Toon posts:

Mobieltje voor Oma

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oma van bijna 84 krijgt binnenkort zo'n elektrisch karretje. Vanwege de kans dat het ding een keer stil komt te staan, omvalt, of welke reden dan ook, wil ze graag een mobieltje hebben. Nu is mijn oma niet echt de slimste (niet op het gebied van technologie iig, ze snapt net aan hoe haar DVD-speler werkt) en dus zoekt ze naar een simpel mobieltje.

Nu ben ik ook niet echt op de hoogte van mobieltjes, maar ik weet dat de meeste mobieltjes van tegenwoordig een camera, MP3 functies, Realringtones enz. Dit heeft ze allemaal niet nodig, dus een mobieltje van een aantal jaar geleden voldoet. Dan kijk je dus naar die oude Nokia's. Echter, zijn deze nog wel algemeen leverbaar?

Ook kun je kijken naar zo'n speciaal senioren mobieltje. Alleen naar mijn idee liggen die prijzen echt absurd hoog, want je krijgt er iets uitermate simpels voor terug. (check hier) Het goedkoopste mobieltje op die site is 95 euro, wat ik tamelijk prijzig vindt.

Mijn vraag is, of jullie mijn oma een heel simpel mobieltje aan kunnen raden. Eentje die eigenlijk met een sneltoets kan bellen. Zoals al eerder gezegd, mijn oma is geen technisch wonder.

Btw, de provider enzo maakt niet uit. Het staat al vast dat er gewoon een prepaid kaartje ingaat van Provider "X", omdat er hooguit 1 keer in de maand mee gebeld wordt.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Zo'n Scarlet mobieltje?

Of 'n nokia 3100 ofzo, of 1100 die zijn supersimpel in gebruik
en hebben 'n ovezichtelijk menu'tje
voor zover je omdat dat kan waarnemen!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Ik ben zelf nogal Nokia minded ;), dus ik zou in jouw geval voor het simpelste gaan wat Nokia te bieden heeft; de 1100, ideaal voor je oma denk ik. Er zit niks teveel op, maar wel; alarm, accu die lang meegaat, anti-slip zijkanten en een zaklampje. Verder geen mp3 spelers en camera enz enz waar je oma toch niets mee doet.

Edit: en niet te vergeten; kiezen met één toets voor 9 namen.

Suc6 met je keuze!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 19:42 ]

• SierdW
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09-2025
En als ik even snel kijk vind ik de goedkoopste bij Aboplus.nl, €52. Heb verder geen ervaringen met deze shop, maar het toestel is niet duur dacht ik zo.

Je kan deze ook nemen. Dan houdt jij het Orange Smart 'abonnement' en kan je lekker goedkoop bellen in het buitenland.

[ Voor 31% gewijzigd door SierdW op 07-11-2005 19:46 . Reden: Nog een mogelijkheid toegevoegd ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ben heel erg anti-nokia... Maar in dit geval zou ik toch voor een 1100 gaan... Geweldig apparaatje!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
je loopt bel.... binnen en je vraagt om de vodafone simply telefoons. Groot beeldscherm grote knoppen en groot letter typen. In andere woorden ze zijn voor die mensen gemaakt :)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Vodafone heeft speciaal voor oma's ( :+ ) twee telefoons ontwikkeld. Vodafone Simply.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Mijn ervaring met oma's en mobieltjes is dat ze dat ding of continue kwijt zijn, of vergeten op te laden.
Nou weet ik niet hoe jou oma er geestelijk aan toe is, en dus het opladen niet vergeet.
maar een mobiel die een dag of 10 mee gaat is wel handig.
Kan je dat ding als je wekelijks op bezoek komt mooi opladen.

Ohja, en een oplader die eenvoudig aan te sluiten is is ook een pre.
Dat gekloot met die sonyericsson stekkers (hebben ze dat rare systeem nog?) wil je je oma echt niet aan doen.

[ Voor 34% gewijzigd door job op 07-11-2005 19:53 ]

• Gianni Rombios
  • Niet online
Of ze laden hem continue op en vergeten hem ooit eens mee te nemen.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 14:52

TheBorg

Resistance is futile.

Dat karretje moet ze ook opladen. Kan ze meteen de telefoon in de lader hangen.

Vroeger had je van Ericsson een vrij klein telefoontje met een 1 regelig display. Ben het model even kwijt maar dat zouden indeale dingen zijn voor 'senioren'.

• Gianni Rombios
  • Niet online
Die Simply is ook niet bijzonder simpel. Bekijk de demo eens: profielknop, volumeknop, toetsvergrendeling knop: die willen we alle 3 niet "hij piept niet meer / hij is zo zacht / de toetsen doen niks meer.."

Verwijderd

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op maandag 07 november 2005 @ 20:04:
Die Simply is ook niet bijzonder simpel. Bekijk de demo eens: profielknop, volumeknop, toetsvergrendeling knop: die willen we alle 3 niet "hij piept niet meer / hij is zo zacht / de toetsen doen niks meer.."
Inderdaad, ik liep dat Flash-filmpje ook eens te bekijken, maar zo "simply" is hij niet nee. Mijn keuze nijgt er echter wel naar te gaan, maar miss komt dat omdat hij er zo leuk uitziet :+

Mogelijkheden tot nu toe zijn
  • Nokia 1100 voor 52 euro
  • Vodafone Simply voor 60 euro
Het opladen is waarschijnlijk het probleem niet, dit valt haar wel aan te leren. Ze moet ook haar pillen slikken, dus dat mobieltje moet ook wel lukken :+

Bedankt voor de vele reacties btw :).

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:56
Pak de vodafone Simply

Mijn oma heeft hem nu ook (82 jaar oud) en ze snapt doorgaans niks van techniek (de nokia 2600 kwam ze geen wijs uit) maar de simply gaat toch goed. De enige grote nadelen aan die telefoon zijn dat hij te traag is (te weinig kracht om het scherm bij te benen), en de geluidsknop aan de zijkant van het toestel.

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een 2de hands 3310 voor iets van 10 of 20 euro, lekker simpel en doet gewoon wat een telefoon moet doen namelijk bellen en sms'en.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 12:27
- Nokia 1100.. heb ik al diverse oudjes mee zien lopen.
- Draaitoestel met antenne? 8)

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Koop een toestel dat *iedereen* wel kent. Als je oma omvalt zal ze zelf mogelijk niet meer kunnen bellen. Het is dan zaak dat a) de telefoon niet wordt gestolen, en b) een bijstaander hem kan bedienen.

Macbook Pro

Verwijderd

Topicstarter
RetepV schreef op maandag 07 november 2005 @ 20:26:
Koop een toestel dat *iedereen* wel kent. Als je oma omvalt zal ze zelf mogelijk niet meer kunnen bellen. Het is dan zaak dat a) de telefoon niet wordt gestolen, en b) een bijstaander hem kan bedienen.
Tjah, ik zat er ook al aan te denken. Áls ze dan omvalt, lijkt het me (a) sterk dat niemand dat ziet (Ze woont in een aardig groot dorp (100.000)) en (b) idd raar dat ze dan liggend gaat bellen.

Maar alsnog, stel dat er problemen zijn met dat ding onderweg, wil ze graag kunnen bellen naar de fabrikant (Schijnt een goede service te hebben, ze halen de wagen én de bestuurder op)

Ik zal even een uitdraai van die Vodafone Simply maken, en die laten zien. Kijken wat oma ervan vindt :+.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 21:12 . Reden: Stijlfouten ]

• robert-630
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In mijn regionale krant, zijn de genoemde gsm's wel is getest, door ouderen zelf. De preciese uitslagen weet ik niet (allemaal) meer.

Naast de senioren-gsm's werden ook de Vf Simply (sagem) & die goedkope simpele Nokia getest. Deze scoorden beiden slecht, de vodafone simply had te smalle toetsen namelijk. De reden waarom die nokia slecht scoorde weet ik niet meer precies, maar volgensmij waren ook de toetsen te smal en ik denk de lettergroote op het display te klein.

[edit] Die goedkope nokia is de 1100, zoals ik al vermoede (moest ff het typenr. controleren.)

[edit] Ik heb even de link in sp bekeken, ik kan je nu nog wat meer vertellen;
de testgroep bestondt uit 2 groepen; gewone ouderen en mensen die fysiek minder zijn.
Bij de laatse groep scoorden meen ik de
  • Mobi click compact 1 (200,-) en zijn opvolger goed, & de
  • Carefoon
Bij de andere groep scoorden meen ik de
  • Easy5 &
  • Basicphone goed .(duur, meen 300,-)

[ Voor 40% gewijzigd door robert-630 op 07-11-2005 22:14 ]

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-02 13:16
ja maar het " probleem " met senioren is dat als ze een mobieltje krijgen er eerst wel een paar dagen aan moeten wennen. En met een testje van een uurtje lukt dat niet echt denk ik :+

• robert-630
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
1300A schreef op maandag 07 november 2005 @ 22:16:
ja maar het " probleem " met senioren is dat als ze een mobieltje krijgen er eerst wel een paar dagen aan moeten wennen. En met een testje van een uurtje lukt dat niet echt denk ik :+
Is waar. Maar de eerste 3 telefoons die ik genoemd heb, moet je maar is via die link bekijken; zo simpel! Hooguit 6 knoppen (meestal 1-3) , geen schermpje etc.. telefooncentrale etc... Die stel je eenmalig in voor oma en ze heeft binnen een kwartier het ding door.

• Gianni Rombios
  • Niet online
Als ze handig genoeg is (en altijd de leesbril op) is toch een duidelijk schermpje handig icm met de knop voor (recente) gesprekslijst (meestal gewoon de bel-knop). Als je de paar gewenste nummers even achter elkaar belt staan daar onder de knop alle nummers die ze normaal gesproken nodig heeft. Zoals veel mensen internetten met het pijltje naar beneden op de adresbalk van internet explorer zeg maar.. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Gianni Rombios op 07-11-2005 22:37 ]

• maurice_thalen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11-2025
maar als je een prepaid kaart erin wil drukken kijk dan wel ff naar of je moet bellen enzo dat ze hem neit in 1 keer gaan afsluiten omdat ze denken dat het nummer dood is.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zelf heb ik een Nokia 3410.
als jij (of een ander familielid) dan even de namen er in programmeert kan ze gewoon direct het met up/down pijltje iemand selecteren om te bellen... supersimpel
ik neem aan dat dat ook gewoon in een 3100 of 1100 zit, zoals eerder genoemd.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Ebbie
  • Laatst online: 16-02 13:07
Nou mijn oma heeft een 1100 van Tele2. Snapt er HELEMAAL niks van....

• TricTrac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10-2025

TricTrac

=;-)

Ze hebben tegenwoordig ook zo'n telefoon voor senioren. Geen poespas, menu's beeldscherm oid. Gewoon een setje knoppen om mee te bellen
Afbeeldingslocatie: http://www.gsmextra.nl/images/itteasy5.jpg

Misschien dat dat wat is?

Specs:
Hoe moeten we hem noemen:
De senioren-telefoon, ouderen-telefoon, kindertelefoon, simpel-telefoon, seniorfoon, kindvriendelijk-telefoon, of gewoon EASY5.

De telefoon die bijzonder geschikt is voor kinderen en tevens voor de ouderen onder ons.

FORMAAT: 87 x 53 x 22 MM
GEWICHT: 60 GRAM
SPREEKTIJD: MAX. 2,5 UUR
STANDBYTIJD: MAX. 80 UUR

SPECIFICATIES:
5 grote toetsen waaronder men 5 telefoonnummers kan programmeren.
Eén van deze nummers kan een doorverbindservice van een netwerk of alarmcentrale zijn.
Klein formaat, erg licht
10 extra luide beltonen
Verlichte toetsen
Regelbaar volume van de speaker
Handsfree functie

[ Voor 61% gewijzigd door TricTrac op 07-11-2005 23:07 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hangt heel erg van de oma af denk ik, mijn 1e oma snapt het nog vrij goed en kan met de 3310 prima uit de voeten (sms enzo niet, maar wel gewoon bellen en gebeld worden)

Andere oma snapte de 3310 maar half, totdat ik complete handleiding erbij heb geschreven. Nu gaat het ook steeds beter, geduld is een schone zaak.

@ telefoons hierboven: Het zijn toch geen kleine kinderen... kom op zeg, gewoon 1 t/m 9 en bel en ophangen moeten er toch wel op mogen zitten... als je alle overige functies niet uitlegd en verteld dat als je paar keer op het rode hoorrntje drukt om weer in het beginscherm tekomen dan komen ze er echt wel uit. Gewoon paar keer goed vertellen en samen proberen.

[ Voor 37% gewijzigd door Sander op 07-11-2005 23:07 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Als ik zeg dat mijn achtertante elke keer haar gsm afsluit omdat ze denkt dat het haar geld kost dat ding aan te laten....

ohja, ze kan er wel mee bellen (dus, toestel aan, pin code, w8en, bellen, toestel uit). Je kan ze dus nooit berijken, en porbeer haar geen sms te sturen want dan reakt ze volledig. Ze belt je dan (met vast toestel) dat er rare dingens op het scherm komen. "1 nieuw bericht" leest ze zelfs niet.

btw: 3310

• Gianni Rombios
  • Niet online
Jaja niet je toestel "open laten staan" he, voor je het weet is al je geld van je rekening :P

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:26:[...]
ze snapt net aan hoe haar DVD-speler
[...]
Dan heb je nog een kwieke oma.
Ik heb bij de mijne letterlijk plakkertjes met nummers op de toetsen moeten plakken in de volgorde waarin ze ze moet indrukken om een cd af te spelen (ze had gelukkig maar 1 cd).

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
NBK schreef op maandag 07 november 2005 @ 23:55:
[...]

Dan heb je nog een kwieke oma.
Ik heb bij de mijne letterlijk plakkertjes met nummers op de toetsen moeten plakken in de volgorde waarin ze ze moet indrukken om een cd af te spelen (ze had gelukkig maar 1 cd).
Sommige oma's willen het ook niet snappen btw, aangezien ze soms 4 of 5 keer terug komen om te vragen of ik al hun nummers in hun telefoonboek wil zetten

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
http://www.mybell.nl

Afbeeldingslocatie: http://www.leefwijzer.nl/data/upload/mybell.bmp

Lijkt me ideaal voor senioren. 3 knoppen, je kunt (haast) niks fout doen. Samen met een KPN-abbo.
ikbensander schreef op maandag 07 november 2005 @ 23:05:

Andere oma snapte de 3310 maar half, totdat ik complete handleiding erbij heb geschreven. Nu gaat het ook steeds beter, geduld is een schone zaak.

@ telefoons hierboven: Het zijn toch geen kleine kinderen... kom op zeg, gewoon 1 t/m 9 en bel en ophangen moeten er toch wel op mogen zitten... als je alle overige functies niet uitlegd en verteld dat als je paar keer op het rode hoorrntje drukt om weer in het beginscherm tekomen dan komen ze er echt wel uit. Gewoon paar keer goed vertellen en samen proberen.
Je spreekt je hier wel behoorlijk tegen hé? 'Gewoon paar keer goed vertellen en samen proberen' en 'oma snapte de 3310 maar half, totdat ik complete handleiding erbij heb geschreven'. Je kunt niet alle senioren over één kam scheren natuurlijk. Voor heel veel mensen is een ogenschijnlijke 3310 veels te lastig, teveel knoppen, teveel mogelijkheden.

[ Voor 10% gewijzigd door LoneGunman op 08-11-2005 10:41 ]

Verwijderd

josvg schreef op maandag 07 november 2005 @ 20:16:
Pak de vodafone Simply

Mijn oma heeft hem nu ook (82 jaar oud) en ze snapt doorgaans niks van techniek (de nokia 2600 kwam ze geen wijs uit) maar de simply gaat toch goed. De enige grote nadelen aan die telefoon zijn dat hij te traag is (te weinig kracht om het scherm bij te benen), en de geluidsknop aan de zijkant van het toestel.
Wat is er met die geluidsknop? Zit ie niet handig aan de linkerkant? Is ie gammel :+?

Verwijderd

http://www.designws.com/pagina/1simplephone.htm

Mijn oma kan gewoon omgaan met een dect telefoon. Maar niet met een gsm met menu's enzo. deze simplehone werkt precies als een dect telefoon maar dan via gsm.

Hierbij heb je gewoon je adresboekje in je tas zitten, overtikken en bellen maar.

Geen menu, geen sms, geen polyfone beltonen, geen pincode.
Pagina: 1