Dubbele Dual-Channel?

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik wil nieuw geheugen aanschaffen, want ik heb nu maar 512 merkloos. Mijn specs zijn:

A8N-E
64 3200+ @ 2,6
Klassieke IDE hdd
En de "rest" (dvd-brander/lezer/enz...)

Ik zit te twijfelen dus deze 2, omdat ik nog wat vragen heb:

1. Kingston DIMM 1 GB (Retail, DD400-232-KHX3200AK2, Dual Channel Kit)
2. Kingston DIMM 2 GB (Retail, DD400-X64-C3AK2, Dual Channel Kit)

Nu de vragen:

A. Ze zijn beide Dual channel, 2 is alleen 2 keer zo groot -> als ik nu 1 koop en wil er nog een keer 1 gig (later) bij zetten, kan ik dan "dubbel dual-channel" geheugen hebben? Dus 2 keer dual channel?
B. Ik denk het niet, maar: zou dat passen? Of moet ik dan die koelers eraf halen?
C. Wat is belangrijker -> de grootte (1 of 2 gig) of de snelheden? 1 is veel sneller, maar wel de helft.

Extra info:
- De prijs maakt voor dit moment even niks uit, het gaat niet om prijs/qualiteit, maar puur om de qualiteit.
- Waarschijnlijk moet ik met mijn huidige pc nog wel een jaar of 5-6 doen. "Nu" is 2 gig misschien nog niet nodig, maar over 1-2(-3?) jaar misschien wel, misschien dat hiermee rekening gehouden kan worden :P
- Als ik 1 er 2 keer in kan zetten, dus 2 x 1 gig dual, dan is die denk ik beter, maar omdat ik daar niet 100% zeker van ben, vraag ik het even :)

Alvast bedankt!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-05 19:07

DefLite

Why so serious?

wil je nou eerst 2x512 kopen of 2x1024 en dan later uit breiden?
ik zou gaan voor 2x1024 en dat later uitbreiden want het is vrij snel geheugen en als geld toch geen rol speelt >:)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

waarvoor gebruik je je PC? waarschijnlijk heb je nog geen baad bij 2048MB
bij 4X512MB kan je geen 'dubbel' dual-channel gebruiken nee, alleen kan het zijn dat je processor bij 5 geheugenbanken bezet niet meer op DDR400T1 kan draaien maar alleen DDR333 T2 en dat kost je een berg preformance

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• WingsOfFury
Little_captain schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:07:
wil je nou eerst 2x512 kopen of 2x1024 en dan later uit breiden?
Of: 2x512 en later 2x512 erbij, maar ik zie net dat dat niet werkt. *Werkt niet dual*
Of: eenmalig 2x1024
GoldenSample schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:11:
waarvoor gebruik je je PC? waarschijnlijk heb je nog geen baad bij 2048MB
bij 4X512MB kan je geen 'dubbel' dual-channel gebruiken nee, alleen kan het zijn dat je processor bij 5 geheugenbanken bezet niet meer op DDR400T1 kan draaien maar alleen DDR333 T2 en dat kost je een berg preformance
Mijn geheugen draait nu ook op 333, want op 400 loopt hij niet stabiel, door de 2,6 gig proc. Ik hoop natuurlijk 400 te halen met het nieuwe geheugen, maar als dat met beide opties niet mogelijk is, dan maakt het niet uit, toch?
Van 400 (2,0 gig) naar 333 (2,6 gig) verloor het geheugen weinig performance, dat ik heb gemerkt (niet ECHT op gelet).

Ik gebruik mijn pc voor school, internet (hier hoort bij: muziek luisteren en msn), gamen, soms een website maken (PS/DW) en regelmatig bak ik een DVD'tje :)

[ Voor 3% gewijzigd door WingsOfFury op 08-11-2005 17:23 ]

• WingsOfFury
Niemand die mij kan helpen?

1 iemand zegt 2 gig, vor de rest weet niemand iets van geheugen af? :S

• The__Virus
  • Laatst online: 14-05 20:45
Wat is je vraag nou precies :? 1GB moet jij RUIM voldoende aan hebben als ik het zo lees.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het hangt er helemaal vanaf welke spellen je speelt. Battlefield2 schijnt behoorlijk wat nodig te hebben bijvoorbeeld. Voor de rest van de bezigheden voldoet 1GB wel.
Dubbel dual-channel bestaat niet, zoals al eerder gezegd hier. Er zijn 2 'kanalen' en die vul je of beiden met 512MB óf je vult ze beiden met 1024MB. Dat maakt resp. 1GB en 2GB.
Met een venice-core op 1T zal je dan de reepjes op 333MHz moeten draaien, terwijl dat met 2T nog gewoon op 400MHz _kan_ draaien.
Het feit dat het dat in jouw geval niet doet, kan je waarschijnlijk verhelpen met mem-dividers. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Ik zou voor 1gb gaan... tis soieso sneller geheugen en momenteel heb je toch niet meer nodig dan dat... misschien volgend jaar een keer of het jaar erop 2x512 erbij knallen (of 1x1024, ik weet niet hoeveel sloten daar op dat mobo zitten, maar goed)
Anderzijds 2 gig is wel een goeie voorbereiding op wat komen gaat... tis maar hoever je wilt gaan ermee en wat je er eigenlijk mee doet... BF2 Q4? (kan ook met 1gb, dus een kwestie van afwegen voor jezelf)

Ici kann uw Werbung staan

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 19:00

Krizzie

Progressive Music \o/

Als geld geen rol speelt gewoon 2Gb nemen. :)

Verder moet je dan wel die 512Mb eruit halen anders mis je dual channel :)

Als je maar zorgt dat je 2 of 4 geheugen repen hebt anders verlies je dual channel (ze moeten ook van gelijke groote zijn)

2(4x)x 1024 = dual channel (4x is max 333mhz)
2(4x)x 512 = dual channel (4x is max 333mhz)
2x 512 + 2x 1024 = dual channel (333mhz max)
1x 512 + 1x 1024 = single channel
2x(1x) 512 + 1x(2x) 1024 = signle channel (333mhz max)

Als je een Venice hebt kun je wel met 4 stikkies 400Mhz draaien volgens mij.

Geluidswolk

• WingsOfFury
Krizzie schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:17:
4x 1024 = dual channel (4x is max 333mhz)
4x 512 = dual channel (4x is max 333mhz)
2 anderen beweren dat dat niet werkt :? 4 reepjes zou geen dual-channel leveren, maar volgens jou wel, hoe zit dat nu?

En zoals ik al zei: ik moet waarschijnlijk nog wel een jaartje of 5 met deze pc doen, vandaar dat ik 2 gig meteen wilde kopen, als 4 reepjes geen dual channel leverden. Want over 2 jaar wil/moet ik denk ik wel zeker 2 gig hebben. Maar ik wil het liefste wel dual-channel, want dat is sneller...

Maar is dual-channel of CAS sneller/beter? Dat setje van 1 gig heeft CAS 2, die andere heeft CAS 3. Als ik in beide gevallen 2 gig zou nemen, word het:
1. 4 x 512 = single channel, maar CAS 2
2. 2 x 1024 = dual channel, maar CAS 3
Welke is op DEZE manier het snelste? Nogmaals: ALS 4 x 512 (alle 4 identiek dus :) ) wel dual-channel ondersteunt, dan is die dus zeker het snelst, maar omdat 2 mensen zeiden van niet denk ik dat het niet kan.

A8N-E heeft 4 geheugen slots.
CPU is Venice ja.

• The__Virus
Dual Channel is vele malen sneller. Cas heeft ook wel enige invloed, niet zozeer op hoe snel data kan worden geplaatst en gelezen in het geheugen, maar hoe lang het duurt voordat de data er is. Maar Dual Channel zal een veel beter resultaat neerzetten dan Cas2 ipv. 3. Verder zal optie 2 het snelste zijn. 4x512MB zal iig op 2T moeten draaien, waardoor het langzamer zal zijn dan 2x 1GB met Cas 3.
4x 512MB is net zozeer dual channel als 2x 1GB.
Dat zit zo:
Jouw moederbord heeft 4 sloten met in totaal 2 kleuren. Elke kleur stelt een eigen kanaal voor (A en B), bijv.:
code:
1
A1 A2   B1 B2

Als je nu in zowel A1 als B1 een geheugenreepje doet, draai je dual channel. Maar hetzelfde geld als je A1+A2 en B1+B2 draait. Dan heb je alsnog maar 2 kanalen tot je beschikking, die nu alleen maar meer geheugen bevatten, niets anders.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

WingsOfFury schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:02:
2 anderen beweren dat dat niet werkt :? 4 reepjes zou geen dual-channel leveren, maar volgens jou wel, hoe zit dat nu?
In ieder geval niet in deze draad dan. Iedereen is het er over eens dat 4 reepjes best dual-channel kunnen draaien.
En zoals ik al zei: ik moet waarschijnlijk nog wel een jaartje of 5 met deze pc doen, vandaar dat ik 2 gig meteen wilde kopen, als 4 reepjes geen dual channel leverden. Want over 2 jaar wil/moet ik denk ik wel zeker 2 gig hebben. Maar ik wil het liefste wel dual-channel, want dat is sneller...
Zoals eerder gezegd leveren beiden dual-channel op. Mits beiden channels gelijk gevuld.
Maar is dual-channel of CAS sneller/beter?
Dual-channel maakt meer verschil dan CAS.
Dat setje van 1 gig heeft CAS 2, die andere heeft CAS 3. Als ik in beide gevallen 2 gig zou nemen, word het:
1. 4 x 512 = single channel, maar CAS 2
2. 2 x 1024 = dual channel, maar CAS 3
Welke is op DEZE manier het snelste? Nogmaals: ALS 4 x 512 (alle 4 identiek dus :) ) wel dual-channel ondersteunt, dan is die dus zeker het snelst, maar omdat 2 mensen zeiden van niet denk ik dat het niet kan.

A8N-E heeft 4 geheugen slots.
CPU is Venice ja.
Enige nadeel van 4x 512MB is dat je op 1T (wat ietsjes sneller is dan 2T), niet alle reepjes op 400MHz kan draaien. Zie ook het volgende tabelletje:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/64753/full.png

Dus kort samengevat zijn zowel optie 1 als 2 mogelijk in dual-channel en op 400MHz. Je moet alleen kijken wat er meer uitmaakt:
• Het feit dat je 2T hebt ipv 1T (bij 4 reepjes)
• Het feit dat je CL3 hebt ipv CL2 (bij 2 reepjes)

Die keuze zal volgens mij bij beiden om enkele procenten gaan. :)
Je kan daarvoor op benchmarks zoeken die de 'commandrate' en 'cas latency' testen.

[ Voor 3% gewijzigd door _the_crow_ op 09-11-2005 18:28 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

DaViDoViTsCh schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:05:
Anderzijds 2 gig is wel een goeie voorbereiding op wat komen gaat... tis maar hoever je wilt gaan ermee en wat je er eigenlijk mee doet... BF2 Q4? (kan ook met 1gb, dus een kwestie van afwegen voor jezelf)
Ik heb hier een Xp 3200+, 2 GB, en een 9700 Pro. En die twee GB had ik wel echt nodig (voor BF2 :p). Ik vind het wat zonde als je grafische kaart meer aan kan, om dan je settings lager te zetten omdat je geheugen tegenpruttelt...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• WingsOfFury
Ok, dus het word 2 x 1 gig. Allemaal bedankt! Vooral The__Virus die ff de tijd heeft genomen om het goed en duidelijk uit te leggen.

Zo zie je maar weer dat de duurste niet altijd de beste is :P

Nog wel ff een vraagje: op 1 zitten al heatspreaders, maar bij 2 niet. Als ik die 2 gig koop, zal ik er dan 2 heatspreaders bij nemen, of is dat meer een fabeltje en niet echt nodig?

• The__Virus
Heatspreaders worden vooral gebruikt als mensen hun geheugen gaan overklokken en daarvoor extreme voltages nodig hebben. Neem aan dat je dit niet doet, dus kun je ze beter niet gebruiken. Sommigen beweren zelfs dat het zonder heatspreaders zelfs minder warm wordt, zo hebben ze zelf gemeten.

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

offtopic:
Borromini schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:45:
[...]
Ik heb hier een Xp 3200+, 2 GB, en een 9700 Pro. En die twee GB had ik wel echt nodig (voor BF2 :p). Ik vind het wat zonde als je grafische kaart meer aan kan, om dan je settings lager te zetten omdat je geheugen tegenpruttelt...

Damn! Zijn die games echt zó zwaar dat je er 2 gig voor nodig hebt?
* DaViDoViTsCh moet eigenlijk ook maar eens upgraden... O-)

Ici kann uw Werbung staan

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

DaViDoViTsCh schreef op woensdag 09 november 2005 @ 20:50:
offtopic:
[...]

mwaah...met een 9700 pro heb je wel 2gb mem nodig :+ ...maar dat ligt meer aan z'n videokaart.

Tubes....It's what make music music!

• The__Virus
In welk opzicht :? Maar er zat een bug in BF2, een nieuwe patch zorgt ervoor dat er minder gebruikt wordt. Neemt niet weg dat 2GB overbodig is, Civilization 4 weet ook mijn hele Gig vol te laten lopen :X.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

The__Virus schreef op woensdag 09 november 2005 @ 21:02:
In welk opzicht :? Maar er zat een bug in BF2, een nieuwe patch zorgt ervoor dat er minder gebruikt wordt. Neemt niet weg dat 2GB overbodig is, Civilization 4 weet ook mijn hele Gig vol te laten lopen :X.
Nou BF2 vreet mijn 1GB niet geheel op...6800 gt laat BF2 lopen als een zonnetje. 2GB is een beetje overkill

vandaar ;)

edit: Het enigste wat mijn mem ooit vol heeft laat lopen was VISTA beta.......maar dat is een ander verhaal
:9

Tubes....It's what make music music!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

DaViDoViTsCh schreef op woensdag 09 november 2005 @ 20:50:
offtopic:
[...]

M'n broertje kon wel leuk pimpen met z'n X800Pro, maar hij heeft ook een 3200+ en 1 Gig, en nu is hij jaloers :D. Bij hem is het natuurlijk nog rotter, hij heeft een zware kaart, maar z'n RAM zit vreselijk in de weg :p

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Ik heb het geheugen ook (nummer 1 dus) op een a8n deluxe. Voor mij was het altijd snel genoeg, maar ik wil nu toch wel 2 keer 512 erbij omdat ik veel bezig ben met after effects, maya en dat soort spul (kan bijvoorbeeld nu geen after effects en photoshop open hebben, wat ik wel heel erg vrij zou vinden).
Ik zou voor 1 gig gaan. Als je zo lang met je pc wil doen koop je later er toch geheugen bij, aangezien de prijzen zullen zakken door nieuwe technieken enz.

Verwijderd

Wat ik me nu al even afvraag, heb je speciaal dual channel geheugen nodig? Of is het voldoende om twee dezelfde geheugenlatjes te gebruiken?

Ik ben namelijk van plan om deze computer te kopen: http://www.eurosys.be/eurosys.asp (De Auva X2 GT verschijnt normaal gezien op de startpagina van de webshop). Er steekt een Asus A8N-E moederbordje in (nForce 4) en twee latjes 512 MB DDR PC3200 in.

EDIT: naar wat ik begrijp moeten de latjes net hetzelfde zijn, wat zeker zo is als je een dual channel pakketje met twee latjes koopt. Maar is dat ook zo als je twee apartje latjes koopt die net hetzelfde (zouden moeten) zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2005 20:38 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:17
Ja, als je twee losse DIMM's koopt die dezelfde specs hebben gaat dat ook prima in dual channel werken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
ik had eerst 4x512, maar door de beperkingen die het met zich meebrengt (t2 of 333), heb ik later 2x1024 gehaald...

4x512 klokt meestal ook niet zo goed over..maar het werkt wél in dual-channel

met bf2 heb ik zo'n 1.1 - 1.3 gig in gebruik (map-afhankelijk)

[ Voor 15% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-12-2005 13:50 ]

• dartbord
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2025
Ik zou het wel weten als het geld toch geen rol speelt! :9

gewoon 4x1024 van geil ofzo :D

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Borromini schreef op woensdag 09 november 2005 @ 21:23:
[...]
M'n broertje kon wel leuk pimpen met z'n X800Pro, maar hij heeft ook een 3200+ en 1 Gig, en nu is hij jaloers :D. Bij hem is het natuurlijk nog rotter, hij heeft een zware kaart, maar z'n RAM zit vreselijk in de weg :p
Met die kaart en CPU denk ik niet dat zijn ram het enige is dat in de weg zit :+
Pagina: 1