[OC] Windows gaar na OC

Pagina: 1
Acties:

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 19:14
Ik gister voor het eerst begonnen met overclocken van mijn 3500+. Had eerst geheugen op 200 Mhz gezet, toen PCI clock synchronization op 33.33 Mhz en Hyper Transport Frequency op 4x. Daarna multiplier op 10x gezet en begonnen met 210*10 alles verliep nog goed. Moet ook wel omdat ik mijn processor langzamer had laten lopen. Toen maar 230*10 geprobeert en dit ging ook nog goed (test gedaan met 3dmark05). Daarna stapje verder gegaan naar 240*10 maar dit verliep niet helemaal vlekkeloos. Ik kwam nog in windows alleen het liep niet lekker. Het beeld ging af en toe op zwart en als ik een map opende werd het niet helemaal goed opgebouwt. Ik dus maar een herstart gedaan maar na het bios kreeg ik het scherm met veilig opstarten en normaal opstarten enz.

Ik ben toen naar 235*10 gegaan maar weer kreeg ik het scherm met veilig opstarten. Ik besloot toen maar om mijn bios te resetten met resultaat dat ik weer het scherm kreeg met veilig opstarten en dat met de standaard instellingen. Mijn conclusie was dat windows niet meer goed werkte en daarom heb ik windows opnieuw geinstalleerd.

Mijn vraag is:

Wat is er nou in hemelsnaam fout gegaan?

specs:
3500+ venice
A8N SLI Deluxe
Twinx 2048-3200C2PT
7800GTX TOP
Coolermaster 450 W

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
Had je windows wel mooi afgesloten toen je hem op 10 x 240 hebt laten draaien? En heb je hem de keren daarna ook gewoon 'normaal' (dus niet veilige modus) laten opstarten en afsluiten? Want dat schermpje waar gevraagd wordt of je in veilige modus wilt starten krijg je normaal alleen als windows de keer ervoor niet goed is afgesloten.

• maxoss
Ja ik wel gewoon normaal afgesloten en daarna kwam ik niet verder als dat scherm met niet goed afgesloten

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

maxoss schreef op maandag 07 november 2005 @ 13:29:
Ja ik wel gewoon normaal afgesloten en daarna kwam ik niet verder als dat scherm met niet goed afgesloten
Ik neem aan dat je het scherm bedoelt waar je onder andere voor de "veilige modus" kan kiezen? Heb je ook geprobeerd even in de veilige modus op te starten en daarna te herstarten? Of in plaats daarvan gewoon kiezen voor "windows normaal starten"?

public void ik()

• maxoss
alles geprobeerd veilig, normaal maar allemaal geen effect. Als ik bv voor normaal ging dan herstarte de hele computer weer en begon het van voor af aan.

[ Voor 46% gewijzigd door maxoss op 07-11-2005 13:37 ]

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
Te ver overgeclocked (met te weinig volt), onstabiel -> processor maakt fouten -> corrupte files.

Maar dat je na een Bios reset weer z'n keuze scherm krijgt is niet zo vreemd immers het is ervoor mis gegaan, als je op Windows Normaal starten had gedrukt, hem normaal uit gezet er weer aan dan was het waarschijnlijk weg geweest, of er moets iets corrupt zijn dat Windows niet laad.

[Updated spec's]

• maxoss
Gaming247 schreef op maandag 07 november 2005 @ 13:36:
Te ver overgeclocked (met te weinig volt), onstabiel -> processor maakt fouten -> corrupte files.

Maar dat je na een Bios reset weer z'n keuze scherm krijgt is niet zo vreemd immers het is ervoor mis gegaan, als je op Windows Normaal starten had gedrukt, hem normaal uit gezet er weer aan dan was het waarschijnlijk weg geweest, of er moets iets corrupt zijn dat Windows niet laad.
Zoals ik al zei als ik normaal opstarten dan herstarte hij en begon het weer van voor af aan

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 08:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Ik zou eens een kijkje nemen naar de instellingen voor je geheugen je corsair draait uit me hoofd op 2-3-2-6 en op 235-240 is dat iets te veel gevraagd voor 1 GB modules.

Bekijk dat eens

Turn it off and on again.

• maxoss
SmokeyTheBandit schreef op maandag 07 november 2005 @ 13:44:
Ik zou eens een kijkje nemen naar de instellingen voor je geheugen je corsair draait uit me hoofd op 2-3-2-6 en op 235-240 is dat iets te veel gevraagd voor 1 GB modules.

Bekijk dat eens
Heb hier juist niet aangezeten. Stond nog op 3-3-3-8

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
maxoss schreef op maandag 07 november 2005 @ 13:39:
Zoals ik al zei als ik normaal opstarten dan herstarte hij en begon het weer van voor af aan
Maar je files zijn evengoed al gaar....ook als je weer terug klokt....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11-2025
gewoon nieuwe windows erop en klaar is maxoss

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• maxoss
k0ewl schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:10:
gewoon nieuwe windows erop en klaar is maxoss
grapjas als dat altijd moet als ik te ver oc

• Yuri de Jager
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-12-2025

Yuri de Jager

Assume good intent

Volgende keer voor je gaat overclocken even een restore point aanmaken. Zodra windows de mist ingaat, kies je 'Last known good configuration' in je opstart menu (waar Safe Mode ook in staat) en anders doe je een restore in Safe Mode.

Het zou kunnen dat je ook niet meer in Safe Mode kan komen. Als je dat op wilt vangen, moet je ff een image maken van je bootpartitie (aangenomen dat je niet maar 1 partitie hebt) en die na het overclocken weer terug zetten.

Dit bewijst maar weer eens dat overclocken nog steeds niet is weggelegd voor de huis-en-tuin computer gebruikers (nofi).

[ Voor 8% gewijzigd door Yuri de Jager op 07-11-2005 16:49 ]

5950@CTR3,85-4,875GHz|64GB 3600C14|32TB HDD|2.2TB SSD|RTX2070-XC-ULTRA|Alienware M17xR2 FTW!|i7 920XM(ES)|16GB DDR1333|750GB 7.2K HDD|256GB Crucial M4 SSD|3DV:P7671

• Keen87
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11-2025
windows cd erin en de repair functie misschien?

Verwijderd

maxoss schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:21:
[...]

grapjas als dat altijd moet als ik te ver oc
Tja hoort er bij.. Je wil niet weten hoe vaak ik al een corrupte windows heb gehad. Ghost is je vriend ;)

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
maxoss schreef op maandag 07 november 2005 @ 12:55:
Mijn conclusie was dat windows niet meer goed werkte en daarom heb ik windows opnieuw geinstalleerd.
Hij heeft windows al opnieuw geinstalleerd, dus het heeft geen nut om nu aan te komen met "windows cd erin" of "probeer de veilige modus eens"
maxoss schreef op maandag 07 november 2005 @ 12:55:
Mijn vraag is:

Wat is er nou in hemelsnaam fout gegaan?
Zoals iemand al zei kreeg je proc waarschijnlijk te weinig volt. Heb je deze ook aangepast of op Auto gelaten?

Probeer ff een back-up van je nieuwe windows te maken (tenzij je nog niks hebt geinstalleerd, dan is het niet nodig), verhoog je volt naar het maximum en probeer weer de 2,4 gig te halen. Als dit niet werkt zal het je geheugen zijn, denk ik. Maar aangezien je die op 200 hebt gezet, zou het zo moeten werken, succes! (Post ff of het werkt)

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Misschien heb je hetzelfde probleem als mij. Wanneer ik met 2 repen geheugen te ver overklok is mijn hele windows corrupt. Volgens mij iets met de memorycontroller die in de cpu zit en het allemaal niet bij kan houden.

Ik zie dat je ook redelijk snel omhoog bent gegaan. 200 > 210 > 230 > 240. (240x11=2640mhz ipv 2200mhz) Grote kans dat je hier al (bijna) aan de grens van de cpu zit. optie > meer koeling > meer volts.

Wanneer er dan iets misgaat heb je geen flauw benul wat de oorzaak ervan is. Ga dus maximaal 5 fsb omhoog en kijk of je windows stabiel is.

Zet je HTT op 3x.
Voltage geheugen verhoogd?
Voltage chipset verhoogd?

• maxoss
Inmiddels heb ik ook met ghost een image gemaakt.
---rrr--- schreef op maandag 07 november 2005 @ 20:42:

Ik zie dat je ook redelijk snel omhoog bent gegaan. 200 > 210 > 230 > 240. (240x11=2640mhz ipv 2200mhz) Grote kans dat je hier al (bijna) aan de grens van de cpu zit. optie > meer koeling > meer volts.
Ik heb de multiplier op 10x gezet dus ben op 240*10=2400 maximaal gegaan.

Ik had de volts op auto laten staan. Ik moet deze dus verhogen. Hoe ver mag ik gaan met core voltage? En meteen op hoogste voltage zetten of ook in stappen?

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Op mijn A8N-E (zelfde mobo ongeveer) ben ik van Auto naar 1.550 (max) gegaan -> geen problemen :)

Mijn 3200+ haalt 2,6 gig, dus jouwe zal tegen de 2,8 moeten halen, lijkt me...

• maxoss
Had inmiddels een image gemaakt met ghost. Uit voorzorg dat het weer mis gaat.

Ben vandaag weer eens begonnen met oc en tot nu toe een goed resultaat.

Instellingen staan nu op:

270*10 = 2700 Mhz
geheugen op 333 Mhz dus komt nu op 450 Mhz (ging niet verder als 470 Mhz)
Score 3dmark05: 8633
Pifast: 45.88 sec.
Vcore: 1.55 V -> piek 1.57 V

Verder heb ik het gevoel dat ik nog wel iest verder kan met CPU >:)

[ Voor 4% gewijzigd door maxoss op 10-11-2005 22:58 ]

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-01 14:21
ok blijkbaar heb ik dan toch iets niet helemaal goed gedaan :P. Gister nog een keer alles geprobeerd in te stellen in de bios. Reboot ik, BSOD instant restarts etc. Dus ik bios gereset maar nu kom ik niet meer voorbij het inlogscherm in windows. Iemand enig idee wat er hier aan de hand kan zijn? Alles doet het nog en mn pc boot niet trager dan normaal. Maar ik kom gewoon niet voorbij het windows inlog scherm (ik log in en vervolgens krijg ik een zwart scherm, als ik dan escape druk dan krijg ik de windowsachtergrond en kan ik met ctrl+alt+del naar taskmanager maar daar blijft et bij)

Ik zie dat ik ongeveer hetzelfde probleem heb als de startposter van dit toppic. Waarschijnlijk zijn er dus files gecorrupt bij mij. Ik wil alleen liever niet mijn windowspartitie formateren aangezien ik deze niet gebackupped heb as usual. Zou ik windows maar gewoon over de oude installatie heengooien?

Desalniettemin wil ik niet stoppen met OCen omdat ik echt makkelijk meer uit mijn processor kan halen. Nu vroeg ik me alleen af wat ik fout heb gedaan, ik heb alles uitgerekend en ik kan geen reden verzinnen waarom de OC mislukt is. Mijn geheugen freq kwam uiteindelijk op 167 mhz ipv de standaard 200 dus dat zou geen probleem moeten zijn.

even wat historie achter mijn OC avontuurtje:
Ik heb al een tijdje een Asus A8V met een Athlon 64 3200+ erop maar ik heb moeite om sommige spellen goed te draaien. Dus heb ik besloten om een nieuwe videokaart te kopen, een x1950, maar de performance daarvan moet natuurlijk niet volledig naar beneden worden gehaald door mijn processor en moederbord. De hoogste temperatuur die mijn processor ooit heeft bereikt is iets van 40 graden. Ik heb er een mooi zalman coolertje erop gezet en nu vroeg ik me af of het ook mogelijk was om nog wat meer uit dit oude beestje te halen met niet teveel aanpassingen.

De informatie die ik zover heb is:

Moederbord: Asus A8V (Stock bios)
Processor: AMD Athlon 64 3200+ (Venice core dacht ik, boxed)
Geheugen: 1 gig dual channel (2x 512 pc 3200, merk is niet noemenswaardig)
Videokaart: Sapphire Atlantis 9800 pro (wordt dus vervangen door eenSapphire X1950 PRO)
Voeding: 450 Watt voeding van Asus

Alleen de software van de videokaart is up to date.

Als jullie mij enkele tips kunnen geven om met niet te veel gevaar toch meer uit mijn pc te halen zou ik dit erg waarderen.
na een week zelf rondgeprutst te hebben ben ik er dan achter.

Ik heb alles nu zo ingesteld:

HT: 600
HTT: 267
Memory divider: 4:3
Multi: 9
Vcore: 1.45v
2T disabled bij memory

Kom ik in windows..... heb ik nu dus een HT van 600 ed maar laat hij niet zien dat mn processor op 2400 mhz draait. Oftewel, het lijkt alsof de helft maar is opgeslagen in de bios?

Iemand tips?
Pagina: 1