Toon posts:

Plotseling reset of shut-down

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zit hier met een raadsel...maar eerst:

System specs:
-AC-Ryan plexiglas case
-500 watt antec ATX2.0
-Asus A8N-SLI Premium
-AMD64 4000+
-2x 512 (dual channel)
-GeForce 7800GTX
-Maxtor Diamondmax 10, 300Gb
-DVD speler en brander

Voltages:
12V => 11.96
5V => 4.92
3.3V => 3.23
Vcore => 1.36 (Leek mij nogal aan de lage kant aangezien ik dacht dat 4000+ 1.5V zou moeten hebben)

Temperaturen:

CPU: +/- 32*C
MB: +/- 31*C
GPU: +/- 42*C

Probleem omschrijving:
De pc gaat telkens na onbepaalde tijd uit of reset en blijft dan vaak door gaan met resetten (start dus niet normaal op)
Dit gebeurt zowel in Windows, in games en zelfs in Bios (oftwel is niet toepassings afhankelijk).

Overige informatie:-aangezien mijn pc op een geaardstopcontact is aangesloten en niet in de buurt staat van een telefoon, speakers of andere hardwarematige apparaten die het kunnen verstoren. Denk ik zelf niet dat het door de kast van plexiglas kan komen. (de pc staat ook op een harde ondergrond dus geen vloerbedekking o.i.d.).

En dan nu de grote vraag: Wat, o wat, veroorzaakt hier de spontane resets en het uitschakelen.

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 10:28
Klinkt als een hardware probleem.

Heb je je geheugen al getest met Memtest86?
Was er niet een probleem met Maxtor en Asus? Staat me iets van bij dat het moederbord zich wel eens wil verslikken in de harddisk.

Verder: controleer voor de zekerheid je volledige bedrading. Kortsluiting zit altijd in een klein hoekje.

[ Voor 77% gewijzigd door Philip_Janssen op 07-11-2005 12:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
nope, maar geheugen lijkt me hier wat ver gezocht, of zie ik dat verkeerd?
(computer blijft namelijk resetten als hij eenmaal gereset is. de powerled lijkt dan wel een discolamp
en de coolers gaan telkens versnellen en vertragen totdat de computer uit staat)

Zou dit dan echt een geheugen probleem kunnen zijn?

Edit:
inderdaard dat maxtor 10 en A8N-SLI niet goed samenwerken klopt.
Maar dit veroorzaakt hele andere problemen zoals ik gelezen heb met de search (en het is een schijf na maart, dus zou hij gewoon moeten werken)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 12:50 ]

• Philip_Janssen
Het zijn de enige echt bekende problemen, die ik zo 1-2-3 uit je configuratie kan halen.

Het geheugen hoeft niet de oorzaak te zijn, de geheugencontroller zou ook schuldig kunnen zijn (wat ik niet hoop!). Of misschien zijn de banen op je mobo beschadigd, waardoor het geheugen niet goed functioneerd.

Ik zou toch nog even kijken naar je geheugen.

Doet je systeem dit ook als je het systeem uit de kast haalt? Misschien dat je plexi toch ergens statisch van wordt....

Edit:
Zou ook mobo kunnen zijn. Als het je geheugen niet is, zou je het moederbord kunnen (laten) testen?

[ Voor 11% gewijzigd door Philip_Janssen op 07-11-2005 12:54 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Verhoog het voltage ietsjes (naar 1,4V, gewoon standaard waarde) en doe hetzelfde voor je geheugen (2,7V). Draai dan eens memtest en kijk hoe dat gaat.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal de memtest eens doen :)
onderdelen uit de kast halen kost wat meer tijd uit zoon plexiglas kast(dat zal ik pas later overwegen)

Als ik memtest heb gedraait laat ik jullie meer weten. (eventueel met de andere voltages)

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bij memtest viel de computer dus (zoals gewoonlijk) weer uit. dus veel wijzer kon ik er niet uit worden. Wat mij wel opvalt, is dat als de pc uitvalt, het lichtje op het moederbord wel gewoon blijft branden :/ terwijl ik de pc met de power knop niet meer aan krijg (totdat ik de 1/0 knop op de voeding uit en aan heb gezet)..

• Philip_Janssen
Ik vermoed eerlijk gezegd dat het niet in de voeding zit, maar waarschijnlijk in het moederbord. Zou je je PC eens met een ander moederbord kunnen proberen? Of je moederbord en processor laten testen op de plaats waar je 'em gekocht hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog wel een pc staan met de volgende specs:

P4 3.2Ghz (ipv AMD)
P4P800 (Pentium based ipv AMD)
AOPEN 400W (atx dus geen ATX2.0)
AGP (en geen PCI-Express)

dus het gaat een beetje moeilijk omdat het een totaal ander systeem is, het enige
wat ik in een andere pc zou kunnen test is het geheugen. (beide DDR 400Mhz)

doen? of onnodig?

• Philip_Janssen
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 13:34:
Ik heb hier nog wel een pc staan met de volgende specs:

P4 3.2Ghz (ipv AMD)
P4P800 (Pentium based ipv AMD)
AOPEN 400W (atx dus geen ATX2.0)
AGP (en geen PCI-Express)

dus het gaat een beetje moeilijk omdat het een totaal ander systeem is, het enige
wat ik in een andere pc zou kunnen test is het geheugen. (beide DDR 400Mhz)

doen? of onnodig?
Ik zou alles swappen (1-voor-1) om eens te kijken waar het fout gaat. Misschien dat je ergens tegen een punt aanloopt, waar je je fouten niet meer krijgt. Dus geheugen, eventueel voeding (zou moeten kunnen). Dan weet je iig waar het niet aan ligt.

Verder alles eruit wat je niet nodig hebt. Dus maar 1 dimm geheugen, desnoods een PCI videokaartje, geluid, lan en andere onboard meuk uitschakelen etc

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het probleem zou de plexiglas kast kunnen zijn. Hoewel het moederbord-ontwerp daar niet van afhankelijk zou mogen zijn, is het de bedoeling dat de montagegaten electrisch contact maken met de montageplaat en daarmee met de massa. Ook zou je elders een slechte massa kunnen hebben. Ook is zo'n volledig open computer bijzonder gevoelig voor externe velden, maar je schreef al dat er geen telefoon in de buurt is, anders zou ik die verdenken. Wat ook kan, maar is iets verder gezocht, dat er zich een statische lading op het plexiglas opbouwt. Als die hoog genoeg is krijgt 'iets' er last van en reset het moederbord. Probeer eens of de computer bij hogere luchtvochtigheid stabieler loopt, zoja dan moet je het in die richting zoeken.

[ Voor 26% gewijzigd door mae-t.net op 07-11-2005 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, inmiddels heb ik de pc op een andere plek geprobeerd op een ander geaardstopcontact.
De computer leek goed te werken, dus wilde ik het nogmaals overwegen om MEMTEST86 te doen, nadat deze op 47% was, sloeg de pc weer af. Nu krijg ik hem echt niet eens meer aan.. :/

Als ik de voeding uit schakel, en later weer aan zet schiet de pc automatisch aan en valt na precies 3 seconde weer uit. Hierbij krijg ik geen beeld. (wat me ook opvalt is dat de 7800GTX fan nu niet gaat draaien) als hij afslaat, kan ik de pc niet aankrijgen met de power knop en moet ik dus de voeding weer eerst uit en aan zetten (en dan begint het weer van vooraf aan, de pc zet zich automatisch aan).

Het wordt steeds gekker :/ ik snap er niets meer van

• mae-t.net
  • Niet online
Na jouw test zou ik zeggen: toch even kijken of hij met ander geheugen wel werkt. Zoniet denk richting kast, moederbord of voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen :),

De computer ging dus helemaal niet meer aan he?

Nu heb ik dus even een simpel veranderingetje gemaakt:
PWR_SW uit het mobo gehaald..en in plaats daarvan dus de RESET_SW gedaan

Wat gebeurt er toch mijn stomme verbazing..De pc gaat netjes aan als ik de reset knop indruk.

Nu is mijn vraag: Denken jullie dat het totale probleem hiermee opgelost is?!:)

Zou het kunnen dat dit al de heletijd het probleem was van de restart/uitschakeling?

• mae-t.net
  • Niet online
En hangende aan/uit knop zou best kunnen ja... Iedereen inclusief ik zocht natuurlijk al veel ingewikkelder...

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Ja dat is wel logisch dat dat gebeurt. Maar als je de gewone pwr_sw kabel weer aansluit gaat het mis..? Vind ik wel erg vaag }:O

Verwijderd

Topicstarter
haha jah ik zelf zocht ook wel iets ingewikkelder :+ , maja tot nu toe loopt de pc al perfect (15 minute) dus ik hoop dat hij het zo blijft doen :7

iig bedankt voor het meedenken en ik hoop voor jullie (en voor mezelf natuurlijk) dat ik jullie niet meer hoef lastig te vallen met dit probleem!
B)
Greetz

Verwijderd

Anders kun je nog even :

- Virus scannen
- Trojan scannen
- Windows reinstallatie of een datum eruit pikken dat die nog werkte..
- Voltage pieken van de voeding
- Processor te warm ?
- Videokaart te warm ?
- Of je NB/SB te warm ?

MAAR : het duidt erop dat er sluiting is in je Power-button

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 12:24 ]

Pagina: 1