Via een callcenter heb ik sinds kort deze lichtkrant weten te bemachtigen. Het is een Ferrograph 100/20DX Single Line Display. Hij stond op het punt weggegooid te worden, maar dat is gelukkig verhinderd. Hij heeft een lengte van 1,8 meter, wat hem natuurlijk een über gaaf apparaat maakt om aan te sluiten op mijn pc.
En daar beginnen de problemen.. Want ondanks dat de balk zelf volledig intact is, is de bedraging een beetje wazig. Zo loopt er uit de balk een RS232 (specificatie volgens achterkant) kabel. Deze loopt weer een plastic doosje in, waar hij uitkomt op een rij kroonsteentjes. Nu wil ik hem dus gaan aansluiten op de computer, maar nu heb ik geen flauw idee welke wire op welke pin van de pc zou moeten worden aangesloten. De kabel uit de balk bestaat uit 5 verschillende wires: rood, wit, geel, zwart en een dikkere zwarte kabel. Van een andere balk heb ik gezien dat hij alleen via de twee zwarte wires wordt aangestuurd, de overigen bleven onaangesloten. Helaas was het niet mogelijk om te achterhalen op welke wire op welke pin aangesloten zat.
Nu heb ik dus maar beredeneerd dat in een goed functionerend universum de dikke zwarte wire de GND moet zijn en de dunnere zwarte dan blijkbaar de Rx. Met die instelling heb ik dus vrolijk alles gemonteerd (GND aan pin 5, Rx aan pin 3 (Tx van pc)).
Middels C# een programma geschreven dat een rij bytes naar de balk kan sturen. Hier treedt echter een probleem op. Wanneer ik het programma alle mogelijke combinaties aan getallen laat proberen, gebeurd er niks bijzonders. Het enige wat heel even gebeurd is een kleine uitdoving van de letters bij enkele (voor mij niet logisch) bytewaarden, deze lichten vervolgens weer vrolijk op. Ik heb het programma zowel op 6, 7 als 8 bits getest. (en met 1 en 2 stopbits, en pariteit op 0). Alleen bij de 7 en 8 bits testen komen er knipperingen. Testen hielden onderandere in het sturen van 0 t/m 255 naar de balk in bytewaarden, en het testen van verschillende combinaties van de getallen 1 t/m 30.
Niks heeft dus een nuttige bijdrage geleverd. Probleem is dus nu dat ik geen idee heb of er een fout zit in mijn protocol, of aan de aansluiting. Ik zou nog worden gebeld door de fabriek in Engeland, maar tot nu toe nog geen reactie. Op de website van Densitron Ferrograph staat een zipbestand dat als het goed is alle technische specificaties zou bevatten, maar deze is helaas corrupt. Ook heb ik nog een aantal pakketten gebruikt die ik op internet kon vinden, maar ook die leveren geen succes op.
Mijn vermoeden is op dit moment dat ik helemaal niet te maken heb met een GND en een Rx, maar met een Rx en een mogelijke andere bit. Ik durf echter niet zomaar te gaan testen, omdat ik bang ben heb toch nog te slopen. Heeft iemand enig idee welke pinnen dus voor mij van belang zouden kunnen zijn?