Toon posts:

[2000] Normale gebruiker, toch oud ABN programma gebruiken*

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter

Meest ideale situatie voor je computer is:

Alles installeren als administrator en rechten toekennen en dan vervolgens onder een gebruiker/gast account met beperkte rechten inloggen. Dan kan er ook niets per ongeluk geinstalleerd worden en blijft je PC in betere conditie.

Dus dit wilde ik ook voor de computer van mijn ouders instellen. Die drukken nog wel eens op de verkeerde "ja" terwijl ze internetten. Het zij van de firewall of van een leuke java-plugin. Het zou de eerste keer niet zijn dat ze de PC onklaar maken :)
Oplossingen:

1. Backup terugzetten (meest tijdrovend)
2. Je ouders als gebruikers met beperkte rechten instellen, zodat ze niets kunnen installeren.

Maar nu komt het:
Er draait een oud (jr 2000 ??) programma op van ABN. Dat hebben ze nodig voor hun bedrijf. Als ik hun account "gebruikers met beperkte rechten" maak, doet dat programma het niet meer. Ik heb dan "insufficient table rights" om in de database van het programma te schrijven. Althans dat zegt ie, want ik heb als administrator alle mogelijke rechten voor dit programma aan het account van mijn ouders toegekend.
Nu schijnt het dat oudere programma's wel vaker niet draaien onder Win2000 gebruikers met beperkte rechten. Deze oplossing gaat dus helaas niet werken....

En dan komt nu mijn vraag waarom ik hier ben:

Zijn er programma's die ervoor zorgen dat als je een applicatie wilt installeren je eerst een wachtwoord moet opgeven. (via een prompt o.i.d.)
Virussen en dergelijke kunnen dan niet ongemerkt op de achtergrond installeren. Ook Java-Applicaties van websites kunnen dan maar niet zo geinstalleerd worden.

Weet iemand dat zo, want ik heb al heel wat afgezocht op internet, maar ik kan de applicatie die ik zoek niet vinden. Bestaat ie uberhaupt wel? Dank u _/-\o_

GRZ Japio

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas even je topic titel aan zodat wat duidelijker wordt wat je wilt :)

Verder - "gast" gebruiker is niet ideaal voor een user, maar gewoon een "normale" gebruiker is meer dan voldoende veilig als je PC normaal is ingericht :)

Om antwoord te geven op je vraag - ga eens aan de slag met regmon/sysmon :)

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Ik ga ervan uit dat je ouders Office Net extra gebruiken, en heb je hier dan al rondgesnuffeld >> http://www.abnamro.nl/nl/...q/officenet/software.html

Daarnaast kan je gewoon de ABN Amro helpdesk bellen met deze vraag?

Wat zijn de rechten op die program directory waar Officenet in staat. Hebben de gewone users daar ook schrijfrechten ?

Hier staat BTW een handleiding hoe te installeren: http://www.abnamro.nl/nl/...tie_Handleiding_Extra.pdf

PS: is het een Dos programma of een windows programma :?

[ Voor 6% gewijzigd door aReaRe op 08-11-2005 17:46 . Reden: aanvulling zie PS :) ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
@ elevator

Ik wil ze ook niet gast maken, maar win2000 maakt onderscheid in

1. Gebruikers met berperkte rechten (kunnen geen toepassingen installeren, maar hebben wel een eigen account.)
2. Standaardgebruiker (kan niet zoveel instellen als admin, maar wel toepassingen en dergelijke installeren.)

Ik wil ze graag lid maken van Groep1. Ze kunnen dan niets. Dat hebben we bij ons op de universiteit ook. Ideaal. Je computer blijft schoon en er wordt niets achter de rug van de admin geinstalleerd. En geloof me ze doen het niet expres, maar soms drukken ze maar op JA om van een melding af te zijn. Ook al heb ik ze anders geinstrueerd. Zoals ik als zei, de computer is al tweemaal onklaar gemaakt, terwijl de firewall en virusscanner up to date waren en goed stonden afgesteld.

Ik zal eens naar regmon/sysmon kijken. Hartelijk dank voor de tip!

@ riemer

Klopt bijna: officenet EXTRA

Ik heb inderdaad de helpdesk van ABN nog niet geraadpleegd :| Waarom weet ik eigenlijk ook niet, maar na overleg met mijn onderbewuste, denk ik dat ik deze vraag te specifiek vond. Ik ben al eerder met een kluitje in het riet gestuurd door deze helpdesk. Ze hebben me ook wel eens fantastisch geholpen (straks werk jij er! :P)
Ik ga het morgen zeker proberen, ook al heb ik de foutmelding niet zo 1 2 3 exact paraat.
Riemer schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:32:
Wat zijn de rechten op die program directory waar Officenet in staat. Hebben de gewone users daar ook schrijfrechten ?
Niet de groep als geheel (groep bestaat maar uit een account in dit geval), maar alleen het account van mijn ouders. Die heb ik alle rechten toegekend onder het admin account. Ze hebben schrijfmogelijkheden voor elke map waarvan officenet gebruik maakt.

Maar Win2000 geeft zelf ook als toevoeging bij gebruikers met beperkte rechten, dat oudere programma's mogelijk niet werken. Vandaar dat ik dacht, dan maak ik ze wel gewone gebruikers en zorg ervoor dat er een password prompt komt bij iedere installatie (uiteraard weet ik dan alleen dat password).

In WINXP pro werkt exact dezelfde situatie WEL! Maar dat trok hun computer gewoon niet lekker. Ook al had ik alle grafische mogelijkheden op zn laagst gezet (tis een 400 celeron)

Tis een Windows Applicatie BTW. Zelfs van 02-2003 zag ik. Maar dat zegt natuurlijk nog niet alles...

Aldus, Japio

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 18:12 . Reden: Vergeten vermelding Win of DOS applicatie & irritante spelfouten B) ]

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:08:
2. Standaardgebruiker (kan niet zoveel instellen als admin, maar wel toepassingen en dergelijke installeren.)
Hier al mee getest ?
Zelfs met standaard gebruiker kan je niet zoveel verprutsen :+
Ook al heb ik ze anders geinstrueerd. Zoals ik als zei, de computer is al tweemaal onklaar gemaakt, terwijl de firewall en virusscanner up to date waren en goed stonden afgesteld.
Rechten om te wijzigen weghalen op deze programma's ?
@ riemer
Klopt bijna: officenet EXTRA
Ik ga het morgen zeker proberen, ook al heb ik de foutmelding niet zo 1 2 3 exact paraat.
Met die tip van Elevator :w eens na wat er wijzigd, en kijk in de program directory een naar logfiles. Weet dat (oudere) versies van Officenet niet echt lekker functioneerden (soms zelfs helemaal niet :| ) in program directory's met lange bestandsnamen.
Ze hebben schrijfmogelijkheden voor elke map waarvan officenet gebruik maakt.
Heb je de users/powerusers op NTFS security rechten gegeven om te schrijven, anders maybe modify geven (op file en directory nivo) :?
In WINXP pro werkt exact dezelfde situatie WEL! Maar dat trok hun computer gewoon niet lekker. Ook al had ik alle grafische mogelijkheden op zn laagst gezet (tis een 400 celeron)
Preciesere specs :? Hoeveelheid geheugen is ook van belang en belangrijker dan de snelheid van de cpu.

Minimaal 256mb, meer mag altijd :+
offtopic:
Maar tip: bel die helpdesk, je ouders betalen voor dat ABN Amro pakket.

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 08-11-2005 18:21 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)