Toon posts:

geheugen voldoet niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al tijdje een AMD athlon 64 3200+ @2200mhz

als ik dit systeem 200mhz overklok beginnen de problemen al. hij loopt stabiel op een snelheid van 2350mhz bij een temperatuur van 35 graden stressed. nou heb ik al geprobeer het voltage op 1,7 volt te zetten. wat een temperatuur van 40 graden stressed oplevert. de cpu kan dus volgens mij een stuk hoger. maar nou is volgens mij de bottleneck bijn geheugen

2xpqi 512mb valueram pc3200 met de volgende timing: 2.5-4-4-8

niet echt fantastisch geheugen dus.

nou zat ik er aan te denken om zo'n setje te halen:
GeIL Ultra X GLX1GB3200DC 2x512mb CL2 voor 135euro wat nog redelijk te betalen valt.

zou dit mijn overklok prestaties aanzienlijk verbeteren of gaat dit tegenvallen? want volgens mij zit er nog wel wat extra's in mijn cpu. de ilde temp is zelfs 28 graden bij een kamertemp van 22 graden.
of als iemand anders nog een ander setje geschikt geheugen weet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 23:11 ]

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Als je zeker wilt weten dat je geheugen de boel tegenhoudt moet je dit eens vastzetten op een waarde. Zodat je processor wel hoger gaat maar je geheugen binnen zijn eigen "kunnen" blijft werken. Je kunt overigens ook de Timings wat losser gooien, kijken of het geheugen dan wel meer wil doen.

• m9nossie
  • Laatst online: 23-08-2025
Ook een optie is om gewoon een geheugen divider te gebruiken zodat je geheugen gewoon op stock speed blijft draaien. Dan kan je meteen zien of het je geheugen is, en je hebt met A64 cpu's geen last met performance verlies als je de HTT asynchroon laat draaien met je geheugen.

En 1.7 volt op je CPU is wel iets teveel van het goede. Ikzelf zou nooit hoger gaan dan 1.65 en voor 24/7 gebruik niet hoger dan 1.55.

En dat geheugen wat je daar noemt gaat niet hoger komen dan 215HTT als je niet meer dan 2.8 of 2.9 volt kan geven. Voor dit geheugen heb je een ddrbooster of een DFI moederbordje nodig ( of een voltmod op je moederbord uitvoeren, zodat je iig 3.2 of meer volt kan geven ).

[ Voor 26% gewijzigd door m9nossie op 07-11-2005 23:33 ]

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

Verwijderd

Topicstarter
ik had net het geheugen vastgezet op 3-6-6-9 met een frequentie van 200mhz

maar nog wil het systeem geen mhz hoger dan die 2350
de cpu is al een keer vervangen geweest vanwege andere reden en die kwam ook niet hoger dan die 2350mhz. ook heb ik inmiddels een Asus k8n4-e moederbord met een PCI-E bus inplaats van mijn oude Asus k8n-e deluxe. en hij komt nog steeds niet boven de 2350mhz wat dus erg vreemd is.

mijn moederbord kan overigens 3,0 volt max aan het geheugen geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 23:39 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Gebruik inderdaad die geheugen divider maar eens.
Mijn 3000+ (stock speed 1800MHz) loopt momenteel op 2400MHz. Door mijn geheugen te forceren naar 166MHz FSB, met een overclock van 65MHz, loopt het nu op ongeveer 230MHz, waarop dit geheugen (Samsung OEM modules, volgens Samsung zelf CL3, maar loopt op CL2.5) nog redelijk presteert. In combinatie met de CPU overclock presteert mijn systeempje dus nu heel aardig.
Zonder die geheugen divider redde ik de 250 MHz overclock niet eens stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
de geheugen divider is dat gewoon de optie in de bios?

• m9nossie
  • Laatst online: 23-08-2025
HT multy al op 4x of lager gezet? en weet je zeker dat je PCI lock goed werkt ?

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

Verwijderd

Topicstarter
Ht multy staat standaard op 4x en ik heb hem ook een keer op 3x gezet. het pci lock werkt ook gewoon die blijft vast staan. en het pci-e lock werkt ook gewoon. nogal vreemd dus dat 2 cpu's allebei niet verder komen dan de 2350mhz.

Verwijderd

Topicstarter
ik had hem net gekregen tot een fsb van 221mhz en de htt bus op x3 wat een freqeuntie van 2431mhz gaf. dit had ik via nvidia ntune gedaan. alleen nou zit ik met het probleem dat het pci lock er niet op zit. dit geeft hij aan als ik nvidia ntune opstart. lijkt me stug dat dat op dit bordje er niet op zit. want mijn oude Asus k8n-e deluxe nforce 3 250 had het wel. en ik heb nou een Asus k8n4e-deluxe Nforce 4. dus volgens mij zit mijn pci-lock er nog gewoon niet op. in de bios heb ik alleen maar de mogelijk heid om de snelheid van de pci-e bus in te stellen die op 100mhz staat.

hmm edit had ook wel gekunt eigenlijk. :X

Edit:
als ik op de asus site kijk zie ik het volgende bij mijn moederbord:
Overclocking Features
AI Overclocking (intelligent CPU frequency tuner)
ASUS PEG Link for single/dual graphics cards

Precision Tweaker:
Fixed PCIe/PCI/SATA frequencies.
ASUS C.P.R.(CPU Parameter Recall)
maar in mijn bios kan ik dus alleen maar de PCIe snelheid instellen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 10:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
zo ik heb nog steeds vergezocht. en kwam er via het asus forum (nooit geweten dat die er was) achter dat je de frequentie op 201mhz moest zetten en dat dan je pci lock geactiveerd werd). nou kan ik dus wel verder klokken tot 2398 (htt van 218x4) maar dit is natuurlijk nog niet echt een fantastische snelheid. terwijl de temp niet boven de 35 graden stressed uitkomt (zit nu artic silver 5 onder). iemand nog een idee waardoor het zou komen dat hij niet verder klokt. overigens klok ik met nvidia ntune. omdat clockgen vast loopt als ik ook maar 1 mhz overklok. waarschijnlijk niet goed compitable met een nforce 4 socket 754 chipset. maar dat is opzich niet zo een ramp.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 16:56 ]

Verwijderd

Heb je nu al een geheugen divider geprobeerd?

Probber is de max van je cpu te vinden....de multi op standaard, ht multi op 2 of 3 en dan je mem divider op 100Mhz en 1.55v op je cpu. telkends wat mhz omhoog en dan benchen met super pi, OCCT, 3dMark en prime...suc6 :)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 23:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
de cpu komt dan nog steeds niet hoger. de max ligt echt op 2398mhz. al kan ik me haast niet voorstellen dat de cpu niet hoger klokt. de cpu is ook maar stabiel tot 2300mhz. op 2400mhz reboot hij al vanzelf.

Verwijderd

je kan natuurlijk ook gewoon een ' slechte' chip te pakken hebben ;)

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Overclocken van een CPU hangt van veel factoren af. Zo is het geen garantie dat je ver KAN overclocken.
In iedergeval is goed geheugen een must voor te Oc'en...Dus de reepen die je wilt kopen is OK.

en als je rond de 200mhz overclock haal....is dat nog niet zo slecht

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
het is dan wel toeval dat 2 van de processoren niet verder dan die 2398 stabiel komen. maar als de geheugendivider is ingesteld dat is de cpu toch niet meer afhankelijk van het geheugen. overigens haal ik slechts een overklok van 100mhz stabiel.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 20:05:
het is dan wel toeval dat 2 van de processoren niet verder dan die 2398 stabiel komen. maar als de geheugendivider is ingesteld dat is de cpu toch niet meer afhankelijk van het geheugen. overigens haal ik slechts een overklok van 100mhz stabiel.
Dan vertel eens wat voor MOBO je bezit!!...Denk dat die de boosdoender is!!
en wat voor voeding hangt erachter

zie het al een ASUS... :+

[ Voor 4% gewijzigd door silitek op 17-11-2005 20:11 ]

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
ik had een asus k8n-e deluxe en nu een asus k8n4e-deluxe. allebei hetzelfde achter een 400watt zalman voeding.
Pagina: 1