Op mijn website verzamel ik statistieken over de bezoekers. Zo heb ik in de database onder andere een tabel staan hoe vaak bezoekers tussen twee pagina's bewegen. Nu wil ik deze informatie visueel weergeven:
Dit kan natuurlijk op verschillende manieren:
Ik voel het meeste voor de laatste manier, omdat je dan een heleboel informatie in 1 scherm kunt weergeven. Ik heb op Google gezocht naar onder andere "visitor click path", "click path 3d", "visit path 3d", "click path flash" en "visit path flash", maar kon die flash applicatie niet meer vinden. Ik weet dat er ook een java versie van is -- en dat heette "vispath" of zoiets. Zoeken op "vis* java", "vispath java" en "vispath 3d" leverde niets op. Nu hoop ik dat jullie een paar vragen kunnen beantwoorden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| +- history (40%) +- end of visit (50%)
| |
+- about (50%) ---+- mission (40%) -+- index (25%)
| | |
+- news (23%) +- press (20%) +- history (20%)
| |
index -+- contact (17%) +- contact (5%)
|
+- forum (10%) |
Dit kan natuurlijk op verschillende manieren:
- aan de serverkant met PHP een plaatje genereren. Nadeel: dit vraagt redelijk wat rekenkracht en erg ingewikkeld
- javascript. Ik stuur een array naar de client en laat een (uitgebreid?!) javascript de array verwerken tot een html tabel of een ascii plaatje als hierboven. Nadeel tabel kan erg breed worden
- flash - ik heb wel eens een flash bestand gezien dat een array verwerkte tot een 3D plaatje als hierboven. Met je muis kon je dan in- en uitzoemen op "takken" en de hele globe "draaien". Een plaatje wat hier op lijkt staat hieronder.

Ik voel het meeste voor de laatste manier, omdat je dan een heleboel informatie in 1 scherm kunt weergeven. Ik heb op Google gezocht naar onder andere "visitor click path", "click path 3d", "visit path 3d", "click path flash" en "visit path flash", maar kon die flash applicatie niet meer vinden. Ik weet dat er ook een java versie van is -- en dat heette "vispath" of zoiets. Zoeken op "vis* java", "vispath java" en "vispath 3d" leverde niets op. Nu hoop ik dat jullie een paar vragen kunnen beantwoorden:
- Hebben jullie ervaring met het weergeven van zulke klikpaden? Welke manier gebruiken jullie om dit te doen?
- Wie herkent mijn beschrijving van die flash applicatie en weet waar die ook al weer te downloaden was?
"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."