Toon posts:

Excel: als-formule & uitkomst.

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb het volgende (simpele?) probleem. Ik heb de onderstaande als-formule bedacht:

=ALS(J13=1;Prijschecker!L11;ALS(J13=2;Gegevensblad!E4:E30;ALS(J13=3;Gegevensblad!F4:F32;ALS(J13=4;Gegevensblad!G4:G30))))

Deze formule werkt opzich goed. Alleen zoals je kan zien moet hij als cel J13 een 2 aangeeft E4 tot en met E30 als bereik tonen. Dit gebeurt dus niet. Hij toont alleen het laatste getal, in dit geval het getal wat in E30 staat.

Dit is ook het geval als er in J13 een 3 of een 4 komt te staan. Ook dan toont hij alleen het desbetreffende laatste waarde. Ik dacht dat de formule goed in elkaar zat met een dubbele punt erin e.d. maar blijkbaar dus niet.

Zoals gewoonlijk heb ik ook weer gegoogeld en gezocht op tweakers.net maar tot mijn spijt moet ik jullie toch weer lastig vallen :P })

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 21:31:
[...]Alleen zoals je kan zien moet hij als cel J13 een 2 aangeeft E4 tot en met E30 als bereik tonen. Dit gebeurt dus niet. [...]
Hoe moet dat dan? wat wil je dan in die ene cel zien? Een soort samenvoeging van alle waarden in die cellen? Dan zul je op zijn minst aan moeten geven hoe dat moet gebeuren. Een totaal, een gemiddelde, een lijst? Je probeert een range aan een cel toe te wijzen, en dat kan niet. Je zult duidelijk moeten maken wat er met die range moet gebeuren.
[...]Zoals gewoonlijk heb ik ook weer gegoogeld en gezocht op tweakers.net maar tot mijn spijt moet ik jullie toch weer lastig vallen :P })
offtopic:
Ik geloof direct dat je gegoogeld hebt en ook in de search hebt gekeken, maar zo'n zinnetje is wel erg makkelijk. Belangrijk is dat je even vermeldt wat je gevonden hebt en waarom dat niet voldoet/geen oplossing is. Vermeld eventueel zelfs welke zoektermen je hebt gebruikt: msschien dat daar iemand een tip bij heeft ;)
En met een goed topic val je niemand lastig :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28
Twee opmerkingen:
1: voor dit soort formules kan je beter kiezen gebruiken: =KIEZEN(J13;Prijschecker!L11;Gegevensblad!E4:E30;etc)
2: dat werkt nog steeds niet. Een formule kan de uitkomst uit 1 cel laten zien, zoals je het nu opschrijft zal je in de cel waar je formule staat (dat is 1 cel) zo'n 25 cellen samen laten zien. Dat kan Excel niet. Je kan die cellen sommeren: SOM(Gegevensblad!E4:E30), dat is 1 getal en dat zal dus in die cel passen.
(en ik begin te lezen: zeg maar wat Niesje zegt.)

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:39:
[...]

Hoe moet dat dan? wat wil je dan in die ene cel zien? Een soort samenvoeging van alle waarden in die cellen? Dan zul je op zijn minst aan moeten geven hoe dat moet gebeuren. Een totaal, een gemiddelde, een lijst? Je probeert een range aan een cel toe te wijzen, en dat kan niet. Je zult duidelijk moeten maken wat er met die range moet gebeuren.

[...]
offtopic:
Ik geloof direct dat je gegoogeld hebt en ook in de search hebt gekeken, maar zo'n zinnetje is wel erg makkelijk. Belangrijk is dat je even vermeldt wat je gevonden hebt en waarom dat niet voldoet/geen oplossing is. Vermeld eventueel zelfs welke zoektermen je hebt gebruikt: msschien dat daar iemand een tip bij heeft ;)
En met een goed topic val je niemand lastig :)
Nou het zit zo:

De klant kan doormiddel van een dropdown menu in excel kiezen voor een weekend/midweek of een week. Als de klant bijvoorbeeld voor een weekend kiest dan produceert het dropdown menutje bijvoorbeeld een 1, bij een keuze van een midweek produceert hij een 2 etc.

Nu is het zo dat een klant de keus heeft uit meerdere weekenden, mocht hij voor de optie van de weekend kiezen. Bijvoorbeeld: weekend 1 tot en met week 10. Nu staat het weekend 1 in cel E1 en weekend 10 in E10. Het is dus de bedoeling dat als het dropdown menutje een 2 produceert, dat excel week 1 tot en met week 10 laat zien. Als het dropdown menutje een 3 produceert moet hij alle data van een week laten zien etc.

Ik dacht dus dat dit wel met een als-formule zou moeten kunnen maar wanneer ik dus het bereik selecteer van E1 tot E10 dan showt hij alleen E10. Ik hoop dat ik nu het probleem meer heb verduidelijkt.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28
Jep, je hebt het probleem wel verduidelijkt, maar het gaat niet zo werken.
Wat je kan doen is dit. (ik neem even aan dat je je antwoorden in kolom A wilt, maar anders moet je gewoon alle A's vervangen)
Die weekenden passen niet allemaal in cel A1. Ze zullen in A1 tot en met A10 moeten staan.
Dan moet je ook in A1 tot en met A10 een formule hebben.
Zet dus in cel A1:
=ALS(J$13=1;Prijschecker!L11;ALS(J$13=2;Gegevensblad!E4;ALS(J$13=3;Gegevensblad!F4;ALS(J$13=4;Gegevensblad!G4))))
En in A2:
=ALS(J$13=1;"";ALS(J13=2;Gegevensblad!E5;ALS(J$13=3;Gegevensblad!5;ALS(J$13=4;Gegevensblad!G5))))
(let op: Ik heb van alle J13's J$13 gemaakt en in de tweede formule is Prijschecker!L11 vervangen door "".)
Klik nu op cel A2 en sleep die formule naar beneden t/m cel A10.
Et voila.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!

Hij werkt nu uitstekend!
Pagina: 1