'Photoshop' Laptop

Pagina: 1
Acties:

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:57
Mijn huidige desktop systeempje (AMD 1800+ 768mb DDR PC2100 GF4 Ti 4200) raakt een beetje aan vervanging toe. In verband met studie en fotograferen op locatie ga ik voor een laptop.

[lang verhaal - naar beneden scrollen voor de samenvatting ;)]

Op mijn huidige systeem is het zwaarste programma wat ik draai Photoshop CS2. In combinatie met vrij grote RAW files vergt dat wel de nodige power, wat ik in mijn huidige systeempje een beetje mis. Verder staat er altijd wel iets van winamp, msn, en een browsertje open.

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken wat een mooi laptopje voor mij zou kunnen zijn. Gezien ik thuis mijn 19" CRT monitor houd (voor beeldbewerking sowieso beter) had ik allereerst voorkeur voor een lekker draagbaar modelletje, a 12 of 13 inch. Breedbeeld vind ik wel erg fijn.
Echter schrok ik een beetje van de prijzen, en de prestaties die je inlevert. Een 15,4" bied meer power voor minder geld. Die eis heb ik dus maar naar boven gesteld.

Met behulp van een aantal topics hier ben ik zelf op een aantal modellen gekomen.
De meest voor de hand liggende zijn de:

Acer Aspire 1692WLMi
Asus A6Va-Q016H

Prijs ongeveer gelijk, de Acer heeft wat betere specs. Maar ik geloof dat de behuizing en garantie van Asus wat beter is. De Asus zou ik overigens wel meteen 512mb bij stoppen.
Van de Acer zijn er geloof ik 2 versies, 1 met 4200 RPM schijf en 1 met 5400 RPM schijf. Dit schijnt veel in performance te schelen? Ook bij mijn toepassingen? (Bestanden in photoshop kunnen vrij groot worden, tot paar honderd mb aan toe, maar in princiepe zouden die in het interne geheugen kunnen blijven zitten, bij het opslaan gaat de grootte weer omlaag)
De asus komt standaard niet met 5400 RPM schijf geloof ik, en een upgrade van 4200 > 5400 rpm schijf is vrij prijzig.. :(

Nu heb ik dus twee mooi laptopjes op het oog. Goed.. maak een keuze en koop d'r 1 zou je zeggen :P Maar in mijn achterhoofd piept ook het AMD stemmetje nog wel een beetje. Ben ik met een 64bit processor niet beter af? Ik heb geen idee hoe programma's als photoshop daar baat bij gaan hebben... Maargoed, de Turion laptops zijn vrij schaars, en minder zuinig als hun Centrino broertjes als ik het moet geloven.
Ook sta ik open voor alternatieven, ofwel vergelijkbare laptops in specs en prijs, anders dan de Acer of de Asus.

Ook de Ati X700 in de Acer en Asus, is natuurlijk hardstikke mooi.. maar in hoeverre krikt dat de prijs van een laptop op? Een spelletje af en toe vind ik wel leuk, maar op dit moment draaien de nieuwste games ook niet meer op mijn PC, en ik moet zeggen, dat scheelt een hoop tijd ;)
Maar van de asus en acer zijn nou niet direct modellen te vinden die honderden euro's goedkoper zijn en behalve de videokaart weinig verschillen..

Dus in het kort, waar ben ik naar op zoek:
  • Budget ca €1200
  • Breedbeeld scherm (15,4" max)
  • Redelijke accuduur (~3 uur)
  • Gewicht tot ca 3kg
  • Goede prijs/prestatie verhouding

[ Voor 3% gewijzigd door Xtuv op 07-11-2005 14:41 ]

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Qua Turion heb je sowieso ook nog de MSI M635, 1600 Mhz, 512 intern (moet je dus upgraden), en ik geloof een 80 gb intern.

Voor Photoshop is de graka geloof ik niet zo belangrijk, dus als je toch niet gaat gamen kan je ook naar mooie 12 inchertjes kijken. De MSI S270 is maar plm 50 euro duurder dan die M635. Je mist de grafische kaart (de ati chip die er inzit is echter wel veel beter dan de intel integreted graphics).

Er is ook nog de Acer 5024 serie, maar of je een acer wil.. Mij niet gezien iig.

• ajpohv
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 12:41
Zorg er in iedergeval voor dat je een 7200rpm toer en 1024mb intern hebt. Photoshop CS2 zuipt geheugen zoals jij bier drinkt en schrijft logs/werkbits weg zoals jij mooie meide opschrijft.

offtopic:
Zal je zien dat je geheel onthouder bent 8)7 kom ik met mijn opmerking. }:O

4200rpm is echt te weinig. Sinds dat ik van 512mb naar 1024mb intern en sinds zaterdag van 4200rpm naar 7200rpm ben gegaan kan ik eindelijk fatsoenlijk werken in Photoshop met mijn flaptop.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van Acer. Asus, Jewel en Sony Vaio (de laatste is in mijn bezit) zijn de wat betere merken, naar mijn mening.

It's a beautiful day!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:57
Hmja.. ik kom er nog niet echt uit :P
Liever geen Acer idd. Jewel hoor ik ook veel horror stories over.. :X Sony is mooi, maar duur.

In het msi topic: [rml][ Ervaringen] MSI Megabook S2x0 series (deel 2)[/rml] zie ik hele interessante dingen.

deze bijvoorbeeld. 12", Turion MT40, 1024mb.. €1250. Maarja, da's in Duitsland. In NL zal dat wel niet aan die prijzen gaan. Ik vind sowieso maar bar weinig MSI verkopers in Nederland in de pricewatch.. :(

[ Voor 11% gewijzigd door Xtuv op 08-11-2005 19:57 ]

• ajpohv
Xtuv schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:57:
Jewel hoor ik ook veel horror stories over.. :X
Oh ik hoor juist alleen maar goede verhalen erover. 't Design van Jewel is wat minder, maar de prijs kwaliteit verhouding is bij Jewel helemaal toppie-joppie. Erg lichte flaptops, lekker snel en goed scherm. Owk er dit wat rotte appels in de jewel series, maar ja dat heeft Sony ook.

It's a beautiful day!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Je wil er absoluut een 7200RPM schijfje in hebben. Ik heb zelf een Powerbook, en alleen de schijf maakt dingen traag.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Vermijd inderdaad 4200RPm schijven, die halen de snelheid van je hele laptop gigantisch omlaag. Aljs je zonder je CRT wilt shoppen, moet je ook kijken naar de reso van de laptop zelf, 1024 is ECHT te weinig imho.
Als je altijd op je crt thuis werkt, let dan op de kwaliteit van de vga-out, op mijn acer TM800 is het een bekende zwakheid [iig bij de 1e paar versies] en het beeld op 1400x1050 @ 85hz is zwaar beroerd [zware ghosting/dubbele lijnen etc], lees dus reviews en probeer eventueel de vga-out in de winkel!

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:03
Ik heb pas een Dell Inspiron 6000 gekocht met 1600 nog wat bij 1000 nog wat scherm. 512Mb en Ati X300 kaart. Ik Photoshop ook veel (mijn naam is ook pipo1000 op DPZ!) . Alles werkt perfect en net zo snel als op mijn P4 2.4 desktop (1G) . Het grootste probleem is niet de snelheid van de laptop maar het scherm. Pas na veel klooien is hij enigzins hetzelfde met kleurechtheid als mijn best wel goede Samsung 171P. Maar ik heb veel notebooks gezien en geprobeerd bij Mycom enzo, al die notebook schermen hebben hetzelfde probleem. Dus echt complete post-processing lijkt niet te gaan op een notebook, ik doe nu een checkup op mijn vaste PC. Mijn 171P klopt nu met bv. de AH printservice op fuji papier, bijna geen verschil (op blote oog gecalibreerd) vandaar dat ik die even als referentie hou.

E.

• ajpohv
Pipo waarom heb je dan geen Apple gehaald.
Ik kan me herinneren dat de Apples zo in trek waren vanwege hun scherm. De schermen van apple zijn bijna == de afdruk. De meeste designers bij druktechniek gebruiken dan ook een apple (scherm) en software. Windows heeft namelijk wat problemen met die settings.

De x-black schermen van Sony en Apple zijn wat kwaliteit betreft bijna identiek. Duidelijk, goed verlichte schermen met een hoge resolutie mogelijkheid. 1 probleem: de prijs.

It's a beautiful day!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

ajpohv schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:41:
Ik kan me herinneren dat de Apples zo in trek waren vanwege hun scherm. De schermen van apple zijn bijna == de afdruk. De meeste designers bij druktechniek gebruiken dan ook een apple (scherm) en software. Windows heeft namelijk wat problemen met die settings.

De x-black schermen van Sony en Apple zijn wat kwaliteit betreft bijna identiek. Duidelijk, goed verlichte schermen met een hoge resolutie mogelijkheid. 1 probleem: de prijs.
Ik zou dan wel voor een Powerbook gaan, en dan een 15+ inch model, want de schermen in de iBooks en de 12" Powerbooks zijn een stuk minder goed van kwaliteit.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• ajpohv
dawuss schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:34:
[...]

Ik zou dan wel voor een Powerbook gaan, en dan een 15+ inch model, want de schermen in de iBooks en de 12" Powerbooks zijn een stuk minder goed van kwaliteit.
Het is een keuze van OS. Persoonlijk heb ik geen ervaringen met Mac OS en bevalt me Windows XP (met zijn nukke) best.

Mijn 17" WUXGA Vaio A297XP is magnifiek. Zal nooits meer voor een ander type/merk flaptop gaan, als je het me nu vraagt.

edit:

Normaal tik ik alle onofficiële reacties in het venloos dialect (limburgs)...kan begrijpe dat jullie 'noëits' niet begrijpen en 'nooits' wel.

[ Voor 15% gewijzigd door ajpohv op 09-11-2005 12:46 ]

It's a beautiful day!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:03
ajpohv schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:41:
Ik kan me herinneren dat de Apples zo in trek waren vanwege hun scherm. De schermen van apple zijn bijna == de afdruk. De meeste designers bij druktechniek gebruiken dan ook een apple (scherm) en software. Windows heeft namelijk wat problemen met die settings..
Omdat mijn Dell met alles erop eraan 897 incl. btw en verzenden kost (superaanbieding Dell twee weken geleden, 350 euro off!), en ik daar net een adapter voor krijg bij Apple. Ik heb lang zitten twijfelen aan een Apple. Ik vind ze mooi, MacOs is gaaf etc. Was bijna zover om een 12" ibook te kopen en toen kwam het verhaal van Intel-Apple's, er is al niet veel software voor de Apple (niet flamen aub), en om nu een breuk met het verleden te gaan meemaken voor een hoop geld, nee sorry, geen zin in.

[ Voor 4% gewijzigd door pipo1000 op 09-11-2005 14:44 ]

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Ik heb zelf een Acer Aspire 1694 WLMI-b.
(2,0Ghz, 1024Mb, 5400rpm 100Gb, X700 256 Mb)

Ik moet zeggen dat hij erg goed bevalt. Alleen is de HD niet echt supersnel.
Maar heb er verder weinig last van.
Ik gebruik veel PSP9, DJ + VJ-software, video editing e.d.
Veel VJ-software renderd live via OpenGL en gebruikt ook veel HD verkeer voor filmpjes.
Muziek mixen gaat ook prima icm Creative SB Extigy2 (pcmcia).
PSP9 loopt lekker vlot. Ook met grote files.
En voor het grote bestanden heb ik een externe Maxtor 250Gb via Firewire.

Ik denk dus dat het voor jou ook een prima keus zou zijn, ookal is ie iets boven je budget misschien.

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

Pagina: 1