Toon posts:

Reboot and select proper boot device

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key" is de medling die ik krijg.

Aangezien de moderator van OH mij vertelde dat er te weing informatie bij het topic stond en 'ze' geen glazen bol hadden, volgt hier alle info nogmaals. Hopelijk nu met een aanknopingspunt voor iemand om mij verder te helpen.

Het gaat om een nieuw systeem dat nog nooit heeft gedraaid met Windows. Harde schijf is dus ongeformateerd, geen partities, niks.

De configuartie:
AMD Sempron 64 3000+ proc
Asrock K8upgrade-VM800 mobo
512 MB PC3200 OEM mem
WD 80 GB S-ATA hd
Samsung WH-162C DVD writer

In het BIOS staat de hd op Non-raid en wordt herkend. De DVD writer zit op de primary IDE en staat op Master. Boot volgorde is 1e DVD. In de DVD writer zit een bootable Windows XP Cd.

Cd is getest en bootable. Bij booten volgt melding uit eerste regel.
DVD writer is ook secondary gemaakt, maar dan boot het helemaal niet meer.
DVD writer is ook op CS gezet, maar dat maakt geen verschil: ook de melding uit de eerste regel.
Hd is RAID gemaakt, ook hier: de melding uit de eerste regel.

Booten vanaf de diskdrive heb ik ook geprobeerd en de DVD writer is dan gewoon benaderbaar via de prompt.

Meer weet ik er niet over te zeggen. Wie heeft dit vaker gezien en kan mij verder helpen? Alvast bedankt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-03 21:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ten eerste wat bedoel je met HDD is RAID gemaakt, aangezine je met 1 schijf geen RAID set kunt maken, daar heb je er minimaal twee voor nodig.

Bij de Windows CD's is het zo dat er een melding verschijnt met de vraag of je wilt opstarten vanaf CD, zie jij deze melding ook verschijnen? Begint de CD-ROM ook te spinnen bij het boot proces?

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 08-11-2005 00:14 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
Gooi er eens een andere optische drive in. Het is best mogelijk dat die DVD speler dood is afgeleverd.
En test de windows CD, ook die kan kapot zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er meer dan 1 schijf nodig is voor RAID, maar ik dacht: proberen kan geen kwaad.
Cd-drive draait (lampje brand) en is, zoals gezegd, te benaderen als je vanaf floppy boot.
De Cd boot wel op een andere Pc.
Melding die Windows Cd hoort te geven krijg ik niet (daar komt 'ie niet eens).

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Kijk eens in je mobo handleiding. Bij asus mobo's heb je een "Ide configuration" in je bios , waarna je bijv. kan instellen of het s-ata moet supporten e.d. Misschien dat het daar verkeerd staat? Wordt je dvd-writer wel goed herkend in de bios ?

[ Voor 7% gewijzigd door sajoku op 08-11-2005 14:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij wordt herkend als master CD/DVD op de primairy IDE. De Hd wordt als S-ATA drive herkend (weet niet of je dat bedoeld). Alle instellingen zijn volgens mij zoals ze moeten in het BIOS (heb ze nagekeken).

Enige bijzonder is misschien dat wanneer je de CD/DVD secondary maakt er een andere foutmelding komt die zegt dat:
  • primairy IDE is niet ASPI compatible (he he, hangt niks aan)
  • 3e IDE (wat is dat in het engels?) is de Hd? Vreemd, want dat is en S-ATA schijf, maar wel als non-Raid in het BIOS (bij Asus heet Non-raid dan dan ook IDE in het BIOS).

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tja, blijkbaar kun je toch niet booten van de XP cd. (dat is toch een full , en geen upgrade, de laatste kun je niet booten). De workarround is meestal booten met een floppy (jij noemt het booten met diskdrive?) en dan vanuit dos de setup van XP opstarten.

Het blijft idd vreemd dat hij niet van dvd-writer wil opstarten. Als je jouw foutmelding googled zie je honderden antwoorden, maar die zoeken het allemaal in de oplossingen die jij ook probeert (kabel/CS)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inderdaad. Via floppy (6 stuks) XP installeren en dan verder via de CD had ik ook al gevonden. Maar je omzeilt het probleem dan he.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een vreemde richting: maar zou het zin hebben om de harde schijf te formatteren?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 14:22:
Ja, inderdaad. Via floppy (6 stuks) XP installeren en dan verder via de CD had ik ook al gevonden. Maar je omzeilt het probleem dan he.
offtopic:
vergeet niet dat je ook kunt editen...

Nee, simpeler.
*Boot met dos vanaf eeen bootflop met drivers om de cd (dvd) te benaderen.
*Draai winnt.exe vanaf de cd.
*Het is altijd het beste de HD te formateren met het OS dat je eropzet, maar ja,

de HD formateren helpt je wel het proces te versnellen. Maar hij zou eerst van dvd moeten booten (dat had je toch ingesteld?) Herkent hij eigenlijk de harde schijf in dos wel?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• BeF_Aviko
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-04-2020

BeF_Aviko

1337 Aardappel

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 13:57:
Cd-drive draait (lampje brand) en is, zoals gezegd, te benaderen als je vanaf floppy boot.
Hoi dirk1,

je kunt booten vanaf floppydisk, dus dat werkt. Daarna kun je blijkbaar de DVD-writer benaderen, dus zolang je daarbij files kunt zien en eventueel opstarten blijkt dat er aan de bekabeling niets mis is.

Is er dan misschien een compatibilityprobleem tussen Samsung en Asus met jouw hardwarecombinatie? Of probeer eens andere bootable discs (Win98, AntiVirus software)?

Regiomanager voor de Aardappel Verwerkende Industrie van Keppel en Omstreken

Verwijderd

Topicstarter
Net even een testje gedaan: nieuwe bootable (Dos) Cd gemaakt en die start dus wel op. Vreemd, want de Cd die niet boot, doet dat wel in een andere Pc.

• BeF_Aviko
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-04-2020

BeF_Aviko

1337 Aardappel

Maar 't is wel gelukt?

Regiomanager voor de Aardappel Verwerkende Industrie van Keppel en Omstreken

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer nog steeds te booten vanaf Cd. Moet toch kunnen?
Mocht het niet lukken dan gebruik ik de Dos bootable Cd en probeer ik XP te installeren via I386/WINNT.EXE. U hoort het nog van mij.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat is niet het probleem oplossen, awel. Inmiddels is het mij wel gelukt en lag het aan de bootsector van de XP Cd. Om de een of andere reden moet mijn speler die niet.

Wat heb ik gedaan. Met IsoBuster de bootsector van de WinXP CD afgehaald en vervolgens met Nero een Boot Cd gemaakt. De gerippte bootsector is ook weer de nieuwe bootsector en de data van de XP Cd is ook weer de data. Enige verschil is dat je wat opties kunt meegeven voor het bootgedeelte. In ieder geval No-emulation, een veldje van 1 op 4 gezet en verder alles aangevinkt. Deze wijsheid vond ik op internet bij info over het maken van een slipstream cd. In ieder geval werkte het voor mij. Ook een tweede boot Cd gemaakt volgens de receptuur van Bart werkt wel.

Iedereen bedankt voor de medewerking.
Pagina: 1