Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

welke vorm van vervoer is de beste keuze?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik ben net naar een nieuwe baas overgestapt, die zit in leiden.

Ik had een lease auto + tankpas ingeleverd
:'( Tankpas :'(

Oke ik reis nu per auto volgens de route planner 42 Km (+/- 45 min) www.routenet.nl
Openbaar Vervoer(OV) = reistijd 1 uur en 10minuten (volgens www.9292ov.nl)

ik krijg ongeacht type vervoer/afstand 0,18 cent per KM
uitgaande van 18 werkdagen per maand gemiddeld, zit ik dus op 42kmx2heen+terugx0,18*18werkdagen = 272,16 euro
ik krijg maar 200 netto max van het bedrijf terug.

Oke OV kost mij per dag dus minimaal 2,5uur :'( of ik moet veel geluk hebben. Voordeel is wel ik weet wat ik kwijt ben (vast bedrag per maand) maar dan heb ik nog geen vertragingen meegerekend

Auto tja dan maximaal 1,5 uur exclusief files (en die zijn om de stad waar ik werk in en uit te komen)
tenzij ik vroeg / laat van werk/huis wegga.

mijn partner heeft een verlaagde auto (huyndai excel uit 1997) met:
- 905 kg
- benzine
- trekhaak
- gegarandeerde (90% kans) snelle vervanging banden dat bij hobbelige weg/bochten extra gewicht de banden tegen de wielkast komen
Voor OV zou zij standaard bijna 3 uur reistijd hebben (met auto max 30min inclusief druk verkeer)

parkeren thuis en bij werk is trouwens geen probleem soms een paar minuten extra lopen
terug van werk is de bus om naar het station te komen zo onbetrouwbaar dat ik beter 15 min kan lopen of een fiets kan aanschaffen

de keuzes c.q opties
- vast bedrag per maand kwijt zijn voor OV + aanschaf fiets + fietsenstalling ongeveer 80 tot 90 euro per jaar?
- extra auto kopen + normale vering voor de excel
- excel inleveren en 2 nieuwere (betere?) auto's kopen (grote voor lange afstanden en kleine zuinige voor stads vervoer)

wat heb ik gedaan ?

ik ben nu al 4 werkdagen naar mijn baas geweest 1x met auto 3x OV.
Van OV baal ik eigenlijk wel ... kan niet roken onderweg, lange wachttijden, onverwachte vertragingen etc (iemand vond het nodig om zich voor de trein te werpen bv :r )
met de auto van mijn moeder geleend (automaat) was het wel lekker om even te rijden maar ja A4 of a44 is geen pretje zeker in of uit leiden te komen is geen feest tijdens spits dan.

Maar ja 19.000 km woon/werk verkeer + dat ik zelf denk nog eens 6.000 tot 10.000 km prive te gaan rijden met de auto. Mijn partner rijd ongeveer 11.000 woon werk. Dit op jaarbasis uiterraard

Nu ben ik gaan kijken voor auto's bij een dealer kreeg ik 2 toyota's aanschafde (starlet 1.3 1997, en avansis 1.6v uit 2000 voor 17.500 inruil excel (2500euro retour) dus totaal ongeveer 15.000
er waren wel andere dealers maar dit is voor mijn gevoel meeste waar voor mijn geld..

en bv via
http://particulier.gasfx.nl
en
http://autokosten.rekenwijzer.com
kom je nogal op intressante dingen :)

Daarnaast als ik een auto zou kopen denk ik zelf wel aan all-risco dekkend voor de duurste en nieuwste auto .. teminste zeker als ik een lening moet afsluiten .. het is wel duurder maar als door welke reden dan ook de auto total los is kan ik een andere kopen anders zit ik voor jan met de korte achternaam af te betalen.

de vragen!

Het zal wel duidelijk zijn dat ik naar een auto neig zeker gezien dat de vergoeding toch maximaal is en ik weet niet wat ik extra van de belasting terug kan krijgen.
Als we voor 2 auto's gaan is 2 kleine of 2 grote ook niet handig omdat je toch als je bv ergens naar toe gaat van comfort en vervoermogelijkheden wilt hebben. Zoals sleurhut, autovol met kampeerspul en de grotere minder alledaagse maar toch grote spullen die je af en toe vervoert.

Het meest goedkoopste is OV + nieuwe vering excel en misschien een fiets die je in de stalling bij het station laat staan. Kost alleen wel veel tijd.

Hoewel ik liever een vrek ben dan een gulle gever(lees leningen afsluiten want veel spaarcentjes heb ik nog niet) vind ik comfort en prive-tijd toch ook zeer belangrijk.

Wat zouden jullie doen? zijn er nog dingen die ik misschien over het hoofd zie?
O ja Autolease/huurkoop zie ik geen voordelen van in. teminste nog niet.

Tja vanalles

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je blik op de kosten van een automobiel is erg optimistisch, althans je hebt het alleen over de aanschafkosten en niet over brandstofkosten, onderhoudskosten, verzekering, afschrijving en rente(derving). Zet al die kosten eens op een rijtje en vergelijk die met de vrije tijd die het jou en je vrouw oplevert. Reken zo het uurtarief uit wat je "verdient" door met de trein te reizen.

Stel, je komt uit op 540 €uro per maand. Je investeert een uur per dag in het OV dus je verdient 540/18=30 €uro per uur. Is dat een bedrag waarvoor je wel wilt "werken" of is je vrije tijd je meer waard?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:28
Koop een vouwfiets in plaats van een gewone fiets. Zijn lekker goedkoop (100 euro tweedehands), gratis voor in de trein (geen fietsenstalling kosten) en sneller en betrouwbaarder dan de bus :).

En dan dus met de trein reizen, zoals Brawiewadinges al zegt. Scheelt je een hoop gedonder en kun je lekker lezen in de trein!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

En dat roken kun je dan ook meteen opgeven :) Vieze, ongezonde gewoonte.

Als je veel geluk hebt en goed kunt praten kun je mischien bij je baas een of andere OV-kaart krijgen. (Als je erg goed kunt praten regel je een OV-Jaarkaart, kun je 't hele land door toeren, ook handig voor in 't weekend).

Die vertragingen zijn helemaal niet zo erg als de gemiddelde dagjestoerist die de trein neemt je laat denken. Ik reis dagelijks met de trein en kom eigenlijk maar heel zelden een vertraagde trein tegen, en zelfs dan is er meestal wel een andere trein die ik kan nemen waardoor ik alsnog om ongeveer dezelfde tijd mijn bestemming bereik. (Maar dan zit ik in een sneltrein ipv intercity o.i.d.) Alleen die malloten die 't nodig vinden om zich voor treinen te werpen zorgen echt voor problemen. Daarmee heb je zo een stuk spoor dat drie uur niet gebruikt mag worden op last van de politie :/ (Gelukkig zorgt zoiets op de weg ook voor een flinke file.)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 07-11-2005 02:31 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waar woon je, en waar werk je (in Leiden)?
Maakt nogal uit voor het te geven advies :)

Zeker in de spits zit Leiden nogal verstopt met auto's.....

Verwijderd

En je hebt nog het verschil dat je in OV meestal kan werken/voorbereiden/krantje lezen, wat je in de auto niet kan.

Is voor mij een reden om op lange afstanden, die goed per trein te bereiken zijn, eigenlijk altijd met OV reis. In 2 uur autorijden kan ik geen zak doen, en wordt je alleen maar moe van het geconcentreerd bezig zijn. In 2,5 uur trein, kan ik bijv. mn krantje lezen, zodat ik thuis tijd heb voor andere dingen. Ben wel een half uur langer onderweg, maar scheelt me dus 2 uur krant lezen thuis, ergo: 1,5 uur winst :)

Verder heb ik nooit vertraging met de trein. Maar dat komt vooral doordat ik op Eindhoven-Enschede ('vaste' route) erg veel omreismogelijkheden heb, en onderweg vertragingen kan kijken, zowel op trajectniveau (aanrijding bv.) als treinniveau (hoeveel min. vertraging heeft aansluitende trein).

Sterker nog: ivm aanleg HOV-baan vlakbij ons huis, die de mogelijkheid geeft 6x per uur binnen 15min bij het station te staan, heeft ons doen besluiten geen auto te kopen. Voor de spaarzame keren dat je niet buiten een auto kunt, huur je er eentje voor 60 euro per dag.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 04:27 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
little_soundman schreef op maandag 07 november 2005 @ 03:04:
Waar woon je, en waar werk je (in Leiden)?
Maakt nogal uit voor het te geven advies :)

Zeker in de spits zit Leiden nogal verstopt met auto's.....
Ik woon in maassland/maassluis.
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 04:19:
En je hebt nog het verschil dat je in OV meestal kan werken/voorbereiden/krantje lezen, wat je in de auto niet kan.

Sterker nog: ivm aanleg HOV-baan vlakbij ons huis, die de mogelijkheid geeft 6x per uur binnen 15min bij het station te staan, heeft ons doen besluiten geen auto te kopen. Voor de spaarzame keren dat je niet buiten een auto kunt, huur je er eentje voor 60 euro per dag.
De laatste 5 dagen dat ik met OV ben geweest is het per dag gemiddeld 2 uur extra reistijd. trein vertraging of niet rijdende treinen c.q bus inzet.

tja krant/boek is te doen als je makkelijk kunt zitten en die optie heb ik vaak niet tenzij ik eerste klas kaartje(s) koop en dan nog niet altijd.

de aansluiting van leiden naar maassluis als alles goed gaat is redelijk in de spits, na de spits is het erger.

Het is echter zo dat met de auto per dag max 4 uur kwijt ben (slechte dag) en goede dag 1 uur (en het laatste is buiten de spits rijden wat een optie is, de baas is redelijk flexibel.
Brahiewahiewa schreef op maandag 07 november 2005 @ 02:17:
Stel, je komt uit op 540 €uro per maand. Je investeert een uur per dag in het OV dus je verdient 540/18=30 €uro per uur. Is dat een bedrag waarvoor je wel wilt "werken" of is je vrije tijd je meer waard?
tja dit is zeker een goed punt, zo had ik het nog niet gezien. _/-\o_

OV is dus minimaal 260 euro op maand basis voor mij, voor mijn vriendin 150 euro ofzo 400 euro waarvan we een deel natuurlijk vergoed krijgen (of alles dat weet ik nog niet) Wat we wel verliezen is de auto(s) waardoor we minder flexibel zijn in het reizen .. want OV met z'n twee-en prive kost meer tijd en is duurder dan een auto. Voor woon-werk verkeer is het 75% kans dat het flink kan besparen..
denk ik

Tja vanalles

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Afhankelijk van waar je in Leiden moet zijn zou je een fiets in de fietsenstalling kunnen zetten. Dan zou je wat tijd op eventueel busvervoer kunnen besparen.
Treinen Leiden CS richting Rotterdam gaan om het kwartier ofzo, en tot Rotterdam is het 35 of 40 minuten met een sneltrein. Een intercity is zelfs nog iets sneller.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 15:43
Voor wat de OV kosten betreft is het redelijk simpel.
Een baas kan wel zeggen dat hij niet meer dan een x bedrag wil vergoeden, maar OV is voor de volle 100% aftrekbaar voor de werkgever. Qua reiskosten voor eigen vervoer kan ik er inkomen, maar als deze kosten niet opwegen tegen een OV-kaart, zou mijn keuze snel zijn gemaakt.

* Brede P rijdt tegenwoordig wel met eigen auto omdat de werkgever pas boven de 10 km reisafstand OV kan/mag vergoeden, maar ze in ruil hiervoor een parkeervergunning betalen.

Systemspecs

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je met het ov naar je werk gaat kun je een belastingaftrek krijgen.
edit:
"Als u gaat reizen naar uw werk (2005)

U kunt op verschillende manieren naar uw werk reizen. Bijvoorbeeld met de fiets, het openbaar vervoer of met de auto. Alleen als u met het openbaar vervoer reist, heeft u recht op aftrek van kosten. Voor een auto van de zaak gelden weer andere regels. Hierover leest u meer in deze folder."
link naar pdf document

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Elke werkdag rijd ik 140Km (dus bijna 40.000/jaar), met de auto doe ik daar 45 minuten tot een uur over(geen files op mijn route :) ) als ik me aan de snelheid houd.
Met het ov ben ik goedkoper uit maar omdat ik moet overstappen en de tijden niet aansluiten moet ik dan om 07:30 van huis en ben ik tegen 20:00 weer thuis. Met de auto kan ik rustig om 08:00 vertrekken en ben ik om 19:00 thuis.
Als ik met de auto naar groningen rij en daar op de bus stap moet ik betaald parkeren, qua tijd is het dan te doen maar het parkeren is zo duur dat ik net zo goed met de auto kan gaan.
Maandelijks kost me dat 270,- aan benzine waarvan 130 word vergoed, meer zit er niet in :(
Bij 120 verbruikt m'n auto 1/16. De simpelste manier om geld te besparen is iets eerder van huis gaan en 100 gaan rijden op de snelweg met een verbruik 1/19, dat doe ik dus ook regelmatig, iig op de terugweg, zij het met tegenzin want ik rijd liever een beetje door.. Het lijkt misschien weinig maar het scheelt 30 liter per maand, dus bijna 40,-.

De grootste voordelen van m'n auto vind ik dat ie vertrekt wanneer ik dat wil, en ik heb altijd een 1e klas-prive zitplaats met goede muziek :)
mijn partner heeft een verlaagde auto (huyndai excel uit 1997) met:
- 905 kg
- benzine
- trekhaak
- gegarandeerde (90% kans) snelle vervanging banden dat bij hobbelige weg/bochten extra gewicht de banden tegen de wielkast komen
Kan je die vering niet gewoon iets hoger (laten) afstellen? dan is dat probleem opgelost. Lijkt me dat ie nu is afgesteld voor het cirquit ipv voor de opbenbare weg.

[ Voor 135% gewijzigd door bite op 08-11-2005 02:14 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
little_soundman schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 01:10:
Afhankelijk van waar je in Leiden moet zijn zou je een fiets in de fietsenstalling kunnen zetten. Dan zou je wat tijd op eventueel busvervoer kunnen besparen.
Treinen Leiden CS richting Rotterdam gaan om het kwartier ofzo, en tot Rotterdam is het 35 of 40 minuten met een sneltrein. Een intercity is zelfs nog iets sneller.
Bus/lopen van leiden CS van en naar werk is niet zozeer het probleem (niet leuk maar goed) kost ongeveer per dag 45 min tot een uur

De trein is een ander verhaal, vanaf leiden CS naar Maassluis CS is enorm balen. In de afgelopen 5 dagen heb ik extreem veel tijd verloren aan wachten op trein. slechte aansluiting, uitval van treinen de vertraging die ik minimaal oploop is 30 minuten maar meestal een uur of meer. en dit maakt niet uit of ik via Schiedam CS of Rotjeknor CS ga (meestal Schiedam)

nu ik vandaag met de auto ging koste me het totaal een uur heen en een uur terug.
bite schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 01:19:
De grootste voordelen van m'n auto vind ik dat ie vertrekt wanneer ik dat wil, en ik heb altijd een 1e klas-prive zitplaats met goede muziek :)
Bij deze opmerking kan ik me zeer vinden, maar ja dat is ook de gewenning van de auto.
+rest van reactie
Kan je die vering niet gewoon iets hoger (laten) afstellen? dan is dat probleem opgelost. Lijkt me dat ie nu is afgesteld voor het cirquit ipv voor de opbenbare weg.
Eerst op de rest van je post je vergeet wel dat aanschaf van een auto niet meegerekend hebt volgens mij?

Tja de vering aanlaten passen c.q nieuwe auto kopen is het laatste toch eerder een voorkeur omdat de excel versus toyota starlet bv 100Kg scheelt waarbij de kosten in het geheel weer lager komen te liggen. (hoop ik)

Tja vanalles

Verwijderd

bite schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 01:19:

Ik moet zeggen dat ik de 1e klas in de NS-intercities over het algemeen ruimer comfortabeler vind dan menig middenklasser. Goede muziek heb ik ook, misschien niet uit de autoradio, maar een laptop of mp3/md-speler doet het ook prima.

Dat vertrekken wanneer je wil is natuurlijk wel een goed punt, hoewel je je daar binnen randstedelijke OV-verplaatsingen ook niet zo druk om hoeft te maken, met frequenties tussen 4 en 10 keer per uur.

Voordeel van de auto ligt voor mij vooral in de avonduren (bij OV frequentie van 2x per uur). Dan doe je Enschede-Heerenveen in 1uur15 (auto) ipv 2uur20(OV).

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 06:41:
[...]

Ik moet zeggen dat ik de 1e klas in de NS-intercities over het algemeen ruimer comfortabeler vind dan menig middenklasser. Goede muziek heb ik ook, misschien niet uit de autoradio, maar een laptop of mp3/md-speler doet het ook prima.

Dat vertrekken wanneer je wil is natuurlijk wel een goed punt, hoewel je je daar binnen randstedelijke OV-verplaatsingen ook niet zo druk om hoeft te maken, met frequenties tussen 4 en 10 keer per uur.

Voordeel van de auto ligt voor mij vooral in de avonduren (bij OV frequentie van 2x per uur). Dan doe je Enschede-Heerenveen in 1uur15 (auto) ipv 2uur20(OV).
OV is alleen lekker als je bv in de buurt van een grote stad woont en bv in die stad geen parkeer gelegenheid hebt.

Zo ken ik mensen die een 45 min tot 1,5 uur doen om den haag uit te komen. of naar het station te komen. Dan vandaar naar utrecht moeten en vandaar nog een keer een half uur OV .. (en dan maar hopen dat je geen vertraging hebt)

Of je woont in zeeland hoezo trein/tram ?? bus + fiets .. dat is je enige optie.

De auto die ik net heb ingeleverd .. was 1 voorwaarde van mij anders zou ik nooit bij mijn vorige baas gewerkt hebben. dan had ik vanaf maassluis de volgende locaties moeten bezoeken
(indicaties van locaties dit geeft niet de locatie aan waar ik exact gewerkt heb)

van maassluis 8:00 naar "werk":
- amsterdam gelderlandplein 1:40 uur +4x overstappen ( 2uur buiten de spits)
- amsterdam ZuidOost foppingadreef 1:38 +4x overstappen (2:22 buiten de spints)
- Hoogerheide steenstraat 2:10 + 4x overstappen (2:03/2:52 buiten de spits)
- best/oirschot station 2:45 + 3x overstappen (zelfde terug)
Dit via www.9292ov.nl
Dit heb ik dus ook met de lease-auto afgelegd wat mij gemiddeld 1 uur enkele reis kost

Het meest extreme van OV vind ik van me vriendin met de auto doet ze er een 20 minuten gemiddeld over en met OV 1 uur t/m 1:45 uur exclusief wachttijden |:( dat is meer dan 3x minimaal langere reistijd en als ze gas geeft is ze op haar werk in 10 tot 15 min |:( |:(

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
nu heb ik een keuze gemaakt en gaan we over de $$ praten. (erm ik moet dus doekoe ophoesten)
O ja de keuze is:
2.0 TD Toyota Avansis (diesel)
1.3 16v Toyota Starlet (bezine)
totaal 12.000 euro (ongeveer) Hier is al vanaf een hyundai excel inruil auto
by de toyota dealer www.Marome.nl zeer prettige dealer
de Plus punten zijn:
- Goeie garantie voorwaarden (1 jaar)
- Veel goede mond op mond reclame (ook vrienden van de fam kopen er al jaren zijn verhuis maar komen toch nog altijd hier een een nieuwe halen)
- dealer bestaat 24,5 jaar
- geen extra afleverings kosten + helemaal gespoten + totaal nagekeken
dus ziet er als "nieuw" uit

O ja de reden voor 2x toyota is omdat mijn vriendin 1.60m is en dus niet in elke auto gemakkelijk kan rijden.

Tja vanalles

Pagina: 1