Toon posts:

Webserver op Laptop verbonden met PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn configuratie is als volgt:
1. Ik heb een laptop met Win2000 op: Dit is mijn webserver
2. Deze laptop is via een LAN-kabeltje verbonden met mijn iMac G5
3. Mijn iMac G5 is verbonden met een wireless access point (USR8054) via Airport Extreme
4. Deze wireless access point is verbonden met het internet.

Nu heb ik niet veel verstand van Netwerk en die toestanden. Ik ben meer een scripter dan een netwerkbeheerder :). Ik weet net wat een IP-adress is, wat MAC-adressen zijn, en hoe ik mijn DNS-server kan linken aan een URL (very basic stuff dus).
Ik heb ook Xampp (een pakketje om een webserver op te zetten) geinstalleerd. En nu wil ik mijn webserver publiek maken zodat ik op verplaatsing vanalles kan configureren.

Hoe doe ik dat? (ik ook op mijn iMac naar de server kunnen gaan)

ps: sorry maar ik heb geen idee welke zoektermen ik hiervoor zou moeten gebruiken + faq's gaven geen duidelijk antwoord.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 14:36

pistole

Frutter

je zult port forwarding moeten doen op je mac.
Kan de laptop al wel het internet op dan?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
pistole schreef op maandag 07 november 2005 @ 21:37:
je zult port forwarding moeten doen op je mac.
Kan de laptop al wel het internet op dan?
Ja, zeker. Het is gewoon moeilijk te configureren zodat iedereen op de server kan incl. mezelf. Want ik vrees dat de laptop hetzelfde IP teogewezen krijgt (indien dat mogelijk zou zijn). Maar ik wil gewoon weten of het mogelijk is, en hoe ik het mogelijk maak dat ik van waar dan ook in de wereld die laptop kan bereiken (de server ervan natuurlijK). Want als ik het IP-adress intyp in de adresbalk van een browser kijg ik settings van mijn ADSL verbinding ...

Verwijderd

Topicstarter
als ik op de laptop naar het IP-adres ga van de laptop zelf dan krijg ik de instellingen van ADSL te zien. Net het zelfde op mijn computer...

Hoe kan ik de webserver zien (zonder http://localhost de typen, maar echt het IP-adress)
Hoe kan ik de webserver bereiken van mijn computer die slechts met een LAN-kabel verbonden is met de laptop.

*instellingen van ADSL = "Diva 2430 ADSL Internet Gateway" staat daarbij

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2005 17:04 ]

• SierdW
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-04 09:20
Open eens op de laptop command (start>uitvoeren>cmd) en voer dan eens ipconfig /all uit. Ff die data posten. Ik weet trouwens niet hoe een en ander op een mac werkt.

Verwijderd

Topicstarter
SierdW schreef op donderdag 10 november 2005 @ 18:12:
Open eens op de laptop command (start>uitvoeren>cmd) en voer dan eens ipconfig /all uit. Ff die data posten. Ik weet trouwens niet hoe een en ander op een mac werkt.
Windows 2000 IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : xxxxxxxx
Primary DNS Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Broadcast
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : FE574B-3Com 10/100 LAN PCCard-Fa
thernet
Physical Address. . . . . . . . . : 00-50-04-8C-03-7E
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.2.2
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.2.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
Lease Obtained. . . . . . . . . . : zondag 31 januari 1999 11:09:38
Lease Expires . . . . . . . . . . : zondag 31 januari 1999 12:09:02

om bepaalde reden met het OS heb ik de tijd ff naar 1999 gezet dus daar zit geen fout ofzo :)

// Maar mijn vraag is eigelijk veranderd in de volgende:

Hoe kan ik de webserver in het netwerk bereiken. Want het IP-adress wijst naar altijd naar
"Diva 2430 ADSL Internet Gateway Configuration main page"

dus Laptop is niet meer verbonden met LAN-kabel aan de computer zelf maar gewoon aan de router...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2005 20:31 ]

• SierdW
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-04 09:20
De webserver kan je lokaal alleen bereiken via het interne ip adres, dus niet via het externe ipadres. Wat je wel kan doen, en dat heb ik zelf ook gedaan, is bij Dyndns.org een dns record aanmaken, bijvoorbeeld djafke.homeip.net die daar laten resolven naar je externe ipadres, en die op je eigen dns server laten resolven naar 192.168.2.2. Op die manier kan je lokaal en extern dezelfde site benaderen. Veel succes!

Je moet er wel even om denken dat je in de router, poort 80 tcp forward naar 192.168.2.2, dan worden alle externe verzoeken voor http doorgestuurd naar de computer waar de webserver op draait.

[ Voor 20% gewijzigd door SierdW op 10-11-2005 20:56 ]

Pagina: 1