Wat verdient een MSc in Nederland

Pagina: 1
Acties:
  • 4.418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114521

Topicstarter
Ik vraag mij als Belg af hoeveel je eigenlijk als Master of Science (Electrical) Engineering (in Belgie ook wel burgerlijk ingenieur genoemd) kan verdienen in Nederland en hoeveel belastingen en sociale zekerheid er moeten betaald worden.
In Belgie ligt de mediaan ergens rond de 2500 euro bruto/maand, maar daarvan wordt er meer dan 40% afgehouden voor belastingen en sociale zekerheid. Ik vroeg mij gewoon af of Nederland beter betaald en vooral of het fiscaal beter is.

En algemeen, wat is de belastinglast in Nederland? Moet daar ook meer dan 40% van uw brutoloon afgehouden worden voor belastingen en sociale zekerheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-05 13:56

Ercewee

a.k.a. K

Ja dat is vergelijkbaar.

Als beginnend ingenieur krijg je rond de 2500 bruto. Ik (ook electrical engineering (micro-electronica)) krijg zelf ietjes minder, maar dat krijg je als je niet het bedrijfsleven in gaat. :)

Ik ken trouwens wel een paar vrienden/mede-studenten die net na hun afstuderen meer dan 2500 bruto verdienden.

Qua belastingen zit in de orde van 40%. Ik zit zelf iets lager dan 40% trouwens.

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
gemiddeld 40% belastingen betaal je in Nederland bij zo'n salaris (ca 2500/maand) niet, hooguit (40% / 42%) in het toptarief (zelfs bij een aanzienlijk hoger jaarsalaris van ca 40.000 bruto betaal je gemiddeld maar iets van 30%).

Overigens zit 2500 bruto/maand voor een afgestudeerd MSc in Nederland wel tegen het maximum van een starter op universitair niveau, maar electrotechniek is wel weer de juiste studie om hoog aan te vangen volgens de onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 08:54
42% toptarief is helemaal niet belangrijk: de hypotheekrente is aftrekbaar. Voor een MSc wil een bank best moeite doen, dat is geen groot risico. Je kunt dus makkelijk 600 euro hypotheekrente veroorloven (op 2500 euro), dan betaal je dus maar belasting over 1900.

Voordeel: dat kun je ook als je als Nederlander een huis in Belgie hebt. Enige nadeel: niet als Belg, want een Belg die in Belgie woont betaalt daar ook belasting (2-uit-3 regel: nationaliteit, wonen, werken)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-06 16:02
Die 2500 bruto is echt het plafond voor een startende MSc hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 00:09

Reinier

\o/

Quartje schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:14:
Het is geen wettelijk vastgelegd, absoluut maximum ofzo hoor kijkt op loonstrookje en bevestigt dit :7, maar je moet inderdaad niet van veel hoger uitgaan. Verder is er tussen België en Nederland fiscaal gezien niet vreselijk veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Ercewee schreef op maandag 07 november 2005 @ 21:10:
Qua belastingen zit in de orde van 40%. Ik zit zelf iets lager dan 40% trouwens.
Als aangegeven zit je door het cumulatieve systeem op modaal salaris nauwelijks op 30% belastingdruk van de inkomstenbelasting. Dit is echter niet goed vergelijken met Belgie omdat men daar idd geen hypotheekrenteaftrek heeft, maar bijvoorbeeld ook geen WOZ afaik.

Ik zit zelf overigens rond de 42% totale belastingdruk met "ruim bovenmodaal" salaris, gerekend voor aftrekposten.
Reinier schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:18:
[...]

Verder is er tussen België en Nederland fiscaal gezien niet vreselijk veel verschil.
Het zou je tegenvallen hoe ver de effecten van hypotheekrenteaftrek reiken.

[ Voor 20% gewijzigd door curry684 op 08-11-2005 00:36 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89691

er is een 30% heffings regel voor expats die tijdelijk in nederland werken en 45000 euro of meer verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 89691 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 10:15:
er is een 30% heffings regel voor expats die tijdelijk in nederland werken en 45000 euro of meer verdienen.
Is die 30% enkel belastingen of ook sociale zekerheid?

In Belgie trekt men eerst RSZ (=bijdrage sociale zekerheid) af, de overschot wordt dan nog es belast. Uiteindelijk houd ik 60% over van het brutoloon dus zijn sociale zekerheid en belastingen samen 40%, maar is dat nu in Nederland identisch of betaal je slechts 30% in totaal (belastingen + sociale lasten)

Overigens kan je in Belgie ook minder belastingen moeten betalen als je gaat lenen voor een huis, maar ik moet nog es aan mijn bank vragen hoe dat nu juist zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 114521 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:32:
[...]

Is die 30% enkel belastingen of ook sociale zekerheid?
Die 30% is inclusief sociale werknemersverzekeringen zoals WW (werkloosheid) en WAO (arbeidsongeschiktheid). Overigens is er alleen in de laagste belastingschalen sprake van werknemersverzekeringenpremies, terwijl het in de hogere schalen niet ingehouden wordt (werknemersverzekeringen kennen een maximum, het zogenaamde maximale dagloon). De rest is loonheffing is (voor algemene middelen). Om het nog wat complexer te maken zijn er ook nog algemene sociale zekerheidswetten (zoals AOW=ouderdomspensioen, WBW=bijstandswet, etc.) welke uit de algemene middelen betaald worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2005 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14565

Quartje schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:14:
ligt eraan waar je werkt hoor. Ik ken wel een aantal bedrijven waar je hoger start.
Ben zelf op 3000 bruto begonnen, maar ben na mijn MSc nog 2 jr AIO op universiteit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 14565 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:31:
[...]

ligt eraan waar je werkt hoor. Ik ken wel een aantal bedrijven waar je hoger start.
Ben zelf op 3000 bruto begonnen, maar ben na mijn MSc nog 2 jr AIO op universiteit geweest.
Dat is ruim betaald, zelfs als 2jr AIO-schap meegeteld wordt als werkervaring (wat een onafgeronde promotie over het algemeen niet echt doet, en ik ken zelfs voorbeelden waar een 2jarige OTI opleiding niet direct leidt tot een hoger startsalaris). Welke werkgevers hebben we het hier over en welke functie en opleiding?

Zo'n startsalaris kan ik me eigenlijk alleen voorstellen bij gebleken geschiktheid (op wat voor manier dan ook) en het bezit van een zeldzame specialiteit of kennis bij de starter.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2005 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Idd, ik vind 3000 ook monsterlijk veel voor een starter. Bevriende managers of de HRM-functionaris had een oogje op je? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
curry684 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 08:45:
Idd, ik vind 3000 ook monsterlijk veel voor een starter. Bevriende managers of de HRM-functionaris had een oogje op je? ;)
Ik ken wel een voorbeeld waar iemand werd aangenomen op een commerciele HBO instelling als starter (onderwijskunde). De directeur had het salaris gebaseerd op het advies van haar leidingevende die zelf volledig clueless was over salariering en een ietwat grove inschatting had gemaakt :+

Dit leidde dus tot een startsalaris van 2500 euro bruto (2 a 3 jaar geleden), maar later is er blijkbaar toch een kwartje gevallen want alle volgende starters (directe collega's) kregen aanzienlijk minder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 23:45:
Dat is ruim betaald, zelfs als 2jr AIO-schap meegeteld wordt als werkervaring (wat een onafgeronde promotie over het algemeen niet echt doet, en ik ken zelfs voorbeelden waar een 2jarige OTI opleiding niet direct leidt tot een hoger startsalaris). Welke werkgevers hebben we het hier over en welke functie en opleiding?

Zo'n startsalaris kan ik me eigenlijk alleen voorstellen bij gebleken geschiktheid (op wat voor manier dan ook) en het bezit van een zeldzame specialiteit of kennis bij de starter.
Het betreft een 2-jarige postmaster opleiding, dus geen niet afgeronde promotie (een OTI opleiding maar dan niet in de informatica richting). Bedrijven waar je meer dan 2500 euro bij de start kan verdienen zijn oa. ASML, Philips, Yacht, Oce. Buiten ASML zullen ze allemaal wel lager inzetten, maar je moet gewoon lef hebben en duidelijk kunnen maken wat je voor ze waard bent. Wat ik vaak hoor van (potentiele) werkgevers is dat ze mij graag in dienst nemen omdat ik zowel technisch als commercieel kan opereren, ik kan dus makkelijk schakelen tussen R&D werk en een business plan in elkaar zetten cq. een project leiden.
curry684 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 08:45:
haha nee dat niet, overigens praat ik over salaris liever niet met HRM want die mogen toch niet beslissen. Je kunt beter direct met een manager alles afronden, krijg je ook geen gezeik over loonschalen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Vergeet (aangezien je Belg bent) dat in Nederland de sociale zekerheid maar een flauwe schim is van wat het in Belgie is. Volgens mij ben je beter af met 2000 bruto in Belgie dan met 2500 bruto in Nederland.

Je betaalt hier niet zoveel RSZ, maar je bent dan ook voor niets verzekerd, woning duurder, allerhande andere belastingen...

Belastingsdruk in Belgie ligt hoger, maar je krijgt er dan ook wat voor terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 00:09

Reinier

\o/

Anoniem: 14565 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:15:
[...]
Bedrijven waar je meer dan 2500 euro bij de start kan verdienen zijn oa. ASML, Philips, Yacht, Oce. Buiten ASML zullen ze allemaal wel lager inzetten,
Het kan ook in de zorgsector hoor, maar dan wel als stafmedewerker en niet als uitvoerende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Anoniem: 14565 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:15:
[...]

Bedrijven waar je meer dan 2500 euro bij de start kan verdienen zijn oa. ASML, Philips, Yacht, Oce.
Bij Philips kom je als verse HBO- of WO-afgestudeerde in CAO-B aanloopschaal al ben je de Prins van Oranje-Nassau himself: "Medewerkers die net een HBO/WO-opleiding hebben afgerond worden ingedeeld in aanloopschaal B. De verblijfsduur is beperkt. Indeling in een vakgroep gebeurt zodra men in een hierop aansluitende functie naar behoren functioneert." Dat houdt in principe een aanvangssalaris van 1842 e/mnd in voor HBO en ~2300 als WO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

curry684 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:47:
Bij Philips kom je als verse HBO- of WO-afgestudeerde in CAO-B aanloopschaal al ben je de Prins van Oranje-Nassau himself: "Medewerkers die net een HBO/WO-opleiding hebben afgerond worden ingedeeld in aanloopschaal B. De verblijfsduur is beperkt. Indeling in een vakgroep gebeurt zodra men in een hierop aansluitende functie naar behoren functioneert." Dat houdt in principe een aanvangssalaris van 1842 e/mnd in voor HBO en ~2300 als WO.
Dat zal de HRM functionaris je waarschijnlijk ook zeggen, daarom zeg ik ook dat je met de manager moet onderhandelen. Gewoon zeggen wat je wilt verdienen en even beargumenteren waarom je meer waard ben dan die 2300 euro. Als ze je graag in dienst hebben is er namelijk geen alternatief toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Anoniem: 14565 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:23:
Gewoon zeggen wat je wilt verdienen en even beargumenteren waarom je meer waard ben dan die 2300 euro.
Hoe doe je dit als net-afgestudeerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 14565 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:23:
[...]

Dat zal de HRM functionaris je waarschijnlijk ook zeggen, daarom zeg ik ook dat je met de manager moet onderhandelen. Gewoon zeggen wat je wilt verdienen en even beargumenteren waarom je meer waard ben dan die 2300 euro. Als ze je graag in dienst hebben is er namelijk geen alternatief toch?
Dit soort grote bedrijven kan wel iets varieren in startsalaris met goede redenen (specifieke skills, etc.), maar de bandbreedte is beperkt (manager kan niet zelfstandig daarbuiten) en deze bedrijven krijgen zoveel goede kandidaten langs dat ze eenvoudig kandidaten met exorbitante eisen laten schieten, helemaal als het starters betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 14:30

D4Skunk

Kind of Blue

Anoniem: 114521 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:32:
[...]

Overigens kan je in Belgie ook minder belastingen moeten betalen als je gaat lenen voor een huis, maar ik moet nog es aan mijn bank vragen hoe dat nu juist zit.
Als je in België een huis koopt, kan je tot max 2550 € p.p. van je intresten/schuldsaldoverz./... in mindering brengen voor je belastingen.
Als je dus met twee personenen je eerste & enige huis koopt, dan mag je dus rekenen op een besparing van 2550€ * 2/jaar = 5100 €/jaar = 425 €/maand.

Als je dus bv 850 € /maand aflost, wordt in het ideale geval 425€ daarvan door de staat terugbetaald.
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je dat geld dan maar 2 jaar na de feiten terugziet : Je vult je aangifte in op het einde van het jaar, en het jaar daarop wordt het bedrag terugbetaald, dus moet je er voor zorgen dat je die eerste jaren kan overbruggen met wat reserve.

Pensioensparen is ook een optie : ik meen mij te herinneren dat iets van een 550 €/jaar het plafond is, maar alle beetjes helpen.
Wat ook interessant zou kunnen zijn (ik heb dit zelf nooit gedaan), is in zelfstandig bijberoep een zaak beginnen, en deze licht verlieslatend maken; het verlies mag je dan nl. van je personenbelasting aftrekken.

Grondig informeren is de boodschap hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik het allemaal goed lees maakt het blijkbaar niet zo heel veel uit als je in Belgie of in Nederland start.
En Philips betaalt blijkbaar in België beter dan in Nederland want een vriend van mij is bij Philips Lighting in Turnhout gestart voor 2650 euro bruto (het is ook een burgerlijk ingenieur (een MSc dus).

Het feit dat je geld van de belastingen pas na 2 jaar terug krijgt is eigenlijk niet echt logisch vind ik. Ik noem dat een renteloze lening aan de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik ga in december met mijn MSc beginnen in Oostenrijk voor 2900 euro bruto per maand. Belastingen zijn daar ook iets lager, maar dat scheelt niet heel veel.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04

Garyu

WW

Mr_Atheist schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:56:
Ik ga in december met mijn MSc beginnen in Oostenrijk voor 2900 euro bruto per maand. Belastingen zijn daar ook iets lager, maar dat scheelt niet heel veel.
De e-mail in je profiel doet het niet.. maar zou je mij even een mailtje willen sturen @ arjangeven at gmail dot com ? Wil je wat vragen over werken in het buitenland enzo, maar dat is hier verder niet relevant.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26032

En wat mij ook wel interesseert: hebben jullie als Nederlanders ook nog extralegale voordelen bovenop dat loon?
Hier in België is het -- althans in mijn omgeving/vriendenkring/etc -- de gewoonte om naast een startloon ook nog wat extralegale voorwaarden te krijgen. Dan kun je wel beginnen met een loon rond de 2500 euro (waarvan je inderdaad zowat 60% krijgt), maar die extralegale voordelen geven toch een leuk meegenomen extraatje imho. Maaltijdcheques zijn hier heel bekend. Neem even 20 werkdagen voor een gemiddelde maand en dat is toch al snel een ruime 100 euro extra (netto). Of wat dacht je van een hospitalisatieverzekering of groepsverzekering. Of zelfs een bedrijfswagen (waarschijnlijk niet als pas afgestudeerde, maar na een jaar of 3 ofzo). Dat zijn toch dingen die ik mooi meegenomen vind/zou vinden...

D4Skunk: ik dacht dat pensioensparen tot 1830 euro ging ofzo in plaats van 550 euro, maar heel zeker weten doe ik dat niet dus dat zou ik even moeten opzoeken...

offtopic:
Ercewee! Long time no see! Leef jij ook nog! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26032

Opi schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:35:
Hoe doe je dit als net-afgestudeerde?
Door ze te tonen wat je al hebt verwezenlijkt buiten je opleiding? Het is natuurlijk niet voor iedere richting evident, maar als je bvb voor een job in software ontwikkeling solliciteert kun je ze een aantal tools/applicaties/... tonen die je in je vrije tijd hebt gemaakt of die je voor anderen hebt ontwikkeld. En ik kan me inbeelden dat als je solliciteert voor een job in de richting electronica het wel goed staat als je een aantal leuke hobby projectjes kunt tonen. Dingetjes die je zelf ontworpen en zelf gesoldeerd hebt bvb. Ik denk bvb maar aan een fan controller met microprocessor en een LCD schermpje.
Ik ben zelf ruim 4 jaar geleden afgestudeerd en kon toch een paar dingetjes voorleggen bij m'n sollicitatie die ze je op de universiteit niet leren. Ik werk sindsdien als ingenieur in een software bedrijfje en ben ondertussen betrokken geweest in vele sollicitaties (kandidaten op de rooster leggen zeg maar). De overgrote meerderheid van de pas afgestudeerden stuurt je een standaard CV en heeft de kennis en ervaring die ze hebben opgedaan op de universitiet. Een enkeling heeft bij wijze van spreken al een extra leven als junior ingenieur achter de rug omdat hij/zij in z'n vrije tijd al vanalles heeft geleerd, geprobeerd en gedaan. En geloof me, dat maakt echt wel een verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15006

curry684 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:47:
[...]

Als je als kersverse acadeem (MSc of MBA of MA of iets anders) bij een groot chemisch concern in het zuiden des lands begint, krijg je als startsalaris (op jaarbasis) rond de 36.000 euro...omgerekend naar een bruto maandsalaris is dit ongeveer 2500 - 2600 euro....en je kunt in 4 - 5 jr uitgroeien tot ongeveer 60.000 euro (4500 euro bruto per maand ongeveer).
Pagina: 1