Ruis bij gebruik equalizer tussen voor- en eindversterker

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Hey tweakers,

Ik heb m'n equalizer altijd zo aangesloten dat het signaal van de geluidskaart naar de equalizer gaat, en dan naar een ingang op de receiver. Nou dacht ik gisteren dat het misschien wel het proberen waard was om de equalizer aan te sluiten op de pre-amp out/ main in (eindversterker).
Die aansluitingen zitten er natuurlijk niet voor niets :)
Zo gezegd, zo gedaan. Eenmaal aangesloten even een cd-tje aangezet, en tot mijn verbazing hoorde ik nogal wat ruis door de muziek heen? (Uiteraard niet als ik de equalizer uit zette)

Nou is het opzich niet nodig dat ik hem op deze manier aansluit, aangezien alleen m'n pc en cd-speler aan m'n versterker hangen en de Eq. 2 in-/uitgangen heeft (geïntegreerde tuner gebruik ik alleen voor radio 1/bbc ws, daar heb ik geen Eq. voor nodig). Maargoed, het hoort gewoon te werken lijkt me :?
Kan iemand me vertellen waar dit door zou kunnen komen, en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen?

Specs:
Geluidskaart: Terratec Aureon Space 7.1
Receiver: Harman Kardon HK3480
Equalizer: Technics SH-GE90

Een discussie over het wel of niet 'verantwoord' zijn van het gebruik van een equalizer is niet mijn bedoeling. Bij sommige nummers/muziek vind ik het een positief effect hebben, dus daarom gebruik ik hem. Laat iedereen lekker voor zichzelf bepalen of hij/zij zo'n apparaat nuttig vindt of niet :)

Mijn dank is vanzelfsprekend groot :)

Leave only footprints, take only memories

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 17:07
Je equalizer werkt qua ruis optimaal als je er een vrij hard signaal in stuurt, met de pieken dicht tegen het maximum van wat ie zonder hoorbare vervorming kan hebben. Het signaal van je geluidskaart naar je voorversterker zit aardig in de richting van dat niveau.

Het signaal tussen voor en eindversterker is bij normaal huiskamer geluidsniveau veel lager. Pas als je je eindversterker voluit aanstuurt, is het signaal optimaal voor de equalizer. Daarom kun je de equalizer het best eerder in de keten zetten, waar het signaal nog niet verlaagd wordt door een volumeregelaar die doorgaans niet volle mep open staat.

Als je een tape-out / tape-in over hebt, is dat ook wel een gangbaar lusje om je equalizer tussen te schakelen. Knopje tape-monitor ingedrukt = signaal via equalizer, knopje niet ingedrukt = droog signaal.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Je verhaal gaat niet op aangezien de volumeknop juist op de eindversterker zit.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb em nu via de tape in/out gelust en nu gaat het idd wel goed. Stom dat ik dat zelf niet bedacht had eigenlijk. Super, bedankt man :)

Leave only footprints, take only memories