bedankt voor de hulp. =)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, heeft niet geholpen. Ligt blijkbaar toch niet aan de voeding.

Iemand nog andere tips? Op verschillende fora heb ik gelezen dat het aan de videokaart ligt (ATI kaart in combinatie met het moederbord, alhoewel het hier vaak om Asus mobos ging). Heb verder ook het idee dat dit probleem niet specifiek aan de x600 serie ligt.
Pagina: 1