XP 2600+ vs. P4 3.06HT, doen?

Pagina: 1
Acties:

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:31
Allereerst mijn excuses voor deze vraag, ik weet dat dit niet zulke geliefde topics zijn en normaal zoek ik dit soort dingen zelf wel uit, maar nu lukt het me gewoon ff niet :P.

Ik wil ook ff zeggen dat ik niet iemand ben die continue de laatste trends volgt maar als ik vind dat ik aan een upgrade toe ben dan ga ik wat specs en reviews bekijken en aan de hand daarvan maak ik een beslissing over een nieuwe aanschaf. Maar zoals gezegd, ik kom er nu ff niet uit.

De situatie is als volgt:

Ik heb nu staan:

Epox 8RDA3+ met een AMD Athlon XP2600+ 333, 2x 512MB Siemens DDR 333 CAS2 en een Club 3d ATI Radeon 9700Pro

Nu begint de performance hiervan me enigzins te irriteren en bedacht ik me opeens dat ik nog een P4 3.06HT 533 heb liggen.

Is het nu verstandig om deze te gebruiken en wat voor moederbord(qua chipset) kan ik daar dan het beste bij nemen? Ik begijp dat de performancewinst niet groot zal zijn maar alle kleine beetjes helpen en als ik de Epox + AMD verkoop kan ik daar best een leuk P4 bordje voor kopen denk ik (nieuw of 2e hands). Qua bord heb ik geen giga-eisen, als het geheugen en de videokaart er maar op kunnen en USB 2.0, Firewire en 5.1 geluid moeten er eigenlijk ook wel op.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Tis wel een vooruit gang natuurlijk, en het mobo..tja je kunt zelf in pricewatch zoeken.. persoonlijk zou ik een deur open houden naar PCIe...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• salvador4
  • Laatst online: 26-05 21:53
Beter overklok je die 2600 naar 3000+ scheelt je een hoop gedoe :)

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:53
Ik zou het niet doen. De 533 MHz versie is toch weer een stukje langzamer dan de 800 MHz versie. Ik denk dat je daar in de praktijk ongeveer niks van merkt. Spaar dan door voor een Athlon64 die zijn ook niet meer zo duur en dat merk je wél.

[ Voor 22% gewijzigd door Wim8282 op 08-11-2005 16:22 ]

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 00:54
Sommige van die 3.06Ghz chips zijn behoorlijk te OC-en, en ze produceren lang niet zoveel warmte als de prescott beestjes.

Wat wel zo is: een 533FSB P4 3Ghz brengt nog behoorlijk wat op in pricewatch (denk meer dan mobo + XP 2600+), dat zou weer tegen de switch spreken.

Love Hardware!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Verkoop de Intel Pentium 4 3,06GHz HT.
Bij het juiste adres kun je er nog een leuk bedrag voor krijgen.
(Het is immers de snelste 133MHz (QDR533) FSB CPU mét Hyperthreading)

Als je dan (nu, of anders over een tijdje) de AMD Athlon XP ook verkoopt kun je van het geld samen nieuwe onderdelen kopen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Thandor op 08-11-2005 16:51 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik zou de p4 verkopen als ik jou was en je een nieuw ander iets aankopen ....

Out of the box? What box? There is no box.

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 20:35
XP + bord en mem en je P4 verkopen op Marktplaats, alsmede je 9700 Pro.

Dan kun je van de opbrengst wel een Asrock AGP/PCI-e bordje kopen met een 64-bits 3000+ (of zelfs een 3200+), Value PC3200 mem en een leuke 6600 GT van een willekeurig merk. Ik denk dat je ongeveer gelijk zult spelen of maar heel weinig zult hoeven toeleggen, terwijl je een behoorlijke performancewinst zult bemerken.

Verwijderd

Voor een bijpassend moederbord zul je toch nog aardig wat geld moeten neerleggen, z'n 40-50 euro schat ik. Soms is er ook een leuke aanbieding. In de pricewatch staat momenteel (ten onrechte overigens, hij is niet meer te koop) een AOpen AX4R Plus bij icomputers voor 30 euro. Het beste kun je dan eentje nemen met een intel granite bay chipset (E7205) of een sis 655 chipset (of hoger, zoals de canterwood chipset 875P of de springdale chipset 865P). Deze hebben beide dual channel en hyperthreading ondersteuning. Misschien dat je bij de sis 655 chipset even moet letten op de revisie mbt. hyperthreading ondersteuning. Om de volledige bandbreedte te benutten heb je voldoende aan 2 latjes pc2100, maar je huidige latjes kun je ook blijven gebruiken.
Een PIV 3.06GHz 533FSB brengt aan de andere kant tweedehands idd minimaal 125 euro op. Als je je huidig setje ook verkoopt heb je een aardig bedrag voor een upgrade, hoewel ik hier naar volle tevredenheid ook nog een athlon xp setje gebruik :)

• RonaldMcDonald
  • Laatst online: 09:31
hmm ok da's ook een idee natuurlijk, de p4 verkopen of misschien wel alles verkopen + p4 en overnieuw beginnen haha. Bedankt voor de tips tot nu toe, ik zal is rondkijken voor prijsjes :)
Pagina: 1