[XP] Bootproblem, herhaalbaar

Pagina: 1
Acties:

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-03 13:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Hallo,

Een vriend van me heeft een pc waar Xp op draait, tot een tijdje terug betrekkelijk stabiel. Op een gegeven moment wilde XP niet meer opstarten. De computer ging aan, en het windhoos-XP Windows scherm met t blauwe balkje kwam in beeld, waarna dat gezellige blauwe balkje met gemak 4 uur kon blijven lopen, maar dat er niks gebeurde. Ik Windows opnieuw geinstalleerd (legale versie(!)) en voor de zekerheid een ghost gemaakt. Na een week of 3 deed hetzelfde probleem zich voor. Ik de Image eroverheen gelegd en alles was weer op en top... voor een week of 3... nu doet hetzelfde probleem zich weer voor en ik weet echt niet meer waar ik het zoeken moet.. iemand ideën?

Alvast bedankt,

Pixeltje

[ Voor 2% gewijzigd door elevator op 07-11-2005 18:56 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk wordt er dan toch rotzooi op dat systeem geinstalleerd wat je OS omzeep helpt. Kun je nog wel via de recovery console je windows herstellen? Dan zou je eens kunnen kijken wat er opstaat dat mogelijk het probleem kan veroorzaken.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

het is Windows hoor en niet windhoos hoor ;)

Check deze faq eens: Windows Operating Systems - FAQ en post ook nog eens je specs. Misschien is het ook hardware matig gerelateerd. Kan je tevens ook opstarten in veilig modus?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
opstarten in veilige modus is sporadisch mogelijk, en recovery console is dan niet uitvoerbaar? ik dacht dat ik redelijk wat ervaring had met XP en andere windows systemen maar dit is toch echt moeilijk... voor zover ik weet (dat is dus wa tik hoor van die gast,) wordt er behalve MSN en wat office apps niet veel mee gedaan... internet en dat was t wel... heb er Ad-Aware SE pers. opzitten, Norton 2005, EN ZoneAlarm PRO... echt open is het dus allemaal niet...

Edit:

Sorry, was de specs vergeten...

T gaat om een (het is niet mijn pc, en hij staat ook niet hier, dus de exacte specs volgen morgen)
P4 3.0 HT
Asus P4P800 mobo
Dane Elec 512 mb reepje PC 3200
Maxtor schijf, diamond plus 9, 160 GB
Asus videokaart, waarvan de specificatie morgen dus volgt
Qtec 400 watt voeding

Hdd hangt gewoon aan IDE, dus geen SATA of Raid perikelen...

[ Voor 31% gewijzigd door Pixeltje op 07-11-2005 18:46 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ohja, en dan nog iets, kan ik de titel van het topic aanpassen zodat ik die lullige spelfout eruit kan halen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik maak van je boorprobleem even een bootprobleem :)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Mijn dank.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb nog eens nagedacht, en het lijkt me niet logisch dat er een hardwareprobleem plaatsvindt.. 'ineens'. een hardwareprobleem is een probleem, en niet iets wat stiekem na 3 weken ineens opduikt... daar komt bij, lijkt me, dat ik een BSOD (of een vergelijkbare boodschap) zou moeten krijgen als er een probleem ontstaat terwijl windows draait. Aangezien dit zonder enige waarschuwing gebeurd zou het haast wel software moeten zijn. dat brengt me bij mn andere breinbreken van vannacht, hoe kom ik erachter of er malware of virussen op die pc terecht zijn gekomen.

Ten slotte is norton 2005 en ad-aware én een vurmuur niet de minste beveiliging, en lijkt het me ook onwaarschijnlijk dat die mal/spyware of dat virus zich elke 3 weken nestelt in die pc?
t gaat natuurlijk om ongeveer 3 weken, niet exact, maar dan nog heb ik geen zin om dat ding hier 3 weken (zonder Inet aansluiting) elke dag op te starten en af te sluiten alleen maar om te kunnen oordelen of het probleem wel of niet van t net komt...

heeft iemand ideën? ik wordt betrekkelijk wanhopig van deze pc...

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-03 16:43
Probeer na een reinstall eens 3dmark04 draaien... deze belast je systeem 100% als het een hdd probleem is dan zal hij hierop klappen.

Ook al heb je een firewall dan nog kan er spy, en virussen op de machine komen er zit een gebruiker achter. en die gebruiker zit op het grote boze internet aangesloten.

1 en 1 is 2.... controlleer eens wat de persoon achter de pc heeft gedaan. (p2p, en of andere meuk heeft gedownload)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• elevator
  • Niet online

elevator

Pixeltje schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:20:
Ik heb nog eens nagedacht, en het lijkt me niet logisch dat er een hardwareprobleem plaatsvindt.. 'ineens'. een hardwareprobleem is een probleem, en niet iets wat stiekem na 3 weken ineens opduikt... daar komt bij, lijkt me, dat ik een BSOD (of een vergelijkbare boodschap) zou moeten krijgen als er een probleem ontstaat terwijl windows draait.
Niet per se - een foutieve harddisk op een bepaald stuk van het systeem (wat pas gebruikt wordt als je harddisk wat voller is => na wat langer gebruik) kan bv. gekke situaties geven. Zelfde met geheugen - een lege Windows gebruikt minder geheugen dan een Windows met heel veel opstart progammas :)

In ieder geval - met instabiele systemen kan het nooit kwaad om je harddisk en je geheugen (memtest86) te testen :)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
ok:) dan ga ik dat eerst even doen... alvast bedankt in ieder geval:)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
hmm, PCmark04 gedownload, geinstalleerd daar (na het terugzetten van de image) en geen vuiltje aan de lucht :| Ik begrijp helemaal niks meer van dat systeem. Is het zinvol om met een programma (spinrite kan dat geloof ik?) de Hdd te laten controleren?

• elevator
  • Niet online

elevator

De harddisk controleren kan je met een tooltje dat specifiek is voor jouw harddisk (zie de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ voor een lijst van fabrikanten / utilities) :)

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:26
als je de ghost terug zet, laat je hem als een user werken?
geeft de eventvwr.msc aanknopingspunten?
is de pc bij problemen benaderbaar met knoppix/BartPE?
soms is dan chkdsk of scannow mogelijk.
probeer zo de soft- van de hard-ware te scheiden.

gewaarwordingshorizon

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
beascob schreef op maandag 14 november 2005 @ 20:15:
als je de ghost terug zet, laat je hem als een user werken?
is de pc bij problemen benaderbaar met knoppix/BartPE?
soms is dan chkdsk of scannow mogelijk.
probeer zo de soft- van de hard-ware te scheiden.
Wat bedoel je met als user laten werken? Bedoel je dat die gozer alleen gebruikersrechten heeft?
Knoppix heb ik wel, maar heb ik nog niet geprobeerd. Heb wel een ander probleem gevonden...

De harde schijf zit op de onboard raid, striping. En ineens (lees: na een reboot) kreeg ik de melding dat er geen schijf 'attached' was, en dat 'the bios is no installed'. Toen heb ik raid uitgezet, de Hdd aan een normale (primary) IDE controller gehangen en die zag ineens wel weer dat ik een schijf had. Zou het hele probleem van deze computer bij die raidcontroller kunnen liggen?

overigens is het terugzetten van de image goed gegaan, en heb ik meteen Norton SW 2005 geinstalleerd om optimaal te kunnen voorkomen dat er virussen naar binnen sluipen...

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Eventvwr? Wat is dat, en zoja, waar vindt ik dat?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Pixeltje schreef op woensdag 16 november 2005 @ 12:05:
[...]

Eventvwr? Wat is dat, en zoja, waar vindt ik dat?
Eventvwr is je logboek :)
dat kan je vinden door naar start -> uitvoeren -> eventvwr in te voeren, of via configuratiescherm -> systeembeheer -> logboeken :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Oke, daar kan ik nu alleen niks meer mee.

Robin (die gast van wie deze pc is) kreeg een bluescreen, nadat hij de PC ontwaakte uit een Standby (ongeveer anderhalf uur), met daarin alleen de onderstaande tekst.

stop: c 0000076
Unknown hard error

bezig met starten van fysieke geheugendump

Sindsdien doet hetzelfde probleem als in de eerste post zich voor. het Windows XP scherm komt tevoorschijn en blijft zn blauwe balkje over t beeldscherm duwen, maar doet verder helemaal niks meer. Ook Safe mode is nu niet bereikbaar.

Voor alle duidelijkheid hier de exacte systeemspecs:

WD 160 Gb, 7200RPM ATA 100 (zie uitleg)
Nec floppy drive
Asus P4P800-E deluxe (s478)
Asus Radeon A9600XT 128 mb DVI,TVo, AGP
Intel Pentium 4 3.00 Ghz, 800Mhz FSB (uiteraard socket 478)
Dane-Elec Dimm 512Mb DDR SDram Pc3200
Creative soundblaster live! LS, Bulk
LiteOn DVD+/-Rw dual layer 16x4x2 . 4x16xDVD
LiteOn DVD-Rom 16x48 IDE
Microsoft Optical Mouse Blue USB
Logitec Media Keyboard PS2
Qtec voeding, 400W dual fan
Iiyama E380S 15" TFT

Uitleg:
Eerst zat er een Maxtor DiamondMax 10 schijf in de pc, maar die begon te flippen, wilde niet meer werken, en toen heeft informatique gezegd dat die schijf niet werkt met dit mobo (maar dat heeft hij wel 3 maanden gedaan |:( ) dus toen is er volgens garantie en na een hoop gesoebat een Maxtor DiamondMax Plus 9 ingekomen. Deze werkte helemaal niet met de configuratie, dus toen heeft informatique een WD schijf meegegeven (nieuw uiteraard). Helaas staat op de omruilfactuur geen verdere specificatie dan 160 GB en 7200RPM, ATA 100.

Anyone, please?

[ Voor 23% gewijzigd door Pixeltje op 19-11-2005 18:16 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
is er iemand die weet wat ik hier tegen kan doen? of misschien een beetje?

• elevator
  • Niet online

elevator

Had je nou al je geheugen getest met memtest86 ? :)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ja, maar hij geeft helemaal geen fouten. Ik heb ook een of ander memtest programma voor onder windows, maarja, daar kan ik nu niks mee. Ik heb die pc maar even zo gelaten, ik ben bang dat ik anders permanente schade aanricht... Ik weet niet in hoeverre dat kan, maar dit verhaal is zo vreemd dat ik t niet weet.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Informatique - winkel waar alles gekocht is, en waar tot de 28e van deze maand de garantie loopt- zegt dat het waarschijnlijk een hardwareprobleem is. Robin (eigenaar pc) neemt de pc een dezer dagen mee naar bergschenhoek en dan gaat blijken wat het probleem is.

In ieder geval bedankt voor de reacties en tips :)

Pagina: 1