Toon posts:

AGP Aperture size

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
AGP Aperture size...... dit kan ik in de BIOS van mijn mobo instellen. Het lijkt me vrij logisch dat het wat met de VGA kaart in het AGP slot te maken heeft maareuh wat :?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Volgens mij is het de hoeveelheid geheugen welke de AGP kaart mag gebruiken van je systeem geheugen (dus als die 32mb op je videokaart vol zitten en hij heeft meer nodig)

vb. als ik mijn AGP TS op 64 heb staan doet hij die 64mb test in 3dmark niet, staatde TS hoger (128 of 256, ja je kan hem hoger zetten dan de hoeveelheid geheugen in je bak) doet de 64mb test het wel.

Normaal wordt geadviseerd de waarde op de helft van je geheugen te zetten, dus heb je 128 mb in je bak zet je hem op 64. Maar het is gewoon een kwestie van uitproberen wat het lekkerste draait, zolang je hem maar niet lager dan 32mb zet.

Klopt dit verhaal een beetje :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 256MB in me bakkie en de AGP AS op 128 staan... dat zou dus goed moeten zijn :?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 18:47
De vuistregel is: "Helft van je totale hoeveelheid intern geheugen."

Echte regel is: "Probeer het uit, wat het beste werkt, is de beste instelling"."

Dit bericht plaats ik omdat er ook mobo's zijn waarbij het managen van het aperture-mem efficienter wordt bij 256MB. Ook zijn er mobo's die niet lekker werken met meer als 64MB mem als aperture-size.

Probeer dus gewoon alle instellingen uit met 3DMark als vergelijking.

Veel Suc6

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Ok nu nog ergens 3Dmark weten uit te halen en ik kan gaan testen!

Verwijderd

AGP apparturesize is:

In principe stel je hiermee in hoeveel systeem geheugen je videokaart kan gebruiken voor textures, command buffers, geometry, etc.
Echter in de praktijk limiteerd windows de hoeveelheid write-combined van de AGP tot de helft van je systeem geheugen (ook op nVidia kaarten)
Over het algemeen is het slecht om deze waarde te laag of te hoog te zetten, omdat je anders waarschijnlijk veel te veel disk-swapping krijgt.

Dit moet je echter niet verwarren met AGP texturing omdat dit de andere kant opwerkt. AGP texturing is niet zo geschikt voor spellen. De AGP apparture size is echt bedoeld voor textures die ge-upload moeten worden naar de videokaart. Het is een soort van cache voor textures die door de drivers van verschillende programma's gebruikt worden.
Wanneer je dit te laag zou hebben staan zouden de applicaties "zien" dat je te weinig texture geheugen hebt en daardoor kunnen overschakelen naar een lagere kwaliteit.

Op voodoo kaarten werkt deze optie trouwens niet.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk hier heb ik wat aan :)
Pagina: 1