m3 bereik van een draadloos AP

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

• dexter18
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-04 18:15
Hey

ik wil in mijn stageverslag zetten wat het bereik is van een acces point in kubieke meter. Maar ik kan dit nergens vinden. Weet iemand dit heel toevallig?

Groet,

erik-jan

P.S. Mocht dit topic verkeerd staan sorry hiervoor ik wist niet precies waar ik dit kon zetten.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:13
Volgens mij verschilt het bereik van een accesspoint per versie.
Linksys heeft er eentje (als ik het goed heb) die tot 3x verder komt dan de standaard.
Volgens mij was het iets van 50 meter. (kan me vergissen.)

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:17
Lijkt me redelijk radiaal; je hebt dus een straal van x meter bereik, maak daar een bol van en bereken de inhoud daarvan. Formule even niet bij de hand, maar dat lijkt me makkelijk op te zoeken.

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44
Het gemiddelde ligt volgens mij rond de 30 meter.

Ik heb een Linksys, die haalt de 50 meter net aan. Maar het signaal is dan wel zwak. Ik denk dat je je beter aan 30 meter kunt houden.

(Ik kan me vergissen!)

[ Voor 8% gewijzigd door N-Freak op 08-11-2005 11:20 ]

• dexter18
N-Freak schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:19:
Het gemiddelde ligt volgens mij rond de 30 meter.

Ik heb een Linksys, die haalt de 50 meter net aan. Maar het signaal is dan wel zwak. Ik denk dat je je beter aan 30 meter kunt houden.

(Ik kan me vergissen!)
En dan bedoel je 30m3 toch?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

sjroorda schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:16:
Lijkt me redelijk radiaal; je hebt dus een straal van x meter bereik, maak daar een bol van en bereken de inhoud daarvan. Formule even niet bij de hand, maar dat lijkt me makkelijk op te zoeken.
Theoretisch gezien lijkt me dit ook wel de beste oplossing ja. Praktisch gezien zal je alleen het grootste deel van de onderste helft van die bol missen omdat weinig mensen hun AP op een hoogte van 50-100 meter hebben staan :P

Inhoud van een bol is trouwens 4/3 * pi * r^3

In theorie wordt verder meestal een max. van 100m aangehouden als afstand voor wifi, zonder gebruik te maken van speciale antennes en dergelijke. In de praktijk haal je dat natuurlijk nooit door obstakels en doordat de meeste AP's bij lange na niet op de wettelijke max aan vermogen uitzenden.

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 08-11-2005 11:24 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-04 19:23

MrSleeves

You'll thank me later.

sjroorda schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:16:
En vergeet de grond er niet af te halen, dus een halve bol.
En dan gaan we van standaard antennes uit. Je hebt ook straalantennes en dan is het bereik weer anders.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-04 14:06

ThunderNet

Flits!

Het valt niet in kubieke meters uit te drukken lijkt me?
kubieke meters is inhoud, en dat boeit niet.. Het gaat om afstand. Alsof je een touwtje vastknoopt aan de antenne van je router, en met je laptop met wifi wegloopt, terwijl je het andere eind van het touwtje meeneemt.

50m3 kan 200m in een bepaalde richting zijn bijvoorbeeld. Dus het is een nietszeggend iets.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
nee het is niet 30m3 doordat je dan een vierkant zou ontwikkelen inplaats van een cirkel. de werkelijk berekening hiervoor is voor mij ook een vraag.

was het niet straal x straal x pi?

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44
dexter18 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:20:
[...]

En dan bedoel je 30m3 toch?
Nee.

Gewoon de bol nemen. Daar vanuit het midden alle kanten op 30 meter nemen. Dan krijg je volgens mij een goed gemiddelde!

Uiteraard is dat niet altijd zo, aangezien muren niet bepaald singaal vriendelijk zijn.

edit: Ik ga wel even de formule voor je zoeken.

edit: pi * r²

Dus, pi, keer de straal to de macht 2.

'pi*30² = 2827.433388'

Ik hoop dat ik het goed doe en je niet op het verkeerde pad breng.

edit:
Nog even een edit. Ik zie dat ik de oppervlakte heb genomen. De inhoud berekenen van een bol gaat zo:
4 * pi * r³ / 3

4 * pi * 30³ / 3 = 113097.3355

Dat zou hem moeten zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door N-Freak op 08-11-2005 11:34 ]

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:17
MrSleeves schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:23:
[...]

En vergeet de grond er niet af te halen, dus een halve bol.
En dan gaan we van standaard antennes uit. Je hebt ook straalantennes en dan is het bereik weer anders.
Ik heb de meest simpele oplossing gegeven ;). De grond is inderdaad redelijk triviaal dat je dat eraf moet halen, maar dan kom je ook meer punten tegen:
- tot hoe hoog wil je gaan (ook op 50 meter boven de grond zie je weinig mensen computeren :))
- houd rekening met dynamisch bereik (in open veld meer, in bebouwing of binnenshuis minder)
...

Theoretisch klopt mijn stelling, praktisch zal je met een hoogte moeten rekenen afhankelijk van het aantal verdiepingen van het gebouw waar je in zit. Bij 1 'verdieping' kan je makkelijk een schijf van een meter dit nemen met een straal gelijk aan de radius van het AP, bij een hoog iets zal je de inhoud van een partiële bol moeten berekenen!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:42
Gatygun schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:25:
nee het is niet 30m3 doordat je dan een vierkant zou ontwikkelen inplaats van een cirkel. de werkelijk berekening hiervoor is voor mij ook een vraag.

was het niet straal x straal x pi?
pi x r2 is de formule voor de oppervlakte van een cirkel ;)

maargoed, als je de inhoud aangeeft en zegt dat dat ding in t midden staat kan t wel.
maar t ligt heel erg aan de omgeving, dus eigenlijk kun je er niets over zegge..

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• dexter18
ik heb een formule gevonden:
volume bol = (4 x π x straal³) : 3.

dit zou betekenen dat als je uitgaat van een cisco aironet 1200 op 54mbps is volgens de white papers 27 meter. Dus dan zou het zo uitzien

volume bol = (4 x π x 27³) : 3

Dus dan zou het zijn

volume bol = 247343,87:3
volume bol = 82447,96m³

Ik vind dit nogal een onwaarschijnlijk groot getal of ben ik de enigste?

• dexter18
DaNiEl KuNsT schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:32:
[...]

pi x r2 is de formule voor de oppervlakte van een cirkel ;)

maargoed, als je de inhoud aangeeft en zegt dat dat ding in t midden staat kan t wel.
maar t ligt heel erg aan de omgeving, dus eigenlijk kun je er niets over zegge..
Het gaat ook gewoon om een pure schatting dus niet afhankelijk van iets

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als ik bij linksys kijk zie ik typisch het zendvermogen, maar niet het bereik. Typisch inderdaad. Maar aan de andere kant: de snelhied neemt af op grotere afstanden. Dus je zou bereik ook kunne definieren als de afstand waarop de snelheid xx is.

Uiteraard is een bol maar een benadereing het is meer (een 3d versie van) zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.ivorcatt.com/illus/fig002.gif (ongerelateerd plaatje verder)

Wellicht kun je iets op sites van wireless communities zoals www.wirelessleiden.nl vinden hoe het precies werkt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
De inhoud van een bol is (4/3)*pi*R3
Een antenne straalt echter nooit even sterk in alle richtingen voor zover ik weet.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het hangt ook af van het type antenne of de 'straling' meer vertikaal uitsprijd dan horizontaal. In kubieke meters uitdrukken is dus niet echt handig te doen.

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 10:59
En dan heb je de inhoud van het bereik van je access point, wat wil je daar dan precies mee zeggen?

- Hoeveel lucht er theoretisch aan wifi straling onderhevig is wanneer je AP vrij in een ruimte zweeft?
- Hoeveel mensen er theoretisch met laptop in het bereik passen als je ook gaat stapelen en graven?
- ....

[ Voor 3% gewijzigd door Stiegl op 08-11-2005 11:41 ]

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

dexter18 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:33:
volume bol = 82447,96m³

Ik vind dit nogal een onwaarschijnlijk groot getal of ben ik de enigste?
Als je het wil vullen met water wel, maar verder is dit gewoon een getalletje wat verder niet zoveel betekent. Je kunt het ook niet vergelijken met de inhoud van een gebouw, want daar is het bereik wellicht weer veel kleiner.

Dus je hebt nu een getal en nu ben je dus nog niks verder. :)

(en omdat het bereik nogal een benadering is zou ik het uitdrukken als 82.000 M3)

[ Voor 23% gewijzigd door leuk_he op 08-11-2005 11:43 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Als je dat in je verslag wilt opnemen, moet je het eigelijk meten! De signaalsterkte is afhankelijk van antenne, signaal reflecties en zaken als weersomstandigheden (regen, sneeuw, mist, etc.). Een simpel punt bron als model nemen is net zo zinvol als het noemen van een bereik van de zender.

Verwijderd

ThunderNet schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:24:
Het valt niet in kubieke meters uit te drukken lijkt me?
kubieke meters is inhoud, en dat boeit niet.. Het gaat om afstand. Alsof je een touwtje vastknoopt aan de antenne van je router, en met je laptop met wifi wegloopt, terwijl je het andere eind van het touwtje meeneemt.

50m3 kan 200m in een bepaalde richting zijn bijvoorbeeld. Dus het is een nietszeggend iets.
Tuurlijk valt het wel in m3 uit te drukken. Dat het zonder voorwaarden niets zegt is ben ik met je eens. Maargoed, het is een antwoord op de vraag hoeveel m3 je met een signaal kan vullen...
ik wil in mijn stageverslag zetten wat het bereik is van een acces point in kubieke meter
En of dat nou 200 meter een kant op is dmw van een richtantenne, of 50m3 rondom mbv een ombi, maakt geen donder uit. Je kan een bepaalde hoeveelheid m3's vullen- de vorm is irrelevant.

Feit blijft dat we voor vermogen van WLAN gewoon het aantal mWs gebruiken, iets waar veel makkelijker en vooral VEEL nauwkeuriger het bereik mee te berekenen is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 11:57 ]

• dexter18
Ik had het net nog hier op stage erover en die gaven me nog het volgende het is meestal een soort donut vorm wat zo'n antenne uitstraalt dus ik denk dat ik het maar gewoon eruit laat. Mijn stagebegeleider vond het wel een leuk weetje maar toen ik met deze reacties naar hem toe kwam zei hij ook ja klopt het is volgens mij ook gewoon praktisch niet mogelijk om het precies uit te rekenen.

mensen toch bedankt voor alle reacties

Verwijderd

Toch is dit ook niet de bedoeling van dit forum.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.