CPU wordt veel te warm na OC

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m2xum2xu
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09-2021
hoi, ik heb zojuist mn AMD Athlon 64 3200+ van 200 naar 211 Mhz gezet. Dit gaat zeer goed, maar wanneer ik een tijdje FEAR heb gespeeld valt mn pc ineens uit. Wanneer ik daarna in mn bios de temp check ligt deze rond de 80 graden. Ik vind het vreemd dat hij ineens zo warm wordt, want hij heeft al vaker zware spellen met diezelfde overklok gedraaid zonder problemen. Kan dit komen doordat ik vandaag mn bios geflashed heb van 1.4 naar 1.9 (het gaat hier om de MSI K8N Neo Platinum)?
verder zit er 1024MB Infineon in en een XFX Geforce 6800.
ik vind het ook maar maf dat ik softwarematig (via MSI Core Center) hem tot 237 Mhz kan zetten ongeveer, maar als ik dit via de BIOS doe, dan start mn pc niet eens meer op.
zou een nieuwe koeler op mn CPU de oplossing zijn (nu zit er de stock op)

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hoe is je voltage? ;)

(ahja zoiezo is het niet aangeraden je bios te flashen wanneer er iets overclocked staat, (uit ervaring)

[ Voor 74% gewijzigd door Sjoerd op 07-11-2005 20:27 ]

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je per ongeluk of toevallig een hoger voltage op je CPU gezet? dit kan namelijk zeer negatief zijn voor je temps.

Verder eens kijken naar stof etc in je kast. Post eens je temperaturen van je kast en CPU naast elkaar... Vaak is het niet alleen de CPU, maar gewoon de kast in zijn algemeen die het warm krijgt.

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 23:35
Als ik het goed heb dan klokt hij dus ruim 200 mhz. over. Daar kan je temp. behoorlijk wat van oplopen. Als ik het een beetje inschat kan je er beter vanaf blijven ;) of anders idd aan wat betere koeling denken _/-\o_

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• m2xum2xu
van de voltages ben ik afgebleven... deze verspringen niet vanzelf neem ik aan?
hij staat door de 200Mhz naar 211 te klokken op 2321 ipv 2200 dus dat is niet zo heel groot verschil. Voor de valt de stof wel mee, en ik heb vanvoor een enorme fan en vanachter, ook in mn sidewindow zit nog een kleine fan. De temperaturen in mn kast lopen alleen iets op door de hitte van mn CPU, mn videokaart die ook flink overklokt is, is totaal niet heet. Ook omdat mn PC al ruim 2 maanden op die nieuwe waarders staat... en nooit echt heel warm is geworden......

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:59

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Voel eens een keer aan je heatsink na het spelen om te kijken of je bios wel goede waardes geeft.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• m2xum2xu
dat ist probleem juist dat ding is bijna te warm om langer dan 1 seconde aan te raken, dus ik geloof best dat het 80 graden is. Mn bios geeft deze waarde aan (Core Cell veel minder, iets van 60 ofzo, dus kdenk dat core cell niet zo klopt)

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Fles je oude bios er weer in zou ik zeggen. Als die wel goed werkte.. Wat houdt je dan tegen?

Kan een bug inzitten dat 'ie je CPU iets meer prik geeft dan gewild.

[ Voor 28% gewijzigd door WillemJanJansen op 07-11-2005 21:09 ]

Verwijderd

WillemJanJansen schreef op maandag 07 november 2005 @ 21:08:
Fles je oude bios er weer in zou ik zeggen. Als die wel goed werkte.. Wat houdt je dan tegen?

Kan een bug inzitten dat 'ie je CPU iets meer prik geeft dan gewild.
beetje veel meer als je een amd64 op 80graden weet te krijgen :)

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:50:
[...]

beetje veel meer als je een amd64 op 80graden weet te krijgen :)
nou, een flinke voltage verhoging + een koeler die misschien niet helemaal goed zit, dat kan een flinke stijging geven hoor.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:38
Of je koopt een nieuwe cpu kooler, ik weet niet wat voor kooler je nu hebt maar ook dat kan wel eens helpen.
Ik vind 60 graden ook al flink warm, verder vraag ik me af hoe warm de cpu is in idle. Het is toch een beetje weinig informatie die je ons geeft om goed vast te kunnen stellen wat het probleem is.

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 13:26

Sir_G-nius

- - -

kippy schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:35:
Of je koopt een nieuwe cpu kooler, ik weet niet wat voor kooler je nu hebt maar ook dat kan wel eens helpen.
Ik vind 60 graden ook al flink warm, verder vraag ik me af hoe warm de cpu is in idle. Het is toch een beetje weinig informatie die je ons geeft om goed vast te kunnen stellen wat het probleem is.
De TS beschrijft dat hij de boxed coller gebruikt.
Heb je niet toevallig cool 'n quit aan staan? Draait de fan wel hard genoeg?
En als je de HTT terug zet op 200, wat is dat de temp na het spelen van F.E.A.R.?

Verwijderd

ik heb pcies hetzelfde...

ik word er egt gek van speel je even fear hoor je de fan in je kast harder draaien voel je lekker warme temp uit je voeding gaan (fan in voeding die warmte wegblaast uit kast)
ik heb hem van 200 naar 235 gedaan, heb een 3700+ san diego voltage is niet verandert

als ik me cpu aanraak nadat die is uitgevallen verbrand ik bijna me vingers en als ik dan meteen bios in ga en kijk is de temp rond de 50graden :S

Verwijderd

mijn 3500+ blijft best koud, ~45 graden onder load overclocked

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:16:
ik heb pcies hetzelfde...

ik word er egt gek van speel je even fear hoor je de fan in je kast harder draaien voel je lekker warme temp uit je voeding gaan (fan in voeding die warmte wegblaast uit kast)
ik heb hem van 200 naar 235 gedaan, heb een 3700+ san diego voltage is niet verandert

als ik me cpu aanraak nadat die is uitgevallen verbrand ik bijna me vingers en als ik dan meteen bios in ga en kijk is de temp rond de 50graden :S
Misschien teveel koelpasta op je processor? Of een fan die blijft haperen?

@TS probeer eens met cpu-z te kijken wat voor core je hebt. Als het venice is dan moet je hem op 1.4 volt zetten.

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 13:26

Sir_G-nius

- - -

Probeer eens Prime te draaien, kijken of het daar ook mee is. Want dat is ook full-time 100% belasting op je CPU.

Ik heb hier ook een 3700+ Sannie maar ik heb er geen last van met F.E.A.R. Mijn systeem is wel helemaal watergekoelt dan, maar ook overgeclocked naar 2800 Mhz.

Hebben jullie wel genoeg air-flow in je case? Want omdat de CPU hard moet werken en dus warmer wordt, maar de warmte niet echt afgevoerd wordt.

• m2xum2xu
ik heb idd de boxed cooler erin zitten. Ik had Cool and Quite uitgezet in de bios, maar nu ik hem weer aan heb staan lijkt het vreemd genoeg beter te gaan. En qua airflow: ik heb de Aerocool AeroEngine Jr. Hier zit vanvoor een flinke 12cm koeler in, en vanachter ook, in mijn sidewindow zit een kleinere koeler. Dus naar mijn idee is de airflow wel goed. De rest van mn systeem wordt ook niet echt veel warmer door de hoge temp van mn CPU.
(mn core staat op 1.6, dit is standaard voor een Newcastle)

[ Voor 15% gewijzigd door m2xum2xu op 08-11-2005 19:24 ]

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59
m2xum2xu schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:21:
:X mijn 3500+ NewCaste heeft aan 1.5 volt al genoeg .... strange ? :?

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
hmmm en als je die CPU oc terug zet, wat zijn dan je temps?

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:45
m2xum2xu schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:21:
ik heb idd de boxed cooler erin zitten. Ik had Cool and Quite uitgezet in de bios, maar nu ik hem weer aan heb staan lijkt het vreemd genoeg beter te gaan. En qua airflow: ik heb de Aerocool AeroEngine Jr. Hier zit vanvoor een flinke 12cm koeler in, en vanachter ook, in mijn sidewindow zit een kleinere koeler. Dus naar mijn idee is de airflow wel goed. De rest van mn systeem wordt ook niet echt veel warmer door de hoge temp van mn CPU.
De Fan in je side window, blaast die naar binnen of naar buiten? Dat kan zo 10 graden schelen. Als hij naar binnen blaast blijft de cpu koeler omdat hij dan verse lucht (lees koele) lucht krijgt. Gaat je CPU fan wel harder draaien als je cpu warmer word? Anders is deze misschien defect (of een fout in je mobo of bios of zo).
Wat ik ook zou proberen is je Corevoltage handmatig instellen, misschien dat je bios deze automatisch verhoogd onder (zware) belasting.

Als dit alles niet helpt zou ik naar een Zalman of een Arctic koeler gaan kijken. Deze zijn stil, een stuk koeler en redelijk voordelig.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:46

Barrycade

Through the...

Heb je CoreCell wel de Koelerfan op automatisch staan? Of op een fixed toerental?

En wat voor temperatuur geeft CoreCell voor je CPU aan in Idle?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Als je gaat OCen moet je CnQ uitzetten anders gaat je pc onderuit omdat je voltage teveel wordt verlaagd (vooral op hogere FSB/HTT waardes).

Dat de oorzaak de biosflash is lijkt mij onwaarschijnlijk. Zet als test CnQ uit, en de processor setting s allemaal op default/auto. Kijken of hij dan eruit klapt.

De boxed cooler kan je niet fout monteren (uitzonderingen daar gelaten off course), de boxed cooler voldoet goed voor standaard usage. Overclocken is een ander verhaal, daarvoor kan hij niet genoeg warmte voor afvoeren ben ik bang.

Onthoudt dat een kleine verhoging in vcore best veel extra warmte met zich meebrengt. Ik zou je sowieso een andere cooler aanraden. Er is keus genoeg, uit eigen ervaring zou ik je de Artic Freezer 64 of de Zalman 9500 aanraden.

Instagram / YouTube

• m2xum2xu
he, ik ben voorlopig even geholpen, hij wordt al niet meer zo warm tijdens zware games. ik heb het idee dat dit ligt aan het feit dat ik 'cool en quite' heb aangezet in mn bios.. .is dit niet tegenstrijdig(?)

Verwijderd

niet echt natuurlijk hij draait veel minder toeren omdat hij stil moet zijn dus ik weet niet waar dat cool voor moet staan :)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
m2xum2xu schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:32:
he, ik ben voorlopig even geholpen, hij wordt al niet meer zo warm tijdens zware games. ik heb het idee dat dit ligt aan het feit dat ik 'cool en quite' heb aangezet in mn bios.. .is dit niet tegenstrijdig(?)
Hoeft niet, want het kan zijn dat eerst je FAN opeen fixed toerental stond (dat te laag was onder load) en nu je CnQ aan hebt gezet het toerental wel dynamisch geworden is. Dit is mijn gok hoor.

LinkedIn
BlackIntel

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Daarnaast wordt de clocksnelheid + vcore drastisch verlaagd om het "Cool" gedeelte te garanderen. Op mijn 3500+ Winchester houdt dat in:

Idle: 1000mhz / 1.1v vcore
Load: 2200mhz / 1.45 vcore

Instagram / YouTube

• m2xum2xu
bij mij blijft alles op dezelfde waarde staan als ik Core Center moet geloven. dat verhaal met die fanspeed klinkt wel logisch moet ik zeggen...
Pagina: 1