Die bestaan wel zeker!
Het is wel zo dat je echte die-hards onder meisjes niet zo snel ziet voorkomen. Die ene keer dat je een mede die-hard tegenkomt, is het bijna altijd een wat meer jongens-achtig type, dwz iemand die vroeger al op voetbal of een vechtsport zat ipv ballet of dansen ofzo en meer jongens als vrienden heeft dan meisjes.
Onder de 'vrouwelijke' typjes, heb je ook zeker wel personen die in java programmeren, maar het zijn echt zelden echte liefhebbers. Het is meer een beetje zo iets als weten hoe de copier machine werkt. Goed, je moet dat even weten, en op het werk kun je er best mee omgaan, maar je zit niet op de "hoe werkt mijn copier machine" club, en je leest 's avonds voor het slapen gaan geen boeken over de copier machine.
Zo zit er nu op het werk bij ons zo'n 'vrouwelijk' meisje (topje, veel giechelen, etc) die vanuit haar opleiding (informatica) best wel programmeren heeft geleerd en ook in het verleden best wel een stuk geprogrammeerd heeft. Bij ons doet ze echter een of andere vage business requirement analyse. Ik heb haar aangeboden dat ze best, voor de variateit in de werkzaamheden, ook een stukje van de programmeerwerkzaamheden mag proberen, maar dat wil ze niet omdat ze dat gewoon niet leuk vind.
Daarentegen, bijna elke jongen die bij ons komt op een niet primaire programmeer functie, probeerd wel uitzichzelf wat kwa programmere bij te dragen (hoewel dat vaak dan weer wel ranzige code opleverd, maar goed het gaat hier even om de intentie).
Een ander meisje die ik ken, die zeker redelijk kon programmeren in C++ en Java (wo informatica opleiding), houdt zich momenteel bezig met een mix van marketting en wiskude in een klein bedrijfje. Er zijn wel wat mogelijkheden om te kunnen programmeren daar (ze maken software die wiskundige analyse uitvoerd), maar dat grijpt ze amper aan.
Samengevat, er zijn dus best wel veel meisjes die in Java kunnen programmeren, maar weinig die het echt heel erg leuk vinden.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.