[XSLT]for-each niet gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Targeter
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 09:13
Vanmorgen een tentamen XML gedaan, daar zat een stukje XSLT bij. Bij de beoordeling stond heel duidelijk dat je géén for-each moest gebruiken. Terwijl mij het juist de snelste en simpelste oplossing leek.

Is dit een vreemde hersenkronkel van de beste man die dat tentamen gemaakt heeft, of denken meer mensen er hier zo over? en wat is daar de redenatie achter? hoe wordt dit "in de praktijk" gebruikt?

Niet zozeer om te klagen (nouja, klein beetje dan :P), maar k ben geïntereseerd naar t idee erachter.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-04 12:07
Ik denk omdat XSLT eigenlijk met z'n templates en XPath vrij functioneel (als in functionele programmeertaal) is opgezet. De for-each construct is niet zozeer functioneel maar eerder imperatief. Aangezien je alles wat je met for-each kunt volgens mij ook met een template kan wordt het vast afgeraden :) Neemt niet weg dat een for-each veel handiger in gebruik is dacht ik zo...

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Kun je wat meer informatie geven omtrent de tentamenvraag? Dan kunnen we beoordelen of het passend is of niet ;)

Overigens is niet altijd de snelste en simpelste oplossing ook de beste. Zo dien je b.v. flexibiliteit mee te wegen.

[ Voor 36% gewijzigd door prototype op 07-11-2005 22:53 ]

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Misschien zou het tentamen anders te makkelijk worden omdat je voor alles een for-each constructie zou gebruiken en wilde hij op deze manier het tentamen moeilijker maken?

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 10:59
Ik denk dat je leraar wil weten of je met xsl:templates kan werken door je te verbieden om for-each te gebruiken. Volgens mij is er verder niets mis mee.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• Genoil
  • Laatst online: 12-11-2023
for-each is pull, apply-teplates is push:
Pull is a bad idea from the didactic POV. If one wants people to learn how to generate HTML and other simple documents as quickly as possible, there is no doubt that most people with any background in the more popular computer languages would catch on to pull more quickly than push.

But it's a false simplicity. Pull is easy when the problem space is simple, as is the case with so many toy examples necessary when teaching beginners. But programming difficulty scales at an alarming rate with the complexity of the problem space. It doesn't take long to run into real-world examples where pull is nearly impossible to program correctly.

Push on the other hand, while for some people more difficult at first, is a much more powerful approach for solving complex problems. And in almost all cases it is less prone to defect and easier to maintain.
bron

Verwijderd

for-each is voor XSLt wat GOTO is voor sommige andere talen:
Best handig, maar probeer het gebruik ervan te vermijden.

• Targeter
  • Laatst online: 23-03 09:13
okay tis helemaal duidelijk. gewoon qua les niet handig, verder geen probleem. thanks voor de antwoorden.
Pagina: 1