Ik heb een ldap server waarop users inloggen op deze bak draait ook een nfs export namelijk de homeschijf voor gebruikers, nu moet ik ook voor elkaar zien te krijgen dat bijvoorbeeld de mensen die in OU admin zitten een share krijgen voor hun OU waarin zij bestanden kunnen delen, hoe is dit het beste te realiseren op server en client?
Ik zat zelf aan een nfs share te denken met rechten voor de groep maar ik kreeg dat niet voor elkaar, ben gewend aan windows en ik weet niet hoe ik een loginscript voor linux moet maken zodat deze share bij het inloggen automatisch gemount/benadert kan worden.
Kan dat niet in je fstabcuber schreef op maandag 07 november 2005 @ 22:34:
*knip* een loginscript voor linux moet maken zodat deze share bij het inloggen automatisch gemount/benadert kan worden.
[ Voor 84% gewijzigd door Jesse op 07-11-2005 22:42 ]
hij bedoelt denk ik dat de *nix bak de 'fileserver' is.
mounten in fstab gaat dan niet op, tenzij hij de shares van de client locaal op die bak wil mounten.
@ TS; Ik denk dat je eerst met wat meer info moet komen. Ik heb geen idee wat nu de bedoeling is.
Welk OSses hebben we het hier over? *nix naar *nix zou het over nfs kunnen idd, hier is overigens genoeg documentatie over. windows naar *nix kan met samba.
Ik ben het wel met BoudewijnLinux eens dat je zelf niet erg veel research hebt gedaan.
mounten in fstab gaat dan niet op, tenzij hij de shares van de client locaal op die bak wil mounten.
@ TS; Ik denk dat je eerst met wat meer info moet komen. Ik heb geen idee wat nu de bedoeling is.
Welk OSses hebben we het hier over? *nix naar *nix zou het over nfs kunnen idd, hier is overigens genoeg documentatie over. windows naar *nix kan met samba.
Ik ben het wel met BoudewijnLinux eens dat je zelf niet erg veel research hebt gedaan.
Sorry had meer info moeten geven inderdaad het gaat om 2 linux (fc4) systemen op de een heb ik een nfs, ldap,dns,squid,apache en iptables draaien dit is de server, op de client heb ik in fstab aangegeven wat gemount moet worden voor de homeschijf dit werkt, ik heb dus al een home schijf voor de ingelogde gebruiker, nu moet ik nog voor elkaar krijgen dat als user x inlogt hij in een share kan komen die hoort bij groep x en als gebruiker y inlogt hij bij de share van groep y kan komen, en ik wil dus dat als user y inlogt hij automatisch zonder extra handelingen te verrichten bij de share van groep y kan komen dus hij moet niet hoeven mounte of iets dergelijks een koppeling op het bureaublad zou net kunnen maar eigenlijk is dat al te ingewikkeld.
Verwijderd
Zoiets?
In smb.conf heb ik dit o.a. staan:
Dit is het logonscript:
Werkt bij mij prima
In smb.conf heb ik dit o.a. staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [netlogon] comment = Network Logon Service path = /home/netlogon guest ok = yes share modes = no root preexec = /home/netlogon/logonscript.pl %U %M %m %a root postexec = /home/netlogon/logoutscript.pl %U %M %m read only = yes write list = @admins locking = no browseable = no |
Dit is het logonscript:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
| #!/usr/bin/perl
#Bewaar dit als logonscript.pl in je /home/netlogon directory
$server="fileserver";
##Open /etc/groups walk through until we find a line that matches our group name
##then check that line if it contains the username for whom the script is being ran
sub ingroup($)
{
my $group=shift;
my $result=0;
my $user=lc($ARGV[0]);
open (FD,"</etc/group");
while (<FD>)
{
my $data=$_;
if ($data =~ /$group/)
{
if ($data =~ /$user/)
{
$result=1;
last;
}
}
}
close FD;
return $result;
}
$MACHINENAAM = $ARGV[2];
#################################################################
## Start to create the logon script ##
#################################################################
open (LOGON,">/home/netlogon/scripts/$ARGV[0].bat");
##Map default drives that are used by everyone
##The double slashes are needed since perl interprets a single \ is a
##control character. So this leaves us with a syntax that is common with the
##smbclient asswell
print LOGON "\@ECHO OFF\r\n";
print LOGON "NET TIME \\\\$server /SET /YES\r\n";
print LOGON "NET USE P: \\\\$server\\algemeen\r\n";
print LOGON "NET USE H: \\\\$server\\$ARGV[0]\r\n";
##Map drives based upon group memberships
if (&ingroup("directie")) {print LOGON "NET USE Q: \\\\$server\\directie\r\n"};
if (&ingroup("admins")) {print LOGON "NET USE X: \\\\$server\\administratie\r\n"};
print LOGON "ECHO ################################################# \r\n";
print LOGON "ECHO Gebruikersnaam is $ARGV[0] \r\n";
print LOGON "ECHO IP adres is $ARGV[1] \r\n";
print LOGON "ECHO Computernaam is $ARGV[2] \r\n";
print LOGON "ECHO Operating System is $ARGV[3] \r\n";
print LOGON "ECHO #################################################\r\n";
# Log clients
($sec,$min,$hour,$mday,$mon,$year,$wday,$yday,$isdst) = localtime(time);
open LOG, ">>/var/log/samba/netlogon.log";
print LOG "$mon-$mday-$year $hour:$min:$sec";
print LOG " - User $ARGV[0] logged in from $ARGV[2] [IP=$ARGV[1]]\n";
close LOG;