Toon posts:

[EL] Lichtkrant, aansluiting + besturing

Pagina: 1
Acties:
  • 411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img452.imageshack.us/img452/6297/image000061jv.jpg

Via een callcenter heb ik sinds kort deze lichtkrant weten te bemachtigen. Het is een Ferrograph 100/20DX Single Line Display. Hij stond op het punt weggegooid te worden, maar dat is gelukkig verhinderd. Hij heeft een lengte van 1,8 meter, wat hem natuurlijk een über gaaf apparaat maakt om aan te sluiten op mijn pc.

En daar beginnen de problemen.. Want ondanks dat de balk zelf volledig intact is, is de bedraging een beetje wazig. Zo loopt er uit de balk een RS232 (specificatie volgens achterkant) kabel. Deze loopt weer een plastic doosje in, waar hij uitkomt op een rij kroonsteentjes. Nu wil ik hem dus gaan aansluiten op de computer, maar nu heb ik geen flauw idee welke wire op welke pin van de pc zou moeten worden aangesloten. De kabel uit de balk bestaat uit 5 verschillende wires: rood, wit, geel, zwart en een dikkere zwarte kabel. Van een andere balk heb ik gezien dat hij alleen via de twee zwarte wires wordt aangestuurd, de overigen bleven onaangesloten. Helaas was het niet mogelijk om te achterhalen op welke wire op welke pin aangesloten zat.

Nu heb ik dus maar beredeneerd dat in een goed functionerend universum de dikke zwarte wire de GND moet zijn en de dunnere zwarte dan blijkbaar de Rx. Met die instelling heb ik dus vrolijk alles gemonteerd (GND aan pin 5, Rx aan pin 3 (Tx van pc)).

Middels C# een programma geschreven dat een rij bytes naar de balk kan sturen. Hier treedt echter een probleem op. Wanneer ik het programma alle mogelijke combinaties aan getallen laat proberen, gebeurd er niks bijzonders. Het enige wat heel even gebeurd is een kleine uitdoving van de letters bij enkele (voor mij niet logisch) bytewaarden, deze lichten vervolgens weer vrolijk op. Ik heb het programma zowel op 6, 7 als 8 bits getest. (en met 1 en 2 stopbits, en pariteit op 0). Alleen bij de 7 en 8 bits testen komen er knipperingen. Testen hielden onderandere in het sturen van 0 t/m 255 naar de balk in bytewaarden, en het testen van verschillende combinaties van de getallen 1 t/m 30.

Niks heeft dus een nuttige bijdrage geleverd. Probleem is dus nu dat ik geen idee heb of er een fout zit in mijn protocol, of aan de aansluiting. Ik zou nog worden gebeld door de fabriek in Engeland, maar tot nu toe nog geen reactie. Op de website van Densitron Ferrograph staat een zipbestand dat als het goed is alle technische specificaties zou bevatten, maar deze is helaas corrupt. Ook heb ik nog een aantal pakketten gebruikt die ik op internet kon vinden, maar ook die leveren geen succes op.

Mijn vermoeden is op dit moment dat ik helemaal niet te maken heb met een GND en een Rx, maar met een Rx en een mogelijke andere bit. Ik durf echter niet zomaar te gaan testen, omdat ik bang ben heb toch nog te slopen. Heeft iemand enig idee welke pinnen dus voor mij van belang zouden kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja begin maar is te zoeken... mss zit er een controller in die twee bytes verwacht per karakter, een soort van synch byte gevolgd door het karakter dat je wil weergeven, zodat je kan kiezen tss bv gewoon karakters of controlebytes...

Ik snap echter niet goed wat er nu net gebeurd, komen je karakters nu wel degelijk op het display en begint het te flikkeren bij bepaalde bytes, of komt er helemaal niks op tot die bepaalde bytes verstuurd worden?

Enneuh je voed het ding toch wel neem ik aan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik zal hem maar eens openhalen. Misschien dat ik daar wat nuttigs uit kan halen..

Wat er gebeurd: Helemaal niks. Hij heeft een flash geheugen, waarin nog wat tekst staat uit de tijd dat hij nog in het callcenter stond. Als ik vervolgens wat er probeer heen te sturen, wil die tekst even knipperen, maar wordt nooit vervangen door een andere tekst. Vandaar ook mijn vermoeden dat er misschien een van de twee wires op hoog moet worden gezet om de balk een signaal te geven dat hij wat nieuws gaat ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de aansluiting: kun je niet de draden volgen naar de chip? En zo de pinout opzoeken?

Ik vermoed wel dat je volgens een protocol moet communiceren met de lichtkrant. Simpele bytes zullen niet volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

http://www.densitron.com/...oducts/singlelineled.html
Daar staat je pdf-je ;) Staat niet veel soeps in overigens. Gewoon een leaflet zoals aangegeven.

Directe link: http://www.densitron.com/...s/single%20line%20LED.pdf

[ Voor 34% gewijzigd door DaRuLe op 07-11-2005 16:17 ]

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In dat uiterst gedetailleerde stukske wc-papier staat onderaan : Network address : 15 (expandable to 255)

Wat me idd het idee geeft dat je eerst een identifier zal moeten doorsturen...
Veel succes als je dat protocol ff moet ontcijferen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 00:08
er heeft in de electuur een stukje gestaan over een zelfbouw lichtkrant, is het niet iets om alleen de led's+controllers te houden en zelf de electronica te solderen? ben je ook van je problemen af

edit: uit een oud topic (2001)
Heb je al op verschillende Bit/s geprobeer te programmeren daar zijn deze nogal erg gevoelig voor de oude modellen waren volgens mij 300 bit/s

edit 2:
Zit er Infra rood op dat display'tje?
Volgens website van densitron
standard RS232 and RS485 interface as well as the IBIS variant and infra-red remote control PC editing software is provided as standard.

Edit 3:

dat "doosje waar kroonsteentje uitkomen....is dat niet de programmer? Zit er geen "normale" rs232 aansluiting of infra rood of andere com aansluiting op? (Desnoods openmaken)

[ Voor 73% gewijzigd door Ierlandfan op 07-11-2005 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-Guy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Excuses voor de reactie op dit zeer oude draadje.. Helaas kan ik nergens anders wat vinden over dit apparaat..
We hebben hier zelf een Ferrograph 100/15DX liggen, en ik had gehoopt hier het gouden ei te vinden. Helaas is de PDF offline gehaald.

@Verwijderd heb jij misschien nog de PDF ergens? Deze zou ik graag willen hebben :)

Volgens de informatie die ik wel kan vinden, moet ik deze kunnen aansturen via RS232. Op het modelplaatje staat een baudrate van 1200, maar ook op de 3 andere settings (baud 9600/19200/38400) die ik heb kunnen vinden, krijg ik geen resultaat. Er is geen remote echo, en als ik (willekeurige) tekst probeer te versturen gebeurd er helemaal niets. Ook heb ik "SDX informatie" (1) gevonden, maar dit helpt helaas ook niet.

Helaas kan ik via Google of WBM niets vinden, en ik hoop dat iemand hier meer informatie heeft en ons verder kan helpen.

1) https://www.stuart-taylor.net/category/ferrograph-sdx/
Pagina: 1