4x 512 of 2x 1024 MB DDR

Pagina: 1
Acties:

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 08:57
Hallo :)

Ik vroeg me af of het uit maakt kwa snelheid als je meerdere geheugen modules gebruikt. Ik snap het verhaal dat meerdere geheugen modules niets uit maken, behalve als je gebruik maakt van dual channel.

Ikzelf gebruik dual channel en vroeg me af of het dan ook niet uit maakt of ik er 2 modules in stop van 1024 of 4 van 512. Heeft een geheugen bank geen maximale doorvoer snelheid die je met 4 reepjes beter benut?

Volgens de faq maakt het niet uit als je geen dual channel draaid, maar geld hetzelfde als je dat wel draaid?

[ Voor 26% gewijzigd door Sonic op 07-11-2005 16:20 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Wat is de rest van de setup? Wat zijn de specs van de reepjes? Uitgaande van gelijke specs (CAS, RAS enz.) is 2x 1024 meestal sneller.

• Sonic
De geheugen modules hebben dezelfde specs. Het gaat me er alleen om of ik beter voor de 4x 512 of de 2x 1024 kan gaan. Volgens jou is dus 2x 1024 sneller. Kun je me misschien ook uitleggen waarom dat zo is?

Bedankt voor je snelle antwoord!

[ Voor 3% gewijzigd door Sonic op 07-11-2005 16:22 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De meeste moederborden kunnen bij het gebruik van vier modules de kloksnelheid ervan niet hoger instellen dan 166MHz (DDR333). Anderen kunnen dit wel, maar kampen weer met het probleem dat ze hierbij een Command Rate van 2T gebruiken en dit niet op 1T kan draaien.

Bovendien kun je over het algemeen stellen dat het gebruik van minder banken, zeker bij overklokken, gunstiger is. In dit geval zou je dan kiezen voor 2x1GB, waarbij je wel weer rekening moet houden met het feit dat modules met grotere capaciteit vaak ook hogere latencies hanteren, hetgeen de algehele prestatiewinst weer terug kan dringen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Sonic- schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:22:
De geheugen modules hebben dezelfde specs. Het gaat me er alleen om of ik beter voor de 4x 512 of de 2x 1024 kan gaan. Volgens jou is dus 1024 sneller. Kun je me misschien ook uitleggen waarom dat zo is?

Bedankt voor je snelle antwoord!
Welke cpu heb je?
Dat kan een bepalende factor zijn.
Het meest praktische is om voor 2x1024 te gaan, dan kan je later makkelijker uitbreiden.

• Sonic
Ik gebruik een AMD64 3200+ die op een Asus A8N-E zit.

Ik was vanplan om voor deze modulles te gaan:
2x OCZ EL Platinum 1024MB DDR400 2-3-2-5

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

Wat voor AMD Athlon 64 3200+ ?

PMG FAQ :: Ramcompatibiliteit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 07-11-2005 16:30 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Sonic
AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB) om precies te zijn :P

En bedankt voor de link ;) daar had ik ook in gevonden dat het niets uit zou moeten maken als je meerdere geheugen reepjes gebruikt. Ik kon er dus alleen niet uit opmaken of dat ook geld voor dual channel. Niet dat ik straks een paar honderd euro neer leg en het vervolgens toch beter anders had gekund :)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Staat je gekozen ram ook in de compatibiliteitslijst van je moederbord?

• Sonic
Nou ik heb op de website gekeken van OCZ, maar die lijst die ik daar vind lijkt me niet up-to-date. Er staan namelijk maar een paar moederboarden tussen. Op de asus website kan ik geen lijst vinden bij mijn moederboard met geheugen wat goed zou moeten werken?

Maar ik heb wel reviews van dit geheugen gelezen en in een review maakte men ook gebruik van dit moederboard. (alleen dan de SLI versie)

Ben de handleiding aan het downloaden. Waarschijnlijk dat het daarin staat.

Edit: Ik kon het idd terug vinden in de handleiding :) Alleen OCZ staat er niet tussen.
De lijst betaat maar uit een aantal merken, namelijk: Kingston, Samsung, Micron, Infineon, corsair en Hynix

[ Voor 28% gewijzigd door Sonic op 07-11-2005 16:51 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
moederborden ? is een amd athlon 64 dan afhankelijk van het moederbord bij zijn geheugen ? ik ben van mening dat de on-die geheugencontroller dat regelde, je moet denk ik gaan kijken of je processor dat geheugen aankan, niet je mobo

Out of the box? What box? There is no box.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Thandor heeft jou al een relevant linkje gegeven wat betreft de geheugencompatibiliteit van de A64. Daaruit kun je concluderen dat je bij een Venice met 2 reepjes het boeltje op 1T kan klokken, terwijl je bij 4 reepjes het boeltje op 2T hoort te laten klokken. Dat is wel middels een beetje BIOS op 1T te forceren, maar stabiliteit is niet gegarandeerd.

Daarnaast heb je met meer reepjes ook het voordeel van meer kansen op een goede page hit. Dat is hier uitgelegd: PMG FAQ » RAM FAQ » Invloed van het aantal geheugenmodules.

In de praktijk is de performancevoordeel van meer reepjes goed te verwaarlozen ten opzichte van de performancevoordeel van lagere latencies. Als je een overklokker bent, dan zou ik gaan voor zo min mogelijk reepjes, zodat je minder kans hebt dat je niet lekker ver kunt overklokken, omdat 1 van de reepjes tegen zit te werken.

• Sonic
Het is me helemaal duidelijk! Bedankt allen voor de info!
Pagina: 1